Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت در خوزستان به مدت ده روز برگزار شد و در آن مشتاقان و فعالان قرآنی به ارائه محصولات و برنامه‌های متنوعی پرداختند اما این نمایشگاه مشکلاتی نیز داشت. ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۹ استانها خوزستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، ماه رمضان فصل بندگی و عبودت خداوند و فراخوان عمومی و سراسری بشریت است که هر خداجویی با پا نهادن در این راه، بدون شک کوله‌باری از خیر دنیا و آخرت را به ارزانی خریده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دلایلی که به این ماه اهمیت ویژه‌ی بخشیده، نزول قرآن کریم بر جان و دل حضرت محمد(ص) و امت ایشان است که در وصف این عظمت می‌توان به کلام نورانی «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» اشاره کرد. در کلام اهل بیت(ع) نیز ارتباط میان ماه رمضان و قرآن کریم، وسیع و عمیق عنوان شده به گونه‌ی که امام رضا(ع) فرموده‌اند «هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که در ماه‌هاى دیگر تمام قرآن را بخواند».

سنت سالانه‌ و حسنه‌ی که با آغاز ماه مبارک رمضان نگاه دلباختگان مکتب تشیع و مشتاقان کلام وحی را به خود جلب می‌کند برپایی نمایشگاه قرآن کریم و حضور فعالان این عرصه به صورت متمرکز در سطح استان و شهرستان‌های مختلف است که خوزستان به عنوان دروازه تشیع، پیشتاز در این عرصه است.

امسال شاهد برپایی دوازدهمین نوبت از نمایشگاه قرآن و عترت در استان خوزستان بودیم که از 30 اردیبهشت‌ماه آغاز و تا 8 خرداد استمرار داشت و مخاطبینی از پیر و جوان تا زن و مرد را به خود جذب کرد تا بستری جهت آشنایی با محصولات و محلی جهت گردهمایی فعالان قرآنی باشد.
براساس این گزارش، سیدکریم موسوی، معاون قرآن و عترت اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی خوزستان با اشاره به دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان خوزستان در محل موزه هنرهای معاصر اهواز، گفت: نزدیک به 80 غرفه در این سری از نمایشگاه به ارائه آثار مکتوب، محصولات نرم‌افزاری و صنایع هنری در حوزه قرآن پرداختند.

وی بیان کرد: 60 درصد غرفه‌های نمایشگاه قرآن برنامه‌های ورکشاپ و آموزشی ویژه بازدیدکنندگان نیز برگزار کردند و سازمان‌های مختلفی اعم از شهرداری اهواز و اداره کل اوقاف خوزستان غرفه‌هایی برای علاقه‌مندان و دوستداران به قرآن و عترت در معرض نمایش قرار دادند.

خبرنگار تسنیم به سراغ برخی از غرفه‌داران رفته تا از نزدیک در جریان نقاط قوت و ضعف دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت قرار گیرد.

ضعف اطلاع‌رسانی در سطح شهر و محل نمایشگاه؛ عاملی در کاهش استقبال

خانم مریم مدنیان، مسئول غرفه کودک حسینیه امام رضا(ع) نمایشگاه با اشاره به حضور در این نمایشگاه برای پنجمین سال متوالی، اظهار داشت: در این غرفه فعالیت‌های قرآنی مختلفی برای ده روز تقسیم بندی شد که از جمله آن در شاخه‌های هنری، کار دستی، نمایش و کارگاه برای سنین مختلف است.

وی ادامه داد: در این غرفه کودکان به برنامه‌های جذاب رنگ‌آمیزی، کارگاه با موضوع قرآن، نمایش، مسابقه دارت و حلقه پرداختند و توانستند از طریق مسابقه نمد و ساخت تاج، پیام‌های قرآنی نیز بر گردن خود آویزان کنند.

این غرفه‌دار بازخورد نمایشگاه را خوب ارزیابی کرد و با انتقاد از پایین بودن سطح تبلیغات و تأخیر در اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها نسبت به نمایشگاه، بیان کرد: در محل نمایشگاه نبود نقشه راه برای آگاهی مردم از غرفه‌ها و محصولات لازم سبب سردرگمی آنها شده به گونه‌ای که ما خودمان از نقشه‌های زنبور استفاده کرده‌ایم.

نمایشگاه‌های فرهنگی و قرآنی در طول سال استمرار داشته باشد

مسئول غرفه کودک حسینیه امام رضا(ع) نمایشگاه عنوان کرد: نیاز است که چنین برنامه‌هایی در طول سال نیز اجرایی شوند و غرفه‌داران بتوانند از ظرفیت‌های فرهنگی و دینی استان بهره‌مندی کامل را ببرند.

خانم معصومه ریاحی، دیگر غرفه‌دار بخش کودک استقبال خانواده‌های کودکان از بخش‌های نقاشی و خلاقیت با نمد را بالا عنوان کرد و گفت: روزانه برنامه‌های مختلفی برای کودکان برگزار شد که از جمله آن می‌توان به عروسک گردانی در قالب قصه پرداخت.

وی اظهار داشت: نمایشگاه از لحاظ بهداشتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و سیستم برودتی به صورت نرمال و طبیعی باشد تا بازدیدکنندگان و کودکان با مشکل مواجه نشوند.

در میان غرفه‌ها اداره کل اوقاف خوزستان برای نخستین‌بار در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و در همین راستا به سراغ او رفتیم. حجت الاسلام محمدامین منابی اظهار داشت: استقبال مردم از نمایشگاه خوب بود اما بنا به اظهار نظرهای مردم، حرکت نمایشگاه طی سال‌های اخیر رو به افول است چراکه در شأن قرآن و عترت نیست.

این غرفه‌دار به اقامه نماز جماعت در خارج از محوطه نمایشگاه در هوای گرم و به دور از شأن قرآن و مردم خوزستان اشاره کرد و گفت: تقسیم‌بندی و ترتیب درستی از غرفه‌ها و محصولات نمایشگاه باید وجود داشته باشد تا مانع سردرگمی بازدیدکنندگان شود همچنین در غرفه عفاف و حجاب نیز محصولاتی غیرمرتبط با قرآن و عترت و به دور از جایگاه نمایشگاه عرضه می‌شد.

از حضور خانواده‌های شهدا در غرفه نمایشگاه تا گله‌مندی از محدودیت فضا

همچنین خانم فاضلی، غرفه‌دار اداره کل بنیاد شهید خوزستان هدف از حضور در نمایشگاه را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برگزاری برنامه‌های فرهنگی و دینی عنوان کرد و گفت: بنیاد شهید چند غرفه در این نمایشگاه برپا کرده که نخستین آن «تفالی به شهدا» با رویکرد نرم‌افزاری از وصیت‌نامه شهدای هشت سال دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر غرفه‌ها توجه به زندگی سیره شهدا است که در قالب کتاب‌هایی با موضوع ایثار و شهادت به وسیله آثار شخصی و وسایل شهدا در معرض نمایش قرار داده شد.

این غرفه‌دار گفت: غرفه خوشنویسی توسط جانباز 30 درصد استاد چوپان نیز در نمایشگاه قرآن برپا شد و علاوه بر آن ختم قرآن کریم و هدیه به شهدا به صورت جزء و برگه‌ی همراه با ایستگاه مشاوره و پاسخگویی نیز انجام شد.

خانم فاضلی به حضور خانواده‌های شهدا در غرفه بنیاد شهید و ذکر خاطرات از شهید اشاره کرد و اظهار داشت: کار فرهنگی لازم در سطح نمایشگاه باید انجام شود تا شاهد نتیجه و بازخورد کافی باشیم.

وی با گله‌مندی از محدودیت فضای دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت، عنوان کرد: در اهواز به دلیل گرما و ساعت زمانی بازدید محدود است و برای آنکه بتوان به رسالت اصلی و اهداف لازم از برپایی نمایشگاه، دست پیدا کرد نیازمند برنامه‌ریزی بهتر هستیم.

موزه هنرهای معاصر ده روز میزبان ارادتمندان مکتب تشیع و دلباختگان کلام وحی بود اما نکته‌ی که در این میان مسئولان امر و متولیان مربوطه باید به آن بپردازند کم و کاستی‌هایی است که علاوه بر بازدیدکنندگان، غرفه‌داران را کلافه کرده و نتوانستند به نحو احسن خواسته‌ها را عملیاتی کنند.

نبود اطلاع‌رسانی و نقشه راه جهت آگاهی بازدیدکندگان از غرفه‌ها و محصولا آنها، عدم وجود پارکینگ مناسب جهت حضور حداکثری خانواده‌ها، نبود آمادگی کامل جهت ارائه خدماتی از قبیل بُن خرید کافی برای مشتریان و... از جمله مشکلاتی است که می‌شد با رفع آنها از طریق بررسی اجمالی نمایشگاه‌ سال‌های گذشته محیط مناسبی را جهت علاقه‌مندان فراهم کرد.

امید است که متولیان امر تدابیر لازم برای نمایشگاه‌های بعدی و برگزاری اینگونه برنامه‌ها در طول سال و نه فصل خاص و مدت کوتاه را اتخاذ کنند و با بهره‌گیری از تجارب صاحب نظران و پیشنهادات غرفه‌دارها حق مطلب را به درسی ادا کنند.

گزارش از محمدامین بیت سیاح

انتهای پیام/ش

R41468/P1011199/S6,57/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۸۸۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات قرآن و عترت کهگیلویه و بویراحمد در چرام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، در این مسابقات ۹۰۰ دانش آموز دختر و پسر از سیزده نقاط در مناطق مختلف استان به مدت چهار روز در رشته‌های مختلف آیینی، پژوهشی، تقسیر، نهج البلاغه، صحیفه‌ی سجادیه، احکام گفتمان مهدوی، قرائت و ترتیل، اذان، حفظ انشاء نماز، مداحی و دعا خوانی برگزار می‌شود.

مدیر کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این آیین گفت: یکی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش در کنار آموزش دروس کتب درسی به دانش آموزان تعلیم و تربیت آن‌ها متناسب با فرهنگ و دین اسلامی است.

میکائل باقری افزود: مسابقات کشوری در تابستان امسال در دو استان مازندان و خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار می شود.

وی با بیان اینکه چهل و دومین دوره مسابقات تفاوت هایی نسبت به ادوار گذشته دارد، عنوان کرد: ما بر اساس تحلیل هایی که در مسابقات ۶ سال اخیر انجام دادیم سهمیه ای برای استان ها در نظر گرفتیم که استان ها بتوانند کیفیت مسابقاتشان را ارتقاء دهند. 

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: مسابقات قران، نماز و عترت هر ساله در بخش‌های کتبی و شفاهی برگزار می‌شود.

جمالی افزود: دانش آموزان حائز شرایط می‌توانند با توجه به علاقه و پایه تحصیلی خود در هر یک از این رشته‌ها ثبت نام کنند.

دیگر خبرها

  • مسابقه های قرآن، عترت و نماز در کرمانشاه
  • مسابقات قرآن و عترت کهگیلویه و بویراحمد در چرام
  • برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در یزد
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی
  • رقابت دانش آموزان البرزی در مسابقات قرآن و عترت
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بیضا
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن