Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان - ایرنا - مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده، امسال 310 هزار تن گندم در این استان تولید می شود که از این میزان 250 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط این شرکت خرید خواهد شد.

محمد ایزدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از نیمه دوم خرداد خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان زنجان در 27 مرکز توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، امسال خرید تضمینی گندم به قیمت هر کیلوگرم 13 هزار ریال بر اساس نرخ سال زراعی گذشته و تا اعلام نرخ جدید از سوی دولت به صورت علی الحساب خواهد بود.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده از 23 خرداد با توجه به شرایط آب و هوایی در شهرستان طارم گندم در آن برداشت می شود.
ایزدی یادآوری کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده از سوی جهاد کشاورزی استان زنجان، امسال 310 هزار تن از این محصول برداشت می شود که 250 هزار تن آن توسط شرکت غله خریداری و مابقی برای ذخیره سازی بذر مصرفی و مصرف خود کشاورزان خواهد بود.
وی افزود: بر اساس جدول دامنه پاکی گندم امسال افت مفید گندم از صفر تا رقم هشت تعریف شده و هرچه این رقم از هشت کمتر باشد پاکی محصول گندم را نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان گفت: چنانچه افت مفید گندم(پاک بودن محصول) یک باشد، نرخ خرید تضمینی آن علی الحساب بر اساس قیمت تضمینی سال گذشته 13 هزار و 520 ریال خواهد بود.
ایزدی ادامه داد: گندم هایی با سن زدگی بین 2 تا چهار درصد وزنی به ازای هر درصد مبلغ 250 ریال از بهای هر کیلوگرم گندم کسر می شود.
وی خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ قیمت پایه نرخ خرید تضمینی گندم ارقام بر اساس نرخ جدید اعمال می شود.
به گزارش ایرنا، سال گذشته،195 هزار و 25 تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده و مطالبه کشاورزان از بابت این میزان فروش 253 میلیارد تومان بود.
طی سال 95 بیش از چهار هزار و 480 میلیارد ریال برای خرید 352 هزار تن از این محصول به کشاورزان استان زنجان پرداخت شد.
زنجان سال95 در تولید گندم رتبه هشتم و در ذخیره سازی این محصول راهبردی نیز جزو استان های رده بالای کشور بود.
طی سال های 92، 93، 94 و 95 به ترتیب 166 ،220 ،232 و 353 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در این استان خریداری شد.
7325/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي غله و بازرگاني خريد تضميني گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۹۱۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گندم مشخص شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علیقلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور و دبیر خانه کشاورز استان گلستان با توجه به بارش‌ها در استان‌های مختلف کشور به کشاورزان توصیه کرد و به مهر گفت: با توجه به بارندگی در برخی مناطق و دمای بالا، فضایی برای آفات گندم از جمله زنگ زرد، لکه سفید، سن زدگی و.... به وجود آمده که ضروری می‌کند کشاورزان رصد دائمی از مزارع داشته باشند.

بیشتر بخوانید: قیمت تضمینی گندم چند شد؟

وی افزود: در برخی مناطق با وجود اطلاع رسانی کشاورزان غفلت کردند و خسارت‌هایی به مزارع گندم وارد شد. اما بیشتر گندم کاران اگر چه سموم به اندازه کافی وجود نداشت به هر ترتیبی سمپاشی را انجام داده و از خسارت‌های سنگین‌تر جلوگیری کردند.

وی ادامه داد: با توجه به پیش آگاهی و هشدارهایی که داده شد تقریباً در بسیاری از استان‌ها زنگ زرد و سایر آفات مهار شده است.

وی تاکید کرد: رصد مزارع با دقت بیشتر انجام شود زیرا در حال حاضر در بیشتر استان‌های کشور شاهد بارش هستیم و پس از آن با رطوبت و گرما هوا رو به رو خواهیم بود که فضای مناسبی برای رشد آفات است.

پیش‌بینی میزان تولید

ایمانی در ادامه سخنان خود به خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: سال گذشته کل تولید حدود ۱۳ میلیون تن بود که بیش از ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی انجام شد. پیش بینی می‌شود امسال با افزایش تولید خرید تضمینی این محصول استراتژیک به حدود ۱۱ میلیون تن برسد.

وی گفت: اگر عوامل غیرمترقبه طبیعی مهار شود امکان تولید ۱۳ میلیون تن گندم در کشور وجود دارد.

مدیر عامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور یادآور شد: گندمزارهای استان‌های شمالی با توجه به خشکسالی و رطوبت هوا و افزایش دما شرایط مساعدتری برای بروز آفات دارند. همچنین بارش در ۱۵ استان کشور بالا بوده و این باعث می‌شود تا گندم کاران دقت بیشتری به مزارع خود داشته باشند.

دل‌نگرانی گندم‌کاران

ایمانی با اشاره به نگرانی گندم کاران درباره خرید تضمینی محصولاتشان عنوان کرد: یکی از دغدغه کشاورزان مربوط به مطالبات بوده و امیدوارند امسال پرداخت مطالبات کشاورزان همچون سال قبل با دیرکرد چند ماهه انجام نشود.

وی درباره قیمت خرید تضمینی گندم هم گفت: امسال خرید تضمینی گندم هر کیلو گرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و خرید تضمینی گندم دوروم هم که در صنایع غذایی مانند ماکارونی مورد استفاده قرار می‌گیرد ۱۸ هزار تومان است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1229594 برچسب‌ها گندم

دیگر خبرها

  • خسارت کشاورزان خوزستانی در کمترین زمان پرداخت می‌شود
  • موضوع اصلاح قیمت خرید گندم به درخواست کشاورزان پیگیری شد
  • آمادگی حداکثری برای محافظت از گندم‌های خریداری شده در کشور
  • قیمت گندم مشخص شد
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • ۳۲ مرکز خرید گندم و کلزا در مازندران تجهیز شدهذاست
  • صدها هزار تن گندم خوزستان به سیلوها منتقل شد
  • هزینه ۳۵ درصد وجوه سیب‌زمینی انبار شده در اردبیل پرداخت شد
  • پرداخت ۳۵ درصد وجوه سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان اردبیلی
  • خرید تضمینی گندم به ۸۵۵ هزارتن رسید