Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@08:08:23 GMT

«مسجد حاج عبدالله» یادگار محدث‌زاده قمی

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۶۳۹۵

«مسجد حاج عبدالله» یادگار محدث‌زاده قمی

خبرگزاری شبستان: مسجد حاج عبدالله پایگاه فعالیت دینی و فرهنگی فرزند و نوه شیخ عباس قمی بود.

خبرگزاری شبستان، سرویس مسجد و کانون‌های مساجد: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی محدث‌زاده؛ نوه شیخ عباس قمی؛ نویسنده کتاب مفاتیح‌الجنان و امام جماعت پیشین مسجد حاج عبدالله (الصادق) ۲۹ فروردین‌ماه در منزل خود در تهران درگذشت، وی که جانشین پدر خود در این مسجد شده بود از دو سال پیش پس از بروز اختلاف‌نظر با نمایندگان یکی از نهادهای فعال در این مسجد دیگر به آن مسجد پای نگذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

متنی که در ادامه می‌آید گزارشی است که خبرنگار ما به مناسبت درگذشت وی از مسجد حاج عبدالله تهیه کرده است.

 

حاج آقا عبدالله صادقی تهرانی، از مقلدان آیت‌الله العظمی سیدحسین بروجردی از مراجع تقلید شیعیان، مسجدی را در سال ۱۳۴۰ در خیابان «۱۷ شهریور» تهران بنا کرد و  حجت‌الاسلام والمسلمین محسن محدث‌زاده قمی؛ فرزند شیخ عباس قمی را به امام جماعتی آن منصوب کرد.

 

 

این مسجد از زمان تاسیس تا دو سال پیش که به دلیل بروز مشکل میان حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی محدث‌زاده قمی و یکی از نهادهای آن، دچار اختلافات گسترده‌ای شد کانون عبادت و راز و نیاز با پروردگار، پرورش و آموزش طلاب علوم دینی و دستگیری از نیازمندان و در یک کلام، یکی از پایگاه‌های مهم محلات شوش و ۱۷ شهریور بوده است.

 

مرکز خیریه الجواد (ع) در زمان فعالیت حاج آقا محدث‌زاده و با همکاری اعضای هیئت امنای مسجد حاج عبدالله و برخی از خیرین شهر تهران در این مسجد راه‌اندازی شد و همه ساله علاوه بر ارایه کمک‌های گسترده، در روزهای منتهی به ماه رمضان و عید نوروز، خدماتی ویژه‌ به نیازمندان ارایه می‌کند.

 

صندوق قرض‌الحسنه مسجد حاج عبدالله نیز در سال  ۱۳۸۶ راه‌اندازی شد و منشا خیرات و برکات زیادی برای ساکنان محلات شوش و ۱۷ شهریور شده است و نیازمندان بسیاری با دریافت وام از آن، گره‌ای از مشکلات خود باز کرده‌اند.

 

 

پس از درگذشت محسن محدث‌زاده قمی، فرزند وی مهدی، امام جماعت مسجد حاج عبدالله شد، وی پس از سال‌ها خدمت در این مسجد، چندی پیش دار فانی را وداع گفت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی در دو سال پیش، به عنوان امام جماعت در مسجد حاج عبدالله خدمت می‌کند، هرچند به گفته قدرت نوری؛ از اعضای هیئت امنای این مسجد، مشخص نیست که آیا این روحانی به عنوان امام جماعت راتب (اصلی) این مسجد انتخاب می‌شود یا خیر.

 

مسجد حاج عبدالله به همت ائمه جماعات و اعضای هیئت امنای آن، طی ۵۷ سال فعالیت آن دارای پایگاه بسیج فعال و کانون فرهنگی هنری پویایی بوده است و همه روزه میزبان کودکان، نوجوانان و جوانان است.

 

 

همه روزه سه نوبت نماز در مسجد حاج عبدالله اقامه می‌شود و برنامه‌های رایج سایر مساجد مانند قرائت دعای کمیل و زیارت عاشورا و برپایی مجالس در مناسبت‌های دینی و ملی در این خانه خدا نیز برگزار می‌شود.

 

سرویس بهداشتی این مسجد، بزرگ و به همت خادمش ظاهری مرتب و تمیز دارد ضمن اینکه یک روشویی در سمت چپ حیاط این مسجد برای راحتی کار نمازگزاران ساخته شده است.

 

 

یکی از مشکلات مساجد کشور ما، کمبود یا نبود تجهیزات ایمنی به ویژه کپسول آتش‌نشانی است، موضوعی که در مورد مسجد حاج عبدالله نیز صدق می‌کند و این در حالی است که ایران، کشوری حادثه‌خیز است.

 

کوتاه سخن آنکه مسجد حاج عبدالله که به نوعی یادگار فرزند و نوه شیخ عباس قمی است و نخستین امام جماعت آن مورد تایید آیت‌الله العظمی بروجردی بود، طی چند سال اخیر به دلیل بروز برخی اختلاف نظرات و عقاید از رونق گذشته خود فاصله گرفته است و این در حالی است که مشاهدات خبرنگار ما حکایت از اهتمام جدی اعضای هیئت امنا و اعضای پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری آن بر رونق‌بخشی دوباره به فعالیت‌های این مسجد است.

 

گزارش و تصاویر از: مرتضی خواجوند سریوی

 

 

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه قرآن کریم نمایشگاه قرآن ماه رمضان برجام مسجد قرآن کریم مجلس مصلی تهران دولت کانون های مساجد مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۶۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان

به گزارش «تابناک» به نقل از بی بی سی، رسانه های افغانستان گزارش دادند که در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه در شهرستان گذره در هرات، تعدادی از نمازگزاران به شهادت رسیده اند.

بر اساس اعلام این رسانه، حادثه هنگام نماز مغرب و عشاء روی داده است.

گفته می شود امام جماعت این مسجد به همراه ۶ نفر دیگر از جمله یک کودک نیز در این حمله به شهادت رسیده‌ و تعدادی هم مجروح شده‌ اند.

مقامات دولت موقت طالبان در افغانستان هنوز در این خصوص بیانیه ای صادر نکرده اند.

تا کنون اخبار و اطلاعات بیشتری در این خصوص رسانه ای نشده است.

همچنین هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است.

دیگر خبرها

  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد
  • سرویس‌دهی اتوبوسرانی تبریز برای تماشاگران بازی تراکتور و استقلال
  • طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا
  • احداث تقاطع سه سطحی در میدان فتح/ تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) ترافیک غرب تهران را کاهش می‌دهد
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • ۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • ۶ نفر در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان جان باختند
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه
  • جزئیات اتوبان 5 هزار میلیاردی برای باز کردن گره ترافیک تهران