Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:01:01 GMT

واکاویی حمله انتحاری به همایش علمای افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۹۳۹۲۸

واکاویی حمله انتحاری به همایش علمای افغانستان

کابل - ایرنا - علمای افغانستان روز گذشته در کابل گردهم آمده بودند تا با صدور فتوایی جمعی، بر هر چه باور شرعی بودن حملات انتحاری و انفجارعلیه مردم بی دفاع دراین کشور مهر حرام بزنند که البته زدند و هنگام خروج از همین نشست مورد حمله انتحاری قرار گرفتند و کشته دادند.

در پایان نشست دیروز که بیش از دو هزار و 500 تن از علما از سراسر افغانستان در محلی موسوم به «خیمه لویه جرگه» یا مجلس بزرگان در داخل محوطه دانشگاه پلی تکنیک شهر کابل حضورداشتند ، عامل انتحاری حدود ساعت 11 و 30 دقیقه خود را به خروجی به شدت محافظت شده این همایش رساند و با انفجار خود 14 تن را کشت و بیش از 17 تن دیگر را زخمی کرد که درمیان کشته شدگان هفت تن از علمای مدعو نیز دیده می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«ذبیح الله مجاهد» که به عنوان سخنگوی گروه طالبان در فضای مجازی به راحتی فعال است ، ساعتی بعد از این حمله دست داشتن طالبان را در این انفجار رد کرد و البته دقایقی بعد گروه تروریستی داعش ننگ کشتن غیر نظامیان و علما را در این حمله بر عهده گرفت.
هر چند طالبان دست داشتن خود را در این حمله رد کرد اما امروز سه شنبه با صدور اطلاعیه ای در عمل موضع موافق خود را با این جنایت به شکلی دیگر اعلام کرد.
در اطلاعیه ای منتشر شد از سوی طالبان اعلام شده که نشست روز گذشته علمای افغانستان که با ادعای اقدام علیه جنگ و حملات انتحاری صورت گرفت به خواست مستقیم آمریکایی ها انجام شده است و این چنین نشست هایی مشروعیت ندارد.
طالبان ادامه می دهد که پیش از این جان نیکلسون فرمانده آمریکایی نظامیان خارجی مستقر در افغانستان اعلام کرده بود که از طریق مختلف از جمله نشست علما بر طالبان فشار وارد می کند.
این گروه همچنین اضافه کرده است که در نشست روز گذشته علما تعداد زیادی نبودند بلکه برای زیاد نشان دادن شمار علما بسیاری را از میان افراد عادی در این نشست جمع کرده بودند.
بر اساس اظهارات نهادهای امنیتی افغانستان مرز مشخصی برای تفکیک و شناخت گروه های تروریستی در این کشور وجود ندارد و بین حداقل 28 گروه موجود تفاوت شاخص موجود نیست و تنها با نام های مختلف مسئولیت حملات را نسبت به زشتی حمله بر عهده می گیرند.
در حملات زیادی که تاکنون در مناطق مختلف افغانستان رخ داده است ، اغلب حملاتی با قربانیان غیر نظامی و هدف های دینی و مذهبی مانند مساجد و تکایا و ترور عالمان دینی این عنوان داعش است که مسئولیت می پذیرد و اگر قربانیان و محل حمله مربوط به نهادهای امنیتی و نطامی باشد طالبان رخ می نماید.
پیش از این «محمد معصوم استانکزی» رئیس اداره عمومی امنیت ملی افغانستان در جمع نمایندگان مجلس این کشور گفته بود که هماهنگی عجیبی بین گروه های تروریستی وجود دارد و در برخی از این حملات تجهیزات حمله را شبکه حقانی فراهم می کند، انتحاری را طالبان قرض می دهد و حمله را داعش برنامه ریزی و اجرا می کند.
این اولین نشست علما نیست که برای حرام خواندن ماهیت جنگ مورد ادعای گروه های طالبان در افغانستان برگزار و فتوا صادر می شود نشستی بین المللی با حضور علمای افغانستان، پاکستان و اندونزی در 21 اردیبهشت ماه گذشته در جاکارتا برگزار شد و قرار است در آینده نزدیک مشابه آن دوباره در عربستان سعودی برگزار شود.
اما اثربخشی چنین رویکردی مانند نشست دیروز علما ، حداقل با توجه به حمله انتحاری روز گذشته در سایه تردید قرار گرفته است و تاکنون روشن نیست که پیام برآمده از این نوع گردهمایی علما به مخاطبان اصلی می رسد یا خیر؟
بسیاری بر این باورند که این گونه نشست ها تاثیری بر مخالفان مسلح دولت افغانستان از جمله گروه طالبان ندارد زیرا اولا ماهیت این درگیری ها را مبتنی بر دغدغه های دینی نمی دانند و دوم این که گروه های تروریستی مشروعیت جنگ خود را از فتوای علمای خود می گیرند نه علمای مردم .
طالبان پیش از این اعلام کرده بود که آنها برای مشروعیت جنگ خود فتوای بیش از یک هزار و 500 عالم دینی را دارند هر چند نگفته اند که این علما تکفیریشان در کجا ساکن هستند و در کدام مکتب افراطی مدعی پیروی از سلف مذهب خود درس خوانده اند.
گروه طالبان تاکید دارد که افغانستان توسط نظامیان خارجی و نیروهای آمریکایی اشغال شده و تا زمانی که آنها در افغانستان حضور داشته باشند ، مبارزه علیه اشغالگران شرعی است.
البته طالبان توضیح نمی دهند که در سال 2014 میلادی که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان شروع شد و می رفت که این بهانه جدی تداوم جنگ مرتفع شود، چرا به یکباره آنها بر حجم حملات و تهدیدهای خود افزودند؟ به شکلی که دوباره بهانه برای ماندن نیروهای خارجی به یک ضرورت و مطالبه دولت و مردم افغانستان برای تامین امنیت تبدیل شد.
به خاطر بی پاسخ ماندن چنین سوالاتی است که اغلب صاحب نظران در حوزه مطالعات افغانستان بر این باورند که جنگ جاری در این کشور ماهیت دینی ندارد بلکه اهداف دیگری در پوشش دین پنهان شده است.
«عبدالرحمان رحمانی» نماینده استان بلخ در مجلس نمایندگان افغانستان که شب گذشته در نشستی با عنوان «نزول قرآن و حمایت از فلسطین» در کابل سخن می گفت چنین نگاهی را تشریح کرد و گفت که در وجود نا امنی و دامن زدن به آن نمی توان نقش نیروهای آمریکایی را نایده گرفت.
او تامین منافع بلند مدت منطقه ای و استقرار در نزدیکی رقبای سیاسی در عرصه بین المللی را مهمترین دلیل درگیری دانست و افزود که نمی توان پذیرفت که نیروهای آمریکایی در رساندن و انتقال مهاجمان انتحاری به اهداف اگر دست نداشته باشند حتما خبر دارند.
او با اشاره به حمله دیروز به همایش علما افزود که اگر این طور نیست پس چگونه یک مهاجم انتحاری خود را به منطقه ای می تواند برساند که از یک شب قبل مسدود شده و تحت نظارت چند لایه است.
وی بر نگاهی منتقدانه به پیمان امنیتی میان کشورش با آمریکا و ناکارآمد خواندن آن تصریح کرد : انتحاری ها از آسمان پایین می آیند و از دل زمین هم خارج نمی شوند، بلکه آنها با حمایت مستقیم یا غیر مستقیم خارجی ها در مراکز خود ذخیره شده اند و به موقع در جای مورد نیاز عمل می کنند .
هفته گذشته 10 مهاجم انتحاری به وزارت کشور افغانستان با پوشش و سلاح اختصاصی پیمانکاران امنیتی آمریکایی و خودرو ضد گلوله مخصوص آنها خود را به دروازه ورودی ساختمان این وزارتخانه رساندند و هزاران سوال امنیتی پیرامون ماهیت گروه های تروریستی، منابع و سطح دسترسی آنها به تجهیزات و امکانات و حامیان آنها در اذهان عمومی ایجاد کردند.
«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان نیز مدعی است که بالگردهای ناشناس خارجی در انتقال تروریست ها و تامین مایحتاج آنها در سطح افغانستان رصد شده اند که البته همواره این ادعا از سوی مقامت آمریکایی و دولت افغانستان رد شده است.
به هر حال انفجار دیروز در برابر محل گردهمایی علما در کابل ضلعی تازه بر چند ضلعی معضل امنیت در افغانستان افزود و اگر تاکنون به عواملی مانند فساد گسترده در ساختار مدیریت افغانستان، فساد در عملکرد نیروهای خارجی و دخالت کشورهای دیگر برای ناامنی اشاره می شد و کور سوی امیدی از مسیر توصیه دینی برای رسیدن به صلح متصور بود متاسفانه این احتمال نیز قوت خود را از دست داد.
شاید لازم باشد صورت مسئله ناامنی در افغانستان را یک بار دیگر بر اساس اسناد و مدارک قابل اثبات و شواهد عینی موجود در صحنه درگیری و نه با حدس و اتهام تعریف کرد تا امکان حل درست آن نیز فراهم شود.
*آساق*291*1104*1586

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي علما فتوا حمله انتحاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۹۳۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی از شهر کابل، از تلاش دولت طالبان برای جذب گردشگران خارجی خبر داده است.

به گزارش عصرایران در این گزارش آمده است:

حدود 30 مرد در یک کلاس درس در کابل جمع شده اند، که بخشی از اولین گروه دانشجویی در یک موسسه تحت مدیریت طالبان است که قرار است متخصصان گردشگری و مهمان نوازی را آموزش می دهد.

این افراد قرار است پس از اتمام دوره در بخش های مختلف صنعت گردشگری مشغول به کار شوند. یک دانشجو مدل است و دیگری 17 ساله است که هیچ سابقه شغلی ندارد.

دانشجویان در سنین، سطح تحصیلات و تجربه حرفه ای متفاوتی هستند. همه آنها مرد هستند - زنان افغان از تحصیل بیشتر از صنف ششم منع شده اند.

حاکمان افغانستان عمدتا به دلیل اعمال محدودیت‌هایشان بر زنان و دختران در صحنه جهانی نام خوشی ندارند. اقتصاد این کشور بسیار خراب است، زیرساخت ها ضعیف و فقر زیاد است.

با این حال، خارجی‌ها به دلیل کاهش شدید خشونت، افزایش ارتباطات پروازی با مراکزی مانند دبی، به این کشور سفر می‌کنند. اعداد زیاد نیستند و در واقع طی دهه های گذشته هرگز نبوده اند. 

در سال 2021، طبق آمار رسمی تنها 691 توریست خارجی به افغانستان سفر کرده؛ در سال 2022، این رقم به 2300 نفر افزایش یافت و پارسال به رقم 7 هزار نفر رسید.

"محمد سعید" رئیس اداره توریسم در کابل گفت که بزرگترین گروه بازدیدکنندگان خارجی از کشور چین به دلیل نزدیکی و جمعیت زیاد آن است. البته از نظر او افغانستان نیز نسبت به برخی از همسایگان خود برتری هایی دارد.

سعید گفت:" آنها به من گفته اند که نمی خواهند به پاکستان بروند زیرا خطرناک است و مورد حمله قرار می گیرند. این را ژاپنی ها به من هم گفته اند. این برای ما خوب است."

اما مشکلاتی جدی هم در روند جذب گردشگر خارجی هم دارد.

سلفی گرفتن گردشگران افغان در محوطه کاخ "دارالامان" در شهر کابل/ آسوشیتدپرس

دسترسی به ویزا دشوار و پرهزینه است. بسیاری از کشورها پس از بازگشت طالبان به قدرت، روابط خود را با افغانستان قطع کردند و هیچ کشوری آنها را به عنوان حاکمان قانونی کشور به رسمیت نمی شناسد.

سفارت‌خانه‌های افغانستان یا تعطیل شدند یا فعالیت‌های خود را متوقف کردند. جنگ قدرت بین سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های افغانستان متشکل از افرادی از دولت سابق مورد حمایت غرب و آنهایی که تحت کنترل کامل دولت طالبان هستند، وجود دارد.

سعید می پذیرد که موانعی برای توسعه گردشگری افغانستان وجود دارد، اما گفت که برای غلبه بر آنها با وزارتخانه ها همکاری می کند.

هدف نهایی او رسیدن به شرایط صدور ویزا در بدو ورود برای گردشگران است، اما ممکن است سال‌ها با آن شرایط فاصله داشته باشد. شبکه جاده ای که در برخی نقاط کشور نیمه آسفالت است یا وجود ندارد، مشکلاتی دارد و خطوط هوایی تا حد زیادی از حریم هوایی افغانستان اجتناب می کنند.

شهر کابل به عنوان پایتخت بیشترین پروازهای بین المللی را دارد، اما هیچ فرودگاه افغانستان مسیر مستقیم با بازارهای توریستی بزرگ مانند چین، اروپا یا هند ندارد.

علیرغم چالش ها، سعید می خواهد که افغانستان به یک پایگاه بزرگ گردشگری تبدیل شود، جاه طلبی ای که به نظر می رسد توسط رهبران ارشد طالبان حمایت می شود.

او در این زمینه گفت:"من به دستور بزرگان (وزرا) به این بخش فرستاده شده ام. آنها باید به من اعتماد کنند زیرا مرا به این مکان مهم فرستاده اند."

دانشجویان مشغول تحصیل در موسسه گردشگری کابل هم آرزوهایی دارند. "احمد مسعود تلاش" مدل افغان که در موسسه تحصیل می کند، می‌خواهد در مورد مکان‌های زیبای افغانستان پست‌های اینستاگرامی بگذارد و تاریخچه آنها را برای ارایه رسانه‌ ای بیاموزد.

"سمیر احمدزی" فارغ التحصیل دانشکده بازرگانی، می خواهد یک هتل باز کند، اما فکر می کند که ابتدا باید درباره گردشگری و مهمان نوازی بیشتر بداند.

احمدزی گفت: "آنها (توریست های خارجی) مدام می شنوند که افغانستان عقب مانده و درگیر فقر و جنگ است. ما 5 هزار سال تاریخ داریم. باید صفحه جدیدی درباره افغانستان ایجاد شود."

کلاس ها شامل صنایع دستی افغانستان و مبانی مردم شناسی است.

یک موضوع غیررسمی نحوه تعامل با زنان خارجی و اینکه چگونه رفتار یا عادات آنها می تواند با آداب و رسوم و احکام محلی تضاد داشته باشد. به عنوان مثال می توان از سیگار کشیدن یا غذا خوردن زنان در ملاء عام، اختلاط آزادانه با مردانی که از نظر خونی یا ازدواج با آنها ارتباطی ندارند، باشد.

طالبان یک محدودیت جدی در زمینه نحوه پوشش زنان در اجتماع وضع کرده و الزاماتی را برای آنها برای داشتن سرپرست مرد یا محرم در هنگام سفر وضع کرده اند. با این قوانین صرف غذا، سفر به تنهایی و معاشرت با زنان دیگر در جمع سخت تر شده است. با بسته شدن سالن‌های ورزشی به روی زنان و ممنوعیت سالن‌های زیبایی، مکان‌های کمتری وجود دارد که آنها بتوانند بیرون از خانه همدیگر را ملاقات کنند.

"سرنا" تنها هتل پنج ستاره این کشور، به نشانه آماده شدن این کشور برای بازدیدکنندگان خارجی بیشتر، پس از یک ماه تعطیلی، سالن اسپا و زنانه خود را برای زنان خارجی بازگشایی کرده است.

اتباع خارجی برای دسترسی به خدمات باید پاسپورت خود را نشان دهند. ورود زنان افغانستانی به این محل ممنوع است.

محدودیت‌های زنان و دختران افغان بر شرکت‌های مسافرتی خارج از کشور فشار می‌آورد، زیرا آنها می‌گویند که سعی می‌کنند با اهدای کمک‌های مالی، حمایت از پروژه‌های محلی یا فقط بازدید از مشاغل خانوادگی، بر جنبه مثبت تعاملات فرهنگی تمرکز کنند.

"شین هوران" بنیانگذار "راکی رود تراول" گفت که سفر به افغانستان نباید به عنوان تایید دولت یا رژیم سیاسی خاص تلقی شود.

در نهایت، هدف باید حمایت از شیوه‌های گردشگری مسئولانه باشد که به طور مثبت به اقتصاد محلی کمک می‌کند و احترام و درک متقابل را تقویت می‌کند.

او گفت که هیچ نظری از سوی مقامات در مورد آنچه که گروه‌های تور دیده‌اند یا انجام داده‌اند وجود ندارد و این شرکت از نزدیک با یک سازمان حقوق زنان در افغانستان همکاری می‌کند. هوران افزود: درصدی از هزینه تور صرف حمایت از برنامه های این سازمان شد.

هیچ زنی در موسسه گردشگری و مدیریت هتلداری وجود ندارد. دانشجویان مرد مشغول تحصیل به  این موضوع اشاره نمی کنند. اما یک مسئول در اداره گردشگری به این موضوع اشاره می کند.

این مقام که از ترس نخواست نامش فاش نشود، گفت: " این یک وضعیت دلخراش است. حتی اعضای زن خانواده می پرسند که آیا می توانند اینجا درس بخوانند. اما با تغییر دولت، سیاست تغییر کرد. زنانی که پیش از به روی کار آمدن طالبان در این موسسه درس می‌خواندند هرگز برنگشتند و فارغ التحصیل نشدند."

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سفر به افغانستان طالبان (1): فرودگاه خلوت/ سقوط اقتصاد / رضایت از امنیت طالبان چهره زنان گردشگر خارجی را پوشاند! (+عکس) گردشگران آمریکایی، فرانسوی و تایلندی در افغانستان طالبان (+ عکس) / "به من می گویند دیوانه ای که به آنجا می روی!"

دیگر خبرها

  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفت
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف