Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@11:51:34 GMT

شب قدر؛ قلب ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۹۸۹۸۲

شب قدر؛ قلب ماه رمضان

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حالا که خداوند توفیق داده و امسال نیز شب‌های قدر را درک می کنیم، این شب‌های عزیز را قدر بدانیم، با چشمانی اشکبار خدا را صدا بزنیم و بگوئیم ای بنده نواز مهربان بی همتا نگاه مهربانت را بدرقه  راهمان کن و دست‌های گرم و نوازشگرت را از ما بندگان خطاکار دریغ مکن.

ماه مبارک رمضان از افضل ترین ماه‌ها پیش خداوند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهی که بندگان خداوند به واسطه روزه گرفتن و انجام اعمال و عبادات خاص این ماه مورد لطف و عنایت خداوند قرار می گیرند. در ماه مبارک رمضان شب‌های قدر افضل بودن این ماه را چند برابر می‌کند. در شب‌های قدر فرشتگان آسمان را به زمین پیوند می‌زنند  و دست‌های ربنا به آسمان گشوده می‌شود و آسمانیان شاهد ناله های مومنان زمینی هستند.

اهمیت و ارزش شب‌های قدر به گونه‌ای است که شب قدر برتر از هزار ماه است و هر چقدر در فضیلت این شب‌ها گفته شود نمی توان گوشه‌ای از  از عظمت و اهمیت و فضیلت شب قدر  و احیاء آن را به جا آورد. ثواب تلاوت قران کریم در این شب های عزیزبا فضیلت ده‌ها آیه در سایر ایام برابری می کند.

طبق احادیث و روایات ائمه دینی(ع) یکی از اعمال پر فضیلت ایام ماه مبارک رمضان تلاوت قران، روزه گرفتن، صله ارحام، افطاری دادن های ساده و بی آلایش و دستگیری از نیازمندان و فقرا جامعه است و انجام این امور از اهمیت و فضیلت خاصی برخوردار است. و خداوند متعال ثواب و پاداش ویژه ای برای بندگان خود در نظر می گیرد.

لیلا حیدری، مدرس دانشگاه با اشاره به وجود آیات و روایات متعددی درباره اهمیت شب‌های قدر به خبرنگار ایکنا می گوید: شب قدر شب نزول کلام نورانی وحی یعنی قرآن کریم است، شبی که قران کریم به عنوان کامل ترین و ماندگارترین کتاب الهی  بر حضرت محمد (ص) نازل شده است و اینکه قران کریم در چه ماهی و چه شبی نازل شده است نشان از اهمیت امر نزول دارد.

 وی افزود: قرآن کریم در سوره قدر می فرماید: ما این قرآن را در شب پربرکت نازل کردیم و در آیه ای دیگر می فرماید: این شب پربرکت شب قدر است.

حیدری با اشاره به این که قران کریم در دو نوبت بر قلب مبارک پیامبر اکرم(ص) نازل شده است اظهارکرد: نزول قران کریم ابتدا به صورت تدریجی و سپس به صورت دفعی یعنی یکباره نازل شده است. و نزول قران کریم در شب قدر نزول دفعلی بوده است.

این مدرس دانشگاه سپس با اشاره به اینکه  تقدیر بندگان در شب قدر نوشته می‌شود ادامه داد: طبق روایات مستندی که از بزرگان دینی و ائمه اطهار وارد شده است می‌توان اشاره کرد که امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند: شب نوزدهم ماه مبارک رمضان شب برآورد اعمال، شب بیست و یکم شب تصویب اعمال و شب بیست و سوم نیز تنفیذ و امضاء شدن اعمال بندگان خداست.

وی در ادامه ماه مبارک رمضان را متعلق به آقا امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام ذکر کرد و گفت: حضرت علی(ع) پدر یتیمان عالم در شب‌های پرفضیلت قدر به شهادت رسیده اند و دنیا در ماتم ایشان به سوگ نشسته و داغدار است.

وی ادامه داد: می‌توان گفت شب قدر بزرگ ترین سند امامت و تداوم آن در طول زمان است و تدام و ادامه دادن شب قدر دلیل محکمی برای تداوم امامت است و حتی پیامبر اکرم (ص) نیز در بین اصحاب و یاران خود همواره بر این موضوع تاکید و تصریح می کردند.

مدرس دانشگاه در ادامه طلب آمرزش و بخشش به درگاه خداوند را یکی دیگر از اعمال شب قدر دانست و افزود: بندگان الهی در شب‌های پر فیض و پر فضیلت قدر تلاش می کنند تا با نزدیک شدن به خداوند رحمت و بخشش الهی را به دست آوردند چنان چه احادیث زیادی نیز در این زمینه وجود دارد.

حیدری با ذکر احادیث مربوط به شب زنده داری در شب‌های قدر گفت: به عنوان مثال در کتاب وسائل الشیعه نقل شده است که حضرت رسول اکرم (ص) می فرمایند: کسی که در شب قدر با پا خیزد و از روی ایمان و اخلاص بیدار باشد گناهان گذشته اش بخشیده می شود.

وی  تصریح کرد: همچنین  همه مقدرات بندگان خدا در طی سال در شب قدر رقم می خورد و در شب قدر فرشتگان زیادی به زمین می آیند.

در تفسیر نمونه آمده است که امام صادق علیه السلام فرموده اند: از کتاب خدا استفاده می شود که شمار ماه های سال نزد خداوند 12 است و سرآمد همه ماه ها ماه رمضان و قلب ماه رمضان لیله القدر است.

حیدری اظهار کرد: در شب قدر اعمال بندگان بر حجت خدا عرضه می‌شود و طبق آیات و روایات شب قدر منحصر به زمان  رسول خدا نیست و فرشتگان در شب قدر مقدرات یک سال را نزد ولی زمان عرضه می کنند و این موضوع از همان روز اول وجود داشته و تا قیامت نیز ادامه خواهد داشت.

در فضای نیایش شب قدر دل های شکسته را نیز دعا کنیم، دست‌های گدایی خود را به آسمان بلند کرده و ربنا بخوانیم و جوشن کبیر را در دل زمزمه کنیم و برای رفع غم های مومنین و گشایش امور مسلمین دعا کنیم.

 با خدای خود راز دل گوئیم و بخواهیم در فرج مولایمان تعجیل کند  و  دست هایمان که دخیل عشق بسته‌اند را از کرم لطف خود سیراب کند و به عظمت و جلالش سوگند دهیم که عاقبت همه را ختم به خیر کند.

با خدای خود راز دل گوئیم که با  باران رحمتش دل های ما تشنگان را سیراب کند  و جان هایمان را از آب زلال خود شستشو دهد.   

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۹۸۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور حکم انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان

با حکم محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، علی باقری به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان منصوب شد.

علی باقری از یکم بهمن ۱۴۰۲ به عنوان سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری خدمت رسان حوزه کشاورزی استان بوده است.

در این حکم آمده است: "با توجه به سوابق و تجارب جنابعالی به موجب این حکم به سمت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان منصوب می‌شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری نیرو‌های متخصص و متعهد آن سازمان و اعمال نظارت مستمر بر اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت در استان، در نیل به اهداف بخش کشاورزی گام‌های موثر بردارید.

توفیق شمارا از درگاه خداوند منان خواستارم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد
  • انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • صدور حکم انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است