Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- در آستانه يک سالگي تنش عربي- عربي، شواهد بيانگر اين است که سياست عربستان سعودي در تحريم و محاصره قطر با شکست مواجه شده است.
تنش عربي- عربي- ميان قطر و چهار کشور عربي (عربستان سعودي، امارات، بحرين و مصر) از پنجم ژوئن 2017 آغاز شد. عربستااردن درصدد بهبود روابط با قطر، شکاف در ائتلاف سعودي ضد قطر و سه کشور ديگر در اين روز روابط ديپلماتيک خود را با قطر قطع کرده و با بستن مرزهاي زميني، هوايي و دريايي خود، اين کشور را محاصره و سپس تحريم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان سعودي براي اعمال فشار بيشتر بر قطر برخي از کشورهاي کوچک عربي از جمله اردن را نيز با خود همراه کرد.
با وجود گذشت يک سال، نشانه‌هاي شکست سياست تحريم و محاصره قطر بيش از هر زمان ديگري آشکار شده است. در همين راستا، دولت اردن طي روزهاي گذشته خط دريايي مستقيم بين اين کشور و قطر را افتتاح کرد. هيات‌هاي اردني و قطري نيز طي ماههاي گذشته سفرهاي دوجانبه داشتند.
نمايندگان وابسته به ائتلاف اصلاح که توسط اخوان المسلمين اردن حمايت مي‌شوند در فوريه 2018 در نامه‌اي به دولت خواستار بازگشت سفير اين کشور به دوحه شدند.
شرکت‌هاي هواپيمايي دو کشور نيز توافقنامه همکاري در زمينه حقوق فضايي امضا کردند و حتي يک هيات امنيتي قطري نيز به امان، پايتخت اردن سفر کرد. در همين حال، اختلاف ميان اردن و عربستان سعودي در زمينه فلسطين نيز آشکار شد، به نحوي که بر اساس برخي گزارش‌ها محمد بن سلمان، وليعهد سعودي سال گذشته پادشاه اردن را به دليل مخالفت با سياست عربستان درباره فلسطين تهديد به مرگ کرد.
در درون شوراي همکاري خليج فارس نيز کشورهاي عمان و کويت و حتي امارات در عمل از سياست‌هاي اقتصادي عربستان عليه قطر پيروي نکردند. کويت و عمان به گفت وگوها و مبادلات خود با قطر ادامه دادند.
«دومنيک دادلي»، در مطلبي که در سايت «فوربس» منتشر شد، نوشت:
«امارات نيز به‌‏رغم اينکه در قطع روابط ديپلماتيک با قطر با عربستان سعودي همسو شد، اما در عمل به برخي از همکاري‌‏هاي خود با قطر ادامه دارد. گاز طبيعي همچنان از خط لوله‌‏هاي «دلفين» از قطر به امارات و بعد به عمان صادر شد و قطر و امارات به همکاري‌‏هاي خود در حوزه نفت ساحلي «بندق» ادامه دادند.»
علاوه بر اين، کويت، قطر و عمان از اعضاي شوراي همکاري خليج فارس با عربستان سعودي درباره مسائل اصلي منطقه نيز دچار چنددستگي و تناقض آشکاري شدند که اين موضوع درخصوص انتقال سفارت آمريکا از تل آويو به قدس و کشتار فلسطيني‌‏ها از سوي رژيم صهيونيستي مشخص شد. پس از انتقال سفارت آمريکا به قدس، استانبول ترکيه ميزبان نشست فوق ‏العاده سازمان همکاري اسلامي در محکوميت اين اقدام بود که در اين نشست امير قطر و امير کويت حضور داشتند، در حالي که از سران عربستان سعودي کسي شرکت نکرد.
با توجه به اين تحولات، به نظر مي‌‏رسد اکنون بيش از آنکه قطر در اثر اين تنش تحت فشار باشد، کشورهاي محاصره کننده قطر به خصوص عربستان سعودي تحت فشار قرار دارند که از ميان دو راه ادمه فشارها بر قطر يا عقب ‏نشيني از مواضع خود، يک راه انتخاب کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۱۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم

ولیعهد عربستان بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

به گزارش تسنیم، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که این کشور تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌ها جهت توقف اقدامات تشدید آمیز و جلوگیری از گسترش آن به کار می‌گیرد. ولیعهد سعودی همچنین بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ولیعهد سعودی همچنین تاکید کرد که این کشور در کنار مردم فلسطین برای آنچه دستیابی به حقوق آن‌ها برای داشتن یک زندگی شایسته و دستیابی به صلح عادلانه خواند، ایستاده است.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان همچنین بر برقراری آتش فوری در غزه تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

وی تاکید کرد: نیازمند آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه هستیم.

دیگر خبرها

  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند