Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تراز تجارت خارجي کشورمان در دو ماهه نخست سال‌جاري مثبت شد و با ثبت942 ميليون دلار مازاد تراز تجاري، صادرات غيرنفتي کشورمان 22 درصد افزايش يافت.
به گزارش خبرگزاري آريا، در دو ماهه نخست سال‌جاري صادرات انواع کالاها به غير از پتروشيمي و ميعانات گازي رشد قابل توجهي داشت و با40 و 54 صدم درصد افزايش به 4 ميليارد و 391 ميليون دلار رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين در حالي است که صادرات پتروشيمي با رشد يک و 19 درصد به 2 ميليارد و 318 ميليون دلار و صادرات ميعانات گازي با افزايش 10 و 54 صدم درصد به يک ميليارد و 29 ميليون دلار رسيد.
بنابراين گزارش، مجموع صادرات و واردات غير نفتي ايران در دو ماهه اول سال‌جاري بالغ بر 14 ميليارد و 536 ميليون دلار بود که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزايش داشته است.
صادرات
بر اساس گزارش دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات گمرک ايران، صادرات غيرنفتي ايران در اين مدت به 7 ميليارد و 739 ميليون دلار رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ميزان 21 و 93 صدم درصد افزايش داشت.
سال گذشته در همين مدت 6 ميليار د و 347 ميليون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده بود.
براساس اين گزارش صادرات کالاهاي غيرنفتي به ايراني به چين در دو ماهه نخست سال‌جاري نسبت به سال گذشته 2 و 94 صدم درصد افزايش يافته است. صادرات غيرنفتي ايران به امارات متحده عربي و عراق به ترتيب با افزايش 44 و 67 صدم درصدي و 11 و 9 صدم درصدي همراه شد و شاهد افت 14 و 54 صدم درصدي صادرات کشورمان به هند بوده‌ايم. همچنين طي اين مدت ميزان صادرات غيرنفتي به افغانستان 45 و 20 صدم درصد و ساير کشورها 35 و 36 صدم درصد افزايش داشته است.
بر اين اساس در دو ماهه نخست سال‌جاري تشريفات گمرکي 24 ميليون و 31 هزار تن کالا در گمرکات کشور تماماً به صورت الکترونيکي و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از اين مقدار 5 ميليون و 263 هزار تن سهم واردات و 18 ميليون و 768 هزار تن سهم کالاهاي صادراتي غيرنفتي بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 و 17 صدم درصد کاهش را نشان مي‌دهد. با کمک سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي در حال حاضر اطلاعات تمامي کالاهاي وارداتي و صادراتي در بانک اطلاعات تجارت خارجي کشور به تفکيک جزيي‌ترين اطلاعات ثبت مي‌شود.
واردات
اين گزارش مي‌افزايد؛ در دو ماهه نخست سال‌جاري به ميزان 6 ميليارد و 797 ميليون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 49صدم درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
عمده‌ترين کالاهاي صادراتي
اقلام عمده صادراتي کشورمان در دو ماهه نخست سال 97 به ترتيب شامل ميعانات گازي به ارزش يک ميليارد و 29 ميليون دلار، پروپان مايع شده به ارزش 335 ميليون دلار، روغن‌هاي سبک و فرآورده‌ها بجز بنزين 274 ميليون دلار، پلي‌اتيلن گريدفيلم به ارزش 232 ميليون دلار، گازهاي نفتي و هيدروکربورهاي گازي شکل مايع شده به ارزش 203 ميليون دلار بوده است. سهم ساير کالاها 4 ميليارد و 391 ميليون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 و 54 صدم درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
اقلام عمده وارداتي
اقلام عمده وارداتي در دو ماهه نخست سال‌جاري نيز به ترتيب شامل قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري با 333 ميليون دلار، ذرت دامي به ارزش 296 ميليون دلار، لوبياي سويا به ارزش 248 ميليون دلار، برنج به ارزش 184 ميليون دلار، و اجزا و قطعات ماشين‌آلات و دستگاه‌ها به ارزش 144 ميليون دلار بوده است.
عمده‌ترين خريداران کالاهاي ايراني
عمده‌ترين خريداران کالاهاي ايراني در دو ماهه نخست سال‌جاري به ترتيب شامل چين به ارزش يک ميليارد و 451 ميليون دلار، امارات متحده عربي با يک ميليارد و 371 ميليون دلار، عراق با يک ميليارد و 162 ميليون دلار، افغانستان با 577 ميليون دلار و هند با 460 ميليون دلار و ساير کشورها به ارزش 2 ميليارد و 718 ميليون دلار بوده است.
کشورهاي عمده صادرکننده کالا به ايران
کشورهاي عمده صادرکننده کالا به ايران در مدت يادشده به ترتيب شامل کشورهاي چين با يک ميليارد و 736 ميليون دلار، امارات متحده عربي با 986 ميليون دلار، جمهوري کره با 423 ميليون دلار، آلمان 357 ميليون دلار، ترکيه با 353 ميليون دلار بوده است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۰۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲

بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ با ارزآوری ۶.۲ میلیاردلاری تراز تجاری این بخش را ۲ میلیارد دلار افزایش داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  بر اساس آمار به دست آمده از موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی؛ در سال 1402 نسبت به سال 1401 صادرات محصولات کشاورزی افزایش 8.4 درصدی در وزن و افزایش 19.4 درصدی در ارزش داشته است.

واردات نیز کاهش 1.1 درصدی در وزن و کاهش5.6 درصدی در ارزش داشته است که این مساله حاکی از بهبود 2 میلیارد دلاری تراز تجاری محصولات کشاورزی ایران در سال گذشته است.

رشد 15.5 درصدی تراز محصولات کشاورزی کشور

این آمار حاکی از آن است که تراز محصولات کشارزی کشور در سال 1402 به نسبت مدت مشابه سال قبل، 15.5 درصد در ارزش و 5.3 درصد در وزن افزایش داشته است که  افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران