Web Analytics Made Easy - Statcounter

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گفت: اینکه تصور کنیم کالاهای کشاورزی راه خودشان را در بازارهای کشورهای دیگر، بدون برندسازی باز خواهند کرد، خیال خام و سراب فریبنده است. ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵ اقتصادی اقتصاد ایران صنعت و تجارت نظرات

فرهاد آگاهی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: کشور ما دارای پتانسیل عظیمی در بخش صادرات محصولات کشاورزی و حتی برخی نژادهای دامی است و با سرمایه گذاری مناسب می توانیم در برخی از این بخش ها به هاب منطقه ای تبدیل شویم ولی متاسفانه به دلیل نگاه سنتی در این حوزه، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله بسیار زیادی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بخشی از معضلاتی که به صورت ساختاری گریبانگیر صادرات کالاهای کشاورزی شده، ادامه داد: ایجاد ارزش افزوده برای کشور، نه از طریق تولید و صادرات کالا، بلکه باید از طریق ایجاد برندهای ملی و بین المللی صورت بگیرد ولی ما علی رغم همه تلاش هایی که در این سال ها شکل گرفته، هنوز شناخت درستی از برندسازی نداریم.

آگاهی با اشاره به اینکه برندها در بازارهای فرا رقابتی امروز، مهمترین نقش را در مسیر حفظ وفاداری مشتری ایفا می کنند، افزود: سود اصلی و ماندگار در امر صادرات، در گرو آن است که بتوانیم برندهای سرشناس و قدرتمند، حداقل در منطقه خاورمیانه ایجاد کنیم و مشتریان را برای خودمان حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا، صادرات بدون نوآوری و آینده نگری، پایدار نمانده و اینکه تصور کنیم کالاهای کشاورزی راه خودشان را در بازارهای کشورهای دیگر، بدون برندسازی باز خواهند کرد، خیال خام و سراب فریبنده است.

به گفته آگاهی، متاسفانه در بخش صادرات کشاورزی، بیش از اینکه به رفتار مصرف کننده و نیازها، سلیقه و ترجیحات وی توجه شود، به انبوه سازی تولید توجه شده است. به طوری که ما دائما دنبال صادر کردن کالای تولیدی خودمان هستیم، حتی تنوع در بسته بندی را هم نتوانسته ایم آنگونه که مخاطب انتظار دارد، برآورده کنیم.

وی ادامه داد: صنایع بسته بندی موجب هویت بخشی به کالای ایرانی می شوند و اگر دنبال توسعه صادرات محصولات کشاورزی هستیم، باید تلاش کنیم که سرمایه گذاری ها در ارتقا دانش و فناوری صنایع بسته بندی، توسعه پیدا کند.

آگاهی اضافه کرد: یکی از تنگناهای جدی در بحث صادرات محصولات کشاورزی و دامی، آن است که دولت ها تنظیم بازار داخل و برطرف کردن نیاز مصرف‌کنندگان داخلی را بر توسعه صادرات ترجیح می‌دهند و بی تردید این موضوع بر پایدارسازی و اعتمادسازی فعالیت های صادراتی اثر منفی دارد. این درحالی است که ریشه این موضوع، به عدم وجود آمار صحیح از میزان تولید باز می گردد.

به گفته آگاهی، اگر اقتصاد کشور، دست از آمارهای دستوری و تخمینی بردارد و واقعیت های کشاورزی و دامپروری، مبنای تصمیم گیری قرار گیرد، شاید منافع ملی حکم کند که باید دست از صادرات برخی محصولات برداریم ولی بی تردید در مقابل آن، سرمایه ها و انرژی ها بر تولید محصولات دارای مزیت متمرکز شده و مسیر صادرات کالاهای دیگر هموار خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: تجربه جهانی حکایت از آن دارد که به جای اینکه طیف وسیعی از محصولات کشاورزی را به صورت کورکورانه و بدون برنامه ریزی و آینده نگری، به سمت بازارهای خارجی گسیل کنیم در اختیار داشتن چند برند قدرتمند، رقابتپذیر و سودآور، که مولفه های تولید را بر اساس استانداردهای جهانی پیش می برند، می تواند فرصت های بیشتری پیش روی کشورمان قرار دهد.

انتهای پیام/

R1012122/P1012122/S7,77,78/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۷۷۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باز شدن پای محصولات صنعتی قزوین به بازار‌های بین المللی

محسن رستمی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قزوین در حاشیه بازدید از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ گفت: استان قزوین در حوزه صادرات محصولات صنعتی همواره روند رو به رشدی را سپری کرده و به لحاظ توانمندی در عرصه‌های تولیدی توانسته جنبه بین المللی پیدا کند.

وی به حضور هشت واحد تولیدی از استان قزوین در ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه واحد‌های تولیدی ارم چهلستون، آپادانا، زرین روی کاسپین، پارسا پلیمر شریف، سهیل گاز تهران، پویا چسب، خوشگوار و ویتانا حضور داشتند.

رستمی اضافه کرد: نمایش ظرفیت‌های صادراتی بنگاه‌های ایرانی در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای رونق تولید و تحقق شعار سال در صورت بهره‌برداری درست از صنایع را فراهم خواهد ساخت.

این مسئول بیان کرد: در داخل استان قزوین و با برنامه ریزی صورت گرفته از همه ظرفیت‌ها برای تحقق جهش تولید استفاده شده که باید باید تلاش کنیم تا از ظرفیت‌های خارجی نیز در این مسیر بهره‌مند شویم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قزوین گفت: سه هزار و ۷۴۰ واحد صنعتی در استان مستقر بوده که رقمی معادل ۳۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری درون آنها صورت گرفته و این استان را به قطب صنعتی کشور تبدیل کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • ساینا اس اتوماتیک روانه عراق می شود / صادرات چندین هزار ساینا و کوئیک به ونزوئلا
  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • باز شدن پای محصولات صنعتی قزوین به بازار‌های بین المللی
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود