Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، 

بختیار رحمانی‌پور طی سخنانی با اشاره به بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در سال 96 که در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از صادرات غیرنفتی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده بود، اظهار کرد: امسال نیز همچون دو سال گذشته مقرر شده این دو طرح ادامه یابد تا صادرکنندگان کالا و خدمات به روش‌های مختلف مورد حمایت قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توسعه صادرات را محور رونق اقتصادی دانست و گفت: با حمایت بیشتر دولت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالا شاهد رونق بیشتر صادرات در استان خواهیم بود.

مدیرکل گمرکات کردستان در ادامه با ارائه گزارشی از میزان فعالیت گمرکات استان کردستان طی دو ماه نخست سال جاری، عنوان کرد: در پایان اردیبهشت ماه سال جاری 373 هزار تُن کالا به ارزش 198 میلیون دلار از گمرکات استان کردستان به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با صادرات 201 هزار تنی کالا به ارزش 130 میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته، رشد 52 درصدی ارزش دلاری و 86 درصدی وزنی را نشان می‌دهد.

وی افزود: با این میزان رشد، پیش‌بینی می‌شود ارزش صادرات گمرکات استان در پایان سال جاری به رقمی حدود یک میلیارد دلار برسد.

رحمانی پور اعلام کرد: در این میان صادرات بیش از 85 درصد کالاهای صادراتی استان از گمرک باشماق انجام می گیرد و طی این مدت این گمرک مرزی رتبه 11 وزنی و 15 ارزشی صادرات را در بین 105 گمرک کشور کسب کرده است.

وی گفت: بیشترین صادرات انجام شده از گمرکات استان کردستان طی دو ماهه اخیر صادرات محصولات کشاورزی بوده که 70 درصد وزن و 55 درصد ارزش کل صادرات استان را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل گمرکات کردستان بیان کرد: مهمترین اقلام صادراتی از استان شامل سبزی و نباتات، میوه های خوراکی، دام زنده (گوساله نر پرواری)، مصنوعات پلاستیک و مصالح ساختمانی بوده است.

وی اظهار کرد: واردات از گمرکات استان طی این مدت روند کاهشی داشته و با واردات سه تن به ارزش هفت میلیون ریال به نسبت واردات 10 تن به ارزش 12 میلیون دلاری مدت مشابه سال 96 شاهد کاهش 75 درصدی وزنی و 40 درصدی ارزش دلاری واردات به کشور از گمرکات استان بوده‌ایم.

رحمانی پور، مهمترین اقلام وارداتی به استان را ماشین آلات مکانیکی، ضایعات پلاستیک و محصولات شیمیایی عنوان کرد و گفت: مهمترین کشورهای هدف صادرات از استان به نسبت ارزش دلاری به ترتیب عراق، افغانستان، پاکستان، رومانی و ارمنستان و مهمترین کشورهای هدف واردات به استان سوئیس، ایتالیا، عراق و آلمان بوده است.

وی در ادامه در خصوص رویه ترانزیت، میزان ترانزیت کالا از مرز باشماق دومین مرز ترانزیتی کشور طی دو ماهه اخیر را 308 هزار تن کالا به ارزش بیش از 715 میلیون دلار عنوان کرد که نسبت به سال گذشه از نظر وزنی 35 درصد و از نظر دلاری پنج درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات کردستان عنوان کرد: مجاورت مریوان با کشور عراق و وجود مرز رسمی باشماق در این منطقه، دسترسی مستقیم به کالاهای موردنیاز را برای مسافران به کشور را از طریق این مرز فراهم کرده است و پایانه مرزی باشماق از نظر تردد و ورود و خروج مسافر و کالا نقش ارزنده‌ای را در ایجاد روابط و تعامل دوستانه میان ایران و اقلیم عراق ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این مرز مشترک علاوه بر رونق اقتصادی و تجاری نقش بسزایی در رونق گردشگری این شهرستان شده است، خاطرنشان کرد: طی دو ماهه سال جاری از تنها مرز مسافری استان 48 هزار و 227 مسافر ورودی و 49 هزار و 97 مسافر خروجی تردد کرده‌اند.

رحمانی پور در پایان با اشاره به انجام تشریفات گمرکی بسته‌ها و هدیه و سوغات ورودی و خروجی از گمرک امانات پستی استان به صورت روزانه گفت: طی این مدت 230 بسته هدیه و سوغات خروجی از گمرک امانات پستی استان کردستان به وزن 1429 کیلوگرم انجام شده و بسته‌های خروجی بیشتر شامل مواد غذایی شامل تنقلات، خشکبار و سبزی خشک بوده است.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: اقتصاد مقاومتی صادرات غیرنفتی دولت دلار استان کردستان رشد گمرک محصولات کشاورزی وزن پلاستیک واردات رومانی ارمنستان عراق آلمان مسافران ایران گردشگری سوغات مواد غذایی خشکبار دلار پارس صادرات کردستان پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۶۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید