Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:55:58 GMT

ماه رمضان و درخشش انوار قرآن

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۲۵۶۸۷

ماه رمضان و درخشش انوار قرآن

تهران- ایرنا- قرآن، ماندگارترین معجزه رسول خوبی ها محسوب می شود که در آن پروردگار، نقشه راه کامل ترین دین را برای بشر ترسیم کرد. ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن لقب گرفته است تا روزه داران با توسل به آیات نورانی آن و با تاباندن نور حقیقت بر قلوب خویش، به صفای باطنی و اخلاص حقیقی دست یابند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ قرآن کریم، زیباترین کلام و کاملترین دستور زندگی است که خدای متعال آن را برای هدایت و راهنمایی انسان و رسیدن به کمال و سعادت بشری نازل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر(ص) پیش از بعثت همواره برای راز نیاز به غار حراء می رفتند تا اینکه جبرئیل پیام پروردگار را به ایشان رسانید و فصل تازه ای در زندگی وی آغاز شد و قرآن کریم به وسیله فرشته وحی بر ایشان نازل شد.

درباره نزول قرآن کریم، خدای متعال در آیه 185 سوره بقره می فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل، پس هر که دریابد ماه رمضان را باید آن را روزه بدارد و هر که ناخوش یا در سفر باشد (به شماره آنچه روزه خورده است) از ماهای دیگر روزه دارد، که خداوند برای شما حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته و خواسته تا اینکه عدد روزه را تکمیل کرده و خدا را به عظمت یاد کنید که شما را هدایت فرمود، باشد که (از این نعمت بزرگ) سپاسگزار شوید» و سپس در آیه 3 سوره مبارکه دخان می فرماید: «که ما آن را در شبی پر برکت نازل کردیم؛ ما همواره انذارکننده بوده‏ایم» از این آیه ها می توان جایگاه قرآن را در سعادت و تعالی بشر دریافت. آموزه های وحیانی قرآن کریم، تمام ابعاد زندگی مسلمانان را متحول کرد و بدین ترتیب آنها را از تاریکی جهالت رهایی بخشید.

رمضان هنگامه تقرب الهی، بهترین زمان برای تلاوت و تفکر در آیات نورانی قرآن کریم به شمار می رود تا روزه داران در پرتو فضیلت های این ضیافت الهی با تلاوت کلام وحی، باطن خویش را با نور حق روشن کنند و با پربار ساختن توشه آخرت، زمینه منزه شدن روح و جسم خود از گناهان را فراهم آورند.

حجت الاسلام «رضاعلی کرمی» مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم و کارشناس امور دینی، قرآن کریم را بزرگترین معجزه پیامبر اکرم(ص) دانست که برای هدایت بشر نازل شده است. در ادامه گفت وگوی پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا را با وی می خوانیم.

** نزول قرآن کریم، تجلی جلوه های برتر پرودگار
در ماه مبارک رمضان جلوه های برتر خدا در بهترین سیما و چهره ظاهر می شود که عالی ترین نوع هدایت برای جامعه انسانی را به ارمغان می آورد. شب های قدر که در آن قرآن نازل شده از هزار ماه بالاتر خوانده می شود و خدای عالمیان این شب را محل ظهور و بروز فرشتگان خود به عنوان حاملان سلام الهی قرار داده است و پروردگار بلند مرتبه در آیه 5 سوره قدر در این ارتباط می فرماید: «این شب (رحمت و) سلامت و تهنیت است تا صبحگاه.».

** تاثیر و نقش خواندن قرآن کریم بر زندگی افراد
افراد با تلاوت قرآن کریم به عظمت پروردگار و قدرت کلام او پی می برند. لحظات معنوی و عرفانی ماه رمضان، بهترین زمان برای تدبر و اندیشیدن در معانی عمیق قرآن است تا روزه داران با بهره گیری از درس ها، پیام ها و عبرت های آن و تاثیرپذیری از این کتاب آسمانی به سعادت ابدی دست یابند. استغفار از گناهان، توبه و توسل به خدا از جمله اعمالی به شمار می رود که افراد پیش از خواندن قرآن کریم باید بدان توجه داشته باشند.

روزه داران در هنگامه سحر و افطارهای رمضان با خواندن و توجه به معانی قرآن می‌توانند با تعمق و بازنگری در شیوه رفتار و سیره زندگی خویش، مسیر سعادت حقیقی را بیابند و این امر به تقویت دین و تقویت نظام اجتماعی مسلمانان منجر می شود.

** ماه مبارک رمضان بستر نزول قرآن
در ماه رمضان، قرآن کریم بر رسول خدا(ص) به صورت دفعی نازل شد و این نزول نشان دهنده رسیدن به قله عبودیت و عرفان در «شهرالله» است. از رمضان به عنوان ماه انس با قرآن کریم یاد می شود که باید برای آن مسایلی را رعایت کرد؛ نخستین گام خواندن صِرف قرآن و دومین گام تلاوت آن به شمار می رود. تلاوت با قرائت فرق می کند چون در تلاوت آثاری وجود دارد و آن فکر و عمل را نیز دربرمی گیرد. همچنین ترتیل باید هنگام خواندن قرآن کریم رعایت شود زیرا زمینه تدبر را فراهم می کند. عمل به قرآن کریم و اجازه ورود به ساحت آن از دیگر مسایلی است که باید بدان توجه کرد. برای انس با قرآن کریم، طهارت شرط لازم خواهد بود و در این مرحله هرچه انسان طهارت بیشتری را کسب کند، اجازه انس با قرآن کریم را خواهد داشت.

**حکمت و فلسفه نزول تدریجی قرآن کریم
با توجه به شرایط فردی، اجتماعی و سیاسی افراد در زمان صدر اسلام و همچنین شبهه ها و رسوم خرافی موجود در آن هنگام، آیه های قرآنی به مرور بر حضرت محمد(ص) نازل شد زیرا اجرای هم زمان احکام و قوانین شرعی برای افرادی که تازه به اسلام گرویده بودند، سخت و دشوار بود. بنابراین با نزول تدریجی قرآن کریم، احکام و قوانین آن به صورت مرحله وار به اجرا درآمد. نزول قرآن بر پیامبر اکرم(ص) به ایشان دلگرمی و قوت قلب می داد که این موضوع خود از عوامل ثبات و پایداری رسول اکرم(ص) در دعوت و مبارزه به شمار می رفت. انسجام و پیوستگی میان آیه های قرآن، کلام الهی و وحیانی بودن آیات، معجزه بودن قرآن را اثبات می کند.

قرآن کریم که یکی از معجزه های جاودانی پیامبر(ص) محسوب می شود به عنوان اتمام حجتی برای تمامی انسان ها به شمار می رود، علما و دانشمندان رشته های مختلف علوم هر کدام بر پایه رشته های تخصصی خود مجذوب قرآن کریم شده اند و درباره موضوع های مختلف آن به بحث و گفت وگو می نشینند.

** توجه به قرآن کریم برای رسیدن به رستگاری
قرآن کریم نازل شد تا مردم در زندگی خود به سعادت و رستگاری برسند. برای رسیدن به نقطه مطلوب باید به ارزش ها و باورها توجه شود و آنها را تغییر داد. قرآن کتابی است که به شکل فردی و جمعی در مردم تحول همه جانبه ایجاد می کند. حضرت علی(ع) در خطبه نخست نهج البلاغه می فرماید: «پیامبر(ص) را خدا با قرآن عزیز برای شما فرستاد در حالی که شما، هم زندگیتان بد بود و هم آیین و روش های زندگیتان بدترین بود». خداوند با ایجاد تغییر و تحول در اقوام بدوی آن دوره، از چنین جامعه ای، اجتماعی پویا و پایدار ساخت به گونه ای که بتواند پایگاه تشکیل امت اسلامی شود، امتی که محور رشد تمدن های دیگر شد. پیام ها و اهداف قرآن کریم راهگشای همه انسان ها است که با اطمینان به آنها می توان مسیر رسیدن به سعادت واقعی را جستجو کرد.

پژوهش**9117**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبتها ماه مبارك رمضان نزول قران كريم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۲۵۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیفه‌ کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد

خلیفه کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، "اسقف اعظم گریگور چیفتچیان" خلیفه کل ارامنه آذربایجان و شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان ظهر امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ با صدور بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد را محکوم کرد.

در متن این بیانیه آمده است:

"تکرار اقدام وقیحانه و توهین‌آمیز به ساحت مقدس قرآن کریم و هر کتاب مقدس دیگر، بی‌احترامی و اقدامی آشکارا و تحریک‌آمیز بوده و این اقدام غیرانسانی در سوئد با وجود حمایت برخی جنایتکاران جهانی مورد تأیید هیچ انسان آزاده و هیچکدام از جوامع و کشورهای حامی صلح و امنیت جهانی نیست. به یقین تکرار این اقدام و رفتار اسلام ستیزانه با سلطه‌ی رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و در سایه حمایت‌های صهیونیزم جهانی صورت می‌گیرد که نه تنها هیچ خللی به اعتقاد به این کتاب آسمانی ایجاد نخواهد کرد، بلکه موجب همبستگی و وحدت پیروان ادیان آسمانی خواهد گردید و همه‌ی ادیان آسمانی این عمل زشت را محکوم می‌کنند.

امید است ملل آزاده جهان با اطلاع و اشراف به نیات دشمنان که هدف همان انحراف اذهان عمومی از جنایت‌های رخ داده در غزه و جنبش دانشجویی و در راستای جریحه‌دار کردن احساسات پیروان ادیان الهی در کشورهای غربی و به ویژه آمریکا می‌باشد، این حرکت وقیحانه را به شدت محکوم کنند تا جسارت توهین به ادیان و کتب الهی برای همیشه دفن شود.

در این راستا، خلیفه کل ارامنه آذربایجان و شورای خلیفه‌گری مراتب نفرت و انزجار خود را از این عمل شوم و شیطانی اعلام و آن را شدیداً محکوم می‌نماید و از تمام نهادهای بین‌المللی می‌خواهد که با این گونه اقدامات به طور قاطع برخورد و از تکرار آن جلوگیری به عمل آید".

کد خبر 750882

دیگر خبرها

  • ۴۳۰ حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی شرکت کردند
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهید علی قرلی + تصاویر
  • خلیفه ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • خلیفه‌ کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • معجزه‌ای که روشنایی بخش چشم دل است
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزی استان مرکزی
  • رشد ۲۵ درصدی شرکت‌کنندگان در آزمون حفظ قرآن کریم
  • نوزدهمین دوره آزمون حفاظ قرآن کریم در گلستان
  • اهانت دوباره به قرآن در سوئد این بار از سوی یک زن
  • اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد