Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، انفاق در راه خدا و شرایط انفاق را پایه و اساس تفسیر آیات ۲۶۱ تا ۲۶۴ سوره بقره با مضمون «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.... وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» برشمرد و گفت: درجه خلوص نیت انفاق، مشخص کننده اجر مضاعف آن در نزد خداوند متعال است.
وی به تبیین انفاق از سوی قرآن با ذکر مثل‌هایی برای فهم آن اشاره و افزود: مثل کسانی‌که در راه خدا انفاق می‌کنند مثل دانه‌ای است که از هر خوشه آن هفتصد دانه بیرون می‌آید و خداوند اگر بخواهد بیشتر از آن عطا می‌کند‌.
ویسکرمی با بیان این‌که قید فی‌سبیل‌الله در انفاق آمده است، اضافه کرد: شرط مضاعف بودن انفاق فی ‌سبیل‌الله بودن یا کسب رضای خدا در آن است به‌معنای دیگر مبنای مضاعف شدن انفاق در فی ‌سبیل‌الله بودن است این در حالی‌است که خداوند واسع و علیم است و خداوند نیت انفاق‌کنندگان را می‌داند.

درجه خلوص انفاق؛ تعیین کننده اجر و قدر آن است

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان درجه خلوص اعمال را میزان تعیین کننده اجر و قدر آن برشمرد و با ذکر این مطلب که واسع بودن خداوند بیان‌کننده توانایی و وسع خداوند براساس علیم بودن است، تصریح کرد: حُسن فاعلی مشروط به معرفت و اخلاص عملی است.

پرهیز از منت‌گذاری؛ شرط پذیرش انفاق

این مفسر قرآن‌کریم، منت نگذاشتن و اذیت نکردن را شرط پذیرش انفاق ذکر کرد و ادامه داد: صدقه از مصادیق انفاق است اما می‌بایست قید فی‌‌سبیل‌الله در آن رعایت شده و منت آن گذاشته نشود.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که یک سخن خوب یا چشم‌پوشی، بهتر از صدقه‌ای است که توام با اذیت باشد، خاطرنشان کرد: اگر به هر دلیل نتوان مستمندی را یاری کرد بهتر آن است که وی را با یک قول معروف بدرقه کرد.
وی چشم‌پوشی از خطاها در انفاق را مظهر حلیم بودن خداوند متعال عنوان کرد و گفت: در قرآن‌کریم آمده است که صدقات را به‌وسیله منت و اذیت کردن باطل نکنید و مثال افرادی نباشید که از روی ریا انفاق می‌کند.
ویسکرمی مَثُل کسی‌که از روی ریا انفاق می‌کند و به خدا ایمان ندارد را مثل کسی دانست که روی سنگ صافی خاکی ریخته و تندبادی آن‌ها را با خود می‌برد، و افزود: انفاق هیچ تاثیری بر ریاکاران و کافران ندارد، این در حالی‌است که مثل انفاق مومنی که عقیده سالم دارد، مثل باغی است که باران موجب افزایش محصول آن می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان جان انسان مؤمن را کشتزاری دانست که پایه‌ای به نام ایمان دارد و گفت: هرچه باران بر آن ببارد موجب افزایش محصول آن است.

اثر انفاق بر خودسازی و کمال/انفاق مایه رشد آدمی

این مفسر قرآن‌کریم ادامه داد: انسان مؤمن انفاق را برای خودسازی و کمال انجام می‌دهد، کمااینکه کارهای خیر روی آخرت انسان اثر دارد.
وی انفاق را مایه رشد و کمال انسان ذکر کرد و افزود: یکی‌از مباحثی که در قرآن کریم بارها مورد تاکید قرار گرفته است، انفاق است که در انجام آن باید از منت‌گذاری پرهیز نمود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا لرستان تفسیر سوره بقره انفاق منت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۰۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب

تلاوت آقای «عباس هاشمی» حافظ کل قرآن کریم قاری بین‌المللی و نفر اول بیست‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و دبیر آموزش و پرورش را در حسینیه امام خمینی(ره) مشاهده می‌کنید.

دریافت 10 MB

دیگر خبرها

  • (تصاویر) آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • عکس/آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم
  • همایش هفته شورا‌ها در جغتای برگزار شد
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسئولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی
  • آزمون تخصصی حفاظ قرآن کریم در گلستان برگزار می شود
  • (تصاویر) نخستین نمایشگاه قرآن کریم حکومت طالبان
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب