Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، فرش افشان کردی، فرشی درشت بافت و تک پود است که از150 سال قبل در روستاهای مهاباد بافته می شود.

سری به کارگاه تولید این فرش میزنم، خانم سلیمی که 30 سال است زندگی اش را به یکی از فرش های اصیل جهان گره زده می گوید :ما همراه 9 خانم دیگر روزانه مشغول بافت این فرش ساده و اصیل هستیم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتحادیه بافندگان مهاباد می گوید: مهاباد باتولید سالانه دوهزارمترمربع فرش افشان یکی از قطب های تولید این فرش به شمارمی رود.

چیا قربانی اقدم می افزاید: بافت این فرش در مقایسه با سایر فرش ها هزینه کمتری دارد و برای بافتن آن مدت زمان کمتری  لازم است و به راحتی در چند ماه میتوان فرش های بزرگی را در انواع طرح ها و سلیقه ها تولید کرد.

وی اضافه می کند : اروپایی ها و آمریکایی ها از این فرش  به عنوان آنتیک(عتیقه) یاد می کنند.

یعقوب باب سور نایب رئیس اتحادیه بافندگان مهاباد و از تولید کنندگان فرش افشان از بازسازی و احیا این نوع فرش خبر میدهد  و میگوید: در مهاباد200 نفر بافنده فعال این فرش هستند که  سالانه دو هزار متر مربع فرش تولید می کنند .

خانم محمدی یکی دیگر از بافندگان این فرش هم می گوید: کار بافت این فرش چشم ها رو اذیت نمیکند چرا که از رنگ های کمتری استفاده می شود و سرعت بافنده  در کار بالاتر است.

استفاده از رنگ های طبیعی و نقش های ساده و همه پسند مقبولیت این فرش  را در آن سوی مرزها هم دوچندان کرده است.

رونق هر چه بیشترصنعت  فرش دستباف به صادرات این محصول ارزشمندگره خورده است امری که حضور بیشتر فرش ایرانی را در بازار جهانی هم تضمین می کند.

صادق قادری، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی و مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد هم گفت: اینک در استان آذربایجان غربی 72 هزار بافنده فرش دستباف در آذربایجان غربی  فعالیت میکنند که حدود 290 هزار متر مربع فرش تولید می کنند و سالانه 20 میلیون دلار برای کشور ارز آوری دارد.

بارزان دانشمند، معاون سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی هم به پرداخت تسهیلات به بافندگان فرش اشاره کرد و گفت: در حوزه اشتغال فراگیر 126 میلیارد تومان به قالیبافان و در حوزه اشتغال پایدار روستایی هم  46 میلیارد تومان پرداخت می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی هم گفت: بی‌تردید فعالیت در حوزه فرش دستباف می‌تواند برای معیشت روستاییان سطح استان نیز بسیار حائز اهمیت باشد.

اسکندری با تاکید بر توسعه بیمه قالیبافان آذربایجان‌غربی افزود: هم‌اکنون بیش از۱۷ هزار نفر بیمه شده در استان فعال بوده که امید است این تعداد به ۲۵ هزار نفر ارتقاء یابد.

سوران محمدی از اعضای اتحادیه بافندگان فرش مهاباد بر این باور است توجه به صادرات فرش می تواند علاوه بر افزایش میزان تولید بر کیفیت و ارتقای آن برای حضور بیشتر در بازارهای جهانی نیز بیافزاید.

با توجه به سیاست های اقتصادی دولت برای گسترش صادرات غیرنفتی، توان و پتانسیل های آذربایجان غربی و وجود نیروی کار ماهر در مناطق شهری و روستایی استان، لازم است که مسوولان با اجرای برنامه هایی زمینه را برای گسترش دوباره این صنعت در بین خانوارها فراهم سازند.

بافندگان مهابادی هم اکنون نیازمند حمایت های بیشتری هستند تا دار قالی بر دوششان سنگینی نکند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: مهاباد گزارش مکتوب فرش کردی روستا بافتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۱۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف ۲ موتور سیکلت با پراید ۱۳۲ در محور ماکو به خوی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حمید محبوبی؛ مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان غربی گفت:ساعت ۱۹:۴۴ شامگاه ۱۲ اردیبهشت ١۴٠٣ تصادف دو دستگاه موتور سیکلت با پراید ۱۳۲ گزارش شد.

وی افزود:نجاتگران هلال‌احمر پایگاه امداد و نجات رند ماکو بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.
 
محبوبی گفت:این حادثه ۲ مصدوم داشت که مصدومین بعد از اقدامات پیش بیمارستانی به بیمارستان فجر ماکو انتقال یافتند.

دیگر خبرها

  • امسال میراث مکتوب علمای اهل‌سنت آذربایجان‌غربی ثبت می‌شود
  • بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان غربی
  • فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان‌غربی تقویت شد
  • تجلیل از کارگران شاغل در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • تصادف ۲ موتور سیکلت با پراید ۱۳۲ در محور ماکو به خوی 
  • کارگران ستون فقرات تولید ملی و اقتصاد ایران اسلامی هستند
  • همه باید در مسیر گره‌گشایی از مشکلات تولید گام بردارند
  • سامانه بارشی جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت
  • ۳مصدوم و ۳ حادثه دیده در حادثه واژگونی سواری پراید در محور میاندوآب _مهاباد 
  • امداد رسانی هلال احمر به نوجوان قطع عضو شده