Web Analytics Made Easy - Statcounter

 
با بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) به عنوان آخرین پیامبر الهی، دورانی به نام عصر نزول قرآن آغاز شد که این دوران مصادف با ایام ماه مبارک رمضان بود. این کتاب مقدس در بردارنده تمام احکام، سنت‌ها و نیز مشتمل بر تمام حقایق عالم و به تعبیر قرآن «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ ءٍ» یعنی بیانگر و مبین هرچیز است. این کتاب مقدس به تعبیر امام سجاد (ع) در چهار سطح قرار دارد که شامل عبارت، اشاره، لطایف و حقایق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبارت آن برای عوام، اشارت آن برای خواص، لطایف آن برای اولیا و حقایقش برای انبیاست؛ کتاب الله عز وجل على أربعة أشیاء: على العبارة، والإشارة، واللطائف، والحقائق. فالعبارة للعوام، والإشارة للخواص، واللطائف للأولیاء، والحقائق للأنبیاء» (بحار، ج. ۹۲ ص. ۹۵).

اصلاح سبک زندگی در پرتو تلاوت قرآن
بنابراین قرآن به عنوان کتاب مقدس دارای بطن‌های متعددی است که برای تمام انسان‌ها در هر سطحی کاربرد دارد و عموم افراد به اندازه وسع خویش و صرفاً با تلاوت آن می‌توانند از نورانیت و برکات آن جهت اصلاح سبک زندگی بهره ببرند؛ به عنوان نمونه پیامبر گرامی اسلام (ص) در روایتی فرمودند: «خانه‌هایتان را با تلاوت‌قرآن نورانى کنید و آن‌ها را همچون یهود و نصارا ـ. که نماز و عبادت را در خانه‌ها تعطیل کرده، تنها در کنیسه و کلیسا انجام مى‌دهند ـ. به گورستان تبدیل نکنید؛ خانه‌اى که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار شود و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان براى زمینیان مى‌درخشند؛ ... نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ لَا تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً کَمَا فَعَلَتِ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَى صَلَّوْا فِی الْبِیَعِ وَ الْکَنَائِسِ وَ عَطَّلُوا بُیُوتَهُمْ اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا». (کافى، ج. ۲، ص. ۶۱۰) با دقت بر این روایت شریف در می‌یابیم افراد به واسطه تلاوت فراوان آیات شریفه قرآن بر خود و محیط زندگی خویش می‌توانند اثرات معنوی فراوانی بر جای گذارند و از ثمرات آن در راستای اصلاح سبک زندگی استفاده کنند؛ این اثرات همان طور که در روایت آمده شامل موارد ذیل است:

۱ ـ. نورانیت معنوی منزل (نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ)
۲ ـ. فراوانی خیرات و برکات (کَثُرَ خَیرُهُ)
۳ ـ. وسعت (رزق) برای اهل منزل (اتَّسَعَ اَهلُهُ)
۴ ـ. درخشش و نورانیت منزل در برای اهل آسمان (ملائک و اهل برزخ) (اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ)

نکته دیگری که در این روایت پیامبر (ص) دیده می‌شود، غلبه توجه به مسائل معنوی همچون تلاوت قرآن بر مسائل مادی است؛ زیرا از راهکار‌های مهم افزایش روزی و وسعت زندگی که دغدغه هر انسانی است، رعایت مسائل شرعی و اخلاقی و تقید به معنویات است. همچنان که در روایتی از امیرالمومنین (ع) می‌خوانیم: «اخلاق خوب روزی را زیاد می‌کند؛ حُسْنُ الْخُلُقِ یَزِیدُ فِی الرِّزْق.».

تدارک بستر‌های لازم برای آموزش قرآن به فرزندان
حال با توجه به اثرات معنوی فراوانی که تلاوت قرآن دارد، جایگاه آموزش تلاوت قرآن تا حدودی مشخص می‌شود؛ لذا ضروری است والدین بستر‌های لازم برای روخوانی قرآن را برای فرزندان خویش فراهم سازند تا آن‌ها نیز از برکات معنوی قرآن در افزایش ایمانیات خویش و جلب ارزاق معنوی برای اهل خانه بهره ببرند. امام صادق (ع) در روایتی با اشاره بر تأثیرات معنوی تلاوت قرآن بر جوانان فرمود: «هر جوان مؤمنى که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته خواهد شد؛ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ هُوَ شَابٌّ مُؤْمِنٌ اخْتَلَطَ الْقُرْآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِه‏» (الکافی، ج‏۲، ص. ۶۰۳) لذا بهترین بستر جوانان برای یادگیری تلاوت قرآن همان بستر خانواده آن هم در سنین کودکی است. پیامبر گرامی اسلام (ص) با اشاره به اهمیت آموزش قرآن به فرزندان فرمود: «فرزندان خود را به کسب سه خصلت تربیت کنید: دوستى پیامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت قرآن؛ أَدِّبوا أولادَکُم عَلى ثَلاثِ خِصال ٍ: حُبِّ نَبیِّکُم و َحُبِّ أَهلِ بَیتِهِ و َقِراءَةِ القُرآنِ (قاموس قرآن، المقدمه، ص. ۲) و یا امام علی (ع) در یک روایت با اشاره به اهمیت آموزش قرآن فرمود: «حقّ فرزند بر پدر آن است که نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربیت کند و قرآن به او بیاموزد؛ وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن یُحَسِّنَ اِسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَه ُ، و یُعَلِّمَهُ القُرآنَ؛ (نهج البلاغة (صبحی صالح) ص. ۵۴۶، حکمت ۳۹۹)

از دیگر سو بر اساس روایات پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل‌بیت (ع) آموزش قرآن به فرزندان نه تنها خاصیت دنیوی برای ایشان دارد بلکه ذخیره‌ای اخروی برای والدین نیز محسوب می‌شود. پیامبر (ص) در این باره در یک روایت فرمودند: «هرکس فرزندش را ببوسد، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى‌نویسد و هر کسى که او را شاد کند، خداوند روز قیامت او را شاد خواهد کرد و هرکس قرآن به او بیاموزد، پدر و مادرش دعوت مى‌شوند و دو لباس بر آنان پوشیده مى‌شود که از نور آن‌ها چهره‌هاى بهشتیان نورانى مى‌شود؛ مَن قَـبَّلَ وَلَدَهُ کَـتَبَ اللّه عَزَّوَجَلَّ لَهُ حَسَنَةً و َمَن فَرَّحَهُ فَرَّحَهُ اللّه یَومَ القیامَةِ، و َمَن عَلَّمُهُ القُرآنَ دُعىَ بِالابـَوَینِ فَیُکسَیانِ حُلَّتَینِ یُضى ءُ مِن نورِهِما وُجوهُ اَهلِ الجَنَّةِ» (کافى (ط-الاسلامیه) ج. ۶، ص. ۴۹) و یا امام صادق (ع) در یک روایت با اشاره به ثواب تلاوت قرآن بر والدین فرمود: «خواندن قرآن از روى مصحف، عذاب پدر و مادر را سبک مى‌کند، گرچه کافر باشند؛ قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ فِی الْمُصْحَفِ تُخَفِّفُ الْعَذَابَ عَنِ الْوَالِدَیْنِ وَ لَوْ کَانَا کَافِرَیْنِ.» (الکافی، ج‏۲، ص. ۶۱۳) منبع: باشگاه خبرنگاران پویا 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تلاوت قرآن زندگی اسلامی سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۹۹۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است

امام جمعه اصفهان گفت: در شهرداری مدارا با مردم بسیار مهم است و روایتی از پیامبر اسلام است که می‌فرماید «بعثت علی المدارات کما بعثت علی الرساله» یعنی یکی از کارهای عظیم پیامبر (ص) که مساوی با رسالت بیان می‌فرماید مدارای با مردم است و این مدارا را باید با مردم داشته باشند تا آن معنویت اثر کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار با مدیر و معاونین منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به عملیات پیروزمندانه وعده صادق آن را جهشی برای ایران در دنیا مطرح کرد و اظهار داشت: قرآن کریم نیز می‌فرماید " لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا "یعنی خداوند خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید در آینده درمی یابید که شدیدترین دشمن نسبت به اسلام یهود است.

وی افزود: عملیات طوفان الاقصی به رژیم صهیونیستی ضربه زد و این در حالی بود که سال‌ها تلقین می‌کردند که دارای سازمان اطلاعاتی قوی هستند، اما درعملیات طوفان الاقصی هزار نفر از نیروهای حماس بدون اطلاع سرویس‌های جاسوسی مدت یک سال تمرین کرده و در این عملیات توانستند نظامیان صهیونیستی را اسیر کنند.

امام جمعه اصفهان در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مدارای با مردم عنوان کرد: در شهرداری مدارا با مردم بسیار مهم است و روایتی از پیامبر اسلام است که می‌فرماید "بعثت علی المدارات کما بعثت علی الرساله" یعنی یکی از کارهای عظیم پیامبر (ص) که مساوی با رسالت بیان می‌فرماید مدارای با مردم است و این مدارا را باید با مردم داشته باشند تا آن معنویت اثر کند.

وی با بیان برخی از مشکلات و معضلات منازل میراثی و بلاتکلیفی برای مدیریت شهری، صدور پروانه ساخت و ساز را مهم دانست و افزود: یکی از کارهایی که می‌تواند برای شهرداری ایجاد درآمد کرده و به شهر رونق دهد این است که به زمین‌های موجود پروانه داده شود و ساخته شود و افراد را به ساخت و ساز تشویق کنیم، چرا که مشاغل فراوانی نیز بر اساس این ساخت و سازها ایجاد می‌شود و علاوه بر آن باید در اخذ هزینه پروانه‌ها با مردم مدارا شود.

آیت الله طباطبایی نژاد هم چنین به ضرورت رعایت شرایط استخدام تا پایان دوره خدمت برای کارمندان دوائر دولتی اشاره کرد و گفت: فردی که در ابتدا شرایط استخدام را قبول نموده و استخدام شده است باید تا انتها این شرایط را حفظ کند، یعنی اگر کارمند زن در اداره حجاب دارد، اما بیرون از اداره حجاب خود را بر می‌دارد باید برکنار شود زیرا قرار بوده است ملتزم به اسلام عملی و قوانین باشد.
وی هم چنین یکی از کارهای خوب شهرداری‌ها برای شهر و شهروندان را مسئله فضاسازی و زیباسازی شهر بیان کرد و ادامه داد: شهروندان به فضاسازی و زیباسازی نیاز دارند و کار مهم شهرداری اصفهان این بوده است.

برگزاری کنگره ۴۰۰ شهید منطقه یک شهردرای در ماه جاری

در ابتدای این دیدار مهندس علی رضی زاده، مدیریت منطقه یک شهرداری اصفهان به گزارشی از اقدامات انجام یافته در این شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت: منطقه یک شهرداری اصفهان در حدود ۸۱۰ هکتار بوده و ۷۹ هزار نفر جمعیت دارد و جز محله‌های قدیمی و در مرکز شهر و یک منطقه ترانزیتی است.

وی از اجرا و در دست بودن حدود ۷۶ پروژه در محدوده منطقه یک شهرداری اصفهان خبر داد و افزود: از جمله پروژه‌های شاخص پروژه مترو و پروژه اتوبان شهید خرازی بوده که اقدامات انجام شده در این اتوبان سبب کاهش حدود ۲۵ درصد ترافیک شده است.

وی اضافه کرد: پروژه بعدی پروژه بی آر تی از میدان جمهوری اسلامی به سمت پل فلزی بوده است و هم چنین حذف گلوگاه‌های داخل کوچه‌ها که ۱۸۰ گلوگاه بر همین اساس شناسایی شده و اقدام به خرید برخی پلاک‌ها شد.

وی به حضور هفتگی مدیر و معاونین شهرداری منطقه یک در محلات و مساجد برای رسیدگی به شرایط محله‌ها اشاره کرد و گفت: بازخورد این کار افزایش ۳ برابر صدور پروانه‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در بحث فرهنگی یکی از اقداماتی که در دست انجام است تهیه تاریخ شفاهی محلات و ثبت خاطرات و عکس‌های محله‌ها و تبدیل آن به کتاب بوده است.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که شهرداری منطقه یک در مباحث فرهنگی در حال پیگیری است شهدای منطقه یک هستند با توجه به اینکه منطقه یک ۴۰۰ شهید دارد و همه آنها شهدای شاخص هستند کنگره این شهدا در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و هم چنین امسال پیرامون شهید بهشتی ۷ جلد کتاب آماده شده است.

کد خبر 748905

دیگر خبرها

  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • حنجره خود را در کرسی های تلاوت قرآن در سرزمین وحی، وقف خدا کنید
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی