Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@06:32:46 GMT

عبور از مشکل راهسازی در سنگلاخ های کوهستانی ایلام

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۹۲۳۰

عبور از مشکل راهسازی در سنگلاخ های کوهستانی ایلام

به گزارش ایرنا،توپوگرافی خشن، وجود ناهمواری و پستی و بلندی فراوان در کنار کوهستانی بودن بخش عمده ای از ایلام باعث شده این استان در مقایسه با دیگر مناطق کشور حتی استان های همسایه از حیث راه از کم توسعه ترین مناطق تلقی گردد.
به عنوان دلایل توسعه نیافتگی استان ایلام از گذشته های دور تاکنون همواره مسئله راه های ارتباطی و اتصال این استان به شبکه راه های کشور یکی از دغدغه های مهم مردم و مسوولان این خطه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تاجایی که کارشناسان و متولیان امور یکی از اصلی ترین و شاخص ترین محورهای توسعه همه جانبه ایلام را خروج آن از بن بست و اتصال این استان به شبکه شریانی کشور می دانند.
در حال حاضر 120 کیلومتر بزرگراه، 670 کیلومتر راه اصلی، 891 کیلومتر راه فرعی و یک هزار و 770 کیلومتر راه روستایی در استان ایلام زیر بار ترافیک است.
از زمان روی کاری آمدن دولت تدبیر و امید شاهد تحولی بزرگ در حوزه راهسازی در استان ایلام هستیم و در حال حاضر توسعه راه های ارتباطی استان قطعات مختلف در حال انجام است.

** احداث 100 کیلومتر بزرگراه در ایلام
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اقدام های دولت تدبیر و امید در حوزه راه های این استان گفت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون بیش از 100 کیلومتر به طول بزرگراه های استان اضافه شده است.
سیدکمال الدین میرجعفریان افزود: تا پیش از دولت یازدهم تنها 20 کیلومتر از راه های استان بزرگراه بود که این میزان هم اکنون به 120 کیلومتر افزایش یافته که نشان از توجه دولت به بخش زیرساخت های ارتباطی این استان است.
وی اعتبار هزینه شده در ساخت این مقدار بزرگراه را نزدیک به 2 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

** 85 کیلومتر از محور ایلام - مهران چهارخطه شد
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: از مجموع 120 کیلومتر مسیر جاده ایلام - مهران تاکنون 85 کیلومتر از این محور تکمیل و چهارخطه شده و زیر بار ترافیک رفته است.
وی مدت زمان اجرایی کردن این میزان از چهارخطه کردن جاده ایلام - مهران را در مدت سال اعلام کرد و تاکید کرد: عملیات چهارخطه کردن 35 کیلومتر از این مسیر باقی مانده است که اقدامات اجرایی آن هم اکنون در سه قطعه مختلف توسط پیمانکاران مربوطه در حال انجام است.
میرجعفریان یادآور شد: قطعه اول از مهدی آباد تا ماربره با 30 درصد پیشرفت ، قطعه دوم از محور ماربره تا جندالله 45 درصد پیشرفت و قطعه سوم که شامل هشت کیلومتر بهسازی در این مسیر بوده هم اکنون با پشرفت فیزیکی 65 درصدی توسط قرارگاه خاتم انبیاء در دست اقدام است.
وی گفت: تکمیل پروژه چهارخطه کردن جاده ایلام به مهران از اولویت های مهم و در دست اجرای این اداره کل است که تلاش خواهیم کرد در ماه های آینده این مهم تکمیل و به سرانجام برسد.

** بهره برداری از تونل اربعین ایوان
میرجعفریان از زیر بار ترافیک رفتن تونل دو هزار و ۵۰۰ متری قلاجه در ایام اربعین سال گذشته خبر داد و بیان کرد: بهره برادری از این تونل ۱۲ کیلومتر گردنه برفگیر قلاجه بین استانهای ایلام و کرمانشاه را حذف کرد.
وی اظهارکرد: تونل قلاجه یکی از پروژه های بزرگ ملی در استان ایلام محسوب می شود که با بهره برداری از آن تردد بین استانهای ایلام و کرمانشاه تسهیل شده و در ایام اربعین حسینی(ع) نقش مهمی در تفکیک ترافیک جاده های استان ایفا کرده است.
میرجعفریان افزود: برای احداث این تونل تا کنون بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی با بیان اینکه تجهیزات مربوط به نصب تهویه این تونل خریداری شده است، عنوان کرد: هم اکنون عملیات مربوط به سیستم روشنایی تونل در حال انجام است.
مدیرکل راه وشهرسازی استان یادآورشد: با زیر ترافیک رفتن این تونل ۱۲ کیلومتر گردنه برفگیر و ارتفاع مه گیر قلاجه حذف خواهد شده و از نظر زمان سیر و مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه صرفه جویی قابل توجهی داشته است.

** حفاری بیش از چهار هزار و 400 متر از تونل کبیر کوه
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: طرح تونل کبیرکوه به عنوان یکی از طرح ‌های مهم راهسازی خط اتصال مرکز کشور به جنوب ایلام محسوب می ‌شود که نوید بخش عمران، آبادانی و توسعه و پیشرفت همه جانبه استان ایلام به ویژه در شهرستان های آبدانان و دره شهر است.
میرجعفریان با اشاره به پیشرفت 70 درصدی عملیات اجرایی تونل کبیرکوه، تصریح کرد: تاکنون بیش از چهار هزار و 400 متر از این تونل حفاری شده است.
وی اضافه کرد: این تونل با مجموع تونل های فرعی، پنج هزار و 800 متر طول دارد که تاکنون بیش از چهار هزار و 400 متر از آن حفاری شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از اتمام سه تونل فرعی از پنج تونل کبیرکوه از سمت شهرستان دره شهر خبر داد و یادآور شد: با اتمام کار حفاری آخرین تونل فرعی عملیات اجرایی تونل اصلی از سمت دره شهر نیز آغاز می شود.
به گفته میرجعفریان از ابتدای عملیات این طرح بزرگ راه سازی تاکنون احداث راه دسترسی، تونل های فرعی و چندین دهنه پل در این مسیر اجرایی شده است.
وی مبلغ قرارداد این پروژه عظیم را یک هزار و 500 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این تونل در آینده نقش بسیار مهمی علاوه بر ارتباط شهرستان های جنوبی استان به عنوان یک کریدور بین استان های شمالی و مرکزی با استان خوزستان و مرز چیلات شهرستان دهلران خواهد داشت.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام صرفه جویی قابل توجه در بحث حمل و نقل جاده ای در طول سال، حذف ۳۰۰ گردنه، سه نقطه حادثه خیز و وصل شدن مرکز و شمال کشور به جنوب و عتبات عالیات را از مزایای احداث این تونل دانست و گفت: در صورت پیش رفتن برنامه های زمان بندی و تامین اعتبارات، تا پایان امسال کار حفاری این تونل به اتمام خواهد رسید.

** احداث کمربندی حمیل - کرمانشاه
مدیر کل راه و شهرسازی ایلام گفت: با بهره برداری کامل از جاده در دست احداث کمربندی حمیل، فاصله بین استان ایلام تا کرمانشاه 40 کیلومتر کوتاه تر می شود.
میرجعفریان افزود: عملیات اجرایی این پروژه راهسازی از سال 89 آغاز شد و هدف از اجرای آن کاهش مسیر، رفع نقاط حادثه خیز و کاهش مصرف سوخت است.
وی تاکید کرد: این مسیر ارتباطی به عنوان راه اصلی کرمانشاه - ایلام - شهرستان مرزی مهران و در کنار آن مسیری ایمن برای تردد خوردها به سمت استان های جنوبی و غربی کشور محسوب می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تصریح کرد: در حال حاضر رانندگان برای رسیدن به حمیل از کرمانشاه باید حدود 90 کیلومتر را طی کنند اما با بهره برداری از مسیر جدید شاهد کاهش 40 کیلومتری جاده ارتباطی خواهیم بود.
وی یادآور شد: راه ارتباطی کنونی کرمانشاه - ایلام به طول 163 کیلومتر از مسیر کرمانشاه - اسلام آباد غرب - حمیل - شباب می گذرد در صورتی که با بهره برداری از راه جدید این مسیر با 40 کیلومتر کاهش به حدود 125 کیلومتر می رسد.
به گفته وی و بر اساس ارزیابی ‌‌های صورت گرفته بهره برداری از این پروژه راهسازی بزرگ دارای اثرات منطقه ای و ملی بسیاری برای 2 استان ایلام و کرمانشاه خواهد بود.

** بهره برداری جاده چوار - تونل پیامبر اعظم (ص) ایوان در هفته دولت
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: عملیات اجرایی چهارخطه کردن محور چوار حد فاصل پلیس راه تا تونل پیامبر اعظم (ص) در ورودی شهرستان ایوان هفته دولت به بهره برداری می رسد.
میرجعفریان اظهار کرد: کلنگ پروژه چهار خطه کردن جاده چوار تا تونل پیامبر اعظم (ص) در ادامه توسعه راه های ارتباطی استان ایلام مهرماه سال گذشته به زمین زده شد.
وی افزود: طول این پروژه چهار کیلومتر است که با هدف ایمنی و تسریع در تردد این محور که یکی از مسیرهای ارتباطی ایلام به استان کرمانشاه و همچنین تردد روزانه بین شهرستان ایوان و مرکز استان اجرایی شده است.
وی تاکید کرد: اعتباری افزون بر 40 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای اجرایی کردن این مسیر در نظر گرفته شد که با توجه به پیشرفت مطلوب این پروژه پیش بینی می شود هفته دولت شاهد بهره برداری از این طرح باشیم.

** مرحله نخست جاده دهلران - اندیمشک زیر بار ترافیک می رود
مدیرکل راه ایلام گفت: عملیات اجرایی چهار بانده کردن محور دهلران به اندیمشک یکی از پروژه های مهم حوزه راهسازی استان است که مرحله نخست آن شامل 12 کیلومتر با اعتبار 120 میلیارد ریال آغاز شده است.
وی با اشاره به پیشرفت 70 درصدی مرحله نخست این پروژه افزود: هم اکنون عملیات آسفالت این پروژه در حال انجام است و ظرف مدت یک ماه آینده تکمیل خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از تایید مرحله دوم این پروژه به طول 18 کیلومتر خبر داد و افزود: این مسیر نیز به مناقصه رفته و به زودی پیمانکار آن تعیین و عملیاتی می شود.
میرجعفریان به مراحل مطالعه چهار خطه کردن محور مهران به دهلران اشاره کرد و یادآور شد: با پیگیری های به عمل آمده مسئولان استانی با وزارت راه و شهرسازی، مجوز تامین کننده مالی این پروژه نیز صادر شده است.
به گفته وی برای عملیات اجرایی این طرح در برآورد اولیه حدود چهار هزار و 400 میلیارد ریال هزینه خواهد داشت که در صورت تامین مالی از سوی سرمایه گذار اجرایی می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: سال گذشته عملیات راه سازی محور مورموری - دهلران به طول 22 کیلومتر انجام گرفت که با اجرای این پروژه مسیری ایمن در مسیر آبدانان به دهلران ایجاد شد.

** حفاری تونل دوم راه کربلا با پیشرفت مناسب در حال انجام است
میرجعفریان در خصوص پیشرفت فیزیکی حفاری تونل دوم راه کربلا (بزرگراه ایلام – مهران) نیز گفت: تونل دوم راه کربلا به طول ۷۱۰ متر به صورت موازی با تونل قبلی در راستای چهارخطه شدن محور ایلام- مهران (محور اربعین) با پیشرفت مناسب در حال حفاری است.
وی گفت: تاکنون و از سمت شهرستان مهران ۷۰ متر آن حفاری شده و تا چند روز آینده حفاری از سمت ایلام آغاز خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تاکید کرد: با توجه به آغاز حفاری از سمت مقابل پیش بینی می شود ظرف مدت پنج ماه آینده حفاری این تونل پایان یافته و سپس عملیات کف برداری و لاینینگ آغاز شود.

** بهره برداری از جاده قاضی خان - بدره تا پایان سال
جاده قاضی خان به بدره که باعث وصل شدن شمال به جنوب استان است نقش مهمی در توسعه اقتصادی، راحتی و امن بودن سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد داشت.
این طرح راهسازی به یکی از آرزوهای مردم شهرستان های سیروان و بدره تبدیل شده بود و با وجود آنکه بیش از 17 سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه می گذرد ولی تاکنون زمینه بهره برداری از آن فراهم نشده است.
با اجرای این پروژه مسیر بدره - سیروان ۴۵ کیلومتر کوتاه تر می شود و فاصله جاده ای مناطق جنوبی با محدوده شمالی استان ایلام را 70 کیلومتر کاهش می دهد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: پروژه راهسازی قاضی خان - بدره با پیشرفت بیش از 80 درصدی در حال انجام است و پیش بینی می شود در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز امسال بهره برداری شود.
میرجعفریان افزود: طرح راه سازی جاده قاضی خان ، بدره 12 کیلومتر طول دارد و به سرانجام رساندن این طرح باعث بهره مندی مردم شهرستان های سیروان و بدره از این راه استاندارد و ایمن خواهد شد.
وی از اتمام هفت کیلومتر از این مسیر از سمت شهرستان بدره خبر داد و افزود: مهمترین قسمت های این پروژه تونلی به طول 200 متر بوده که تاکنون نزدیک به 140 متر تونل حفاری شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با بیان اینکه 60 متر حفاری تونل باقیمانده ظرف مدت 2 ماه آینده انجام می شود، تاکید کرد: همچنین یک پل بزرگ از روی رودخانه جابر که شامل یک پل بتونی با هشت دهنه 22 متری بوده، به اتمام رسیده است.
میرجعفریان یادآور شد: تلاش خواهیم کرد تا با تزریق اعتبار لازم این محور تا پایان سال جاری ترددپذیر شده و به بهره برداری برسد.

** تعریض جاده مسیر دره شهر - ایلام
میرجعفریان گفت: به منظور حذف نقاط حادثه خیز و بالا بردن ایمنی جاده پروژه چهار خطه کردن ورودی دره شهر به سمت ایلام به طول پنج کیلومتر با برآورد 80 میلیارد ریال اواخر سال گذشته شروع شد.
ویهمچنین از اختصاص 60 میلیارد ریال اعتبار برای حذف نقاط حادثه خیز در ادامه این مسیر خبر داد.
وی یادآور شد: عملیات اجرایی مسیر کارخانه آرد تا واریانت وحدت آباد که از نقاط حادثه خیز این جاده به شمار می رود نیز بزودی آغاز می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تاکید کرد: تکمیل زیرساخت ها در این محور می تواند یکی از محورهای اتصال استان به استان های جنوبی کشور باشد.

** مطالعه طرح چهاربانده کردن مهران - دهلران در دست اقدام است
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام از انجام طرح مطالعه چهاربانده کردن جاده مهران - دهلران توسط بخش خصوصی با اعتباری بیش از 400 میلیارد ریال خبر داد.
بدون شک با اتمام و بهره برداری کامل از این پروژه ها شاهد تحولات چشمگیری در حوزه راه و ارتباط جاده ای این استان در آینده خواهیم بود.
6034/3032
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 پلیس راه روشنایی صرفه جویی در مصرف کربلا مدیرکل راه و شهرسازی تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۹۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع چاله‌های بزرگ مسکن مهر در دولت سیزدهم

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اشاره به وجود چاله‌های بزرگ در برخی پروژه‌های مسکن مهر، گفت: از محل منابع صندوق ملی مسکن تاکنون ۹۷۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح تخصیص یافته است. - اخبار اقتصادی -

محمدرضا مهدیار اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص روند ایجاد صندوق ملی مسکن، اظهار کرد: صندوق ملی مسکن بر اساس تصویب قانون جهش تولید مسکن شکل گرفت و ماده 3 این قانون تصریح می‌کند برای تجمیع و تخصیص بهینه منابع بخش صندوق صندوق تاسیس می‌شود.

وی با بیان این‌که به این ترتیب صندوق مذکور در نظام اداری کشور پا به عرضه وجود گذاشت، ادامه داد: از ابتدای آبان‌ماه 1401 پس از تاسیس اساسنامه، صندوق را در نهضت ملی مسکن تاثیرگذار دیدیدم. قبل از آن هم در قالب حساب ملی مسکن عملیات شکل گرفت و پشتیبانی‌ها و حمایت صندوق ملی مسکن با هدف کمک و تسریع فرآیندهای نهضت ملی مسکن به ثمر نشست.

وی با یادآوری این‌که ابتدا اعدادی که به صندوق وارد می‌شد با دستور وزیر راه و شهرسازی و ذی‌حساب مسئول مالی صندوق برای پروژه‌ها تخصیص می‌یافت، افزود: پس از شکل‌ گرفتن ارکان صندوق، وظایف از حالت بالقوه در اساسنامه ظهور کرده و بالفعل شد. امروز وظیفه صندوق به‌عنوان نهاد تامین مالی عملیات نهضت ملی مسکن در چند بخش مختلف از جمله دهک‌های کم‌درآمد یک تا 4، خدمات عمومی و احداث ابنیه و سرانه‌های عمومی، انتقال زیرساخت به شهرهای جدید و  رفع موانع که از سازوکارهای قبلی تامین مالی بخش مسکن مقرر نبود، شکل گرفته و در حال انجام است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با بیان این‌که بزرگ‌ترین مشکل مسکن مهر یعنی عدم توجه به سرانه‌های آموزشی، درمانی، رفاهی و... را در نهضت ملی مسکن برطرف کرده‌ایم، اضافه کرد: در این راستا ارقام قابل توجهی را برای ساخت مسجد، مدرسه، درمانگاه، فضای سبز و .. تخصیص می‌دهیم. در طرح مسکن مهر،  ساختمان‌ها ساخته شده اما هیچ سرانه‌ای ندارد، اما این مسئله مهم در نهضت ملی مسکن انجام می‌شود. حتی برای موارد ضروری مانند نانوایی و خواروبار فروشی ضرورت‌ها و الزامات را در پروژه‌های نهضت ملی مسکن در نظر گرفته‌ام.

اسماعیلی با یادآوری این‌که  تمام عملیات تامین مالی نهضت ملی مسکن بر عهده صندوق ملی مسکن است، گفت: پروژه‌هایی که در اطراف بافت فرسوده سخت می‌شود، مشکل برق،‌آب، زیرساخت و ... را ندارند. زمانیکه مکان جدیدی را شناسایی می‌کنیم انتقال آب، برق و زیرساخت‌ها هزینه‌های سنگینی را در بر دارد. وزارت نیرو با اجرا ماموریت‌ها با مشکلاتی در مسکن مهر مواجه بود. این مسئله الان تا حد زیادی برطرف و برای ان چاره‌جویی شده است. بر این اساس یک سوم هزینه‌های مربوط به زیرساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن را بر عهده گرفته و این الگو را پیش می‌بریم.

وی با اشاره به تکمیل واحدهای مسکن مهر، گفت:‌آورده متقاضی در این پروژه‌ها تکمیل شده و اقساط را پرداخت می‌کند. وام این پروژه‌ها به‌طور کامل پرداخت و در پروژه صرف شده است. اما با این پروژه به اتمام نرسیده است. برای رفع این مشکل، عملیات تامین مالی از مسیر صندوق ملی مسکن این امکان را برای شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن فراهم کرد تا بتوانیم این مسائل را برطرف کنیم. در یک نمونه مسئله آسانسور پروژه‌های مسکن مهر بود.

وی توضیح داد: 3700 پروژه مسکن مهر داریم که آسانسور آنها به اختلال خورده و عملاً از محل آورده متقاضیان تامین منابع مالی امکان‌پذیر نبود.

وی در پاسخ به این پرسش که 3700 پروژه شامل چه تعداد واحد مسکن مهر است، گفت: پروژه‌ها از 8 واحدی تا 60 واحد هستند، به‌طور متوسط حدود 60 هزار واحد می شود. به‌عنوان مثال پروژه‌های مسکن مهر فاز 11 پردیس مشکل آسانسور دارند، در برخی شهرهای پروژه‌های بلوک‌های بالای 4 طبقه مشکل آسانسور دارند.

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که کل اعتبار هزینه شده برای مساکن مهر نیمه‌تمام چه میزانی بوده است، اظهار کرد: برای مسکن مهر استان‌ها 3700 میلیارد تومان تزریق منابع مالی صورت گرفته است. 4000 میلیارد تومان نیز برای شهرهای جدید تخصیص یافته است. اگر تکمیل آسانسورها که حدود 2000 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌کنیم، در مجموع تاکنون حدود 9700 میلیارد تومان از محل منابع صندوق برای تکمیل مسکن مهر هزینه شده است.

وی یادآور شد: در مجموع 127 هزار واحد مسکن مهر رفع مشکل و با اندک هزینه تکمیل شده‌اند. برخی پروژه‌ها روی پیشرفت 70 درصد و برخی واحدها روی پیشرفت 50 درصد باقیمانده‌اند که طبیعتاً منابع مالی بیشتری می‌خواهد.

وی بیان کرد:‌بخش آخر مسکن مهر که آنرا هسته سخت می‌بینیم آن دسته از پروژه‌هایی است که مشکل حقوقـی دارند و خارج از وزارت راه و شهرسازی است. مثلاً هیئت مدیره تشکیل، اما پروژه رها شده است. نه هیئت مدیره قبلی عزل شده و نه کسی آمده پروژه‌ را تکمیل کند و پیشرفت فیزیکی واحدها خیلی پایین است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن اضافه کرد: این پروژه‌ها خیلی از ما هزینه و انرژی خواهد برد. برای رفع این مشکل راهکار پیدا کنیم. وقتی ساخت هر متر مسکن 300 هزار تومان بوده، متقاضی 300 هزار تومان یعنی به اندازه 10 متر پرداخت کرده است. الان که ارزش هر متر 12 میلیون تومان است باید اندازه 100 میلیون تومان کار جلو رفته باشد، اما کاری پیش نرفته است. برای این پروژه‌ها باید عدد قابل توجهی را به‌صورت بلاعوض هزینه کنیم.

مشکلات بزرگ برخی پروژه‌های مسکن مهر

اسماعیلی تاکید کرد:‌کسی نیست این پروژه‌ها را بسازد. یا باید زمین برگردد یا این‌که در قالب نهضت ملی مسکن پروژه جدید تعریف شود. منابع این پروژه یا اتلاف شده یا خرج کار دیگری شده است که باید دستگاه قضایی آنرا احقاق حق کند و به‌موازات صندوق ملی مسکن کمک کند.

وی با بیان این‌که 240 هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام داشتیم که حدود 120 هزار واحد آن تحویل شده است، تصریح کرد: حدود 120 هزار واحد دیگر باقیمانده است، فکرمی‌کنم بتوانیم نیمی از واحدها را بدون افتادن در چاله‌های بزرگ رفع کنیم و به حدود 50 هزار واحد برسانیم. احتمالاً مشکل واحدهای باقیمانده بسیار بزرگ باشد و باید راهکارهای مورد به مورد داشته باشیم و نمی‌توانیم یک نسخه واحد برای آنها داشته باشیم.

وی بیان کرد:‌ به‌نظرم اگر واحدهای دارای مشکلات بسیار بزرگ را فاکتور بگیریم، در سال جاری بتوانیم مسکن مهر را تمام کنیم.

رئیس هیئت عامل صندوق ملی مسکن در ادامه با اشاره به این‌که بخشی از منابع مورد نیاز تکمیل پروژه‌های مسکن مهر از محل فروش برخی منابع سازمان ملی زمین و مسکن انجام شده است، اظهار کرد:‌ صندوق ملی مسکن برای تسریع در عملیات اجرایی منابع مالی را زودتر به پروژه‌ها تزریق می‌کند تا در ادامه سازمان و دستگاه‌های دولتی از جمله ملی زمین و مسکن به تعهدات خود عمل کند.

اسماعیلی درباره شهرهای جدید گفت: در شهرهای جدید، به‌دلیل نوع توپولوژی و توسعه که هنوز بسیاری از زمین‌های آن به قیمت نرسیده در شورای عالی مسکن مطرح و جمع‌بندی شد اگر این زمین‌ها برای گردش منابع به‌فروش  برسد، احتمالاً با اتلاف منابع دولت مواجه می‌شویم و به ثمن بخس به فروش می‌رسد. جمع‌بندی این شده که بخشی از زمین‌ها با استعداد که می‌توانیم آنها را در آینده با قیمت بالاتر و با حفظ منافع دولت، به فروش برسانیم به صندوق ملی مسکن واگذار شود. صندوق نیز به ازای این زمین تامین منابع کرده و بعدا زمین‌ها را به فروش خواهد رساند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم
  • مسکن مهر چاله‌ های بزرگ دارد
  • آخرین وضعیت پروژه‌ های ‌راهسازی‌ اهواز تا چذابه
  • اجرای ۱۰ طرح راه سازی در استان همدان
  • ۲۳ کیلومتر شبکه فیبر نوری منازل در پلدختر اجرا شد
  • رفع چاله‌های بزرگ مسکن مهر در دولت سیزدهم
  • عملیات روسازی و ریل گذاری ۷۰ کیلومتر از پروژه راه آهن خراسان جنوبی
  • اجرای ۸۱۹ کیلومتر خط انتقال و شبکه آب در طرح جهاد آبرسانی خوزستان
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • تعامل دستگاه‌های اجرایی با شوراها افزایش یابد