Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@04:59:02 GMT

ترسناک ترین حرف مرد رازهای بودجه ای ایران

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۱۷۶۸۴

ترسناک ترین حرف مرد رازهای بودجه ای ایران

ساعت24-دست کم دردودهه تازه سپری شده محمد کردبچه صندوقچه سیار رازهای بودجه ای ایران بوده است . دولتهای اصلاحات ، احمدی نژاد و حالا دولت های روحانی برای سردرآوردن از اقلام و ارقام بودجه های سالانه نیازمند حافظه و یاد محمد کرد بچه بوده و هستند.

مرد رازهای بودجه ای ایران بندرت سخن می گوید و بیش از هرفرددیگری اما دردرونش غوغایی است و نیک و بد محقق شدن یا محقق نشدن هررقم از اقلام بودجه های سالانه را می شناسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صندوقچه اسرار بودجه های پیدا و پنهان در آستانه برگزاری همایش سالانه سیاستهای پولی و بانکی بخشی از آنچه شاید دراین سمینار قرار است بگوید را برزبان آورده است که باید خوب به آنها توجه کرد. به گمان کردبچه این بار و برای اینکه اقتصاد کلان و روزگار کسب و کارشهروندان و بنگاهها با توفان ناشی از پیامدهای تحریم ها بدتر از امروز نشود باید به طور واقعی و نه به طور شعاری اتکای درآمدهای بودجه به درآمدهای نفتی کاهش یابد. اما به نظر می رسد ترسناک ترین بخش از سخنان این مرد بودجه ای درباره ضرورت اجتناب ناپذیر کاهش هزینه های جاری دولت  در شرایط آسیب دیدن بخش درآمدهای نفت است. با توجه به اینکه سهم حقوق و دستمزد کارکنان دولت بیشترین سهم از هزینه ها و اعتبارات جاری را به خود اختصاص می دهد یک راه برای کاهش اعتبارات جاری وجوددارد و آن تعدیل نیروی انسانی در وزارتخانه ها و صدها نهاد وابسته به دولت استمگر اینکه دولت ریسک کاهش حقوق و دستمزد کارمندان را بپذیرد.سیاست ورزان و علاقمندان به اقتصادسیاسی باوردارند در شرایط روند فزاینده تورم  بعید است دولت این ریسک را کند و خواستار حتی تثبیت مزد و حقوق کارمندان باشد. به سخنان کردبچه  توجه کنید. او می گوید :" در کوتاه مدت استفاده از تبصره ۱۹ و مشارکت بخش خصوصی می‌تواند کمک زیادی در جبران کسری بودجه کند تا کاهشی که به دلیل تحریم‌ها در درآمدهای نفتی ایجاد می‌شود را تا حدودی جبران کنیم اما به هر حال فشار باقی خواهد ماند و ناچاریم در اعتبارات جاری نیز صرفه‌جویی داشته باشیم تا بتوانیم تراز بودجه را حفظ کنیم.مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه از توجه دولت به حفظ تراز بودجه خبر داد وگفت: مهم ترین بخشی که در بودجه ممکن است با خروج آمریکا از برجام آسیب ببیند درآمدهای نفتی است. به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی کردبچه درباره وضعیت انضباط بودجه با وجود خروج آمریکا از برجام و احتمال اجرای تحریم‌های جدید، اظهارداشت: مهم ترین بخشی که در بودجه ممکن است آسیب ببیند درآمدهای نفتی است. وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که اتکا به نفت کاهش یابد که این موضوع هم در قوانین برنامه پنج ساله قبلی، هم در اقتصاد مقاومتی و هم در سیاست‌های کلی برنامه ششم آمده است، چرا که هر چه اتکا به نفت کمتر شود این آسیب‌پذیری ناشی از تحریم‌های اقتصادی کمتر به دولت فشار می‌آورد.
 کردبچه با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین راه‌های کاهش اتکای بودجه به نفت از طریق افزایش درآمدهای مالیاتی است، گفت: با وجود اینکه سال‌ها این موضوع را تکرار کرده‌ایم اما متاسفانه عملکرد خوبی در حوزه مالیاتی نداشتیم، البته درآمدهای مالیاتی افزایش یافته اما به حد کافی نبوده است. مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در حال حاضر تنها راه این است که از یک طرف بحث واگذاری و مشارکت با بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی را پیگیری کنیم که بار مالی اعتبارات عمرانی بر دولت کاهش یابد و از طرف دیگر بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را اجرا کنیم و با صرفه جویی دراعتبارات هزینه‌ای بهره‌وری را بالا ببریم.وی تصریح کرد: از طریق افزایش درآمدهای مالیاتی و افزایش بهره‌وری اعتبارات هزینه‌ای و همچنین مشارکت با بخش خصوصی در اجرای طرح‌های عمرانی و استفاده از منابع آن در کسری‌هایی که ممکن است در تراز عملیاتی داشته باشم می‌توانیم به سمت ساماندهی بودجه حرکت کنیم. کردبچه با بیان اینکه باید از این اتفاق به عنوان فرصت استفاده کنیم و بتوانیم به اهداف خود در اصلاح بودجه برسیم، خاطرنشان کرد: ممکن است این اصلاحات در بودجه سال جاری محقق نشود چرا که اجرای کامل بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست اما در انتهای برنامه ششم این امکان وجود دارد. مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: به گفته وی، از طریق افزایش درآمدهای مالیاتی و رشد بهره‌وری اعتبارات هزینه‌ای و همچنین مشارکت با بخش خصوصی در اجرای طرح‌های عمرانی می‌توانیم به سمت ساماندهی بودجه حرکت کنیم.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۱۷۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوری | واریزی مددجویان تحت پوشش ۳ برابر شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، داود منظور افزود: متوسط پرداختی ماهانه به مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی از ۶۱۷ هزار تومان به ۱۶۹۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی در فضای مجازی در ادامه تشریح ویژگی‌های ممتاز قانون بودجه ۱۴۰۳، نوشت: اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی از ۱۳۱ هزار میلیارد تومان (همت) در سال ۱۳۹۹ به ۶۳۰ همت در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: تعداد مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی از ۳.۲ میلیون خانوار به ۳.۹ میلیون خانوار افزایش یافته است.

خبر مهم درباره آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک | شرطی که حذف شد | اعتبار تشویقی افزایش یافت + جزئیات

وی افزود: همچنین، در دولت سیزدهم برای کمک به تغذیه کودکان دچار سوء تغذیه، مبلغ ۸۴۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۲ و مبلغ ۱۷۲۸ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است.

منظور پیش از این نیز خبر داده بود که اعتبار مورد نیاز برای پرداخت فوق‌العاده خاص کارکنان خدوم نظام سلامت با رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال به تصویب رسید.

کد خبر 849322 برچسب‌ها خبر مهم سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم

دیگر خبرها

  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • رازهای خوش تیپی مردان
  • فوری | واریزی مددجویان تحت پوشش ۳ برابر شد
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • لحظه ترسناک انفجار و آتش‌سوزی یک مغازه مقابل لنز دوربین مداربسته! (فیلم)
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود
  • (عکس) ترسناک، وهم‌آلود و اسرارآمیز؛ دریاچه ارواح کجاست؟