Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم با اشاره به برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان گفت: حاصل کار این جلسات ۴۵ مصوبه بوده و با وجود اجرایی‌شدن بیشتر آن‌ها، ۳۵ درصد از مصوبات به دلیل کمبود بودجه متوقف مانده است. ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ استانها قم نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، فرهنگ و انجام کار فرهنگی چنان دارای اهمیت است که بسیاری از کارشناسان و مسئولان کشور برای آن جایگاه ویژه‌ای قائل بوده و حتی آن را جزو امور زیربنایی کشور می‌دانند، در این میان برای حل مشکلات فرهنگی کشور نیازمند توجه جدی مردم و مسئولان به وضعیت دو حوزه اصلی فرهنگ - زیرساختی و نرم‌افزاری- هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان قم نیز با توجه به اینکه یک شهر مذهبی است از جایگاه ویژه‌ای در میان سایر استان‌ها به لحاظ فرهنگی برخوردار است، بنابراین لازم است به  استان قم توجهات خاصی به لحاظ فرهنگی شود تا بتوان با حل مشکلات زیرساختی حوزه فرهنگ قدم‌هایی هرچند اندک در راستای بهبود وضعیت فرهنگی شهر انجام داد.

به همین بهانه به گفت‌وگو با سید‌موسی حسینی‌کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم پرداخته‌ایم تا از آخرین وضعیت فرهنگی استان با خبر شده و از اقدامات صورت گرفته در راستای حل مشکلات زیرساختی و نرم‌افزاری مقوله فرهنگ استان قم آگاهی یابیم.

تسنیم: وضعیت زیرساخت‌های فرهنگی استان به چه صورتی است؟

استان قم جزو استان‌های به‌شدت مهاجرپذیر است که سرعت رشد جمعیت آن با تقویت زیرساخت‌ها در این استان همخوانی ندارد، در صورتی‌که اگر تقویت زیرساخت‌ها به نسبت کل کشور باشد باید در حال حاضر، 500 هزار نفر جمعیت در استان داشتیم با توجه به عدم این تطابق، در نتیجه استانداردهای لازم در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی پایین آمده است، بنابراین در مقوله‌های مختلفی مثل مسجد، سینما، سالن ورزشی و مجموعه‌های فرهنگی نیازمند عزم جدی مسئولان هستیم تا مشکلات زیرساختی حوزه فرهنگ رفع شود.

تسنیم: برای حل مشکلات زیرساختی در زمینه فرهنگ چه باید کرد؟

برای حل مشکلات زیرساختی استان، در زمینه فرهنگ و هنر نیازمند توجه به سه بخش هستیم: تقویت ساختار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و ارتقای سرانه فرهنگی.

تقویت زیرساخت‌های بخش خصوصی که زیرمجموعه زیرساخت‌های فرهنگی است یکی از رویکردهایی است که باید مدنظر قرار گیرد و افزایش ظرفیت سینماها ازجمله آن‌ها است.

هم‌اکنون سه سینما با 950 صندلی در استان داریم در حالی‌که با توجه به استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان عرصه سینما تعداد صندلی‌های سینماهای استان باید حداقل به دو برابر افزایش یابد.

تسنیم: چه اقداماتی در راستای جبران کمبودها انجام‌گرفته است؟

افتتاح مجتمع شهید ربانی منطقه پردیسان قم، اکران آزمایشی فیلم در مجموعه تالار مرکزی، برگزاری تئاتر و نمایش فیلم در کتابخانه تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی ازجمله اقدامات اداره کل فرهنگ و  ارشاد قم در راستای تقویت بخش زیرساختی فرهنگ قم بوده اما برای آنکه عقب‌ماندگی‌های زیرساختی و بودجه‌ای در استان جبران شود حداقل یک برنامه 5 ساله نیاز است تا این امر محقق شود.

تسنیم: اولویت‌های استان در حوزه نرم‌افزاری چه هستند؟

علاوه بر تقویت زیرساخت‌ها در سه آیتم ذکر شده، باید در زمینه نرم‌افزاری نیز برنامه‌های متنوع و مختلفی دنبال شود که لازمه آن نداشتن نگاه کاریکاتوری در اجرای برنامه‌ها است.

حوزه چاپ و نشر کتاب، شعر آیینی، تئاتر دینی، خوشنویسی، قرآن و فضای مجازی 6 اولویتی هستند که مدنظر اداره کل ارشاد قم هستند باید سعی کرد برنامه‌ریزی‌ها به‌صورت متوازن دنبال شود و از انجام برنامه‌های ضربتی و مقطعی پرهیز شود.

از سوی دیگر، تقویت خانه مطبوعات و برگزاری کارگاه‌های مختلف در راستای ارتقای توانمندی‌های خبرنگاران استان و برگزاری برنامه‌ای متناسب با شأن خبرنگاران و اصحاب رسانه استان در روز خبرنگار باید جدی‌تر دنبال شود.

تسنیم: از سال گذشته جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان برگزار می‌شود، در رابطه با موضوعات مطرح‌شده و خروجی این جلسات بگویید؟

به‌منظور حل مشکلات عرصه فرهنگی استان از سال گذشته، جلسات شورای فرهنگ عمومی برگزار شده که در آن 11 جلسه به‌صورت منظم برگزار شده است و موضوعات مختلفی در زمینه‌های متنوع ازجمله آسیب‌های اجتماعی، شعار سال و فضای مجازی مطرح شد. حاصل کار این جلسات 45 مصوبه بوده و با وجود اجرایی شدن بیشتر آن‌ها، 35 درصد از مصوبات به دلیل کمبود بودجه متوقف مانده است.

تسنیم: چه اقدامات فرهنگی باید در راستای بهبود وضعیت فرهنگی قم انجام گیرد؟

درست است که با ارزیابی شاخص‌ها، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از سوی وزارتخانه مربوطه در زمینه شاخص‌های تخصصی با ارتقای کمی مواجه بوده و رتبه چهارم را در بین ادارات کسب کرده است اما این رشد تنها در بخش شاخص‌های کمی رخ‌ داده است. گرفتن 8500 مجوز کتاب، تقویت شاخص‌های روزنامه و صندلی سینما ازجمله آن‌ها بوده است.

همان‌طور که بیان شد در زمینه سینما استان قم نیازمند سینماهای بیشتری است و حل مشکلات مربوط به  سینما استقلال و شهر آفتاب می‌تواند به حل مشکل کمک کند و به‌طورکلی خروجی کارهایی که انجام‌شده باید به تقویت شاخص‌ها بینجامد.

انتهای پیام/‌ ز

R7854/P41362/S6,62/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۷۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

ایسنا/اصفهان استاندار اصفهان از تصویب بیش از ۵۰ مصوبه لازم‌الاجرا در نشست شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان، به‌منظور توسعه و آبادانی شرق این شهرستان خبرداد.

 سیدرضا مرتضوی، شامگاه ششم اردیبهشت‌ماه و در حاشیه جلسه شورای اداری استان، اظهار کرد: سفر شورای اداری استان به شهرستان اصفهان در چند بخش برنامه‌ریزی شد. نخست بازدید از مناطق جنوبی شهرستان، در سفر دوم بازدید از برخی شهرک‌های شهرستان و امروز نیز سفر به شرق شهرستان اصفهان برنامه‌ریزی و اجرا شد.

وی کرد: این سفر از ساعت ۶ صبح امروز با بازدید از مناطق براآن شمالی و جنوبی، قهجاورستان، زیار و سایر شهرها و روستاهای این منطقه آغاز شد.

 مرتضوی افزود: بازدید از پروژه‌های نیمه تمام، نقاط حادثه‌خیز و بررسی چالش‌های حوزه کشاورزی و صنعتی از جمله مواردی بود که در این سفر در دستور کار قرار گرفت.

استاندار اصفهان ادامه داد: دیدار و ملاقات مردمی از دیگر برنامه‌های شورای اداری استان در شرق شهرستان اصفهان بود و بیش از ۸۰ نفر از مردم این منطقه توانستند مسائل و مشکلات خود را با اعضاء شورای اداری استان مطرح کنند.

استاندار اصفهان متذکر شد: نشست شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان نیز بیش از ۶ ساعت به طول انجامید و مسائلی که در سفر مورد بررسی قرار گرفته بود در این نشست مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شد.

 مرتضوی تعداد مصوبات تصویب شده در نشست شورای اداری استان را بیش از ۵۰ مصوبه عنوان کرد و گفت: این مصوبات لازم الاجرا بمنظور رفع چالش‌ها و توسعه شرق شهرستان اصفهان اتخاذ شد.

وی ادامه داد: تلاش شد مصوبات در بخش‌های مختلف با زمانبندی مشخص تصویب شوند تا در موعد مقرر با به ثمر رسیدن مصوبات شاهد رشد و آبادانی این منطقه باشیم.

استاندار اصفهان در خصوص مفاد مصوبات شورای اداری استان، بیان کرد: رفع نقاط حادثه‌خیز، اصلاح هندسی مسیرها، ایمن سازی و نصب علایم، روکش آسفالت، تعیین تکلیف طرح‌های کشاورزی نیمه‌تمام، تکمیل طرح‌های حوزه ورزش و جوانان، توجه ویژه به مسائل آموزشی و بهداشت و درمان از جمله مفاد مصوبات این نشست بود.

 مرتضوی متذکر شد: مسائل و چالش‌های سایر مناطق شهرستان اصفهان نیز در سفرهای آینده بررسی و در خصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ۵۰ مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان
  • سازوکار تحقق مشارکت مردمی در جهش تولید معرفی شود
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ
  • تقویت ارتباط مدیران با مردم
  • نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه