Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: قیام 15 خرداد نشان می‌دهد که اساسا قیام ملت ایران یک قیام مذهبی است و رهبری‌اش به عهده رهبران مذهبی که در رأس آن‌ها حضرت امام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حسین کاشانی‌پور در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا، به مناسبت قیام 15 خرداد گفت: 15 خرداد یک روز بسیار مهم در تاریخ انقلاب ما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما وقتی نگاه می‌کنیم سابقه و پیشینه‌ی نهضت امام خمینی را که منجر به پیروزی انقلاب و نهایتا تأسیس جمهوری‌اسلامی و جایگزینی نظام اسلامی بجای رژیم ستمشاهی شد، نقش 15 خرداد را بسیار پررنگ می‌بینیم و از 15 خرداد به عنوان یک نقطه عطفی می‌توانیم نام ببریم که کارکردهای بسیاری را در نهضت اسلامی ما داشت.

مدیرکل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور افزود: اساس حرکت حضرت امام از سال 1341 به طور خیلی جدی بعد از رفراندوم ساختگی که شاه در ششم بهمن 1341 برای شش اصل پیشنهادی‌اش برگزار کرد، شروع شد.

رژیم پهلوی برای مخالفین و موافقین رفراندوم صندوق رأی جدا گذاشته بود

وی اظهار داشت: حتی شکل رفراندوم هم به گونه‌ای بوده که دو تا صندوق ایجاد کرده بودند یکی برای آرای موافق و یکی هم برای آرای مخالف که کسی جرأت نکند رأی مخالفی بدهد و کسانی که می‌خواهند رأی مخالف بدهند شناخته بشوند و این خبر هم در همان دقایق اول رفراندوم پیچید که کسانی که رأی مخالف در صندوق انداخته‌اند مورد ضرب و شتم مأموران قرار گرفته‌اند و به زندان انتقال داده شده‌اند و همین باعث شد که مخالفان بجای اینکه بروند و رأی بدهند اساسا از شرکت در رفراندوم خودداری کنند.

کاشانی‌پور ادامه داد: به هر حال دولت آن زمان یک رقمی حدود 5598000 نفر را اعلام می‌کند که در رفراندوم شرکت کرده‌اند و رأی مثبت داده‌اند و آرای مخالف شاه را فقط 4015 نفر اعلام می‌کند! بلافاصله شاه در روز هشتم بهمن بعد از اعلام نتیجه رفراندوم نطقی می‌کند و طی آن شعارهایی را مطرح می‌کند مبنی بر اینکه قرار است شرایط جدیدی به وجود بیاید و به طور کلی صحبت‌های شعاری و برنامه‌ای که غرب برای کشور ما طراحی کرده بود که توسط شاه اجرایی شود را ارائه می‌کند.

وی عنوان کرد: بعد از این قضیه تمام زمینه‌هایی هم که در آنجا طرح می‌شود مورد اعتراض علما هم قرار می‌گیرد، چرا که از نظر علمای اسلام از جمله حضرت امام برخی از آن موضوعات می‌توانست زمینه‌ساز ایجاد مشکل برای آینده کشور باشد. به همین جهت حضرت امام و علما حرکت می‌کنند و اعلامیه می‌دهند و اعتراض می کنند.

مدیرکل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اضافه کرد: زمینه‌ها همین‌طور پیش می‌رود و علمای بزرگ از جمله خود حضرت امام، آیت‌الله لنگرودی، آیت‌الله زنجانی، علامه طباطبایی، آیت‌الله گلپایگانی و خلاصه اکثر علما اعلامیه می‌دهند و مخصوصا اصلاح قانون انتخابات را غیرقانونی اعلام می‌کنند که جز آن موارد شش گانه‌ای بوده که شاه به رفراندوم گذاشته بود و حضرت امام پیشاپیش مراجع و بقیه همراه ایشان به این حرکت اعتراض می‌کنند.

امام فرمودند بجای عید دینی مجلس سوگواری تشکیل شود

کاشانی‌پور خاطرنشان کرد: حضرت امام می‌گویند ما امسال عید را عزای ملی اعلام می‌کنیم و می‌گویند بجای مجالس دید و بازدید، مجالس سوگورای تشکیل شود. آیت‌الله سید محمد بهبهانی نیز همین‌طور اعلامیه می‌دهند. روز دوم فرودین بعد از اعلام حضرت امام و علمای بزرگ، رژیم شاه به مدرسه فیضیه یورش می‌برد و این یکی از فجایع بزرگ حکومت شاه است. امام درباره حمله به مدرسه فیضیه اعلامیه می‌دهند و آن جنایت را تشریح می‌کنند و علمای شهرستان‌های اهل منبر هم به حرکت صریح‌تری دست می‌زنند.

وی ادامه داد: بعد از انتشار اعلامیه‌های متعدد و هم‌دردی با علمای قم، حتی علما چند روزی از رفتن به مساجد و منابر و اقامه نماز جماعت خودداری می‌کنند. امام یک اعلامیه کوبنده و تکان‌دهنده به مناسبت چهلمین روز فاجعه قم صادر می‌کنند و باز هم افکار عمومی را متوجه اقدامات شاه می‌کنند.

محرم 1383 قمری زمینه‌ساز قیام 15 خرداد 42 بود

کاشانی پور تأکید کرد: محرم که فرا می‌رسد، -محرم 1383 هجری قمری که در واقع زمینه قیام 15 خرداد سال 42 بوده- اولا رژیم شاه سعی می‌کند از حرکت انقلابی حضرت امام جلوگیری کند. مقدماتی فراهم می‌کند و حتی تلاش می‌کند تا از علما التزام بگیرد مبنی بر اینکه مجالس به شرطی تشکیل بشود که دعا به جان شاه بکنند! که حضرت اما باز هم اعلامیه‌ای صادر می‌کنند و اعلام می‌کنند که این التزام یک التزام غیرقانونی است و هیچ وجهی ندارد.

وی تصریح کرد: دستگاه جبار در سدد گرفتن التزام و تعهد از مبلغین و سران هیأت عزاداری است که از مظالم دم نزنند و دستگاه جبار را به خود واگذارند. اما امام تذکر می‌دهند و می‌گویند این هیچ ارزش قانونی ندارد و حتی این التزام‌گیرندگان هستند که مجرم و قابل تعقیب هستند. در واقع امام ظرفیتی را ایجاد می‌کنند برای علما که این حرکت روشن‌گرانه خودشان را ادامه بدهند و این حرکت به گونه‌ای شکل می‌گیرد که مقدمه قیام 15 خرداد می‌‍‌شود.

کاشانی پور اظهار داشت: حضرت امام سه روز قبل از 15 خرداد یعنی در 12 خرداد سال 42 سخنرانی می‌کنند و شاه و آمریکا و اسرائیل را را مورد حمله قرار می‌دهند. در بامداد روز 15 خرداد 1342 به منزل حضرت امام یورش می‌برند و ایشان را دستگیر می‌کنند و وقتی ایشان را بازداشت می‌کنند قیام 15 خرداد شکل می‌گیرد.

وی گفت: مردم از بامداد به منزل حضرت امام می‌روند و به همراه حاج آقا مصطفی به طرف حرم حضرت معصومه (س) حرکت می‌کنند. جمعیت مدام در قم بیشتر می‌شود تا جایی که رژیم شاه به تکاپو می‌افتد و برای شهربانی قم کمک می‌فرستد و آن‌ها شروع می‌کنند به تیراندازی برای کنترل جمعیت و منجر به کشته و مجروح شدن عده‌ی زیادی می‌شود.

حرکت 15 خرداد در نهضت ملت ایران تعیین‌کننده است

مدیرکل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اضافه کرد: این حرکت در تهران هم اتفاق می‌افتد در ورامین که بسیار مشهور است که حرکت می‌کنند و کشته‌های زیادی آنجا به ملت انقلابی ایران تحمیل می‌شود. در شهرهای دیگر مثل مشهد و شیراز و چندین شهر، این حرکت شکل می‌گیرد و در واقع می‌توان گفت نهضت فراگیر در 15 خرداد شروع می‌شود.

کاشانی‌پور ادامه داد: در خود تهران جمعیت حرکت می‌کند و ده‌ها هزار نفر از مردم با شعار «خمینی خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خیابان‌های تهران می‌روند و مسجد مدرسه حاج ابوالفضل را محل اجتماع در نظر می‌گیرند. ازدحام جمعیت به قدری زیاد می‌شود که کنترل از دست پلیس خارج می‌شود و مسجد و اطرافش در اختیار مردم قرار می گیرد و با شعار به راهپیمایی می‌پردازند. تظاهرات کنندگان به نفع حضرت امام در سه راه امین حضور و سرچشمه و میدان بهارستان به سمت خیابان فردوسی می‌روند و با نطق و خطابه انقلاب سفید شاه را محکوم می‌کنند.

وی تأکید کرد: حرکت 15 خرداد حرکتی است که می‌شود گفت در نهضت ملت ایران تعیین‌کننده است و آنچه مسلم است اینکه قیام 15 خرداد آثار بسیار مهمی را بجا می‌گذارد. این آثار، آثاری است که تا انتها همراه نهضت است و خوب است که ما به این موضوع بپردازیم و متأسفانه کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

کاشانی‌پور خاطرنشان کرد: از زمانی که نهضت انقلابی ملت ایران شروع شد در مقاطع مختلف مبارزات با رژیم شاه گروه‌های مختلف ملی‌ها، مذهبی‌ها، برخی از سازمان‌ها، گروه‌ها و احزاب درگیر آن بوده‌اند ولی همه‌ی آن‌ها بردهای کوتاه و محدود و غیرفراگیر داشته‌اند به جز حرکتی که حضرت امام داشتند که آثارش در قیام 15 خرداد نمایان می‌شود.

قیام 15 خرداد نشان داد که اساس قیام ملت ایران یک قیام مذهبی است

وی در رابطه با آثار قیام 15 خرداد گفت: یکی اینکه این قیام، رهبری حرکت‌های مخالف رژیم را در مذهبی‌ها منتقل و مستقر می‌کند. قیام 15 خرداد نشان می‌دهد که اساسا قیام ملت ایران یک قیام مذهبی است و رهبری‌اش به عهده رهبران مذهبی که در رأس آن‌ها حضرت امام است.

مدیرکل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی افزود: دوم اینکه کشتاری که شاه در قیام 15 خرداد از این ملت می‌گیرد، چهره مزور و دروغ‌گوی او را آشکار می‌کند. تا آن زمان هر اتفاقی می‌افتاد شاه آن را گردن نخست‌وزیرها می‌انداخت و آن‌ها را جابجا می‌‎کرد و خودش را در حاشیه‌ی امن قرار داده بود اما با وقوع قیام 15 خرداد ثابت شد که اساس مشکلات رژیم شاه و در راس آن خود شاه است.

کاشانی‌پور اضافه کرد: این موضوع باعث شد که کسانی که نگاه اصلاح‌طلبانه داشتند و دنبال رفورم بودند و رژیم سلطنتی را هم می‌خواستند بپذیرند اما در عین حال مسکلات را برطرف کنند؛ آن‌ها هم به این نتیجه رسیدند که باید با این رژیم درگیر شد و این رژیم خودش عامل بسیاری از مشکلات است.

وی از دیگر آثار مهم قیام 15 خرداد را بازگشت مردم به خویشتن عنوان کرد و اظهار داشت: حرکت حضرت امام و معرفی کشورهای سلطه‌گر و بیگانه به عنوان حامی شاه و مسیری که آن‌ها پیش روی کشور ایران قرار داده‌ بودند که کشور را به قهقهرا و دوری از آرمان‌ها و هویت دینی و ملی خودش می‌برد؛ باعث شد که قیام 15 خرداد زمینه‌ای فراهم کند تا یک نوع بازگشت به خویشتن در کشور شروع شود. به‌طوری‌که بعد از آن انجمن‌های اسلامی پدید می‌آیند و جو غیراسلامی در دانشگاه‌ها به آرامی شکسته می‌شود و به سمت حرکت‌های مذهبی روی می‌آورند.

انقلابیون برای اداره حکومت مدل جایگزین داشتند

کاشانی‌پور با اشاره به اینکه اساس نهضت ملت ایران یک نهضت اسلامی الهی و با بن‌مایه‌های اعتقادات دینی بوده، گفت: درست است که حرکت‌های مختلف در بعضی از مقاطع انجام شد به‌طوری‌که حتی ما می‌بینیم که جریان‌های ملی و جریان‌های دیگری که مخالف رژیم بودند مثلا با استبداد می‌جنگیدند در مقاطعی با هم همراه شدند و در کنار هم قرار گرفتند، اما آنچه مسلم است این است که آحاد ملت ایران و قاطبه مردم هیچ وقت به این بسنده نکردند که فقط با استبداد مقابله کنند، بلکه مطالبه جایگزین هم داشتند و آن مطالبه جایگزینشان اسلام بود و اینکه در این کشور اسلام مستقر بشود.

