Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران یزد گفت: تاکنون هیچ مجوزی تحت عنوان غذای خانگی و رستوران اینترنتی در یزد به ثبت نرسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزد بانو؛  امروزه بیماری‌هایی همچون دیابت، سرطان، کلسترول بالا، افزایش فشارخون، کبد چرب، چاقی، پوکی استخوان و ... شایع شده و سلامت افراد را به خطر انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر سبک زندگی و نحوه تغذیه دغدغه‌های مهمی است که پزشکان در این رابطه مطرح می‌کنند.

علیرغم تبلیغات و تلاش‌هایی که در رابطه با ارتقاء سواد سلامت مردم صورت گرفته است، هنوز مردم جامعه ما به باور تغذیه سالم و فواید آن نرسیده‌اند و تا این مهم محقق نشود، نمی‌توان کاری از پیش برد.

در سال‌های اخیر شاهد کارآفرینی برخی افراد بدون ثبت و شناسنامه در تهیه و توزیع غذا هستیم. این اقدام به‌ظاهر ساده را که در بسیاری موارد بوی غذاهای خانگی می‌دهد، می‌توان منشأ بروز انواع بیماری‌ها و مسمومیت دانست.

«محمدحسین قهوه‌چی» رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران یزد در گفتگو با خبرنگار یزد بانو خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد هستیم برخی در استان یزد از طریق اینترنت و فضای مجازی غذا به فروش می‌رسانند؛ اما باید گفت تاکنون هیچ مجوزی تحت عنوان غذای خانگی و رستوران اینترنتی در یزد به ثبت نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه بر عملکرد واحدهای دارای پروانه کسب نظارت می‌کند، اظهار کرد: اعضای زیر نظر اتحادیه باید از وزارت بهداشت و اداره اماکن تأییدیه‌های لازم را دریافت کنند تا مردم با اطمینان بیشتری اقدام به خرید از واحدها کنند.

قهوه‌چی با اشاره به اینکه بعضاً شاهد استقبال مردم از غذای خانگی عرضه‌شده در فضای مجازی هستیم، ادامه داد: مردم باید دغدغه سلامتی خود را داشته باشند و از خرید غذاهایی که بدون نظارت بهداشت تهیه و عرضه می‌شود خودداری کنند.

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران یزد  با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی درزمینهٔ مصرف غذای سالم و مطمئن اظهار کرد: در تهیه غذا رکن کار بهداشت است؛ در صورت اطلاع از مراکز غیرمجاز تهیه و عرضه غذا بازرسان ما با آن‌ها برخورد خواهند کرد.

مردم از خوردن غذاهای تهیه‌شده بدون نظارت بهداشت خودداری کنند

«حسن سلمانی» کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد بانو خاطرنشان کرد: پخت غذا در زیرزمین و پارکینگ برخی خانه‌ها بدون هماهنگی و نظارت بهداشت در یزد و توزیع آن از طریق فضای مجازی به معضل تبدیل‌ شده است.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های کارشناسان بهداشت محیط نظارت و بازرسی رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا است، اذعان کرد: کارشناسان بهداشت محیط در ایام مختلف بر اماکن ارائه‌دهنده غذا و رستوران‌های استان یزد نظارت می‌کنند؛ اما نمی‌توان بر تهیه غذای خانگی که در مکان‌های خصوصی و دربسته تهیه می‌شود بازرسی و نظارت لازم را داشت.

سلمانی با اشاره به اینکه مصرف غذای ناسالم یکی از دلایل عمده بروز بیماری‌های مختلف در سطح جامعه است، گفت: رعایت نکردن مسائل بهداشتی در محیط تهیه غذا، بی‌توجهی افراد تهیه‌کننده غذا به این نکته مهم و همچنین تازه نبودن غذا ازجمله دلایل مهمی است که موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

 وی در مورد تهیه غذای خانگی که در فضای مجازی به فروش می‌رسد، هشدار داد و افزود: مردم از تهیه غذا از رستوران‌ها ناشناس، مشکوک و بدون پروانه بهداشتی خودداری کنند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد گفت: شماره تلفن 190 به‌صورت شبانه‌روزی آمادگی پاسخگویی به شکایات مردم را دارد.

انتهای پیام/ش

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۸۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ جعفری افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در خصوص آیین نامه فعالیت دانش بنیان ها و سکوهای سلامت، وزارت بهداشت ملزم به دارو رسانی از طریق سکوها به مصرف کننده نهایی است.

وی ادامه داد: در خصوص عرضه دارو از طریق سکو‌های اینترنتی اختلاف نظری وجود داشت که این آیین نامه به منظور رساندن دارو از تامین کننده به داروخانه هاست یا شامل رساندن دارو از داروخانه‌ها به مصرف کننده نهایی هم می‌شود.

جعفری گفت: در حقیقت دغدغه اصلی مردم و فعالان این حوزه این بود که دستورالعمل رساندن دارو از داروخانه به مصرف کننده نهایی ابلاغ شود. پس از یکسال و هشت ماه در نهایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پذیرفت با همکاری وزارت ارتباطات این آیین نامه اجرا شود.

وی افرود: برای اینکه طعم شیرین دارو رسانی توسط سکو‌ها از داروخانه به مصرف کننده نهایی برای مردم احساس شود؛ لازم است چند نکته لحاظ شود؛ اول اینکه تاخیری که برای ابلاغ این دستورالعمل اتفاق افتاد برای عملیاتی شدن آن تکرار نشود. دوم اینکه مطابق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بخش دولتی نباید رقیب بخش خصوصی شود و ما امیدواریم بخش دولتی رقیب بخش خصوصی در دارورسانی نشود؛ یعنی سکو‌های خصوصی برای فراهم کردن شرایط مناسبتر برای دارو رسانی به مردم در رقابت باشند و این امکان در انحصار سکو‌های دولتی نباشد.

جعفری اظهار کرد: طبق ماده ۱۲ آیین نامه، نهایتا ۶ ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل باید اجرایی شود چرا که در هیئت ۷۷ ام مقررات زدایی گفته شده، همه سکو‌های دارای مجوز از اتحادیه کسب و کار‌های مجازی و یا سایر نهاد‌های مرتبط برای فعالیت در حوزه عرضه دارو به مصرف کننده نهایی نیاز به اخذ مجوز مجدد ندارد؛ در حالیکه در این آیین نامه آمده، علاوه بر کسب مجوز از اتحادیه کسب و کار مجازی باید عضو سازمان صنفی یارانه‌ای کشور هم بشوند، که این ماده نیاز به اصلاح دارد.

معاون مرکز کسب و کار وزارت اقتصاد پیش بینی کرد که فضای رقابتی خوبی بین سکو‌ها با توجه به ظرفیتی که در این دستورالعمل وجود دارد ایجاد میشود که این مهم سبب تسهیل دسترسی مردم به این خدمت میشود.

دیگر خبرها

  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • سازمان برنامه مکلف به نظارت برنحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • سازمان برنامه موظف به نظارت جدی بر نحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند