Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا-هفدهمین همایش «عمری با قرآن» با تجلیل از هفت چهره فعال قرآنی و خانواده شهید مدافع حرم مرتضی کریمی با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران شامگاه جمعه در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در این آیین آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی پژوهشگر، مفسر و مولف، عباس امام جمعه قاری و داور قرآن، محمدانجم شعاع مدیر و فعال قرآنی، جمال شورجه هنرمند قرآنی، رضا ولی زاده هنرمند قرآنی در حوزه خوشنویسی، حوریه عقبایی بانوی فعال قرآنی و خانواده شهید قرآنی مدافع حرم مرتضی کریمی تجلیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش روز شنبه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید اوحدی رئیس این سازمان در هفدهمین همایش «عمری با قرآن» ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: پیامبر اسلام (ص) در مقام اهل قرآن می‌‌فرمایند که اهل قرآن اهل الله هستند، چقدر ارزش قائل شده‌اند برای اهل قرآن و در جایی دیگر می‌فرمایند که حاملین قرآن، آن‌هایی که در جهت ترویج ارزش‌های قرآنی تلاش می‌کنند،برترین و شایسته‌ترین بندگان نزد خدا در بهشت هستند.
اوحدی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افتخار می‌کند که 16 دوره همایش عمری با قرآن را در ماه مبارک رمضان برگزار کرد و امسال توفیق پیدا کرد که با حمایت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی این برنامه در شان استادان قرآنی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان 17 برنامه فراگیر و 80 برنامه در فرهنگسراهای تهران با محوریت قرآن و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: برپایی سفره‌های افطاری ساده و میزبانی از بیش از 3 هزار و پانصد روزه‌دار با کمک خیرین و بدون هزینه از سوی سازمان فرهنگی هنری، تلاوت قرآن کریم، برگزاری مسابقات قرآنی، برنامه‌های فرهنگی هنری با موضوع قرآن در میدان امام حسین(ع)، برگزاری ویژه برنامه «ستایش عاشقی» با هدف تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم در باغ موزه هنر ایرانی و اجرای نمایش میدانی «دریادلان» با موضوع 75 غواص شهید در بوستان دانشجو از جمله این برنامه هاست.
اوحدی گفت: به مناسبت بیست و نهمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) فرهنگسرای «امام روح‌الله» در سه مرکز با برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برپا شده و همچنین به مناسبت روز قدس و در مسیر راهپیمایی، فرهنگسرای قدس برپا می‌شود.

*شهرداری تهران در دوره جدید با نگاه ویژه به قرآن، تعالیم و احکام آن می‌پردازد
در ادامه ولی‌الله شجاع پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: افرادی که عمر خود را صرف آموختن و آموزش دادن امور قرآنی کرده‌اند، «خوبان امت» هستند؛ بهترین شما آنهایی هستند که قرآن را می‌آموزند و آن را به دیگران تعلیم می‌دهند و همه شما مصداق این حدیث شریف نبوی هستید.
وی با انتقاد از سخنان مطرح شده مبنی بر اینکه در دوره جدید مدیریت شهری فعالیت های دینی و قرآنی مدنظر نیست، اظهار داشت: این یک برداشت اشتباه است و در یک جامعه دینی که مردم آن مسلمان هستند، حتما اگر بنا باشد کار قرآنی شود باید به اساس که قرآن، فرهنگ قرآن و آموزه‌های قرآنی است مراجعه شود و این یکی از افتخارات ماست که در دوره جدید با نگاه ویژه به قرآن و حوزه تعالیم و احکام قرآن خواهیم پرداخت و این به عنوان یکی از تکالیف جدی مدیران شهرداری است.
شجاع پوریان با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در حوزه دینی و قرآنی افزود: در این حوزه 70هزار نفر از کارکنان شهرداری تهران باید بتوانند از آموزش‌های قرآنی برخوردار باشند و مدیران شهری و همه خانواده بزرگ شهرداری با آموزش‌های درست و آشنایی با مفاهیم قرآنی، رفتار قرآنی از خود بروز دهند.
وی گفت: شهرداری تهران 2 مجموعه شامل سازمان فرهنگی هنری و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و هنری دارد که باید باهم همکاری داشته باشند و تلاش کنیم هرجا که امکان دارد فعالیت‌هایمان مشترک و با کمک هم باشد و از موازی کاری و اتلاف سرمایه‌ها جلوگیری کنیم که نمونه آن برگزاری همایش «عمری با قرآن» است.

*هنر‌های ایرانی در کنار قرآن به اوج خود رسیده است
احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از سخنان مطرح شده مبنی بر اینکه در شهرداری تهران فعالیت های قرآنی انجام نمی شود، اظهار داشت: در ذات فرهنگ ایران با هر مرام و مسلکی که باشید، نمی‌توانید کار قرآنی نکنید، هیچ دوره‌ای از تاریخ نبوده که قرآن حرف اول را در فرهنگ این کشور نزده باشد و همه افتخار ایرانی‌ها این بوده که بیشترین خدمت را به قرآن داشته‌اند و این موضوع حتی در دوره‌های تاریک ایران نیز صدق می‌کند.
مسجدجامعی گفت: این سرزمین می‌طلبد که نام و مشی و روش قرآن در آن حتی در بدترین شرایط حضور داشته باشد، قدیمی‌ترین کسانی که کتابت قرآن را برعهده داشتند ایرانی بودند و مهم‌ترین قرآن کاملی که در اروپا چاپ شده و به لحاظ ارزش‌های هنری نیز با ارزش است، به دست ایرانی‌ها بوده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: قرآن بدون خاندان اهل بیت(ع) راه به جایی نمی‌برد، برای ظالمان جز خسارت ندارد و برای مومنین خاصیت هدایتگری دارد مگر گروه‌های افراطی قرآن نمی‌خوانند و به نظر خودشان عامل به قرآن هم هستند اما جز خسارت به بار نمی‌آورند.
وی با اشاره به اینکه قرآن منهای امیرالمومنین(ع) معنایی ندارد، اظهار داشت: این موضوع در فرهنگ ایرانیان به اوج خود رسیده و بحث‌هایی که برای عمومیت یافتن قرآن صورت گرفت و به این نتیجه رسید که قرآن را می‌توان ترجمه کرد، مبنای سیر تطور زبان و ادب فارسی تا امروز شده و زبان‌شناسان نیز بی نیاز از ترجمه‌های قرآن نبوده‌اند.
مسجدجامعی با بیان اینکه مهم‌ترین آثار ادبی و مطرح ما در جهان متاثر از قرآن است، گفت: مثنوی تحت تاثیر قرآن سروده شده، حافظ غزل‌سرای بزرگ به صراحت می‌گوید قرآن ز بر بخوانید در چهارده روایت، در نتیجه عدم توجه به قرآن یعنی توجه نکردن به فکر و ادب و هنر ایرانیان و ما به عنوان یک وظیفه شخصی، اداری و سازمانی، باید به این مساله بپردازیم و قطعا بیشتر خواهیم پرداخت.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه قرآن در دوره جدید مدیریت شهری، جلوه بیشتری در جامعه خواهد یافت، اظهار داشت: تمام هنرهای ایرانی در کنار قرآن به اوج خود رسیده، هیچ موزه‌ای در دنیا نیست که نمونه‌ای از قرآن‌های ایرانی در خود نداشته باشد و ما می‌توانیم با فرهنگ و هنر جدید معانی قرآنی را متبلور کنیم و این کاری است که از سال‌های گذشته آغاز شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار، تهران در تولید آثار قرآنی بیشترین تولید آثار هنری را برعهده دارد،گفت: صدها پایان نامه قرآنی در کشور نوشته شده که با هیچ جای دیگری قابل مقایسه نیست و همچنین بر اساس آمار، تهران بیشتر از ریاض، قاهره و بیروت آثار قرآنی را تولید و عرضه می‌کند.
مسجدجامعی با اشاره به تاریخچه ای از شکل گیری شهر تهران افزود: وقتی تهران از روستا به شهر تبدیل می‌شد و دور آن را حصار می‌کشیدند، بر روی هر یک از 114 برج و باروی آن، سوره‌ای از قرآن نهادند و هیچ شهری در تاریخ وجود ندارد که اساس و پایه‌اش بر این نگاه و نگرش قرآنی گذاشته باشد، این رویکردی است که در خاطره ازلی ما ثبت شده و افتخار ماست که اساس این شهر را به نام قرآن گذاشته‌اند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: این شهر باید جلوه تام و تمام نگاه و فهم قرآنی باشد و این رویکردی است که همه ما داریم و تفاوتی بین شهرداری و دولت وجود ندارد و امیدوارم فعالیت‌های ما از لحاظ ظاهر و باطن بر پایه قرآن از نگاه اهل بیت(ع) نزدیک‌تر شود.
در پایان این همایش از طرح سامانه ندای قرآنی 1440 رونمایی شد و شمع تولد بیست سالگی این سامانه را فرزندان شهید مدافع حرم مرتضی کریمی فوت کردند.
تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط محمدرضا حاتمی قاری نوجوان و نفر اول جشنواره تلاوت‌های مجلسی در شهر تهران، هم‌خوانی گروه تواشیح نوجوانان سبیل‌الرشاد و پخش فیلم از زندگی شهید مدافع حرم مرتضی کریمی از دیگر بخش های همایش عمری با قرآن بود.
هفدهمین همایش «عمری با قرآن» تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شامگاه جمعه به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با حضور سعید اوحدی رئیس، مجتبی امینی معاون فرهنگی، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری، ولی‌الله شجاع‌پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، احمد مسجدجامعی و محمدجواد حق‌شناس از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، علی‌اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن و جمعی از پیشکسوتان قرآنی و قاریان کشور برگزار شد.
تهرام/7245/1539

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي شهرداري تهران عمري با قرآن سعيد اوحدي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۱۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر طرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت:"اعظم السادات برغمدی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که دبیرخانه طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد دایر است افزود: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.   وی ادامه داد: کار ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآن حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.   مدیرطرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، کمک به خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی به خانواده ها از جمله اهداف این طرح است.   برغمدی افزود: این طرح فرصت بی‌نظیری پیش‌ روی دختران علاقه مند به قرآن در استانها قرار می‌دهد.      

 

دیگر خبرها

  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • میزبانی قلعه فلک‌الافلاک از ارکستر سمفونیک تهران
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی