Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی پیش سیگار‌هایی که شبیه به خودکار و از باتری، دستگاه بخارساز و ماده معطر تشکیل شده بودند در  ميان برخى جوانان تبلیغ شد، بنابراین شرایط مردم تصمیم گرفتند که این سیگار‌ها را جایگزین سیگار‌های معمولی کنند.

سیگار الکترونیکی (ویپ) وسیله‌ای سرطان‌زاست که سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد و نه تنها کمکی به ترک سیگار نمی‌کند بلکه اعتیاد و وابستگی به مواد دخانی را هم به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آمار منتشر شده از طرف وزارت بهداشت چهار درصد زنان سیگار مصرف می‌کنند؛ برای بررسی سیگار الکترونیکی و اینکه مصرف این وسیله چه خطرهایی را برای افراد به دنبال دارد با علیرضا نوروزی روانپزشک مرکز ملی مطالعات اعتیاد و حسین شیخ مددکار خانواده گفت‌وگو‌هایی را انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

 ساختمان سیگار الکترونیکی

علیرضا نوروزی روانپزشک مرکز ملی مطالعات اعتیاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره ساختمان سیگار الکترونیکی اظهار کرد: این وسیله حدود ۱۰ تا ۲۰ سال است که در بازار وجود دارد و از یک محفظه‌ای که داخل آن نیکوتین است که به آن کارتریج گفته و یک کویل که به کمک باتری حرارت در آن ایجاد می‌شود، تشکیل شده است؛ این حرارت وقتی در کنار کارتریج قرار می‌گیرد باعث تولید بخار می‌شود و فرد این بخاری را که حاوی نیکوتین است وارد بدنش می‌کند.

 آیا مصرف سیگار الکترونیکی اعتیادآور است؟

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مصرف سیگار الکترونیکی اعتیادآور است یا خیر، بیان کرد: سیگار الکترونیکی حاوی نیکوتین بوده بنابراین مشابه سایر محصولات حاوی نیکوتین اعتیادآور است و وابستگی را در افراد ایجاد می‌کند.

این روانپزشک مرکز ملی مطالعات اعتیاد افزود: سیگار الکترونیکی زمان کوتاهی است که در بازار وجود دارد بنابراین در بسیاری از پژوهش‌ها این وسیله مورد بررسی قرار نگرفته است و نمی‌توانیم درباره ضرر‌های این محصول نظر قطعی بدهیم، اما طبق اطلاعات موجود مواجهه با نیکوتین به تنهایی بدون اینکه همراه با دود یا سایر مواد شیمیایی باشد سرطان‌زاست؛ از سوی دیگر رویارویی با نیکوتین خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را هم افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه سیگار الکترونیکی به قلب آسیب می‌زند؟

نوروزی تأکید کرد: امروزه صنایع تولید کننده تنباکو  به روش‌های گوناگون سیگار الکترونیکی را به بازار معرفی می‌کنند و آن را کم خطرتر از سیگار معمولی جلوه می‌دهند؛ سیگار الکترونیکی می‌تواند موجب آغاز وابستگی به نیکوتین شود بنابراین وقتی افراد به علل گوناگون به این وسیله دسترسی ندارند به مصرف سیگار روی می‌آورند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در ایران نظارت کافی بر سیگار‌های الکترونیکی وجود ندارد در نتیجه نمی‌توانیم بگوییم که با هر یک پُک که فرد به سیگار الکترونیکی می‌زند چقدر با نیکوتین و سایر مواد سمی روبرو می‌شود.

 نیکوتین؛ ماده‌ای فوق‌العاده سمی

این روانپزشک مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به سمی بودن نیکوتین گفت: نیکوتین ماده‌ای فوق‌العاده سمی است که در اوایل قرن گذشته میلادی از آن برای نابودی آفات نباتی استفاده می‌شد؛ اگر نیکوتین به شکل تصادفی وارد بدن کودکان شود مسمومیت‌های شدید و کشنده را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: سیگار‌های الکترونیکی سرطان‌زا‌تر از سیگار‌های معمولی!

 آیا با سیگار الکترونیکی می‌توان سیگار معمولی را ترک کرد؟

وی درباره اینکه آیا سیگار الکترونیکی می‌تواند جایگزین ترک سیگار شود، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده سیگار الکترونیکی ابزار مناسبی برای ترک سیگار نیست زیرا افرادی که سیگار الکترونیکی را جایگزین سیگار معمولی می‌کنند پس از مدتی دوباره به مصرف سیگار روی می‌آورند و احتمال موفقیت آنها برای ترک کامل سیگار افزایش پیدا نمی‌کند؛ برای ترک سیگار به مداخلات روان‌درمانی و روانشناختی نیاز است. 

 علت روانی سیگار کشیدن

حسین شیخ مددکار خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره علت روانی سیگار کشیدن اظهار کرد: کودک درون هر انسانی در دوران کودکی باید یک تا چند مرحله را طی کند؛ یکی از این مراحل با لب فرد در ارتباط است که شخص باید بتواند این مرحله را از طریق شیر خوردن از بدو تولد تا سه سالگی بپیماید بنابر این اگر فرد نتواند از این مرحله به شکل کامل عبور کند این نیاز همیشه با فرد همراه است و تمایل دارد که آن را به طرق گوناگون برطرف کند.

شیخ یادآور شد: افرادی که مرحله لب را در دوران کودکی به طور کامل طی نکرده‌اند، برخی با مصرف زیاد مواد غذایی و گروهی با استعمال سیگار و سایر دخانیات سعی می‌کنند که به این نیاز پاسخ مناسبی بدهند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۰۵۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهردار و رییس شورای زرند در لباس پاکبانی (عکس)

به گزارش صدای ایران از ایرنا، شهردار زرند روز دوشنبه در جمع کارگران و پاکبانان با گرامیداشت روز کارگر، افزود: خدمت به مردم نشاط‌آور و شیرین است.

علی ضیاء‌الدینی بیان کرد: توجه به جایگاه ارزشمند کارگران در جامعه اسلامی از مهمترین مسائلی است که در نگاه ائمه معصومین (ع) به وضوح تشریح و تبیین شده است و در واقع گرامیداشت روز جهانی کارگر تعظیم به کار و تلاش بندگانی است که در راستای پیشرفت امور جامعه گام بر می‌دارند.

وی اظهار کرد: روزانه در حوزه خدمات شهری هزاران متر مربع معابر شهری جاروب و همچنین لایروبی بخش قابل توجهی از جوب‌ها در سطح شهر انجام می‌شود.

شهردار زرند خاطرنشان کرد: خداوند را شاکرم که بخشی از زندگیم را با افتخار در کنار شما زحمت کشان هستم و از جنس شما‌ها خواهم بود و از خداوند می‌خواهم یاریم کند تا روزی شرمنده شما عزیزان و خانواده‌هایتان نباشم.

عباس ایرانمنش رییس شورای شهر و دیگر اعضا هم با اهدا شاخه گل به کارگران از تلاش بی وقفه آنها قدردانی کردند و هفته کار وکارگر را تبریک گفتند.

ایرانمنش بیان کرد: کارگران عزیز چه در دوران هشت سال دفاع مقدس و پس از آن همواره پای کار نظام بوده‌اند و امروز نیز در سنگر تولید و پیشرفت خدمت‌رسانی می‌کنند.

یکی از کارگران از حضور شهردار و اعضا شورای شهر با لباس پاکبانی و اهدا شاخه گل و تبریک روز کارگر تعجب کرد و گفت: باورم نمی‌شود این اقدام جالب شهردار تا آخر عمرم در ذهنم ماندگار خواهد بود که شهردار و اعضا شورای شهر، خود را اینگونه در سطح ما قرار داده اند این اقدام جالب در واقع قوت قلبی برای ما در خدمت بیشتر و بهتر به شهروندان را در پی دارد.

یکی دیگر از پاکبانان هم اظهار کرد: تاکنون چنین تجلیلی در شهر زرند نبوده، اما این اقدام و حضور در سطح شهر نشان از توجه مسئولان به سختی کار ما کارگران دارد و خدا را شاکریم که در حال حاضر حقوق و مزایای ما به موقع پرداخت می‌شود.

یکی از شهروندان که شاهد پاکبانی شهردار و رییس شورای شهر در حاشیه بلوار جنت بود نیز گفت: به نوبه خودم به عنوان یک شهروند زرندی از اقدام جالب شهردار و اعضاء شورای شهر در تجلیل از کارگران رفتگر قدردانی می‌کنم، اینگونه اقدامات ارزشمند و ماندگار خواهد بود.

دیگر خبرها

  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • عکس/ ترور با لباس زنانه!
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • شهردار و رییس شورای زرند در لباس پاکبانی (عکس)
  • عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند
  • کشف ۷۶۰ پاکت سیگار خارجی قاچاق در لردگان
  • کشف سیگار‌های قاچاق در بهاباد
  • اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