Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:47:35 GMT

دیپلماسی برجامی فعال ایران و هند

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۰۴۲۶۳

دیپلماسی برجامی فعال ایران و هند

دهلی نو- ایرنا- نزدیک به سه هفته پس از اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از برجام که به امید واهی دستیابی به اجماع جهانی علیه مردم ایران انجام شد، اکنون وزیر امور خارجه ایران برای تبیین رویکردها و روشنگری درباره نقشه راه برای مقابله با پیامدهای تصمیم آمریکا امشب راهی هند خواهد شد.

به گزارش ایرنا در روز یکشنبه، هیاتی متشکل از مقامات و فعالان اقتصادی و سیاسی ایرانی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را در این دیدار یکروزه همراهی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظریف در طول دیدار ازهند که مشترکات تاریخی و فرهنگی بیشماری با ایران دارد و در عرصه های اقتصادی و تجاری نیز از همکاران نزدیک کشورمان در سالهای اخیر به شمار می آید با مقامات هندی درباره تحولات بین المللی و منطقه ای مربوط به برجام گفت وگو خواهد کرد.
سفر وزیر خارجه ایران به هند ادامه تلاش های وی برای پیشبرد رویکرد دیپلماسی فعال کشور در قبال برجام انجام می شود. این اولین دیدار وی از کشورهای حامی ایران پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام در تاریخ 18 اردیبهشت ماه نیست.
وی قبلا به چین، روسیه و به بروکسل مقر اتحادیه اروپا سفر کرد تا دیدگاهها و سیاست های خود برای مقابله با این شیطنت جدید ترامپ را به آنها توضیح دهد.
بهرام قاسمی درباره این سفر اظهار کرد که ظریف در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی برای بررسی آخرین وضعیت روابط دو جانبه و گسترش و تعمیق روابط دو کشور به دهلی نو سفر می کند.
هند علاوه بر آن که در سالهای اخیر از شرکای تجاری و اقتصادی نزدیک ایران بوده و با کشورمان همکاری های متعدد و گسترده ای در زمینه ارتباطات و نفت داشته همواره از حامیان ایران حتی در زمان دور قبلی تحریم های آمریکا علیه ایران بوده است.
تصمیم ترامپ برای خروج از برجام با واکنش گسترده مقامات و اندیشمندان این کشور مواجه شد. همه آنها در این موضوع همدل بودند که هند به تحریم های آمریکا علیه ایران نخواهد پیوست و در این رابطه تنها بر اساس منافع ملی خود عمل خواهد کرد.
کارشناسان و سیاستمداران هندی با اشاره به منافع استراتژیک هند در بندر چابهار که دروازه آسیای میانه، افعانستان و اروپا را به روی تولیداتشان می گشاید تاکید کردند اکنون دیگر تجربه کافی برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران را دارند و می توانند به راحتی منافع ملی خود را حفظ کنند.
هند با موضعگیری های اخیر خود این پیام را به جهان داده است که سطح همراهی دهلی نو و شرکت های هندی با تحریم های آمریکا علیه ایران هنوز مشخص نیست چون این کشور با موضع آمریکا درخصوص برجام مخالف است.
رهبران هند معتقدند که ایران برجام را نقض نکرده است بنابراین نباید تحریمی علیه این کشور وضع شود.
هند پس از چین، دومین خریدار بزرگ نفت ایران است.
در سال 2015 ایران و هند توافق کردند که هند در بندر چابهار واقع در جنوب ایران سرمایه گذاری کند، این بندر به هند کمک خواهد کرد تا بدون دخالت های پاکستان با افغانستان تجارت کند.
حسن روحانی رییس جمهوری در بهمن ماه سال گذشته به هند سفر کرد تا در دیدار با نارندرا مودی نخست وزیر هند 15 توافق نامه همکاری را نهایی کند.
این توافق نامه ها طیف وسیعی از همکاری های اقتصادی، بانکی، گردشگری، روادید، نفت و انرژی و ارتباطات را در بر می گرفت.
پروژه توسعه بندر اقیانوسی ایران یعنی چابهار در قلب همکاری های اقتصادی دو کشور قرار دارد.
مقامات هندی اعلام کردند توسعه بندر چابهار توسط هند ادامه خواهد یافت و دولت هند انتظار ندارد خروج آمریکا از توافق هسته ای و وضع تحریم های جدید علیه ایران بر مشارکت این کشور در پروژه توسعه بندر چابهار تاثیر فوری داشته باشد.
آرون کومار گوپتا رئیس شرکت بنادر بین المللی هند دو هفته پیش برای مشخص کردن یک شرکت ایرانی جهت مدیریت فاز اول اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار به ایران سفر کرده بود.
گوپال کریشنا معاون وزیر کشتیرانی هند هم در همین خصوص تاکید کرد که هند به زودی و قبل از 16 ژوئن (26 خرداد ماه) سال جاری یک توافق نامه با این شرکت امضا خواهد کرد.
یک مقام هندی دیگر هم اعلام کرد که شرکت های ایرانی پیشنهادات خود را ارائه کرده اند.
هند در طول سفر روحانی ، کنترل فاز اول بندر چابهار را به مدت 18 ماه بر عهده گرفت و تعهد کرد که عملیات های توسعه ای این بندر را قبل از 17 ژوئن (27 بهمن) آغاز کند، در غیر این صورت هند جریمه خواهد شد.
هند برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری شده است.
آساق**1424**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران هند ظريف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۴۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی

تصویب لایحه اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر کمک ده‌ها میلیارددلاری این کشور به کی‌یف، تل‌آویو و تایپه نشان داد که واشنگتن و لندن درصدد ایجاد و تشدید بحران‌های راهبردی در نقاط کلیدی و ژئواستراتژیک نظام بین‌الملل هستند. با این حال به نظر می‌رسد آمریکا متوجه عواقب و تبعات بازی خطرناک خود نیست یا درکی از مدیریت بحران‌های خودساخته در عرصه جهانی ندارد.

به گزارش ایسنا، حنیف غفاری در یادداشتی در جام جم نوشت: مناقشه آتلانتیکی‌ها و مسکو به نقطه اوج خود رسیده ومتعاقب وقوع جنگ اوکراین، شاهد تصاعد بحران میان طرفین هستیم. گرچه برخی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی درصدد مهار مناقشه و تحدید دامنه آن هستند اما در مقابل برخی اعضا مانند آمریکا، انگلیس ولهستان نیز درصددحفظ این گره کوروتبدیل آن به مناقشه‌ای دائمی بامسکو برآمده‌اند.

از یک‌سو شرایط میدانی جاری در جنگ اوکراین (به‌خصوص پس از تصرف باخموت و آودیوکا توسط روس‌ها) به‌گونه‌ای است که قدرت مانور میدانی کی‌یف را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و احتمال شکست نهایی آن در جنگ را دوچندان ساخته است. 
از سوی دیگر، تصویب لایحه اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر کمک ده‌ها میلیارددلاری این کشور به کی‌یف، تل‌آویو و تایپه نشان داد که واشنگتن و لندن درصدد ایجاد و تشدید بحران‌های راهبردی در نقاط کلیدی و ژئواستراتژیک نظام بین‌الملل هستند. با این حال به نظر می‌رسد آمریکا متوجه عواقب و تبعات بازی خطرناک خود نیست یا درکی از مدیریت بحران‌های خودساخته در عرصه جهانی ندارد.

اخیرا آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان با اشاره به تقویت سیستم تسلیحاتی روسیه در بلاروس و کالینینگراد، گفت که کشورش برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای ناتو آماده است. این مواضع رئیس‌جمهور لهستان می‌تواند نقطه آغاز یک مناقشه بسیار خطرناک و غیرقابل مهار در نظام بین‌الملل باشد. ورود منازعه آتلانتیکی‌ها و کاخ کرملین به حوزه هسته‌ای به معنای رسیدن به بالاترین سطح منازعه است که قواعد موجود در حوزه بازدارندگی هسته‌ای نیزتوان کنترل آن راندارد.لهستان یکی از اعضای ناتو وازحامیان سرسخت اوکراین است. این کشوربا بلاروس وروسیه مرز مشترک دارد. با این حال جناح شرقی ناتو ازجمله کشورهای مجارستان واسلواکی، خواستار تشدید دامنه نبرد با روسیه یا قرارگیری در چارچوب یک جنگ سرد جدید نیستند!
همین مسأله، دستان لهستانی را بیشتر خواهد بست. روسیه در واکنش به این اظهارنظر، هشدارداد که درصورت این اتفاق، اقداماتی برای «تامین امنیت خود» انجام خواهد داد. نکته قابل‌تامل این‌که مواضع اخیر ورشو متاثر از هم‌پیمانی مطلق آن با واشنگتن و لندن در ناتو است. به عبارت بهتر، اظهارات آندژی دودا نقطه آشکارساز یک منازعه جدی است!
رئیس‌جمهور لهستان این اظهارات را پس از بازگشت از سفر نیویورک مطرح کرد. او در جریان این سفر، جلساتی را در سازمان ملل برگزار و با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره جنگ اوکراین گفت‌وگو کرد. او همچنین در ماه مارس به واشنگتن دی‌سی سفر و در آنجا با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد. از این‌رو مواضع رئیس‌جمهور لهستان، مخرج مشترک نگاه راهبردی خطرناک هردو حزب سنتی آمریکا(دموکرات‌ها و جمهوریخواهان)نسبت به تحولات جاری در نظام بین‌الملل محسوب می‌شود. آیا غرب قادر به کنترل عواقب و تبعات مناقشه‌ای که به‌صورت خودخواسته و براساس توهمات خود مشغول خلق و ساماندهی آن است، خواهد بود؟ پاسخ این سؤال قطعا مثبت نیست.
 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی
  • حمله گازانبری امارت به تعهدات آبی با ایران ؛ همسایه‌آزاری تمامی ندارد
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است