Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@04:36:17 GMT

سدسازی ترکیه روی دجله و فرات!

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۹۶۴۸۵

سدسازی ترکیه روی دجله و فرات!

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک مهندس عراقی در مصاحبه با این خبرگزاری اعلام کرد ترکیه با ساختن چندین سد بر روی رود فرات تنها 30 درصد آب آن را برای عراق باقی گذاشته است و متأسفانه هزینه ساخت بخشی از این سدها با سرمایه گذاری های عربی تأمین می شود.

لطیف عبدالسلیم، کارشناس عراقی مسائل زیست محیطی اعلام کرد سیاست ترکیه در زمینه آب، عراق را در وضعیت خیلی سختی قرار داده است، ترکیه ادعا می کند که عراق نه مالک دجله و نه فرات است زیرا فرات به دجله می ریزد و این دو با هم یک بستر رودخانه ای را تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: «عراق شاید بتواند با فشار اقتصادی بر ترکیه بحران آب را حل کند. حجم مبادلات بازرگانی بین ترکیه و عراق بالغ بر میلیاردها دلار در سال است. این می تواند به عراق برای دفاع از حقوق مشروع خود در زمینه آب کمک کند.»

این کارشناس عراقی خاطر نشان کرد: «در عراق زمین های بایر زیادی وجود دارند که می توانند به سرمایه گذاران ترکیه ای برای ترویج کشاورزی پیشنهاد شوند. در این صورت، برای ترکیه به صرفه نخواهد بود که آب را به روی عراق ببندد. اگر تولید محصولات کشاورزی در آنجا به ترکیه اختصاص داده شود، سیاست آنکارا در زمینه آب تغییر خواهد کرد.»

محققان می گویند زمین های عراق و سوریه از خشک ترین زمین هاست که یکی از علل آن ساخت چندین سد بر روی دجله و فرات توسط ترکیه است. ترکیه در 30 سال اخیر، 22 سد روی این دو رودخانه ساخته است.

کارشناس عراقی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «در حال حاضر، ساخت سد ایلیسو Ilisu روی دجله جدی ترین مشکل در زمینه آب است. اگر این طرح تحقق پیدا کند، عراق از 40 تا 45 درصد آب محروم خواهد شد. این سد پیامدهای فاجعه بارتری برای کشور خواهد داشت.»

انتهای پیام/

تهدید زندگی مردم عراق با سدسازی ترکیه روی دجله و فرات

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عراق ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۹۶۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت دانشجویان عراقی در جنبش جهانی حمایت از فلسطین

دانشگاه بغداد تجمعی را برای محکوم کردن سرکوب دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا برگزار کرد. دانشجویان عراقی تابلویی در دست گرفتند که روی آن نوشته شده بود: من دانشجوی عراقى هستم و از جنبش‌های دانشجویی بین المللی طرفدار فلسطین حمایت می‌کنم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • حمله بی سابقه از خاک عراق به تل آویو/ نگرانی شدید آمریکایی‌ها درباره وقوع جنگ داخلی/ اعلام تعلیق روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل/ حمله پهپادی گروه مقاومت بحرینی به فلسطین اشغالی
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • پروژه «جاده توسعه» از آغاز 2025 وارد فاز اجرایی می‌ شود
  • جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا/عراق با بازیکن مس رفسنجان به المپیک رسید
  • صعود عراق به المپیک برای نویدکیا گران‌ تمام شد
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟
  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • مشارکت دانشجویان عراقی در جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد