Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-28@10:52:20 GMT

روسای مجلس از اول انقلاب تاکنون چه کسانی بودند؟

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۳۹۴۷۸

امروز ۷ خرداد است؛ روزی که اولین دوره مجلس شورای اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد. به همین بهانه گذری به روسای ۱۰ دوره گذشته مجلس شورای اسلامی زدیم.

**مجلس اول

اولین دوره مجلس شورای اسلامی بعد از پیروزی انقلاب روز ۷ خرداد ۱۳۵۹ آغاز شد. در این دوره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از حوزه انتخابیه تهران به عنوان رئیس انتخاب و تا پایان ۶ خرداد ۶۳ ریاست را عهده دار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمانی پیروزی انقلاب اسلامی با آغاز به کار مجلس اول، اتفاقات سال‌های اولیه انقلاب این مجلس را با فراز و نشیب‌هایی همراه کرد. از جمله مهم‌ترین این مسائل می‌توان به آغاز جنگ تحمیلی، قطع روابط با آمریکا، برکناری بنی‌صدر، ترور محمدعلی رجایی، تعطیلی دانشگاه‌ها، برگزاری سه دوره انتخابات ریاست جمهوری و .. اشاره کرد. 

**مجلس دوم 
یک روز پس از پایان مجلس اول، دومین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۷ خرداد ۶۳ و به ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آغاز و ۶ خرداد سال ۶۷ پایان یافت. انتخابات این دوره همزمان با جنگ تحمیلی و در تاریخ ۲۶ فروردین ۶۳ برگزار شد. از مهم‌ترین مصوبات این دوره می‌توان به تصویب کلیات قانون مطبوعات و آغاز به کار شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

**مجلس سوم
اما سومین دوره مجلس شورای اسلامی با اتفاقات تازه‌ای همراه بود. این دوره از ۷ خرداد ۶۷ به ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و بعد از آن مهدی کروبی آغاز شد. در این دوره از مجلس بود که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت. همچنین وقایعی مانند درخواست مجلس برای بازنگری در قانون اساسی، ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، برگزاری پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مهم‌ترین حوادث این دوره بودند. این دوره مجلس نیز در کنار همه وقایع مهم دوران خود در ۶ خرداد ۷۱ پایان یافت.

**مجلس چهارم
چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در ۷ خرداد ۷۱ به ریاست حجت‌السلام علی‌اکبر ناطق نوری آغاز شد. این دوره همزمان با آغاز دوران سازندگی بود. این مجلس نیز در تاریخ ۶ خرداد ۷۵ به کار خود خاتمه داد.

**مجلس پنجم

مجلس پنجم، اما کمی متفاوت بود. انتخابات این مجلس در اسفند ۷۴ برگزار شد. کار مجلس پنجم نیز با ۴ روز تاخیر در ۱۲ خرداد آغاز شد. ریاست این دوره از مجلس شوراس اسلامی را نیز علی‌اکبر ناطق نوری بر عهده داشت، پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۶ خرداد ۷۹ پایان یافت.

**مجلس ششم
ششمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز همچون روال دوره‌های قبل در تاریخ ۷ خرداد ۷۹ به ریاست مهدی کروبی آغاز شد. افزایش ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان و رسیدن به ۲۹۰ نفر از جمله مهم‌ترین وقایع این دوره از مجلس شورای اسلامی بود، این مجلس نیز در تاریخ ۶ خرداد ۸۳ به کار خود پایان داد.

**مجلس هفتم
هفتمین مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ ۷ خرداد ۸۳ به ریاست غلامعلی حداد عادل آغاز شد. تغییر محل مجلس و انتقال به میدان بهارستان در آبان ماه ۸۳ در این دوره اتفاق افتاد، همچنین در این دوره رای‌گیری از حالت "قیام و قعود" به صورت الکترونیکی تغییر پیدا کرد. این مجلس نیز در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۸۷ پایان یافت.

**مجلس هشتم
آغاز به کار مجلس هشتم در تاریخ ۷ خرداد ۸۷ به ریاست علی لاریجانی بود. این دوره از مجلس با انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری و اولین سال ریاست محمود احمدی‌نژاد همراه شد، در این دوره از مجلس برای اولین بار طرح سوال از رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفت. این مجلس همچنین به نوعی رکورددار استیضاح وزرا شد که از جمله آن می‌توان به استیضاح علی کردان، حمید بهبهانی، شیخ‌الاسلامی و شمس‌الدین حسینی اشاره کرد؛ این مجلس نیز در تاریخ ۶ خرداد ۹۱ خاتمه یافت.

**مجلس نهم
نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۷ خرداد ۹۱ به ریاست علی لاریجانی آغاز شد، مجلس نهم را مجلس هسته‌ای نامیده‌اند، طرح برجام و جلسات متعدد این مجلس با نمایندگان دولت را نیز گواه این ادعا می‌دانند. نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۴ خرداد ۹۵ به کار خود خاتمه داد.

**مجلس دهم

دوره دهم مجلس شورای اسلامی از ۸ خرداد ۱۳۹۵ رسما آغاز شد،علی لاریجانی در این دوره هم با ۲۳۷ رأی نمایندگان مجلس رئیس مجلس شورای اسلامی شد. 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی پیروزی انقلاب شورای اسلامی مجلس شورای انقلاب اسلامی جنگ انتخابات ریاست جمهوری انتخابات جنگ تحمیلی مطبوعات شورای عالی انقلاب فرهنگی مهدی کروبی ایران قانون حضرت امام خمینی رهبر انقلاب ریاست جمهوری غلامعلی حداد عادل مجلس هشتم علی لاریجانی رئیس جمهور استیضاح مجلس نهم دولت رئیس مجلس شورای اسلامی انقلاب مجلس لاریجانی آیت الله هاشمی رفسنجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۳۹۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ضبط مناظره‌های تبلیغاتی ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

سید صداقت الله موسوی مدیرکل صداوسیما استان کرمانشاه در سالن برگزاری مناظرات انتخاباتی نامزد‌های دور دوم حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه گفت : درحرکتی نو و تحول محور در خصوص ایجاد فرصت برابر برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به رفتن انتخابات به دور دوم در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه، صداوسیمای کرمانشاه ضبط دور جدید مناظرات انتخاباتی را آغاز کرد.

وی افزود: در حوزه انتخابیه استان کرمانشاه که چهار نامزد به دوره دوم راه پیداکرده بودند، امروز نامزد‌ها در محل ضبط برنامه‌ها حاضر شدند و همکاران در صداوسیما امروز اقدام به ضبط مناظره‌ها کردند.

مدیرکل صداوسیما استان کرمانشاه بابیان این‌که در دور دوم هیچ‌گونه هزینه‌ای از نامزد‌ها اخذ نشده است، تصریح کرد: ان‌شاءالله در روز‌های آتی ویدیو‌های تبلیغاتی نامزد‌های محترم، تولید خواهد شد و طبق برنامه‌ای که سازمان صداوسیما ابلاغ کردند، این دوره تولید ویدیو‌های تبلیغاتی هم به عهده صداوسیما گذاشته‌شده و هیچ‌گونه هزینه‌ای در این دوره از نامزد‌ها اخذ نشد.

وی ادامه داد: امروز ما ضبط مناظره‌ها را به اتمام خواهیم رساند و در موعد مقرر و بازه زمانی متعلق به تبلیغات نامزد‌ها هرروز شاهد مناظره‌های انتخاباتی و ویدیو‌های تبلیغاتی این نامزد‌ها خواهیم بود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تاکنون کدام گزینه ها برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح شده اند؟
  • از «جهانبخش امینی» چه می‌دانیم؟
  • آغاز ضبط مناظره‌های تبلیغاتی ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • کشور محیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است