Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-06@20:36:14 GMT

ذخایر ارزی کشور ۱۱۰ میلیارد دلار شد

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۴۲۷۹۷

ذخایر ارزی کشور ۱۱۰ میلیارد دلار شد

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ بررسی وضعیت بازار ارز کشور نشان می دهد ایران به واسطه ارز حاصل از صادرات نفت و فرآورده های نفتی و پتروشیمی همواره دارای تراز تجاری مثبت بوده و طبق گزارش صندوق بین المللی پول در حال حاضر حدود ۱۱۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد.

طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس با این وجود، در ماه های پایانی سال ۹۶ و نیز ابتدای امسال بازار ارز کشور با تلاطمات قابل توجهی همراه بود و نرخ ارز در بازار آزاد طی سه ماهه منتهی به ۲۰ فروردین بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت که دلایل آن را باید در دو دسته عوامل زمینه ای و تشدیدکننده دنبال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دلایل رشد و تشدید نرخ ارز

مهم ترین عوامل زمینه ای که در طول سالیان گذشته ایجاد شده و کشور را از ناحیه نظام ارزی آسیب پذیر کرده است، عبارتند از رشد افسارگسیخته نقدینگی، محدودیت بانک های ایرانی در ارتباط با بانک های بین المللی و به تبع نقل و انتقال وجوه و جایگزین شدن صرافی ها، وابستگی مسیرهای انتقال وجوه ارزی کشور به برخی نقاط خاص مانند دوبی در امارات متحده عربی، وابستگی به ارزهای واسط مانند دلار و یورو، وابستگی به پیام رسان متمرکز سوئیفت، واردات مدیریت نشده، قاچاق و ...

اما عواملی که منجر به تشدید افزایش نرخ ارز شدند، عبارتند از افزایش شدید خروج سرمایه به واسطه نااطمینانی در فضای اقتصادی کشور و اظهارنظرهای مقامات آمریکایی مبنی بر خروج از برجام و نیز ایجاد محدودیت های جدید در مسیرهای نقل و انتقال ارزی کشور در دوبی، ترکیه و چین که به دلایل مختلف اعم از قانون مالیات بر ارزش افزوده در دوبی، تشدید نظارت ها و ... به محدود شدن مسیرهای تنفس ارزی کشور منجر شده و انتقالات ارزی کشور را دشوارتر، پُرریسک تر و پُرهزینه تر کرده و لذا مدیریت بازار ارز را با مشکل مواجه کرده است.

پیش بینی وضعیت ذخایر ارزی

برآوردهایی که از خروج سرمایه از کشور در سال ۱۳۹۶ شده، نشان دهنده بیش از ۱۴ میلیارد دلار کسری حساب سرمایه و حدود ۱۲ میلیارد دلار افزایش بدهی ارزی بانک ها در نه ماهه اول سال ۱۳۹۶ است. در پی افزایش خروج سرمایه از کشور، از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا آذرماه ۱۳۹۶، ذخایر ارزی بین المللی کشور ۱۶.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

مهم تر اینکه این روند که از سال ۱۳۹۵ آغاز و در سال گذشته تشدید شده است، احتمالا در سال ۹۷ با خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، وضع دوباره تحریم ها و تشدید شرایط سخت اقتصادی ادامه خواهد یافت و ضروری است برای جلوگیری از آن برنامه ریزی کرد و اقدامات موثر انجام داد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ذخایر ارزی کشور ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۲۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتطارات تورمی کم شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا فرزین اظهار کرد: نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به ۲۴ درصد کاهش یافته بود، در فروردین به ۲۳ درصد رسیده است.

وی افزود: نرخ رشد پول نیز که سال گذشته ۳۳ درصد بود، تا ۱۶ فروردین امسال به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

طبق اعلام بانک مرکزی، فرزین گفت: رشد پول معیار مهمی برای انتظارات تورمی است و کاهش نرخ رشد آن نشانگر ‎کاهش انتظارات تورمی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی
  • فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتظارات تورمی کم شد
  • فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتطارات تورمی کم شد
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • رقابت منفی دلار نیما و بازار آزاد
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • افزایش ۴۸درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۱۲ درصدی حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل