Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-01@16:33:15 GMT

سرپیچی بانک‌ها از یک تکلیف تسهیلاتی

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۴۶۶۱

سرپیچی بانک‌ها از یک تکلیف تسهیلاتی

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در چند سال اخیر و با مصوبه شورای پول و اعتبار یکسان‌سازی فرم قراردادهای تسهیلات بانکی با هدف ایجاد شفافیت در روابط فیمابین بانک و مشتری و البته توجه به فرهنگ مشتری‌مداری در دستور کار قرار گرفت و بانک مرکزی بعد از تصویب شورای پول و اعتبار این موضوع را طی چند بخشنامه به بانک‌ها ابلاغ کرد و مقرر شد تا هر یک از قراردادهای جدید تسهیلاتی صرفا بر اساس نمونه قراردادهای مصوب تنظیم و منعقد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلف شدند تا برای آگاهی کامل مشتری، ضامن و وثیقه‌ گذار از مفاد قراردادهای منعقده تمهیدات لازم را اتخاذ کرده و بعد از انعقاد و امضای قرارداد نسخه‌ای از آن را که دارای ارزش قانونی یکسان با نمونه‌های قراردادی که در اختیار بانک است به مشتری بدهند.

با این حال طی مدت گذشته از ابلاغ این بخشنامه که حداقل سه سال از آن می‌گذرد، همچنان این مشکل پابرجاست و در برخی بانک‌ها مشاهده می‌شود که مشتریان فرم‌های مشخصی از قرارداد که حداقل با آنچه در اختیار بانک است ارزش قانونی یکسانی داشته باشد، تحویل نمی‌گیرند.

تحویل نسخه‌ای از قرارداد تسیهلاتی به گیرنده آن موضوعی است که در سال گذشته بار دیگر مورد تاکید بانک مرکزی قرار گرفت و به بانک‌ها اعلام کرد که باید مشتری در جریان جزئیات قراردادهای تسهیلاتی خود قرار گیرد. این در حالی است که پرس و جوی جریان انعقاد قرارداد تسهیلاتی با برخی مشتریان از این حکایت دارد که در شعب برخی بانک‌ها بعد از انعقاد قرارداد نسخه‌ای با ارزش یکسان در اختیار مشتری قرار نمی‌گیرد و پیش آمده که مشتری در مسیر اجرای قرارداد با شرایط تازه‌ای از سوی بانک مواجه شده که در زمان قرارداد در مورد آن توافق نشده بود.

بر این اساس مشتریان بانکی به ویژه تسهیلات گیرندگان باید توجه داشته باشند که در زمان بستن قرارداد با بانک علاوه بر این‌که نسخه‌ای از آن را باید دریافت کنند لازم است تا بانک پیوستی را به آنها تحویل دهد که  چگونگی انجام محاسبات مربوط به اقساط، سهم از اصل و سود تسهیلات به تفکیک در هر یک از اقساط، چگونگی تسویه تسهیلات و همچنین میزان تخفیف و یا یکجا زودتر پرداخت کردن آن و یا میزان و نحوه‌ محاسبه وجه التزام تاخیر پرداخت اقساط در قالب جداولی تشریح شده باشد و  در اختیار تسهیلات‌گیرنده، ضامن و وثیقه‌گذار قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: قرارداد بانکی تسهیلات بانکی بانك مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۴۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین بانک اطلاعاتی توانمندی‌های صادراتی فارس به ۶ زبان

مرتضی شریفی در حاشیه برگزاری ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، اکسپو ۲۰۲۴ در تهران با اعلام این خبر گفت: هدف از انجام این کار معرفی ظرفیت‌های استان به سرمایه‌گذاران بوده و در تدوین این بانک اطلاعاتی، ۶ زبان زنده جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه این بانک اطلاعاتی به صورت کاملاً الکترونیک تدوین شده و قابلیت به‌روزرسانی مکرر دارد، افزود: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته این بانک اطلاعاتی به صورت سامانه‌ای در اختیار نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند به راحتی این اطلاعات را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی و متقاضیان تولیدات ایران قرار دهند.

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس این سامانه در آینده نزدیک رونمایی و وارد فاز عملیاتی می‌شود.

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل کارگروه توسعه صادرات، کارگروه مبادلات مرزی و تعاونی‌های مرزنشینان اشاره کرد و گفت: در این مجموعه‌ها مباحث مرتبط با حوزه صادرات دنبال می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تدوین بانک اطلاعاتی توانمندی‌های صادراتی فارس به ۶ زبان
  • زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانند
  • زاکانی: اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران می رسد | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی بین المللی دارد
  • خبر خوب برای خریداران مسکن / آغاز عقد قراردادهای رایگان در «خودنویس»
  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • پیشنهاد ۵ ساله شدن سقف قراردادهای موقت به دولت رفت
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • خبر خوش برای کارگران/ شکل قراردادهای موقت تغییر می‌کند؟
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند