Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از مراجع معظم تقلید، بامداد امروز شنبه ۱۲ خرداد ماه در جلسه تفسیر و تدبر سوره حدید گفت: انسان در دنیا همانند یک کشتی است که در یک دریای طوفانی گیر کرده است و از هر طرف موجی به سوی او در حرکت است، حالا اگر این کشتی یک لنگر مستحکمی نداشته باشد، حتما یا غرق می شود یا با مشکلات فراوانی مواجه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی که در ناملایمات دنیوی مستحکم اند

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه در میان امواج ناملایمات دنیوی، هستند افردای که در برابر آن مستحکم اند، گفت: این دنیا ناهنجاری ها، خوب و بدها دارد؛ و کسانی که درجه ایمانشان به سکینة الایمان رسیده اند در این ناهنجاری ها غرق نمی شوند. سکینة الایمان یعنی رسیدن به دلی آرام و مستحکم و چنین افرادی که به سکینة الایمان رسیده اند دلهای آن ها همچون لنگری می ماند که می تواند در برابر موج های مختلف خودشان را نگه دارند.

وی ادامه داد: اگر چنین نباشید با کمترین مشکل از هم می پاشید و همچنین با بدست آوردن کمترین امکاناتی خودتان را گم می کنید و با آن واقعیتی که خودتان نیستید در آن محو می شوید.

در امکانات خود را گم نکنید و در مشکلات از بین نروید

آیت الله مدرسی با بیان اینکه فقط مومن است در چنین شرایطی از بین نمی رود، گفت: فقط مومن می تواند در مشکلات از بین نرود و در کسب امکانات خودش را گم نکند. خداوند سبحان نیز در سوره حشر می فرماید: ای بشر خدا را فراموش نکنید که اگر کسی خدا را فراموش کند، خدا هم او را به فراموشی می اندازد تا حدی که خودش را هم نمی شناسد.

وی ادامه داد: یک وقت انسان وضع او به جایی می رسد و چیزی بدست می آورد که از خود بی خود می شود که مشکل ما این وضع است.

همه چیز داشته باشید اما محو و وابسته به آن نشوید

این مجتهد شیعی اظهار کرد: ما باید به درجه ای از ایمان برسیم که نه امکانات ما را از خود بی خود کند، نه مشکلات ما را در نوردد، بلکه به جایی برسیم که بر موج دنیا سوار شویم و دنیا را هم داشته باشیم اما دنیا ما را نداشته باشد.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) در این زمینه گفت: آقا امیرالمومنین(ع) در روایتی فرمودند: زهد این نیست که هیچ نداشته باشیم، بلکه همه چیز داشته باشید اما خودتان مالک آن چیز باشید نه اینکه آن چیز مالک شما شود. مثلا اگر یک ماشین دارید محو کامل آن ماشین یا همسرتان نشوید.

وی ادامه داد: بودند کسانی که به خاطر اینکه محو همسرشان شده بودند از دین بی دین شدند. مثلا همسرش چیزی از او خواسته و او را اجبار به تهیه آن کرده است و مرد هم خود را به آب و آتش زده چون محو همسرش بوده آن را تهیه کرده و برای تهیه آن خود را مجبورا به گناه انداخته است.

پرهیز از طغیان بعد از پیروزی و موفقیت

آیت الله مدرسی تصریح کرد: خدا به همه می فرماید استقامت کنید و اگر استقامت کردید شما آقا می شوید، پیروز و موفق می شوید، اما سعی کنید وقتی موفق شدید طغیان نکنید.

استغفار و تواضع در اوج پیروزی و فتح

این استاد حوزوی با اشاره به آیاتی از سوره فتح که خداوند می فرماید: « إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ، وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ، فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا»، گفت: در این سوره هم خداوند به این موضوع اشاره فرمودند که آن زمانی که پیروز هستید و در قله فتح و پیروزی هستید در آن لحظه یاد گناهانتان بیفتید و استغفار کنید.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) هم وقتی در فتح مکه که مهمترین فتح تاریخ اسلام بوده پیروز شدند فرمود امروز روز تواضع است. بنابراین هر چه انسان رشد می کند مانند درختی که میوه اش زیادتر می شود، انسان نیز وقتی رشد کرد متواضع تر می شود و تواضع بیشتری دارد.

این مفسر حوزوی افزود: در روایتی آمده آن که عملش زیاد باشد، باید تواضع او نیز بیشتر باشد، اما اگر چنین نبود از خدا دور شده است، و درباره مال و اموال نیز همین وضع وجود دارد.

آیت الله مدرسی بیان کرد: بنابراین اگر چیزی کم آوردید هرگز مایوس نشوید و در مقابل اگر چیزی هم بدست آوردید فرح نکنید و بدانید هیچ وقت هیچ چیز برای انسان نمی ماند، یا از دستش می رود یا او از دست آن چیز می رود و همه چیزها همین منوال را دارد.

وجود تمام ناملایمات و مصیبت ها در لوحی محفوظ از قبل

آیت الله مدرسی با اشاره به آیه ۲۲ سوره حدید که خداوند سبحان می فرماید: « مَا أَصَابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ»، گفت: هیچ مصیبتی، هیچ ناهنجاری، هیچ ناملایمتی در زمین و شما پیدا نمی شود، مگر اینکه قبلا در لوحی محفوظ نوشته شده است.

وی با اشاره به نوع این ناملایمات در زمین و بشر بیان کرد: فی الارض منظور ناملایمات زمین است که شامل زلزله، سیل، طوفان، آتشفشان و امثال آن است. و فی انفسکم هم ناملایماتی است که مردم را شامل می شود مانند فقر، مریضی، از دست دادن عزیزان است که خداوند همه اینها را در لوحی محفوظ از قبل نوشته است.

اگر مشکلات در لوح محفوظ از قبل هست پس ما چه کنیم؟

آیت الله مدرسی افزود: سوالی که مطرح می شود این که اگر تمام مشکلات و مصیبت ها از قبل در لوحی محفوظ  نوشته شده است، پس ما چکار کنیم؟ اما چرا برخی اوقات مشکلات به دست خودمان است؟

وی ادامه داد: به نظر بنده این نکته ظریف است و بعضی مفسران از آن گذرا عبور کرده اند و آن این که خداوند در این لوح محفوظ این مشکلات و بلایا را نوشته است، مثلا نوشته که اگر گناه زیاد شود باران کم می شود، یعنی سبب و مسبب هر دو در این لوح محفوظ نوشته شده است. که علت کم بارانی گناه زیاد است، یا اینکه اگر قضات به عدالت رفتار نکنند باز بارش کم می شود.

خشکسالی و کم آبی در ایران و لزوم مصرف صحیح

آیت الله مدرسی با اشاره به خشکشالی در ایران و لزوم مصرف صحیح آب، گفت: کشور ایران یک کشور نیمه خشک است و از آب در خطر است، و آب های زیر زمینی ما نیز خیلی بی رویه استفاده و خالی شده است و اگر بارانی هم بیاید آنها را پر می کند و سدها نیز خالی هستند، لذا تابستان باید مردم کمتر مصرف کنند و اسراف ننماید.

وی ادامه داد: متدینین از قبل هم از اسراف پرهیز می کردند و دیگران هم باید الگوی الهی را در زندگی مراعات کنند و نگویند چرا ما مراعات می کنیم و بقیه مراعات نمی کند، دیگران هم اگر رعایت نمی کنند گناه آنها به ما وارد نیست.

مراحل چهارگانه انجام یک کار / از تقدیرالهی تا اجرای آن

آیت الله مدرسی به مراحل انجام یک کار و یک مسئله اشاره نمود و گفت: خدا در چند مرحله یک کار را انجام می دهد که مرحله اول آن تقدیر فرد است، و به نظر بنده تقدیرات در شب نیمه شعبان صورت می گیرد و هر کس آن شب را درک کرد یک تقدیر خوبی برایش منظور می شود و بعضی ها هم گفتند شب نوزدهم ماه مبارک رمضان است.

وی ادامه داد: مرحله بعد قضا است و بعد از آن امضاء است که بعد از امضاء به مرحله آخر که اجراء است می رود و در این فاصله خداوند می خواهد ما خود را بسازیم و چنانچه در تقدیر ما مصیبت و مشکلی مقدور شده ما با استغفار و دعا در دیگر مراحل نگذاریم به مرحله اجرا برسد.

این استاد حوزوی افزود: درست است که این کار و این ناملایمت در لوح محفوظ ثبت شده است اما در این چهار مرحله که می خواهد به اجرا برسد ما می توانیم با دعا و استغفار آن تقدیر را تغییر دهیم.

پیام آیه ۲۲ حدید / می توان تقدیرات را تغییر داد

آیت الله مدرسی به پیام این آیه اشاره و گفت: خداوند می خواهد از راه این آیه به ما بگوید که ای بشر هر چه به شما از ناملایمات وارد می شود شما می توانید آن را با دعا و استغفار از خود آن را دفع کنید.

مصیبت و بلاهای حتمی و غیر حتمی

این استاد حوزوی اظهار کرد: این بلاها و مصیبت ها دو نوع است که یک نوع آن حتمی است و حتما اجرا می شود که برای امتحان است و نوع دیگر آن حتمی نیست و می تواند قبل از اجرا با دعا و استغفار آن را دفع نمود.

شکر غذای روح و روان و ناشکر بودن جامعه / علت افسردگی ها

آیت الله مدرسی به ناشکر بودن جامعه و مردم نسبت به نعمت های الهی اشاره وبیان کرد: من کم دیدم از کسی سوال شود و بپرسند که حالت چطور است و او بگوید الحمدالله و شکر کند. متاسفانه اکثرا ناشکر هستند و علت این افسردگی ها در جامعه ناشکری و کفران نعمت ها است.

وی ادامه داد: همین دلار همیشه بالا و پایین می شود و چیز مهمی هم نیست اما ارزانی هم گاهی هست اما ما ارزانی که می آید آن را نمی بینیم و شکر نمی کنیم اما تا گرانی می شود آن را سریع می بینیم، لذا اگر شاکر بودیم گرانی هم نبود.

ناشکر نباشید و گرانی ها را گردن دین نیندازید

آیت الله مدرسی با تذکر اینکه این قدر ناشکر نباشید، گفت: دیگر نعمت های الهی را هم ببینید و این قدر ناشکری نکنید، بدانید خیلی از جاهای دیگر این برق یا یخ یا حتی این نانی که شما دارید را آنها ندارند و حتی افطار بر آب تنها می کنند، پس شکر خدا را بکنید و مطالباتی هم که دارید سر جای خودش باشد.

وی ادامه داد: وقتی شکر کنید خداوند هم نعمت  شما را اضافه می کند و این شکر غذای روح و روان انسان است، پس اگر شکر نکنید روح شما گرسنه است.

برای دنیا غصه نخورید

آیت الله مدرسی در ادامه با تذکر اینکه برای دنیا غصه نخورید، گفت: اگر دنبال چیزی بودید و به آن نر سیدید، ننشینید و غصه بخورید، بدانید که دنیا به غصه نمی ارزد. فرض کنید برای چیزی که غصه می خورید این چیز ده میلیون ارزش دارد اما غصه ای که شما می خورید شما دارید صد میلیون با این غصه خوردن به خودتان ضرر وارد می کنید.

وی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین(ع) در وصیت نامه خود که خطاب به همه است می فرماید غصه دنیا را نخورید، حتی اگر دنیا دور شما را هم گرفت شما فکرش را نکنید.

در روبرو شدن با مصیبت این ذکر را بگویید

این استاد حوزوی با بیان اینکه برای دفع مصیبت های بعد با آمدن مصیبت اول چه کاری انجام دهیم، گفت: اگر کسی با یک مصیبت روبرو شد و گفت انا لله و انا الیه راجعون، دیگر خدا مصیبت دوم را نمی آورد.

وی ادامه داد: گاهی مصیبت ها به صورت یک سلسله مصیبت به انسان وارد می شود، که اگر در مصیبت اول گفتیم انا لله و انا الیه راجعون، دیگر مصیبت های بعدی نمی آید. متاسفانه خیلی ها یک مشکلی که پیدا می کنند همه چیز را فراموش می کنند و از غصه هم خودش می میرد هم بعدش همسرش می میرد و همین طور مصیبت پشت مصیبت می آید.

محو یک نعمت نشوید

آیت الله مدرسی با بیان اینکه محو یک نعمت نشوید، گفت: غصه چیزی که گذشت را دیگر نخورید و محو یک نعمت هم نشوید، این نعمتی که خدا به شما داده محوش نشوید و بدانید این نعمت هم یکی از هزاران نعمت خدا است، پس به قدر و اندازه خودش شکر کنید و محو آن نگردید.

گفتنی است، جلسات تفسیر و تدبر سوره حدید توسط آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع معظم تقلید ساکن کربلای معلی هر بامداد ماه مبارک رمضان در دفتر تهران ایشان واقع در خیابان ۱۵ خرداد شرقی – کوچه امامزاده یحیی و محمد(ع) – کوچه تین نژاد برگزار می شود.

گزارش: امیرمحسن سلطان احمدی

کد خبر 4311990

منبع: مهر

کلیدواژه: تفسیر قرآن درس اخلاق نمایشگاه قرآن ماه مبارك رمضان معرفی کتاب قرآن کریم قرآن فلسفه دعای روزهای ماه رمضان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعالیت های قرآنی رادیو گفتگو نشست علمی تفسیر قرآن تازه های نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۱۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف تیم‌های ریکرو مردان و بانوان کشورمان در کاپ جهانی


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما؛  مسابقات مرحله نخست کاپ جهانی در مرحله مقدماتی در شانگهای چین امروز در بخش تیمی ریکرو برگزار شد و کمانداران کشورمان به مصاف رقبای خود رفتند.

تیم ریکرو مردان ایران با ترکیب فائز محمدی، رضا شبانی و محمدحسین گلشنی پس از استراحت در دور نخست بازی‌های حذفی در دور دوم به مصاف تیم آمریکا رفت و با نتیجه ۵ بر یک شکست خورد و از صعود به مراحل بالاتر بازماند.

تیم ریکرو بانوان کشورمان با ترکیب مبینا فلاح، یسنا پورماهانی و حوریه حاجی حسینی در دور نخست بازی‌های حذفی به مصاف تیم قزاقستان رفت و با نتیجه ۵ بر ۳ به پیروزی رسید.

تیم ایران در یک هشتم نهایی با نتیجه ۶ بر صفر مقابل تیم کره‌جنوبی شکست خورد و از صعود به مراحل بالاتر بازماند.

دیگر خبرها

  • مراحل تماشایی بسته بندی صد‌ها تن «خرچنگ برفی» در کارخانه (فیلم)
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان | عکس
  • شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۳۸۸ نفر رسید
  • راه‌اندازی بخش «آنژیوگرافی» در منطقه آزاد اروند
  • ضرورت ایجاد هماهنگی میان فعالان اجتماعی
  • مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • برنامه‌ریزی‌ها به سمت ایجاد هماهنگی میان فعالان اجتماعی پیش رود
  • حذف تیم‌های ریکرو مردان و بانوان کشورمان در کاپ جهانی
  • تیم‌های ریکرو مردان و زنان از صعود بازماندند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند