Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در نشستی با موضوع «قرآن و تفسیر» با حضور اساتید دانشگاه، نظریه علامه طباطبایی در باب تفسیر قرآن بررسی شد.

به گزارش ایسنا،شامگاه چهارشنبه نهم خرداد در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن کریم با موضوع «قرآن و تفسیر» با حضور محمدعلی مهدوی‌راد عضو هیات علمی دانشگاه تهران، کاظم قاضی‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و حکمت عبید الخفاجی عضو هیات علمی دانشگاه کوفه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست محمدعلی مهدوی‌راد با اشاره به موضوع «نقش‌آفرینی روایات و احادیث در تفسیر قرآن» اظهار کرد: ما باید با الهام از روایات، اصولی را در تفسیر قرآن استخراج کنیم کتاب‌های بسیاری در این زمینه نوشته و منتشر شده اما باید از روایات نیز الهام بگیریم و یک اصول تفسیری را استخراج کنیم.

در ادامه، کاظم قاضی‌زاده با ارائه مطلبی در باب «تحلیل نظریه قرآن، بسندگی در تفسیر» خاطرنشان کرد: ما نباید موضوع قرآن‌بسندگی در تفسیر را با موضوعاتی چون قرآن‌بسندگی در دین و قرآن‌بسندگی در حوزه شریعت و احکام اشتباه بگیریم. قرآن‌بسندگی در تفسیر به این معنا که می‌توانیم حداقل سهم معانی قرآن را از خود قرآن به دست بیاوریم، امری قابل پذیرش است و مرحوم علامه طباطبایی نیز براساس همین نظریه تفسیرالمیزان را نوشته‌اند.

وی افزود: برخی از قول علامه مطرح می‌کنند که در تفسیر حداکثر از قرآن استفاده کنید و در مواردی هم به روایات مراجعه کنید. این دیدگاه قابل نقد است. دلایلی که مرحوم علامه طباطبایی در باب تفسیر قرآن مطرح می‌کنند در سطحی است که تفسیر قرآن به قرآن، قرآن را به عنوان یک مکتب مطرح می‌کند نه به عنوان یک روش.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه با بیان اینکه در موارد خاصی در تفسیر المیزان نوع تاملات علامه نیاز به بحث دارد و نظریه ایشان در برخی موارد قابل تطبیق کامل نیست،گفت: باید درباره آنها بیشتر تامل کنیم اما اینکه بیاییم و دیدگاه علامه طباطبایی را قرآن بسندگی در تفسیر بگردانیم و بگوییم ایشان قائل هستند که در تفسیر حدالامکان به قرآن مراجعه کنند و در مواردی که به روایات و غیره مراجعه شود چنین نظریه‌ای قابل پذیرش نیست.

در ادامه مراسم حکمت عبید الخفاجی به صورت اینترنتی به بیان مطالبی درباره «اصلاح تفسیر و چشم‌انداز تطور آن؛ بررسی عوامل شکل‌گیری و دگرگونی» پرداخت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام نمایشگاه قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۸۷۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم

در نشست تخصصی نقد و بررسی  برنامه محفل  که به میزبانی دانشکده صدا و سیمای قم در محل سالن شهید آوینی و با حضور برخی عوامل برنامه، کارشناسان، منتقدان و برنامه سازان برگزار شد، محمدحسین هاشمی گلپایگانی،تهیه کننده برنامه محفل، ساده و صمیمی بودن این مجموعه را از جمله اهداف پیش بینی شده برای تولید آن بیان کرد.

وی افزود: نیت گروه سازنده از همان ابتدا ایجاد حال خوب برای مردم بود نه آموزش مفاهیم سنگین قرآن.

هاشمی گلپایگانی با اشاره به فرایند سخت و زمان گیر انتخاب ۱۰۰ سوژه از میان ۳ هزار سوژه برای تولید برنامه افزود: برنامه محفل حاصل تلاش ۲۵۰ نفر از متولدین دهه هفتاد است که تقدیم مردم عزیز کشورمان شد.

حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان از کارشناسان برنامه محفل هم، عملی و کاربردی نشان دادن قرآن کریم و مفاهیم آنرا از نقاط قوت این مجموعه تلویزیونی عنوان کرد.

در این نشست ضمن پاسخ عوامل برنامه محفل به سوالات مطرح شده از سوی حاضران، از آقایان محمد حسین هاشمی تهیه کننده، مهدی زاد حسینی سردبیر و حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان کارشناس برنامه محفل تجلیل شد.

برنامه تلویزیونی محفل در ایام ماه مبارک رمضان امسال از شبکه ۳ سیما به روی آنتن رفت و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجو معلم در لرستان
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجومعلم در لرستان
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن
  • هدیه سپاهان به مورایس؛ مهر، تسبیح و قرآن (+عکس)
  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم