Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@03:51:09 GMT

۶ نکته مهم درباره تأخیر یا عدم استجابت دعا

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۹۶۱۲۱

۶ نکته مهم درباره تأخیر یا عدم استجابت دعا

    خداوند نسبت به بندگانش مهربان است و خیر و خوشبختی مؤمنان را می‌خواهد، از این رو اگر خواسته آنان به ضررشان است، اما آنان به جهت عدم اطلاع از باطن امور از خداوند آن را می‌خواهند، اجابت نمی‌کند. در ادامه این مطلب را به نقل شهرسوال بخوانید.

علت تأخیر یا عدم استجابت دعا چیست؟


چند نکته مهم که دانستن آن، باعث تأمّل در أندیشه‌ها و قوّت روحی می‌شود:

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکتۀ أول:

خدای متعال با بندگانش دشمنی ندارد و مسلما اراده‌ی او بر کمال بندگانش می‌باشد. تمام دستورات دین گواه بر این مطلب می‌باشند که خدای متعال به هر وسیله‌ای به دنبال کمال انسان است.

۲. نکتۀ دوم:

تأخیر و عدم اجابت دعا، نشان کم لطفی و کم محبتی خدا نیست، بلکه گاهی بر عکس، هرچه بیشتر تأخیر شود، دلیل بر بیشتر دوست داشتن خدا است. در کلام معصومین (ع) داریم: «وقتی که مؤمنی دعا می‌کند، خداوند به ملائکه می‌فرماید: دعایش را مستجاب نمودم، ولی آن را نگه دارید و عطا نکنید که من دوست دارم صدای این بندة مؤمن را بشنوم. بنده‌ای هم هست که دعا می‌کند و خداوند می‌فرماید: زود حاجتش را بدهید که آوازش را دوست ندارم».

در روایت نیز آمده است که: «ان الله اذا احبَّ عبداً غطَّهُ فی البلاء غطّاً؛ (۱) خداوند وقتی بنده‌ای را دوست بدارد، او را با سختی‌ها و مشکلات مواجه می‌سازد». پیامبران و اولیای الهی بیش از دیگران در زندگی خود با مشکلات روبرو بوده اند.

۳. نکتۀ سوم:

اگر به خاطر مشکلاتی، حس ناامیدی در شما به وجود آمده، مشکلات زندگی امتحان الهی است، باید با صبر و تحمّل از آزمون موفق به در آیید؛ به ظاهر قضیه نگاه نکنید. به نتایج معنوی و آثار اخروی رویدادهای زندگی توجه داشته باشید. زندگی همیشه با رنج و مشکلات آمیخته است. بعضی به ظاهر خوشبخت به نظر می‌رسند. امّا در واقع زندگی شان سراسر پوچ و بی معنا است و هیچ نتیجه و پاداش اخروی ندارند.
خداوند منان با طول دادن اجابت ما را بیش‌تر به حالت انابه و تضرع در درگاهش نگه مى‏دارد. این لطف بزرگى است که به این وسیله ارتباط عبد با معبود حفظ مى‏ گردد. در پى آن الطاف بى‏ شمار دیگرى نصیبش مى‏ شود.

۴. نکتۀ چهارم:

سختی و مشکلات زندگی زمینه ترقّی و رشد معنوی است. باید خوشحال باشید که خداوند شما را شایسته این مقام دانسته است. از فضای پیش آمده نهایت استفاده را کرده و در آغوش پر مهر پروردگار، مشکلات تان را حل کنید. قدر دان این لحظات ناب باشید. مشکلات در زندگی پل پیروزی و نردبان ترقی انسان است. کمالات در برخورد با مشکلات و غلبه بر آن‌ها ظهور و بروز می‌کند. جوهره انسان در میدان‌های مبارزه با سختی‌ها جلوه می‌یابد. این از سنت‌های الهی است. باید از خداوند، استقامت و صبر و استواری طلب نماییم. از او بخواهیم ما را در آزمایش‌های سخت و دشوار زندگی موفق و پیروز سازد.

۵. نکتۀ پنجم:

به ابعاد مثبت زندگی خود نیز توجه داشته باشید؛ اگرچه دچار مشکلاتی هستید که شما را رنج می‌دهد و از این لحاظ وضعیت خود نامطلوب‌تر از دیگران می‌بینید، امّا جنبه‌های مثبتی نیز در زندگی شما وجود دارد که دیگران بی بهره از آن هستند، همانند نعمت سلامتی و ...

۶. نکتۀ ششم:

همیشه به خداوند توکل داشته باشید؛ نقش توکل در زندگی بسیار راه گشا است. انسان اگر واقعاً به خدا توکل نماید، خداوند مشکلات زندگی او را برطرف می‌کند. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ (۲) هر کس بر خدا توکل کند، خدا او را کفایت می‌کند.»

نکته پایانی:

توجه و دقت به مضمون این آیه روحیه امید را در انسان تقویت می‌کند: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً؛ (۳) پس حتماً با سختی آسانی است، حتماً با سختی آسانی و گشایشی است»؛ و روزی می‌رسد که اکثر ما پی خواهیم برد که عدم اجابت برخی از دعاهایمان خود یک نعمت بزرگ و با ارزش بوده و از خداوند بابت اصرار و بی قراری‌ها و گله گذاری هایمان عذر خواهی خواهیم کرد.

اگر به اوصاف الهی توجه کنیم و به صفات پروردگار ایمان بیاوریم و بدانیم خداوند بخشنده و مهربان است، در می‌یابیم که اگر خواسته‌های انسان بر آورده نمی‌شود، دلیلش بخل نیست. خداوند با توجه به کمال و سعادت و مصلحت انسان خواسته‌های او را اجابت می‌کند.

پس تأخیر اجابت دعا، نشان کم لطفی و کم محبتی خدا نیست، بلکه گاهی بر عکس، هرچه بیشتر تأخیر شود، دلیل بر بیشتر دوست داشتن خدا است. منبع: شهر سوال 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دعا استجابت دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۹۶۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان سکانداران علمی جامعه هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید روح الله موسوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اسفرورین اظهار کرد: معلمان سکاندران علمی یک جامعه هستند و می‌توانند نسل‌های برتر علمی خلق کنند.

وی با اشاره به مشکلات جوانان برای ازدواج افزود: منشأ خیلی از مشکلات جوانان توقع نامتعارف و چشم وهم چشمی در خانواده‌ها است و باید خانواده‌ها این مشکلات را رفع کنند.

امام جمعه اسفرورین اضافه کرد: جوانان و خانواده‌های آنان با الگو قرار دادن سبک زندگی اهل بیت به ویژه سبک زندگی علوی و فاطمی می‌توانند در این امر سعادتمند باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش کارگر در توسعه جامعه عنوان کرد: جهش تولید و اقتصاد کشور نیازمند حضور کارگران است و باید نقش مهم این قشر از جامعه درک شود.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: نگاه دنیای مادی به کارگر نگاه ابزاری است اما اسلام جایگاه خاصی برای کارگر قائل شده و این نگاه ناشی از ارزشی است که برای کار قائل است.

وی با بیان اینکه امنیت شغلی، ایمنی کار، و شناسایی نخبگان باید در دستور کارفرما قرار بگیرد، اضافه کرد: کارگر نباید جایگاه خود را پایین ببیند.

کد خبر 6089121

دیگر خبرها

  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • از روان تا درمان
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • انسان مدرن اولیه تک‌شاخ سیبری را دیده بود
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی
  • (ویدئو) روایتی عجیب از زندگی طراحان سوالات کنکور
  • داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند