Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرزبانان آذربایجان غربی در ماه رمضان هوشیارانه از صدها کیلومتر مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری نخجوان مراقبت می‌کنند. ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ استانها آذربایجان غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آذربایجان غربی یکی از استان‌های مرزی کشور است که بیش از 967 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که از طرف شمال نزدیک به یک صد و 49 کیلومتر مرز آبی رودخانه ارس با جمهوری خود مختار نخجوان، از طرف شمال و غرب نزدیک به 566 کیلومتر مرز خاکی با کشور ترکیه و از طرف غرب نزدیک به 252 کیلومتر مرز خاکی با کشور عراق دارد.

موضوعی که بسیار در این میان اهمیت دارد پاسداری از مرز و استفاده از استعدادهای این مناطق است که متأسفانه نسبت به موضوع دوم کم لطفی شده و استفاده مناسبی از ظرفیت مرزها نمی‌شود ولی موضوع نخست که پاسداری از مرزهاست به خوبی توسط مرزبانان در استان آذربایجان غربی انجام می‌شود.

خبرنگاران تسنیم برای تهیه گزارشی رمضانی از نقاط صفر مرزی با مرزبانان سخت کوش راهی پاسگاهی در لب مرز می‌شود تا حال و حوای مرزبانان را به تصویر کشیده و اهمیت پاسداری از مرزها را به مردم نشان دهد تا قدر نعمت امنیت بیش از پیش دانسته شود.

شروع تهیه گزارش خبرنگاران تسنیم از فرماندهی هنگ مرزی شهرستان ارومیه بود و تمامی هماهنگی‌ها از طریق فرماندهی انجام شد تا روایت خوبی صورت پذیرد.

سفر با حضور فرمانده هنگ مرزی شهرستان ارومیه؛ سرهنگ علی پور آغاز شد و در مسیر رسیدن به پاسگاه مرزی که بیش از 2 ساعت و 30 دقیقه به طول انجامید موضوعات قابل تاملی از زبان فرمانده مرزبانی شهرستان ارومیه درباره سختی کار مکرزبانان روایت شد که به جرات می‌توان گفت هر فردی که در این سختی‌ها حضور نداشته باشد نمی‌تواند اهمیت کار مرزبانان غیور کشور را درک کند.

علی پور می‌گفت که صیانت از بیش از 200 روستای مرزی بر عهده مرزبانی شهرستان ارومیه است و مرزبانان بدون هیچ گونه خطایی و 24 ساعته آماده دفاع از مرز و بوم ایران اسلامی هستند و خوشبختانه چندین ماه است که هیچ فردی در راه دفاع جان خود را از دست نداده و با قامتی ستبر در مقابل تجاوز هر دشمنی ایستاده اند.

از چندین روستای شهرستان ارومیه عبور کردیم و پس از پایان راه‌های آسفالته به مناطق خاکی در دامنه کوه‌ها رسیدیم که باید طی می‌کردیم تا به پاسگاه برسیم؛ سفر بهاری با خودرو در این مسیرها بدلیل ناهمواریهای زیاد آدمی را خسته می کند حال آن که در ایام زمستان و در روزهایی که بیش از 6 متر برف می‌بارد سربازان باید مسیرهای چند ده کیلومتری و ناهموار را با پای پیاده و در زیر بارش سنگین برف و در سوز و سرما طی کنند.

علی پور در گفت‌وگویی که با خبرنگاران تسنیم داشت، بیان کرد: مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم همین امکانات اولیه زندگی است که متأسفانه در برخی از پاسگاه‌ها با مشکل روبرو هستیم به گونه‌ای که حتی آب لوله کشی شده هم وجود ندارد و در برخی از پاسگاه‌ها بجای استفاده از برق و لامپ از چراغ‌های نفتی و گازوئیلی برای روشنایی استفاده می‌شود و مسئولان فقدان چنین امکاناتی را نبود و تخصیص ندادن بودجه بیان می‌کنند اما در همین راستا گفت‌وگوهای با فرماندار ارومیه داشته‌ایم تا دولت کمک کند.

پس از طی مسیرهای خاکی و سنگلاخی که برف‌ 3 متری نیز در حال ذوب شدن بودند به یکی از پاسگاه‌های مرزی رسیدیم و آن جا بود که ذوق و شوق سربازان و مرزبانان برای حفظ امنیت ملی و از خودگذشتگی آن‌ها را مشاهده کردیم؛ از خودگذشتگی که وقت نمی‌شناسد.

پس از استقرار در پاسگاه گفتگوهایی با سربازان داشتیم و از حال آنان جویا شدیم و همه از اشتیاق برای دفاع و حفظ امنیت می‌گفتند به نوعی که آدمی را به وجد می‌آوردند.

طی گفت‌وگویی با فرمانده این پایگاه متوجه شدیم که این روزها، بهترین روزهای پاسگاه و مرزبانان است و روزهای سخت این مردان بزرگ در ماه‌های سرد زمستان رقم می‌خورد.

فرمانده این پاسگاه در این مورد به خبرنگار تسنیم گفت: آخرین روزهای زمستان سال 96 بود که برف و کولاک سنگینی منطقه را فراگرفت و پس از مدتی بارش پاسگاه زیر برف پنهان شد و برای خروج از پاسگاه چندین ساعت طول کشید که از میان برف‌ها تونل ایجاد کنیم.

رفته‌رفته به موعد اذان و افطاری نزدیک می‌شدیم؛ همه در حال جنب و جوش برای اقامه نماز و پهن کردن سفره‌ها برای افطاری بودند، پس از آن که نماز به جماعت اقامه شد سفره‌های مرزبانان آماده پذیرایی از سربازان بود.

افطار با مرزبانان در قلل بلند شمال غرب ایران حس و حال غریبی دارد.

پس از صرف افطار فرماندهی مرزبانی شهرستان ارومیه با سربازان به صحبت نشست؛ صحبت‌هایی که دل نشین بود و به هر فردی می‌توانست امید ببخشد.

از سربازان خواستیم تا تا آوازی بخوانند اما هیچ یک از آنها در حضور فرمانده تمایلی برای این کار نداشتند که در این حین علی پور گفت برای کسی که بتواند قطعه‌ای مناسب اجرا کند سه روز مرخصی تشویقی داده می‌شود و پس از این موضوع سه نفر داوطلب شده و اشعاری را به صورت آهنگین زمزمه کردند.

هنگام برگشت دیدیم که نیروهای گشت توانسته اند اجناس قاچاقی را از چندین قاچاقچی کشف و ضبط کنند از این اقدام شایسته نیز تصاویری ضبط شد که گوشه‌ای از آن و دیگر صحنه‌های ضبط شده در این سفر در فیلم زیر از نظر می‌گذرد.

گزارش و ویدئو: علی آقایاری و یوسف عباسی

انتهای پیام/م

R41361/P1486/S6,48/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۱۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف‌۳۶۱ رأس دام قاچاق در مرز سردشت

فرمانده هنگ مرزی سردشت گفت: ۳۶۱ رأس دام قاچاق در مرزهای این شهرستان کشف شد که ارزش آن به میلیاردها ریال می‌رسد.

به گزارش مهر، وحید قویدل در این خصوص اظهار کرد: در راستای مبارزه با قاچاق دام، مرزبانان با اشراف اطلاعاتی از قصد قاچاقچیان برای خارج کردن احشام به مقصد کشور همسایه مطلع شده و بلافاصله مهار آن را در دستور کار قرار دادند.

وی اضافه کرد: مرزبانان با کنترل منطقه موفق شدند ۳۶۱ رأس دام قاچاق را قبل از خروج از مرز مهار کنند.

فرمانده هنگ مرزی سردشت افزود: طبق نظر کارشناسان ارزش احشام کشف شده ۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

سرهنگ قویدل از تلاش مرزبانان برای شناسایی و دستگیری متهمان این پرونده خبر داد و گفت: مرزداران در راستای کنترل نوار مرز و مقابله و مبارزه با جرایم و تخلفات مرزی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کشف ٢۵ رأس دام قاچاق در دهلران کشف قاچاق گوسفند قبل از ارسال به عراق

دیگر خبرها

  • لحظات انهدام پاسگاه‌های پاکستان توسط طالبان
  • درگیری مسلحانه مرزی در سراوان / کشف ۱۳۰ کیلوگرم شیشه
  • کشف ۱۳۰ کیلوگرم «شیشه» در درگیری مسلحانه مرزی
  • (ویدئو) حملات توپخانه‌ای طالبان به پاسگاه‌های مرزی پاکستان
  • لحظه حملات توپخانه‌ای طالبان به پاسگاه‌های مرزی پاکستان + فیلم
  • حملات توپخانه‌ای طالبان به پاسگاه‌های مرزی پاکستان
  • کشف‌۳۶۱ رأس دام قاچاق در مرز سردشت
  • کشف دام قاچاق در مرز سردشت
  • حمله به پاسگاه مرزی در پاکستان | دست کم ۲۲ نفر کشته و زخمی شدند
  • حمله به پاسگاه مرزی در پاکستان/ دست کم ۲۲ نفر کشته و زخمی شدند