Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: خاطرات مستند حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی درباره آیت الله طالقانی مشتمل بر پنج دفتر، از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به نقل از نشر معارف: دفتر چهارم از مجموعه حدیث روزگار با عنوان «خاطرات مُستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره آیت ‏الله سید محمود طالقانی» از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کتاب «خاطرات مُستند درباره آیت ‏الله سید محمود طالقانی» در پنج فصل تنظیم و تدوین شده است: زندگی و مبارزه آیت ‏الله سید محمود طالقانی (متن گفتگوی استاد خسروشاهی با ماهنامه «شاهد یاران» که با عنوان «ابوذر زمان و مالک اشتر انقلاب» در شماره 22، شهریور 1386 منتشر شده است)، آیت‏ الله طالقانی در حوزه علمیه قم (گفتگوی استاد خسروشاهی با نشریه «یادآور»)، طالقانی؛ تبلور عینی «پرتوی از قرآن» (گزیده سخنرانی استاد خسروشاهی در همایش بررسی اندیشه های قرآنی و اقتصادی آیت‏ الله طالقانی در دانشگاه مفید قم در سال 1387)، آیت‏ الله طالقانی و بیداری اسلامی (متن کامل سخنرانی استاد خسروشاهی در مراسم رونمایی از آخرین شماره «کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور» که شناخت ‏نامه جامع آیت ‏الله طالقانی نام گرفته و استاد در آن به تشابه فکری و فعالیت‏های سید جمال‏ الدین حسینی اسدآبادی و آیت ‏الله طالقانی می ‏پردازد).


بخش پنجم کتاب هم ضمائم است که شامل روزشمار زندگی، تصاویر و اسناد، فهرست اعلام، اماکن و کتب است. بیش از 50 تصویر و سند درباره این عالم مجاهد و انقلابی و اولین امام جمعه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ارزش اسنادی و تاریخی این کتاب را بیشتر کرده است.


در قسمت ‏های مختلف این کتاب، استاد خسروشاهی اسناد و زوایای ناگفته از زندگی، شخصیت و اندیشه آیت ‏الله طالقانی را بیان می ‏کند که تاکنون کمتر بیان شده یا اینکه اصلاً بیان نشده است از جمله حضور آیت ‏الله طالقانی در حوزه علمیه قم، روابط مراجع و علما با ایشان و... .


آیت‏ الله طالقانی تلاش داشت قرآن را به میان مردم ببرد


استاد خسروشاهی در بخشی از خاطرات‏شان درباره منش فکری و فعالیت‏های آیت ‏الله طالقانی می‏ گوید: «طالقانی باور داشت که مسأله بیدارسازی ملت ها، جز از راه آموزش تعالیم قرآنی، امکان پذیر نیست و برای همین، چهل سال تمام، حتی در دوران تبعید و زندان به تفسیر قرآن و نشر «پرتوی از قرآن» پرداخت تا بلکه بتواند قرآن را به میان مردم ببرد و به جامعه اسلامی برگرداند و آن را از گور و گورستان! رهایی بخشد...»(ص154)


آیت‏ الله طالقانی، مالک اشتر انقلاب و ابوذر امام(ره)


استاد خسروشاهی در فرازی دیگر درباره نقش آیت الله طالقانی در پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزات مردم بیان می‏دارد: «آیت ‏الله طالقانی، مالک اشتر انقلاب و ابوذر امام بود و از ارکان اصلی انقلاب اسلامی به شمار می رفت و بی‏ تردید با رحلت ایشان، ثلمه‏ ای بر اسلام و انقلاب وارد آمد که با هیچ چیزی قابل جبران نبود. اگر ایشان زنده می‏ماند، به طور قطع بسیاری از حوادث تلخ و دردناک بعدی رخ نمی ‏داد.»(ص56)


ویژگی ممتاز این کتاب تاریخی و دیگر کتب خاطرات استاد خسروشاهی، حضور فعالانه استاد در غالب فعالیت‏های اسلامی و انقلابی معاصر در کشور و مُستند بودن آنهاست که بخش قابل توجهی از حوادث تاریخ معاصر و جریان نهضت اسلامی ایران را به طور دقیق و صحیح با مدرک و سند ارزیابی و تحلیل و تبیین می ‏کند.



گفتنی است چاپ اول کتاب «خاطرات مُستند درباره آیت ‏الله سید محمود طالقانی» در 232 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 5000 تومان عرضه شده است. تاکنون خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است:  علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، علامه سید مرتضی عسکری، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی،  محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، حزب خلق مسلمان. به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی و محمدحسنین هیکل (مصر) منتشر می شود.


علاقه مندان برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی در قم می توانند به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعهو یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسیهای اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرند.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس نمایشگاه قرآن کریم نمایشگاه قرآن ماه رمضان کانون های مساجد بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم مسجد مسجد طراز اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد دولت سید هادی خسروشاهی امام خمینی ره آیت الله طالقانی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۲۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش مستند «مسئله حجاب» به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری

 مستند «مسئله حجاب» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا آزادخاطر همزمان با سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری، امشب ساعت 18:45 از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

این مستند محصول مشترک موسسه اندیشه شهید آوینی و شبکه یک سیما است که تلاش دارد ضمن بازخوانی دیدگاه‌های شهید مطهری نسبت به مقوله حجاب، نسبت آن با چالش‌های امروز جامعه ایرانی را نیز به تصویر بکشد.

مستند «مسئله حجاب» روایتگر چالش‌های مرتبط بــا نقش زنان در جامعه ایرانی طی دهه‌های گذشـته است.

استاد شهید مرتضی مطهری از اسلام‌شناسان و متفکران برجسته شیعه بود که در شامگاه روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ پس از پایان جلسه درس، در خیابان امین‌الدوله هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان طرفه به شهادت رسید.

دیگر خبرها

  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • محتویات جیب استاد مطهری هنگام شهادت چه بود؟
  • «زندگی با فلسفه» مستند پرتره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه
  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • ببینید | خاطرات شنیدنی رهبر انقلاب از استادِ شهید مرتضی مطهری
  • پخش مستند «مسئله حجاب» از شبکه یک
  • مستند «مسئله حجاب» به تلویزیون رسید + ساعت پخش
  • پخش مستند «مسئله حجاب» به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری
  • شهید مطهری با روحیات و نیازهای نسل جوان آشنایی کامل داشت
  • مطهری امام