Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@01:01:40 GMT

شهر تاریخی سیروان تعیین عرصه و حریم می‌شود

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۸۳۵۸

شهر تاریخی سیروان تعیین عرصه و حریم می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام از تعیین عرصه و حریم شهر تاریخی سرابکلان واقع در شهرستان سیروان خبر داد.

به گزارش ایسنا، «عبدالمالک شنبه‌زاده» با اعلام این خبر، اظهار کرد: برخی خدمات این پروژه شامل گمانه‌زنی عرصه و حریم شهر تاریخی سیروان به میزان 50 هکتار (دو دور گمانه‌زنی در عرصه و حریم شهر تاریخی)، نقشه‌برداری هوایی عرصه و حریم شهر تاریخی سیروان به میزان 50 هکتار براساس فرمت جدید سازمان(نقشه‌برداری با مقیاس 1:500 با منحنی تراز بیست و پنج سانتی‌متر، ایجاد سیستم اطلاعات مکانی(GIS) از املاک روستا و محوطه تاریخی، گردآوری اطلاعات و اسناد تاریخی از اثر در کتب و سفرنامه‌های تاریخی، گردآوری عکس‌های تاریخی، آنالیز سفال‌های بدست آمده از محوطه تاریخی  و طراحی و عکس‌برداری تمام یافته‌های فرهنگی تاریخی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که شهر تاریخی سیروان مربوط به دوره ساسانیان، دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان سیروان، روستای سراب کلان واقع شده و در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره  ۴۱۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، تصریح کرد: این شهر در دوران شکوه و عظمت خود مرکز ایالت ماسبذان از شهرهای مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پل‌ها، راه‌ها، محوطه‌ها، قلعه‌های فراوان و سکونت‌گاه‌های باستانی در این محوطه گویای اهمیت این شهر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام تصریح کرد: امروزه در ویرانه‌های این شهر می‌توان کیفیت شهرسازی و ذوق معماری عصر ساسانی را مشاهده کرد و روستای فعلی سرابکلان روی بناهای متعدد و مختلف باقی مانده از این شهر تاریخی ساخته شده و در وسط روستا مجموعه اتاق‌های به هم پیوسته‌ای به صورت یک تل بزرگ دیده می‌شود که بر فراز آن پی‌اتاق‌های منظم مربع شکل طبقات بالایی ساختمان مشخص و معلوم است. اما طبقه یا طبقات پایین که به‌عنوان انبار و کاهدان مورد استفاده اهالی قرار می‌گرفت، هنوز سالم و پابرجا باقی مانده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سیروان منطقه ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۸۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پی‌اس‌جی با این تکل هنوز به فینال امید دارد (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، دورتموند در بازی رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا از پاری سن ژرمن میزبانی کرد و با نتیجه 1-0 برنده شد.

میزبان در دقیقه 37 این بازی توسط نیکلاس فولکروگ به گل رسید و در نیمه دوم هم موقعیت‌های خوبی ایجاد کرد اما در گلزنی ناکام بود. یکی از بهترین فرصت‌های دورتموند در دقیقه 84 شکل گرفت.

جیدون سانچو با سرعت کم به فکر نفوذ به جلو و رسیدن به محوطه جریمه بود که متوجه شد یولیان برانت در پشت مدافع مقابلش حرکتی را آغاز کرده است.

این هافبک انگلیسی توپ را با پاس فنی از بین پاهای بازیکن رو به روی خود عبور داد تا برانت که در آستانه ورود به محوطه جریمه بود آن را دریافت کند. برانت توپ را با پای راست کنترل کرد و به سمت دروازه ضربه زد.

قبل از اینکه شوت او به سمت راست جانلوئیجی دوناروما برود که به نظر می‌رسید اصلا برای مقابله با آن آماده نیست، مارکینیوش از راه رسید و با تکل بلند توپ را با پای چپش مهار کرد تا یک گل را برای پی ای جی بخرد و تیمش را از یک شکست سنگین نجات دهد.

دیگر خبرها

  • پی‌اس‌جی با این تکل هنوز به فینال امید دارد (عکس)
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • بسته شدن حریم هوایی پاریس در افتتاحیه المپیک
  • آزادسازی ۳ هزار مترمربع از حریم قانونی راه در حمیدیه
  • اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم
  • عنایتی از جایی که فکرش را نمی‌کرد زخم خورد!
  • کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی پناهگاه دوم زائران است/خدمت عاشقانه خادمیاران مشاور در حریم رضوی
  • اخراج دروازه‌بان والنسیا از زمین به دلیل لمس توپ با دست خارج از محوطه جریمه (بارسلونا 1-2 والنسیا)
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است