Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@20:51:02 GMT

مصرف مال و دارایی در غیر راه خود ناسپاسی است

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۴۰۴۳۸

مصرف مال و دارایی در غیر راه خود ناسپاسی است

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، روز گذشته در مراسم جزءخوانی قرآن در مصلای اعظم امام خمینی(ره) با تاکید به اینکه مصرف مال و دارایی در غیر راه خود و خیر، کار شیطانی و نوعی ناسپاسی است، افزود: اسراف‌کننده و اهل ریخت و پاش باید تحقیر شوند نه اینکه مورد تقدیر و احترام قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: تبذیر نشانه ناسپاسی است و به هیچ وجه نباید آن را نشانه سخاوت و بخشندگی دانست در حالیکه متاسفانه برخی‌ فکر می‌کنند ریخت و پاش زیاد نشانگر سخاوت است.

حجت‌الاسلام آل هاشم، با اشاره به آیات ۲۶ و ۲۷ سوره اسراء اظهار کرد: در این آیه خداوند فرموده است که حق نزدیکان، مستمندان و واماندگان در راه را بپردازید، چراکه آنها و مخصوصاً مستمندانی که جزو فامیل هستند، حقی بر گردن شما دارند.

امام جمعه تبریز، افزود: البته خداوند تاکید کرده‌اند که نباید در پرداخت حق تبذیر، زیاده‌روی و اسراف صورت گیرد، زیرا تبذیرکنندگان برادران شیطان بوده و شیطان هم در برابر پروردگارش بسیار ناسپاس است.

وی، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما همه روزه با رعایت نکردن، ریخت و پاش، تبذیر و اسراف روبه رو بوده و حتی آن را انجام می‌دهیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، با تاکید به اینکه تبذیر به معنای ریخت و پاش است، تصریح کرد: تبذیر یعنی اینکه در خانه خود دو نفر مهمان دعوت کرده و جلوی آنها غذای ۱۰ نفر را سر سفره بیاوریم در حالیکه این کار احترام به مهمان نبوده بلکه تبذیر است.

وی، ادامه داد: وقتی می‌توان از مهمان با یک نوع غدا پذیرایی کرده و از تجمل‌گرایی دور شد، چرا باید چند نوع غذا سرو شود.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: آیت‌الله مدنی همیشه توصیه می‌کردند که در مهمانی‌ها فقط یک نوع غذا باشد تا اسراف نشود چرا که در اصل در این مهمانی‌ها صله رحم و نزدیکی دلهاست.

وی با اشاره به اینکه در انفاق باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم، توضیح داد: اولویت اول در انفاق والدین هستند، یعنی اگر پدر و مادر گرفتار و مستمند است، اول باید به آنها رسیدگی شود و بعد از والدین باید به مستمندان فامیل رسیدگی کرد و سپس اولویت دیگر رسیدگی به سایر فقراست.

حجت الاسلام آل‌هاشم ابراز کرد: خویشاوندان به گردن ما حق داشته و ما منتی به آنان نداریم ولی ریخت و پاش و مصرف بی‌مورد مال حرام است و شاید بعضی وقت‌ها حرام نباشد ولی از نظر شرعی، عُرفی و اخلاقی شایسته نیست.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، متذکر شد: متاسفانه امروزه در برخی مجالس ختم می‌بینیم که میلیون‌ها تومان هزینه خرید دسته گل می‌شود در حالیکه این تاج یا سبد گلی که می‌آورند و هزینه هنگفتی هم بابت آن پرداخته می‌شود، به درد آن مرحوم و بازماندگان آن نمی‌خورد، جز اینکه گل‌ها با سرعت پژمرده شده و هزینه صرف شده نابود می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۰۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین

رئیس کل بانک مرکزی از ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین امسال خبر داد و گفت: این به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌ها ارزی نسبت به فروش آن است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی در جلسه هیئت دولت اعلام کرد: نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به 24 درصد کاهش یافته بود، در فروردین به 23 درصد رسیده است. 

او تأکید کرد: نرخ رشد پول نیز که سال گذشته 33 درصد بود، تا 16 فروردین امسال به 16 درصد کاهش یافته است. 

فرزین البته این را هم گفت که در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود 200 میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت 200 میلیون دلاری خرید دارایی‌ها ارزی نسبت به فروش آن است.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی
  • فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتظارات تورمی کم شد
  • فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتطارات تورمی کم شد
  • گزارش روزانه بورس ۱۷ اردیبهشت؛ شاخص کل ۲۰ هزار واحد ریخت
  • هشدار به اتحادیه اروپا درباره مصادره دارایی‌های روسیه
  • اسموتریچ: ارتش باید امروز وارد رفح شود
  • ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین
  • دلیل اختلال در پروازهای خرم آباد ؛ یک عروسی شهر را بهم ریخت !
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • بهترین سپرها در برابر تیغ برنده تورم کدامند؟