Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گیلان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در شرایطی ک درگیر جنگ اقتصادی با دشمن هستیم، با پیوستن به FATF، تمامی اجزای نظام مالی کشور در معرض دید نظام سلطه قرار خواهد گرفت.   به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان در بیانیه‌ای به نمایندگان مجلس این استان با موضوع لوایح  مرتبط با FATF ارسال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

اعضای محترم مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

از آن جا که شما وکلای ملت به موجب اصل ۶۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، به خدای قادر متعال سوگند یاد کرده اید که حامی استقلال و اعتلای کشور باشید و در راستای صیانت از حقوق ملت و تامین مصالح آنان گام بردارید، بر خود فرض دانستیم نگرانی عمیق و هشدار خود را نسبت به تصویب لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به FATF گروه ویژه اقدام مالی تشریح کنیم.
  در تاریخ  ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ وزارت خزانه داری امریکا با انتشار اعلامیه‌ای تصریح کرد که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی به شرطی می‌توانند با موسسات ایرانی خارج شده از فهرست تحریم‌ها همکاری نمایند که مطمئن باشند ۱۷۸ فرد و موسسه ایرانی باقی مانده در فهرست تحریم ها، از آن همکاری بهره‌ای نمی‌برند.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد این فهرست ۱۷۸ موردی به نحوی تنظیم شده است که کل نظام دفاعی و امنیتی کشورمان را در بر می‌گیرد. وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، صنایع موشکی و هوایی، دانشگاه مالک اشتر و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تنها بخشی از اعضای این فهرست تحریمی هستند.

به بیان ساده تر، آمریکا کلیه اشخاص و شرکت‌ها را از هرگونه تبادل مالی با سیستم دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی منع می‌کند و خاطیان را نیز در معرض تحریم‌های خود قرار می‌دهد.

پس از این رویداد، عده‌ای از مسئولین اجرایی کشور الحاق به FATF را به عنوان راه حل این مشکل جدید معرفی کردند و در این هنگام متاسفانه در آن سوی مرز‌ها نیز، صدای مشابهی از اردوگاه دشمن به گوش می‌رسید. در همین ارتباط، خان زاراته، معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی وزارت خزانه داری آمریکا تصریح کرده است: "برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. "

در صورت تایید و موافقت نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی مبنی بر الحاق جمهوری اسلامی ایران به FATF، باید شاهد تبعات بسیار سخت و ناگوار این تصمیم در نظام مبادلات مالی کشور باشیم چراکه بر اساس توصیه شماره ۱۰ FATF، ایران باید تضمین دهد هویت ذی نفع واقعی در خدمات مالی را احراز کند و بر اساس توصیه‌های ۳۶ تا ۴۰، باید در زمینه تبادل و اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به ذی نفع واقعی، اقدام به همکاری بین المللی کرده و اطلاعات مربوطه را بدون محدودیت به اشتراک بگذارد.

حال در شرایطی که ما درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار با دشمن هستیم، با پیوستن به FATF، تمامی اجزای نظام مالی کشور و تراکنش‌های آن در معرض دید نظام سلطه قرار خواهد گرفت.

ما با این اقدام خود، به دشمن این اختیار را خواهیم داد که از این پس به صورت هدفمند، اشخاص و شرکت‌هایی را تحت تحریم قرار دهند که مستقیم یا غیرمستقیم در تبادل مالی با مراکز حساس کشور هستند و حتی فراتر از این، آن‌ها می‌توانند به راحتی مبادلات مالی ما با طرف‌های خارجی را نیز تحت نظر داشته باشند.

مع الوصف، آیا شما نمایندگان ملت بنا دارید با رای خود، به "هوشمندتر شدن تحریم‌های مالی علیه جمهوری اسلامی" کمک کنید؟ مگر نه این است که گروه‌های مقاومت در منطقه از نظر طرف مقابل، مصداق تروریست محسوب می‌شوند؟ آیا مشخص نیست که دشمنان ملت ایران درصدد هستند تا با این ساز و کار، ضربه‌ای اساسی به اجزای محور مقاومت وارد سازند؟ آن هم در شرایطی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با مسئولان کشور از عمق راهبردی جمهوری اسلامی در منطقه، به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی قدرت نظام یاد کرده اند.

راهکار واقعی و عملیاتی در این زمینه نه پناه بردن به پیمان‌های بین المللی این چنینی، بلکه بازگشت به اصول ۲۴ گانه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. به عنوان مثال، آیا تا کنون اقدامی در جهت اجرایی شدن بند پنجم از اصل ۱۰ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی صورت پذیرفته است؟ این بند "استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات خارجی و توسعه صادرات" را پیش روی ما گذاشته است.

همچنین راهکار مهم دیگری که از نظر کارشناسان اقتصادی می‌تواند باعث خنثی سازی تحریم‌ها شود، استفاده از پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه در ارتباط با سایر کشور‌ها و رهایی از سیطره‌ی دلار می‌باشد.

در شرایطی که این روش توسط کشور‌های دیگر نیز تجربه شده است؛ به عنوان مثال کشور چین تا کنون با بیش از ۴۰ کشور دنیا چنین پیمانی را منعقد کرده است. با این توصیف حال باید پرسید که چرا در کشور ما، تاکنون مجلس و دولت عزمی جدی برای فراهم کردن زمینه‌های لازم جهت انعقاد چنین پیمان‌هایی را از خود نشان نداده اند.

در نهایت، برآورد ما و بسیاری از کارشناسان دلسوز کشور نشان می‌دهد که پیوستن به FATF، خسارات سنگینی را بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران وارد خواهد ساخت و در این جنگ تمام عیار اقتصادی، به منزله‌  ضربه‌ای کاری خواهد بود که از داخل کشور بر پیکره‌ اقتصاد و امنیت ملی وارد می‌شود.   امیدواریم با توجه به تشریح عواقب تصویب این قانون، شما نمایندگان گرامی، برای رضای خدا و حفظ انقلاب اسلامی و صیانت از منافع ملی، با رای منفی خود، مانع نهایی شدن این مصوبه در مجلس شورای اسلامی شوید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جنگ اقتصادی نظام مالی و اقتصادی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۸۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» نوشته امیرحسین عرب‌پور با مقدمه محمدرضا دهشیری رییس دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه به‌تازگی توسط انتشارات وزارت امور خارجه منتشر شده و در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود.

امروزه کشورهای بسیاری به اهمیت استفاده از دیپلماسی اقتصادی برای تسخیر افکار و اذهان جهانیان پی برده اند؛ زیرا دیپلماسی اقتصادی و تجاری هر کشور در ایجاد تصویر ملی مناسب نزد دیگران و تصحیح برداشت آن‌ها نقشی تعیین کننده ایفا می‌کند و می‌تواند در پیشبرد اهداف فرهنگی سیاسی کشورها نقش آفرینی کند. همانطور که چگونگی رفتار دولت‌ها در زیست بوم بین الملل بر افزایش یا کاهش قدرت نرم و توانایی آن برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی کشورها موثر است، رفتار اقتصادی و تجاری یک کشور نیز عنصری تاثیرگذار بر تلقی و برداشت جامعه جهانی محسوب می‌شود.

امیرحسین عرب‌پور دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) در پیشگفتار این کتاب آورده است: «برای فهم دقیق مسئله پژوهش در بخش اول به مبانی نظری شامل ۳ فصل دیپلماسی اقتصادی، برندسازی ملی و بررسی اقدامات ۴ تجربه موفق (چین، ترکیه، قطر و رژیم صهیونیستی) در این زمینه پرداخته می‌شود.

در بخش دوم کتاب شامل ۲ فصل به شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های دیپلماسی اقتصادی در جهت برندسازی ملی جمهوری اسلامی ایران و ارائه راهبردهای ارتقای برند ملی کشور از دیدگاه خبرگان سیاسی و تجاری ایرانی فعال در امور بین الملل توجه می‌شود. در واقع، رویکرد این پژوهش کیفی و از نوع اکتشافی است. به طوری که مبانی نظری کتاب با مرور منابع کتابخانه‌ای (با تاکید بر دهه اخیر) به منظور دستیابی به یک چارچوب و مدل مفهومی- مبتنی بر مدل‌های نظری برندینگ ملی- و بهینه‌گزینی گردآوری شد. در بخش دوم ابتدا ۱۰ ظرفیت و فرصت پیشران برندسازی ملی جمهوری اسلامی ایران مورد تبیین قرار گرفت و سپس برای ارائه راهبردها و راهکارهای ارتقای برند ملی جمهوری اسلامی ایران از ابزار مصاحبه نخبگانی بهره برده شد تا راهبردها و راهکارها جنبه عملیاتی بیشتری داشته باشد. در این راستا تلاش شد برای افزایش دقت و کیفیت راهبردهای پیشنهادی پایان کتاب از نمایندگان تمامی دستگاه‌های دخیل در حوزه روابط اقتصادی خارجی کشور اعم از وزارت امور خارجه، اتاق‌های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت مصاحبه عمیق انجام شود.

در نهایت ۱۰ راهبرد برای ارتقای برند ملی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی به دست آمد که پیشنهاد می‌شود در سیاستگذاری خارجی کشور مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، مطالعه کتاب حاضر به علاقمندان و سیاستگذاران حوزه روابط اقتصادی بین‌الملل و برندینگ ملی توصیه می‌شود تا در بستر آن شاهد تحول رو به جلو در پژوهش‌های برند ملی جمهوری اسلامی ایران باشیم».

در این کتاب علاوه بر تشریح مفاهیم نظری دیپلماسی اقتصادی و برند ملی، تجربه ۴ کشور منتخب و موفق در عرصه دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی مورد مداقه قرار گرفته است. همچنین کتاب حاضر با تمرکز بر ظرفیت‌ها و فرصت‌های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، کوشیده است تا تحلیلی جامع از ظرفیت‌های برندسازی ملی کشور ارایه دهد. فصل پنجم کتاب از آن لحاظ درخور توجه است که به پیشنهاد راهبردهای ارتقای برند ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق دیپلماسی اقتصادی مبادرت می ورزد؛ به ویژه آنکه این راهبردها از دل مصاحبه و گفتگو با صاحب نظران و چهره‌های با تجربه این حوزه به دست آمده است».

این کتاب در غرفه انتشارات وزارت امور خارجه در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

کد خبر 6098262 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • رئیسی قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها را برای اجرا ابلاغ کرد
  • رئیسی «قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» را ابلاغ کرد
  • هیئت علمی و پژوهشی ارتش به قطب جنوب اعزام می‌شود
  • اعزام هیئت علمی ـ پژوهشی نیروی دریایی ارتش به قطب جنوب
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • اسلامی: با صدور دانش هسته‌ای حصارها را می‌شکنیم
  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • آماده انتقال دانش هسته ای به سایر کشورها هستیم
  • ایستادگی بر سر ارزش‌ها عامل پایداری نظام در مقابل توطئه‌ است
  • الزام سامان دادن یک نظام فراگیر اسلامی برای کنار زدن نظام سلطه