Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنیدی جعفری گفت: قوانين مبارزه با قاچاق مواد دخانى در كشور داريم اما در اجرا با مشكل رو به رو هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد جنیدی جعفری رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در نشست خبری روز جهانی بدون دخانیات كه در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مردم باید بدانند که بايد حقوق شهروندى آنها تامين شود حقوق شهروندى زمانى تحقق پيدا مى‌كند كه مردم آن را مطالبه كنند، در مورد مواد دخانی یا سیگار یا قلیان این اتفاق وقتی می‌افتد که مردم خود حقشان را مطالبه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وى ادامه داد: یک درصد درآمد ناخالص ملی ما به جای آنکه صرف آموزش و پژوهش شود، صرف مواد دخانی می‌شود، حدود ١٠ هزار ميليارد سيگار دود مى‌كنيم و ٢ تا ٣ برابر براى درمان اين مواد دخانى صرف می‌شود و اين هزينه از جيب مردم می‌رود، هزینه مصرف سیگار از جیب کسانی که سیگاری نیستند خارج و در صندوق‌های بیمه و بیمارستان‌ها برای افراد سیگاری صرف می‌شود.

جنيدى با اشاره به صدور پروانه فروش مواد دخانى گفت: عدم فروش به افراد زیر ۱۸ سال، عدم فروش سیگار به صورت نخی و عدم فروش سیگار قاچاق در پروانه فروش و عرضه مواد دخانى براى واحدهاى صنفى قید شده است و اگر هر کدام از این سه مورد مشاهده شود می‌توان پروانه فروش مغازه‌دار را توقیف کرد؛ البته در اين مورد نیاز به نظارت بیشتر وزارت صنعت و معدن داریم.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: چیزی حدود ٦٥ درصد سوپرماركت‌ها و بقالى‌ها زير مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ايران  و٨٠ درصد قليان سراها پروانه نداشتند اما به راحتى قليان عرضه مى‌كردند، باید به اين موضوع توجه داشت كه آیا در اين قهوه‌خانه‌ها از گوشت گوسفند برای دیزی استفاده می‌شود؟ آیا اتفاقاتی که نباید در این قهوه‌خانه‌ها رخ دهد، اتفاق می‌افتد؟ آیا می‌توان محل خصوصی را محل مراجعه مردم دانست؟ آیا اگر در این محل جنایت اتفاق بیفتد، پلیس بدون اجازه دادگاه و قاضی حق ورود دارد؟ همه اين ها به دنبال خروج قهوه خانه‌ها از اماكن عمومى و تبديل شدن به مكان خصوصى امكان بروز خواهند داشت.

وى تاكيدكرد: اگر قهوه خانه ها را خارج از محل‌های عمومی بدانیم و این اماکن به عنوان مكان هاى عمومی شناخته می‌شوند همه نشان دهنده قدرت و نفوذ واردکنندگان و تولیدکنندگان است آنها حتی در تصمیم‌گیری‌ها و سياستگذارى ها در زمینه دخانیات اثربخش هستند.

وی با بيان اينكه سلامت حق مردم است و همه بايد آن را محترم بشمارند، گفت: اگر هزینه‌ای را که بابت دود کردن سیگار و مواد دخانی صرف می‌شود برداريم و سیگار و قلیان را به طور كامل ممنوع كنيم و این هزینه‌ها به فروشنده‌ها پرداخت شود، باز هم سود خواهيم كرد، اكنون در تهران قهوه‌خانه‌ای داریم که قلیان سرو نمی‌کند، باید این الگوها به مردم معرفی شوند تا ببيند مى توان سود داشت بدون اينكه قليان عرضه كرد.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: اصنافی نیز وجود دارند که فقط پیتزا یا ساندویچ یا غذاهای آماده می‌فروشند و چرا قهوه‌خانه نباید فقط دیزی و املت و چای سرو کنند؟ تحقيقات نشان داده است که اگر قلیان در قهوه‌خانه‌ها عرضه نشود، مشكل اشتغال پيش نخواهد آمد.

جنیدی جعفری گفت: انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد دخانى در مورد مواد معطره مصرفی در قلیان به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که خوشبختانه این شکایت از وزارت بهداشت رد شد.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت :مواد معطره مصرفی در توتون‌های قلیان مصداق بارز تبلیغ مواد دخانی است زيرا اين مواد با بو مردم را جذب می‌کند، اين مواد معطر به شدت سرطانزا هستند، همچنين در برخى از اين مواد معطر ماده اعتياد آور علف را اضافه می‌كنند كه اين موجب اعتياد فرد مى شود.

جنيدى افزود: دولت جریمه تبلیغ مواد مخدر را افزایش داد اما دادگاهى كه جرائم را اعمال كند وجود ندارد، در برخی کشورها مانند انگليس۵۰۰ برابر قیمت سیگار جریمه فروش آن به فرد زیر ۱۸ سال است.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت عنوان كرد: قوانين مبارزه با قاچاق مواد دخانى در كشور داريم اما در اجرا با مشكل رو به رو هستیم، از طرفى صنعت نيز به بهانه جلوگيرى از قاچاق توليد را افرايش داد.

وى با اشاره به تعطيلى همه قهوه‌خانه‌هاى عرضه كنند قليان در يک استان كشور گفت: در اين استان قرار شد تا وزارت صنعت به قهوه‌خانه‌های تعطيل شده در هر صنف كه می‌خواهد فعاليت داشته باشند مجوز بدهد و ديديم كه با اين كار نه تنها اشتغال آسيب نديد بلكه اشتغال افزايش پيدا كرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره دکه‌های روزنامه فروشی و عرضه سیگار و مواد دخانى در آنها گفت: براى جذب مدام شكل و نوع عرضه مواد دخانى را تغيير مى دهند و از ابزار و آلات شيطانى و روش هاى نوين استفاده مى‌كنند تا مشترى خود را جذب كنند.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: شهرداری برای این‌که رسانه‌ در اختیار مردم قرار بگیرد دکه‌ها ى روزنامه فروشى را ایجاد کرد، در مورد عرضه مواد دخانى در اين دكه ها با شهرداری مکاتبه شده اما هیچ اقدام عملی در زمینه دکه‌های روزنامه فروشی و عرضه سیگار انجام نشده است.

وى افزود: ما حتى به رئيس ارشاد تهران نامه زديم و تهديد كرديم تا با كارگردان سريال محبوب خانگى كه همه تبليغ سيگار است برخورد شود.

جنيدى گفت :٢٠٠ هزار سوپرماركت و بقالى داريم كه ٣٥ درصد فقط پروانه دارند .

انتهاى پيام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۱۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادت‌های روزمره‌ای که نمی‌دانستید دلیل ترش کردن معده هستند

رفلاکس اسید معده که به عنوان ترش کردن معده هم شناخته می‌شود با علائمی همچون احساس سوزش در قفسه سینه و دشواری در بلع همراه است. دلایل اصلی این مشکل با سبک زندگی ما مرتبط است.

به گزارش روزیاتو، عادت‌های غذایی نامناسب یا الگو‌های خواب بد و دیگر عادت‌های روزمره می‌توانند مشکل ترش کردن معده را تشدید کنند. در ادامه با این عادت‌ها آشنا خواهیم شد.

۱- ورزش نامناسبی می‌کنید

هیچ شکی نیست که داشتن فعالیت بدنی یکی از بهترین کار‌هایی است که می‌توان برای حفظ سلامتی انجام داد. اما نوع این فعالیت فیزیکی می‌تواند باعث بهتر یا بدتر شدن حال شما شود. اگر با مشکل ترش کردن معده دست و پنجه نرم می‌کنید، ورزش‌های «های ایمپکت» (High impact) مانند دوچرخه سواری، ژیمناستیک یا وزنه برداری می‌توانند علائم سوزش معده و نفخ را تشدید کنند. اما این بدان معنی نیست که باید ورزش را کنار بگذارید، کافی است به سراغ ورزش‌های ملایم تری مانند پیاده روی، یوگا، شنا یا دوچرخه ثابت بروید.

۲- لباس تنگ می‌پوشید

گرچه لباس‌های تنگ می‌توانند ظاهر جذابی به ما دهند، اما استفاده‌ی زیاد از آن‌ها برای سلامتی مضر است. لباس‌های تنگ علاوه بر اینکه گردش خون را مختل می‌کنند، می‌توانند مشکل ترش کردن معده را هم تشدید کنند. هر لباسی که به شکم فشار آورد، مانند شلوار‌های تنگ و کمربند، علائم سوزش معده را افزایش می‌دهد.

۳- حالت خوابیدن تان نامناسب است

گرچه خوابیدن روی یک بالش کم ارتفاع می‌تواند برای گردن و ستون فقرات مفید باشد، اما اگر با مشکل ترش کردن معده درگیر باشید، به طور حتم کمکی به شما نخواهد کرد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند سر در زمان خواب در ارتفاعی حداکثر ۲۰ سانتیمتری قرار گیرد تا جریان حرکت اسید معده به سمت پایین باشد. می‌توانید با استفاده از چند بالش یا با قرار دادن یک پتو در زیر بالش خود، سرتان را بالاتر ببرید.

علاوه بر این، اگر مستعد ترش کردن معده باشید برخی حالت‌های خواب می‌توانند مشکل شما را تشدید کنند. اگر عادت دارید به پهلوی راست بخوابید، ممکن است همین امر دلیل سوزش معده تان باشد. خوابیدن به پهلوی راست باعث شل شدن ماهیچه‌هایی می‌شود که معده و مری را به یکدیگر متصل می‌کنند و کارشان مقابله با رفلاکس اسید معده است؛ بنابراین سعی کنید به پهلوی چپ بخوابید، چون تحقیقات نشان داده این حالت سوزش معده را کاهش می‌دهد.

۴- بعد از غذا دراز می‌کشید

اگر بعد از خوردن غذا دل تان می‌خواهد دراز بکشید، در صورتی که به مشکل ترش کردن معده دچار هستید، بهتر است این عادت را ترک کنید. وقتی دراز می‌کشید، همه‌ی غذایی که خورده اید پشت دریچه‌ی مابین مری و معده جمع می‌شود. بهتر است بعد از غذا صاف بنشینید و زودتر از ۲ تا ۳ ساعت دراز نکشید.

۵- تند غذا می‌خورید

تند غذا خوردن می‌تواند باعث ترش کردن معده شود. کسانی که سریع غذا می‌خورند احتمال بروز این مشکل در آن‌ها بیشتر است و بهتر است به خود فرصت کافی برای خوب جویدن و بلع غذایتان را بدهید.

۶- زیاد قهوه می‌نوشید

گرچه قهوه فواید زیادی برای سلامتی دارد و بسیاری نمی‌توانند روز خود را بدون این نوشیدنی شب کنند، اما اگر با مشکل ترش کردن معده درگیر هستید، بهتر است مصرف قهوه را محدود کنید. قهوه می‌تواند علائم سوزش معده را تشدید کند و اگر متوجه شده اید که بعد از نوشیدن قهوه حال بدی پیدا می‌کنید، کاهش تدریجی آن می‌تواند اقدام مناسبی باشد.

علاوه بر قهوه، نوشیدنی‌های گازدار و همینطور نوشیدنی‌های بسیار شیرین هم می‌توانند زمینه ساز ترش کردن معده شوند. به جای آن ها، با مصرف آب، سوپ و چای، بدن خود را آبرسانی کنید.

دیگر خبرها

  • عادت‌های روزمره‌ای که نمی‌دانستید دلیل ترش کردن معده هستند
  • جریمه قاچاقچی سیگار در اردبیل
  • ۵۰۰بوکس سیگار قاچاق در اردبیل کشف شد/جریمه ۴ میلیارد ریالی قاچاقی
  • ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با مواد مخدر استفاده شود
  • سازمان‌های مردم نهاد مشارکت بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشند
  • فدوی: دشمن خباثت کند اقدامی بزرگتر انجام می‌دهیم
  • دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند
  • قهوه یا چای؟ همون همیشگی!
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • کشف سیگار خارجی قاچاق در مراغه