Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزیدگان سومین کنگره ملی شعر حجاب و عفاف «مستور» طی مراسمی در حضور جمعی از هنرمندان و دیگر فعالان عرصه فرهنگ در نمایشگاه قرآن معرفی شدند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ آیین اختتامیه سومین جشنواره حجاب و عفاف «مستور» شب گذشته با حضور علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس و جمعی از شاعران آیینی کشور در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبادی در این مراسم با اشاره به برگزاری سه دوره از این جشنواره گفت: امروز افتتاحیه سومین جشنواره عفاف و حجاب است و در این سالها اتفاقات خوبی رقم خورده و این جشنواره توانست سهم، نقش و جایگاه خوبی را در عرصه شعر و ادب ایجاد کند.

وی ضمن تأکید بر ضرورت گام برداشتن مستمر در حوزه فرهنگی کشور، از جشنواره شعر عفاف و حجاب به عنوان نهالی یاد کرد که بذر آن در سرزمین فرهنگی نهادینه شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ضمن ابراز امیدواری بر برگزاری چهارمین دوره این کنگره در سال آتی، گفت: درصدد هستیم که این اشعار را با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش کشور وارد کتب درسی دانش‌آموزان کنیم.

محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آئینی کشور در ادامه این مراسم گفت: قلمرو موضوعی شعر آئینی به دو موضوع منقبت و مرثیه خلاصه نمی‌شود و گاهی در این زمینه خلط مبحث به وجود می‌آید، از این رو از شعر توحید گرفته تا شعر حجاب، عفاف و ... در قلمرو موضوعی شعر آئینی می‌گنجد و شاعران درباره دو کلید واژه «حجاب و عفاف» و «ستر و عفاف» حساسی داشته‌اند.

وی ادامه داد: صاحب ازلی مستور است و در حین حال به ما نزدیک است. حجابی که انسان باید از آن عبور کند، حجاب بت نفس است و نه حجاب ظاهری چرا که حجاب ظاهری به انسان امنیت می‌دهد.

مجاهدی در ادامه به دیدگاه پیامبر(ص) درباره شعر اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) از شعر متعهد به عنوان رسانه تأثیرگذار یاد می‌کردند و عرب جاهلی سعی می‌کرد برای در هم کوبیدن ابهت رسالت و نبوت استفاده کند.

پدر شعر آئینی کشور با بیان اینکه همه شعر آئینی شعر ولایی نیست و یک قطعه از پازل شعر آئینی، شعر ولایی است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهال برومند شعر آئینی به حدی از تناوری برسد که کسانی که با دین چندان میانه‌ای نداشتند، دهه اخیر را دهه بالندگی شعر آئینی دانسته‌اند.

علی‌اصغر کاراندیش در ادامه عنوان کرد: توسعه فرهنگی زیربنای توسعه همه جانبه است و اگر جامعه در حوزه فرهنگی توسعه یابد، می‌تواند منجر به توسعه پایدار شود. از این رو برای رسیدن به توسعه فرهنگی مهم‌ترین موضوع تولید محتوای فرهنگی است که به آن اعتقاد داریم و باید آن را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف ارشاد فرهنگ‌سازی است و تولید محتوا ضرورت آن است، گفت: در حال حاضر شاهد برگزاری سومین دوره جشنواره «مستور» هستیم و یکی از مسائل مهم در این حوزه تولید محتوا است و می‌تواند نقش مؤثری در توسعه فرهنگی داشته باشد و این تولیدات باید به دست مخاطب برسد.

در پایان این کنگره که به همت کارگروه مد و لباس کشور و با مشارکت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی مد و لباس ایرانی اسلامی، مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، در حوزه شعر کلاسیک از سیدجواد میرصفی، جعفر رسول‌زاده، حسین متقیان، محمد جواد الهی‌پور و در بخش شعر سپید از فاطمه بیرانوند و سیدمجید موسوی و در حوزه کودک و نوجوان از طیبه رضوانی و مرضیه تاجری به عنوان نفرات برگزیده تقدیر به عمل آمد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۹۷۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت رئیسی بیخیال لایحه حجاب شد | نیاز به قانون جدیدی نیست معطل نمی‌مانیم!

علی بهادری جهرمی گفت: الان و یا هر مقطع دیگری هیچ مرجعِ اجتماعی، فرهنگی، انتظامی، قضائی و اجرائی معطل تصویب قانون در زمینه مقابله با بی حجابی نیست و قوانین موجود تکالیف همین مراجع را در این موضوع‌های فرهنگی و اجتماعی مشخص کرده است.

روزنامه کیهان نوشت:

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت طی گفت‌وگویی درخصوص اظهاراتی مبنی بر موکول کردن ساماندهی وضعیت عفاف و حجاب به پذیرش بار مالی آن از سوی دولت، تاکید کرد: اخیراً مکاتبه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی مجدداً درخصوص ماده‌ای صورت گرفته بود که در آن ماده قید شده هزینه‌های حمایت از فرهنگ عفاف و تقویت بنیان خانواده، به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی تلقی شود و این نوعی مشوق سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد در این زمینه است.

وی افزود: دولت طبیعتاً با اقدامات حمایتی در حوزه‌های تبلیغی، ترویجی و فرهنگ‌سازیِ مقوله‌های مرتبط با حجاب و عفاف و حمایت از بنیان خانواده موافق است و بحثی در این‌زمینه وجود ندارد. درخصوص کلّیت لایحه عفاف و حجاب نیز قبلاً گفتیم که قوانین موجود در حوزه‌های مختلف اجرائی، فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی، انتظامی و قضائی روشن است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: شاید ضرورتی به تصویب قانون نداشته باشیم و هیچ الزامی نبود که این مسئله معطل مانده باشد تا یک قانون تصویب شود که اقدامی در این‌زمینه انجام بگیرد. قبلاً رفت‌وبرگشت‌هایی در این زمینه انجام شده بود و مذاکراتی در جلسات نهادهای مختلف صورت گرفته بود و لایحه‌ای از سوی مرجع قضائی تقدیم دولت شد.

بهادری‌جهرمی ادامه داد: دولت با همراهی و همدلی و همچنین با اصلاحات حداقلی در سریع‌ترین زمان ممکن، طبق تعیین تکلیفِ قانون اساسی مبنی بر اینکه لوایح قضائی باید از مسیر دولت به مجلس تقدیم بشود، لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

وی عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد الان و یا هر مقطع دیگری هیچ مرجعِ اجتماعی، فرهنگی، انتظامی، قضائی و اجرائی معطل تصویب قانونی در این زمینه نیست و قوانین موجود تکالیف همین مراجع را در این موضوع‌های فرهنگی و اجتماعی مشخص کرده است.

دیگر خبرها

  • حجاب و عفاف یک مقوله فرهنگی و سیاسی است
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • اکسپو فرصتی برای توسعه
  • دولت رئیسی بیخیال لایحه حجاب شد | نیاز به قانون جدیدی نیست معطل نمی‌مانیم!
  • برنامه‌های شاد ویژه «دهه کرامت» در استان سمنان برگزار شود
  • راهپیمایی تکریم حجاب و عفاف در شاهرود برگزار می‌شود
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • فرمانده انتظامی سمنان: فراجا مرزبان حجاب است
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست