Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- شهرستان خليل آباد با 18 هزار هکتار عرصه زراعي و باغي که سالانه بيش از 238 هزار تن انواع محصولات از اين سطح برداشت مي شود، هنوز از وجود ايستگاه هواشناسي بي بهره است.

به گزارش ايرنا اقتصاد خليل آباد بر پايه کشاورزي استوار است و بيش از 12 هزار بهره بردار کشاورزي در اين شهرستان فعاليت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين شهرستان قطب توليد انگور استان است و در توليد ساير محصولات از جمله زعفران، پسته و انار هم جايگاه دارد از اين رو توجه به زيرساختهاي بخش کشاورزي از جمله ارائه اطلاعات دقيق از وضعيت جوي به فعالان اين عرصه، مي تواند به بخش توليد کمک شاياني باشد.
از اين رو کارشناسان حوزه کشاورزي راه اندازي ايستگاه هواشناسي کشاورزي در اين منطقه را، با توجه به اقتصاد مبتني بر کشاورزي آن، ضرورتي غيرقابل انکار مي دانند.
يک کشاورز خليل آبادي، که سرماي سال گذشته خسارت سنگيني به باغ و مزارع زعفرانش وارد کرده؛ مي گويد که حتي پسرانم حاضر نيستند شغل مرا ادامه دهند زيرا خطر آن بسيار بالاست.
علي اسکندري مي گويد که اگر بشود خطرپذيري بخش کشاورزي را با حمايت مسئولان از طريق بيمه محصولات کشاورزي و فراهم کردن زيرساختها کاهش داد مي توان اميدي به رونق اين شغل در منطقه داشت و گرنه بعيد است فرزندان کشاورزان به کار پدري خود ادامه دهند.
وي ادامه مي دهد: مسئولان بر تغيير روشهاي کشاورزي از سنتي به مدرن تأکيد دارند ولي متاسفانه زيرساختهاي لازم در اين حوزه فراهم نيست.
محمد خجسته، انارکار خليل آبادي نيز مي گويد: سال 94 از محل فروش محصول باغم بيش از 200 ميليون ريال درآمد داشتم اما سرماي بهمن ماه 95 باعث شد همه درختان انارم را کف بر کنم که هنوز باغم به درآمدزايي نرسيده است.
او بر اين باور است که اگر اطلاعات هواشناسي به موقع در اختيار کشاورز قرار گيرد از باغ و مزرعه خود همچون فرزندانش در برابر سرما و ساير بلاهاي احتمالي تا جايي که بتواند مراقبت مي کند.
فرماندار خليل آباد به خبرنگار ايرنا گفت: اين شهرستان يک منطقه کشاورزي است و اطلاعات و داده‌هاي هواشناسي براي کشاورزان بسيار اهميت دارد.
مجتبي شاکري اظهار داشت: اگر داده‌ها و اطلاعات هواشناسي به‌موقع به دست کشاورزان برسد از بروز بسياري خسارت‌هاي احتمالي جلوگيري مي شود.
وي افزود: خليل آباد 12 هزار بهره بردار کشاورزي دارد که در صورت راه اندازي ايستگاه هواشناسي و ارائه به موقع اطلاعات و داده هاي جوي، مي توانند در فرصت مناسب اقدامات لازم را در راستاي جلوگيري از بروز خسارت انجام دهند.
فرماندار خليل‌آباد ابراز اميدواري کرد؛ با مشارکت کشاورزان و تأمين مبلغي با کمک خيرين اقدامات لازم براي ايجاد ايستگاه هواشناسي در اين شهرستان انجام گيرد لذا تلاش مي شود ايستگاه هواشناسي در بهترين نقطه شهرستان جانمايي شود.
مدير جهاد کشاورزي خليل آباد نيز اظهار داشت: سرما خسارت هاي زيادي را به کشاورزي شهرستان وارد کرده به طوري که پارسال هزار و 290 ميليارد ريال و امسال 170 ميليارد ريال خسارت به محصولات کشاورزي خليل آباد وارد شده است.
مجيد طاهرپور، راه اندازي ايستگاه هواشناسي را از ضروريات شهرستان خليل آباد خواند و ابراز کرد: احداث ايستگاه هواشناسي هشت ميليارد ريال هزينه دارد ولي نبود آن همين امسال ميلياردها ريال به کشاورزي شهرستان خسارت وارد کرده است.
وي ابراز اميدواري کرد که با تدبير دولت، ايستگاه هواشناسي کشاورزي در اين منطقه ايجاد شود.
رئيس اداره هواشناسي کاشمر و خليل آباد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: بحث ايستگاه هواشناسي کشاورزي خليل آباد از 2 سال قبل مطرح شده که با دفاعيات فني در اداره کل هواشناسي، مجوز آن صادر و مصوبه آن از شوراي فني سازمان هواشناسي گرفته شده است.
علي اصغرزاده اظهار کرد: همچنان براي جذب اعتبارات مورد نياز در حال رايزني هستيم البته اقداماتي در خصوص زمين انجام شده، اداره کل هواشناسي و فرمانداري خليل آباد در حال رايزني براي جذب اعتبار هستند و نماينده مردم منطقه در مجلس نيز پيگير اين ماجرا است.
وي افزود: در سفر اخير نماينده رئيس جمهوري به شهرستان يکي از مطالبات اصلي مردم شهرستان راه اندازي اين ايستگاه بود.
وي اظهار کرد: در مجموع براي راه اندازي اين ايستگاه به هشت ميليارد ريال اعتبار نياز است که تاکنون هيچ مبلغي از آن تامين نشده است.
وي با اشاره به اهميت راه اندازي ايستگاه هواشناسي کشاورزي در خليل آباد گفت: پارسال هزار و 200 ميليارد ريال به بخش کشاورزي شهرستان خسارت رسيد که رقم مورد نياز براي راه اندازي ايستگاه هواشناسي با آن قابل مقايسه نيست.
وي گفت: با توجه به وجود 6 هزار هکتار باغ انگور در منطقه و ظرفيت بالاي کشاورزي در شهرستان مي طلبد هرچه زودتر نسبت به تامين اعتبار مورد نياز براي راه اندازي ايستگاه هواشناسي کشاورزي خليل آباد اقدام شود.
اصغرزاده با بيان اينکه ايجاد اين ايستگاه مي تواند خسارات اين بخش را به يک چهارم کاهش دهد، افزود: از نظر علمي درست نيست که از اطلاعات هواشناسي کاشمر براي وضعيت آب و هوايي شهرستان خليل آباد استفاده شود.
سطح زير کشت محصولات باغي و زراعي خليل آباد 18 هزار هکتار است که سالانه بيش از 238 هزار تن انواع محصولات از اين سطح برداشت مي شود.
شهرستان خليل آباد در 242 کيلومتري مشهد قرار دارد.
7497/5132
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۸۷۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستگاه زمان صوفی ۵۵ میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ انسیه رحمتی کارشناس پیش بین هواشناسی به خبرگزاری صدا و سیما گفت:شبانه روز گذشته ایستگاه زمان صوفی با ثبت ۵۵ میلیمتر، مهمانک ۵۱ و نیم میلیمتر و درکش با ۴۷ میلیمتر بیشترین میزان بارش را داشته اند.

وی افزود: بیشتر بارش‌ها امروز در شیروان، اسفراین و فاروج پیش بینی شده است.

کارشناس پیش‌بین هواشناسی استان اضافه کرد:  از امروز تا اوسط هفته آینده، بیشتر مناطق استان روند نسبی افزایش دما را خواهند داشت و پدیده غالب جوی افزایش ابر خواهد بود.
به گفته رحمتی کارشناس پیش بین هواشناسی استان شبانه روز گذشته کوسه با هشت درجه خنک‌ترین نقطه استان و اسماعیل آباد اسفراین با ۲۴ درجه گرمترین نقطه استان و برای بجنورد هم دمای کمینه یازده درجه پیش بینی شده که انتظار می‌رود به هشت درجه برسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۸ کیلوگرم تریاک در خلیل آباد
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد
  • ایستگاه زمان صوفی ۵۵ میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی
  • حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با ۶۲ میلی متر
  • بیش از ۱۰ برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد
  • ضرورت استقرار و استقلال تمام ادارات در خلیل‌آباد بعد از ۲۰ سال
  • نهضت ملی مسکن از برنامه‌های شاخص راه و شهرسازی خلیل آباد است
  • ثبت بیشترین بارندگی در رباط خان با ۲۵ میلی متر