Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@20:37:26 GMT

نخست وزیر تونس روی لبه تیغ، آیا الشاهد برکنار می شود

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۰۱۴۱۵

نخست وزیر تونس روی لبه تیغ، آیا الشاهد برکنار می شود

الجزیره - ایرنا - بحران اقتصادی در تونس و ناتوانی دولت این کشور در حل مشکلات، احزاب مخالف را مصمم به تلاش برای برکناری «یوسف الشاهد» نخست وزیر جوان تونس کرده است .

الشاهد نخست وزیر جوان تونس از 12 مرداد 1395شمسی عهده دار این پست است و شهریور سال گذشته پس از یک سال از عمر کابینه اش، دست به ترمیم آن زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایرنا، این روزها زمزمه های برکناری الشاهد و شمار زیادی از وزیران کابینه اش در تونس به گوش می رسد و برخی احزاب و گروه ها و از جمله «ندای تونس» یعنی حزب حاکم این کشور که الشاهد خود برخاسته از آن است، خواستار برکناری او شده اند.

** یوسف الشاهد کیست
یوسف الشاهد متولد 1975 میلادی، دارای مدرک دکتری در رشته علوم کشاورزی از فرانسه ، جوانترین نخست وزیر در تاریخ تونس از زمان کسب استقلال در سال 1956 است.
الشاهد پس از انقلاب تونس در سال 2011 همراه با چند نفر دیگر «حزب الجمهوری» را در سال 2012 تاسیس کرد و اندکی بعد به حزب ندای تونس پیوست و عضو دفتر اجرایی آن شد. وی در دولت «الحبیب الصید» وزیر توسعه داخلی بود.
«الباجی قائد السبسی» رئیس جمهوری تونس سوم اوت 2016 ( 12 مرداد 1395 ) الشاهد را مامور تشکیل کابینه کرد. از مجموع 194 نماینده مجلس تونس، 167 نماینده به او رای اعتماد دادند، در حالی که تنها 22 نماینده با او مخالف بودند و پنج نماینده نیز رای ممتنع دادند.
الشاهد اواخر شهریور گذشته پس از حدود یک سال از عمر دولتش، دست به ترمیم کابینه زد و 13 وزیر از جمله وزیر دفاع، کشور، بازرگانی، صنعت، بهداشت و کار را تغییر داد و تاکید کرد که دولتش به منزله «دولت جنگ» است و با تروریسم، فساد و بیکاری می جنگد و برای توسعه کشور تلاش خواهد کرد.

** تلاش برای برکناری الشاهد از زمستان گذشته آغاز شد
یکی از خواسته های شهروندان تونس در زمان انقلاب ضد «زین العابدین بن علی » دیکتاتور این کشور، بهبود شرایط اقتصادی کشور بود . پس از گذشته حدود هفت سال از انقلاب این کشور، مردم پیوسته این سوال را مطرح می کنند که در کنار تغییرات سیاسی، چه تحولات مثبتی در وضعیت اقتصاد تونس صورت گرفته است. اینگونه، مخالفت ها و انتقادها از دولت شروع شد و در زمستان گذشته به اوج خود رسید و حتی برخی با این استدلال که اگر دولت نمی تواند مشکلات را حل کند، باید استعفا دهد، خواستار برکناری مقام های عالی رتبه این کشور شدند و برخی گروه های سیاسی تونسی زمستان گذشته بحث برکناری نخست وزیر را نیز مطرح کردند.
«عامر المحرزی» رئیس هیات ملی وکلای تونس آن زمان گفت: دولت کنونی راهکار روشنی برای خروج از بحران های اقتصادی ارائه نداده و با وجود گذشت مدت زیادی، هنوز نتوانسته انتظارات تونسی ها را برآورده کند و باعث جلب اعتماد مردم شود.
وی افزود: عدم تحقق پیشرفت جدی و واقعی در عرصه های اجتماعی و اقتصادی، بازنگری در مورد وزیران کابینه را ضروری می کند و هیات ملی وکلا موافق تغییر شماری از وزیران کابینه است.

** جنبش النهضه مخالف سرسخت برکناری الشاهد
«عبدالکریم الهارونی » رئیس شورای مشورتی «جنبش النهضه» تونس اواخر اسفند گذشته گفت: النهضه از درخواست برای تغییر دولت حمایت نمی کند، بلکه خواستار ثبات دولت و تمرکز احزاب و سازمان های مختلف برای موفق برگزار شدن انتخابات شوراهای شهرداری است.
الهارونی افزود: اگر جنبش النهضه احساس می کرد، دولت در اجرای برنامه هایش شکست خورده، حتما خواستار تغییر آن می شد. ارزیابی عملکرد دولت می تواند به زمانی پس از برگزاری انتخابات شوراهای شهرداری موکول شود، اما اکنون بحث تغییر الشاهد می تواند تاثیر منفی بر عمکرد آن داشته باشد و به ثبات کشور که در آستانه برگزاری انتخابات است، آسیب وارد کند.
با مخالفت برخی شخصیت ها و احزاب و از جمله جنبش النهضه با برکناری الشاهد، بحث تصمیم گیری در خصوص ماندن یا کنارگذاشتن وی به پس از برگزاری انتخابات شوراهای شهرداری، موکول شد.
شخصیت ها و احزاب سیاسی مخالف نخست وزیر جوان تونس که به دلیل حمایت احزاب قدرتمندی مانند جنبش النهضه از وی، در برکنار کردن الشاهد ناکام مانده بودند، قانع شدند این بحث مسکوت بماند و در نتیجه منتظر برگزاری انتخابات شوراهای شهرداری شدند. این انتخابات 16 اردیبهشت برگزار شد و همانگونه که پیش بینی می شد، جنبش النهضه بیشترین کرسی ها را به دست آورد و پس از آن بار دیگر بحث عملکرد دولت تونس به ریاست الشاهد مطرح و تلاش ها برای برکناری او بار دیگر آغاز شد.

** حزب ندای تونس و پسر رئیس جمهوری از مخالفان سرسخت الشاهد هستند
«حافظ قاید السبسی» معاون اجرایی حزب ندا، دومین حزب بزرگ تونس و پسر رئیس جمهوری این کشور، هفته گذشته نخست وزیر و دولت را به شکست در اداره امور متهم کرد و خواستار تغییرات گسترده در کابینه شد .
وی در صفحه فیس بوک خود نوشت: برخی (اشاره به استدلال جنبش النهضه) می گویند، خواسته ما برای تغییرات گسترده در کابینه به ثبات کشور آسیب می رساند، اما این ها از کدام ثبات سخن می گویند. ارزش پول ملی کاهش یافته، شاخص های اقتصادی مطلوب نیست، اصلاحات اقتصادی انجام نشده، ذخایر ارزی کشور از بین رفته و دولت دستاورد خاصی نداشته است.
گفته می شود، برخی گروه های صاحب نفوذ مانند «اتحادیه شاغلان» نیز با ادامه کار الشاهد مخالف هستند و خواستار برکناری او شده اند.

** جنبش النهضه همچنان بر ادامه کار الشاهد اصرار دارد
در حالی که برخی گروه ها و احزاب سیاسی همچنان خواستار برکناری الشاهد و شماری از وزیران کابینه او هستند ، حزب النهضه به رهبری «راشد الغنوشی » درخواست برای برکناری نخست وزیر را در این شرایط نامناسب دانسته و با آن مخالفت کرد.
«بدالدین عبدالکافی » یکی از نمایندگان جنبش النهضه در مجلس تونس گفت: ترمیم کابینه باید پس از بررسی های دقیق عملکرد وزارتخانه ها صورت گیرد.

** رئیس جمهوری تونس و تصمیم گیری در مورد دولت این کشور
درخواست مخالفان الشاهد برای برکناری او همچنان ادامه داشت تا اینکه رسانه های تونس هفته گذشته اعلام کردند، به احتمال زیاد رئیس جمهوری این کشور، جمعه چهارم خرداد در خصوص ابقا یا برکناری نخست وزیر تصمیم گیری می کند.
جلسه ای با حضور رئیس جمهوری و نمایندگان احزاب مهم تونس جمعه گذشته برگزار و در نهایت گفته شد، تصمیم گیری در خصوص سرنوشت نخست وزیر و کابینه وی به روز دوشنبه موکول شده است. در این نشست راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضه ، «نور الدین الطبوبی» دبیر کل اتحادیه شاغلان تونس ، «سمیر ماجول» رئیس اتحادیه صنعت و تجارت و صنایع دستی ، «عبد المجید الزّار» رئیس اتحادیه کشاورزی و صید دریایی و «راضیه الجربی » رئیس اتحادیه ملی زنان تونس حضور داشتند.
الغنوشی پس از این نشست گفت: اختلاف نظرهایی در خصوص سرنوشت دولت کنونی وجود داشت ، برخی می گفتند، باید تغییرات گسترده ای در دولت انجام شود و برخی دیگر قائل به ضرورت تغییرات جزئی در کابینه بودند . در این نشست توافقی در مورد سرنوشت دولت حاصل نشد و تصمیم گیری در مورد آن به دوشنبه موکول شد، اما جنبش النهضه از دیدگاه های پیشین خود مبنی بر اینکه اوضاع کنونی در کشور تحمل تغییرات دولتی گسترده را ندارد و ترمیم کابینه باید جزئی باشد، دفاع کرد.
«سعیده قرقاش » سخنگوی ریاست جمهوری تونس پس از این نشست گفت: همه طرف های شرکت کننده متعهد شدند تا جلسه آینده بحث ها را ادامه دهند تا تصمیم نهایی در این مورد اتخاذ شود و در این میان رئیس جمهوری موضع گیری بی طرفانه خواهد داشت.

** نمایندگان مجلس، سرنوشت دولت را باید مجلس تعیین کند
از سوی دیگر شماری از نمایندگان مجلس تونس با متهم کردن الشاهد به تک روی، خواستار نقش آفرینی مجلس در این خصوص شدند. «الصحبی بن فرج» نماینده مجلس تونس از حزب 'طرح تونس' گفت: بر اساس قانون اساسی، سلب رای اعتماد از نخست وزیر باید با ذکر دلیل باشد و به امضای 73 نماینده برسد و 109 نماینده نیز آن را تصویب و امضا کنند، بنابر این رئیس جمهوری به تنهایی نمی توان در این خصوص تصمیم گیری کند.
الباجی قاید السبسی رئیس جمهوری تونس نیز دیروز گفت: این نمایندگان مجلس هستند که باید در مورد آینده دولت تصمیم گیری کنند و او بی طرف خواهد ماند.
مجلس نمایندگان تونس 217 نماینده دارد. ندای تونس در انتخابات سال 2014 موفق به کسب 86 کرسی شد و جنبش النهضه به ریاست راشد الغنوشی با 69 کرسی دومین حزب بزرگ در مجلس تونس بود، اما در سال 2016 میلادی 22 نماینده از حزب ندا جدا شدند و اینگونه جنبش النهضه اکنون منسجم ترین حزب و دارای بیشترین کرسی های مجلس است و نقش زیادی در تعیین دولت دارد.
اگر مخالفان الشاهد بتوانند جنبش النهضه را قانع به برکناری او کنند، می توان گفت در روزهای آخر کار نخست وزیر جوان تونس به سر می بریم، اما اگر در این کار موفق نشوند، به احتمال زیاد با توجه به وزنه سیاسی این جنبش در مجلس، دولت کنونی به کار خود ادامه می دهد و ممکن است الشاهد شماری از وزیران کابینه را تغییر دهد و البته احتمال افزایش تنش سیاسی در این کشور وجود دارد. به هر حال باید منتظر ماند و دید گروه ها و احزاب تونسی روز دوشنبه چه تصمیمی در این خصوص اتخاذ می کنند و تیغ کدام یک از گروه ها و احزاب تیزتر است.
خاورم **2041**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تونس يوسف الشاهد بركناري نخست وزير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۱۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس

 احسان یاسین، خواننده‌ای که در مسابقه عصر جدید شناخته شد، مدتی است به دعوت کشور تونس به این کشور سفر کرده و در مطرح ترین برنامه تلویزیونی تونس "carthage" اجرا می‌کند. او همچنین دو همایش و کنسرت در این کشور به عنوان اولین خواننده ایرانی برگزار کرده است.

دیگر خبرها

  • تمجید نخست‌وزیر بورکینافاسو از پیشرفت‌های ایران
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • تظاهرات صهیونیست‌ها برای برکناری نتانیاهو + فیلم
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس