Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به مصرف مواد دخانی در جامعه، وضع قوانین و جرایم سنگین را یکی از راه‌کارهای کنترل مصرف دخانیات در کشور عنوان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از رسانه خبری سلامت سپید پوش، علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری روز جهانی بدون دخانیات که با حضور مسوؤلان ادارات مختلف این وزارتخانه و سایر نهادهای مرتبط برگزار شد،  ضمن تشکر از رسانه‌ها، نقش آن‌ها را درخصوص مالیات بر دخانیات را اثربخش توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییسی با مهم خواندن موضوع دخانیات برای سازمان بهداشت جهانی، تاثیر مصرف مواد دخانی در بروز و شیوع اکثر بیماری‌ها و مشکلات را بالا اعلام کرد و گفت: « ایجاد محدودیت در دسترسی آسان و ارزان یکی از موثرترین اقدامات برای کنترل مصرف دخانیات است، بسیاری از کشورها با قراردادن مالیات مناسب، هم بر عمده فروشی و هم خرده فروشی سیگار و مواد دخانی توانستند این حوزه را کنترل و سلامت مردم را تا حدودی تضمین کنند. این موضوع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جهانی است و ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در جهان از سیگار استفاده می‌کنند.»

به گفته معاون بهداشت،  ۸۴ درصد سیگاری‌ها که مصرف روزانه دارند در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند که یک هشدار محسوب می‌شود. و بیشتر سرطان‌ها با مصرف سیگار ارتباط دارند.

وی در ادامه مصرف سالیانه سیگار در کشور را  ۵۵ میلیارد نخ و گردش مالی در این حوزه را  ۱۰ هزار میلیارد تومان و هزینه‌های سلامت آن را تا ۳۰هزار میلیارد تومان عنوان کرد و  افزود:« علاوه بر سیگار، مصرف قلیان به عنوان یکی از اصلی‌ترین تهدیدکننده‌های اصلی سلامت مردم در قرن بیست و یکم قلیان از دیگر مشکلات ما در این حوزه است و متاسفانه مصرف قلیان در خانم‌های ایرانی نیز در حال افزایش است که باید با آن از طریق فرهنگ‌سازی، اصلاح رفتار،  آموزش و همینطور اعمال جریمه و سخت‌گیری مبارزه شود.»

رییسی در مقایسه مالیات بر سیگار در کشور با سایر کشورهای دنیا، مالیات بر خرده فروشی سیگار در بیش از ۵۰کشور را بالای ۷۰ درصد اعلام کرد و در حالی‌که تا سال گذشته این مالیات در کشور صفر بوده است. این موضوع به دسترسی آسان و ارزان این کالا کمک و مصرف آن را افزایش می‌دهد.

وضع قوانین و جرایم سخت، راه‌حل کنترل مصرف مواد دخانی است

معاون بهداشت وزارت بهداشت ایجاد محدودیت و سخت‌ کردن در عرضه سیگار را مهم دانست و اقدام اخیر سیاست‌گذاران در تعیین و افزایش مالیات بر عمده فروشی و خرده فروشی سیگار رارا بسیار تاثیر گذار دانست ولی ناکافی دانست.

وی درباره بحث استفساریه اماکن عمومی و خصوصی درباره عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها عنوان کرد: « متاسفانه با دلایلی که بیشتر جنبه بهانه داشت، و با نفوذ و تاثیری که در سیاستگذاران داشتند قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی خارج کردند،  چرا که طبق قانون استعمال دخانیات  در اماکن عمومی  ممنوع است، اگر این مراکز جزو اماکن خصوصی باشد، کارشناسان بهداشت حق ورود به این اماکن را ندارند و این یکی از اشکالاتی است که نیاز به اصلاح دارد.»

نوجوانان و زنان جامعه خطر در مصرف دخانیات هستند

رییسی در بخش دیگر صحبت خود ، به خطر افزایش مصرف مواد دخانی در بین نوجوانان و زنان اشاره کرد:« بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال، ۱۰/۲ نوجوانان مصرف کننده دخانیات، ۹ درصد مصرف کننده مواد دخانیات تدخینی، ۳.۴ درصد مصرف کننده سیگار، و بیش از ۱۱ درصد مصرف کننده قلیان بوده‌اند. این در حالی است که۲۰/۴ درصد از نوجوانان در معرض دود دخانیات در منزل بودند.  نکته قابل تامل این است که ۶۵ درصد مصرف کنندگان، سیگار مصرفی خود را مغازه و سوپرمارکت یا دکه‌های مطبوعاتی تهیه می‌کنند»

به گفته معاون وزیر بهداشت در بیش  ۶۸.۵ درصد موارد از خریداران نوجوان که از طرف فروشنده هیچ سوالی مبنی بر سن و سال خریدار نمی‌شود. و حدود ۷۰درصد از دانش آموز پیام‌های ضد سیگار را از رسانه‌ها شنیدند و بیش از ۷۶ درصد دانش آموزان می‌دانند که مصرف سیگار برای سلامت زیان آور است و ۷۸ درصد نوجوانان موافق ممنوعیت کامل مصرف دخانیات در اماکن عمومی هستند.

رییسی با تاکید بر ارزان بودن سیگار، قدرت خرید سیگار در کشور را معادل سال  ۲۰۰۸ اعلام کرد و ضمن اشاره به آمار ۱۰ میلیون نفری مصرف‌کنندگان سیگار و همینطور برنامه تولیدکنندگان سیگار برای افزایش تولید سالانه سیگار از ۵۵ میلیون نخ به ۸۰ میلیون نخ، وزارت صنعت معدن و تجارت را مسوؤل و پاسخگو این اقدام دانست.

قانون رفتارساز است

رییسی در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر تاثیر قانون در اصلاح و تغییر رفتار مردم، به خرید و پرداخت جرایم در عرضه مواد دخانی و سیگار اشاره کرد و گفت:« در ایران، به دلیل پایین بودن مبالغ جرایم، افراد متخلف، هم‌چنان به عرضه و تبلیغ مواد دخانی اقدام می‌کنند. وضع قانون جدی و تعیین جرایم سنگین می‌تواند در حل این مشکل کمک‌کننده باشد و زمینه اعتیاد بسیاری از جوانان ما را از بین ببرد.»

انتهای متن/*

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۹۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد

 فریبرز راشدی  اظهار کرد: در ششمین روز از هفته سلامت و در راستای اجرای طرح تشدید کنترل بهداشتی واحدهای عرضه کننده مواد غذایی ، یک انبار زیرزمینی که مملو از مواد غذایی تاریخ گذشته بود کشف شد.

وی ادامه داد: اقلام غذایی کشف شده در این انبار شامل انواع آبمیوه و آبلیمو به وزن تقریبی سه تن است که چهار تا پنج ماه از تاریخ انقضای آنها گذشته بود.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: این مرکز بهداشت، سلامت شهروندان را خط قرمز خود دانسته و با متصدیان متخلف از مقررات بهداشتی برخورد قانونی خواهد کرد.

وی افزود: در روز جاری نزدیک به ۱۹ تن مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی غیر قابل توزیع معدوم شد.

راشدی بیان کرد: این میزان مواد غیرقابل مصرف توسط بازرسان بهداشت محیط از انبارها و مراکز تهیه و توزیع سطح شهر زاهدان جمع آوری شده است.

وی تاکید کرد: پس از انجام مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم در محل سایت زباله شهرداری زاهدان و با حضور نماینده قوه قضائیه معدوم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • وزیر بهداشت: مراکز دندانپزشکی دولتی افزایش می‌یابد
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • مسئولیت‌های اجتماعی نفت در استان بوشهر افزایش یابد