وی افزود: اگر جان دادند در راه اسلام دادند، اگر مخالفت کردند برای حفظ اسلام کردند، اگر حرکت کردند با هدایت رهبران اسلام حرکت کردند و آن حرکت جدی که کمر رژیم شاه را شکست چه در 15 خرداد 42 و چه در مقاطع بعد و چه در دوران انقلاب حرکتی بود که با هدایت رهبر الهی این نهضت بود.

کاشانی‌پور خاطرنشان کرد: حضرت امام به عنوان کسی که مطالبات ملت را پرچمداری می‌کرد، هم برای رفع ظلم و ستم اقدام کرد و در واقع یک رهبر شجاع انقلابی بود که در مقابل استبداد و حرکت‌های ظالمانه شاه ایستاده بود و هم حرفی برای گفتن داشت و مطالبه مردم را سر دست گرفته بود که مردم برای برون‌رفت از رژیم شاه دنبال حرکتی هستند که آن‌ها را به جایگاهی برساند که تابع قوانین اسلام و قرآن باشد و کشورشان با اسلام و قرآن اداره شود. این چیزی بود که در 15 خرداد با شفافیت مطرح شد.

وی اظهار داشت: ما وقتی به ریشه‌های نهضت توجه می‌کنیم به یک نتیجه کلی می‌رسیم که بزرگترین عامل سوق‌دهنده و حرکت‌دهنده در کشور ما ارزش‌های الهی است که ملت ایران برای خودشان برگزیدند.

کاشانی‌پور گفت: مردم ایران از هویت‌های ملی و هویت‌های دینی به صورت مجموعه هم‌افزا استفاده می‌کنند، اما آنچه که ملیت و کشور را برای آن‌ها ارزشمند می‌کند این است که این کشور پایگاه دین اسلام است و با اسلام می‌توانند کشور را حفظ کنند و این کشور را خاستگاه اسلام کنند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۹۱۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه جشنواره دانش و پژوهش امام علی (ع) برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار آریا شفقت رودسری صبح چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز معلم و اختتامیه دومین جشنواره دانش و پژوهش امام علی علیه السلام نداجا با بیان اینکه هر آنچه که مایه عزت و افتخار بوده به برکت خون شهیدان است، روز و هفته معلم را به معلمان و پیشکسوتان و اساتید تبریک گفت و افزود: امروز این دانشگاه مفتخر است مرکز تعلیم و تربیت افسران دریایی کشور است و از تمام سازمان‌های دریایی در این دانشگاه دانشجو داریم.

وی گفت: در حال حاضر شش رشته کارشناسی ارشد و یک رشته دکترا در این دانشگاه فعال است و در حوزه دریا دانشجویان سازمان کشتیرانی، شیلات، فراجا و مرزبانی را میزبانی می‌کنیم.

فرمانده دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) نوشهر با بیان اینکه نیروی دریایی به فرمایش مقام معظم رهبری نیروی بین‌المللی نظامی دریایی و سیاسی است، گفت: نیروی دریایی با مأموریت ۳۶۰ مایه افتخار ایران و مسلمین جهان شده است.

کد خبر 6099985

دیگر خبرها

  • سفر به ایران قدیم؛ این مرد خلبان مخصوص بالگرد اشرف پهلوی بود (+عکس)
  • برنامه‌های جشن هیات‌های مذهبی برای حضرت معصومه(س) اعلام شد
  • قالیباف: حضور هلال احمر از سیل دشتیاری تا جنگ غزه مایه افتخار است
  • حضور هلال احمر از سیل دشتیاری تا جنگ غزه مایه افتخار است
  • اختتامیه جشنواره دانش و پژوهش امام علی (ع) برگزار شد
  • ۳ هزار زنجانی به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)اعزام می شوند
  • ۳ هزار زنجانی به مراسم سالگرد امام راحل اعزام می شوند
  • سومین سوگواره فرهنگی و مذهبی «نی ناله» فراخوان داد
  • واگذاری ۶۰ واحد نهضت ملی مسکن شاهدیه یزد تا خرداد ماه
  • نهضت علمی امروز میراث پرافتخار مکتب امام صادق(ع) است