Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، سلسله نشست‌هایی را عنوان «بررسی مبانی پنج گانه تربیت در سند تحول بنیادین در وصیت نامه شهدا» برگزار کرده است که در نظر داریم هر روز گزارشی از یکی از این نشست‌ها را ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*** رتبه اول کنکور سراسری

حجت الاسلام والمسلمین درودی به تشریح مبانی اساسی تربیت در سند تحول بنیادین از دیدگاه تربیتی «برگزیده رتبه اول کنکور سراسری شهید والا مقام احمد رضا احدی» پرداخت و گفت: دانشجو و دانش آموز عصر ما، اگر می‌خواهد به سروری برسد باید سبک زندگی خود را با امثال شهید احدی  تطبیق دهد و از این رهگذر است که می توان نسلی مؤمن و معتقد به مبانی دینی را تربیت کرد. 

 *** کنکور  شهادت طلبی

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش افزود: شهید احدی با طرح سؤال‌های متعدد در وصیت نامه خود در واقع سؤالات کنکور  شهادت طلبی را طرح کرده و اگر کسی به جواب های این سئوالات برسد، به دانشگاه شهید و شاهد راه یافته است .

وی ادامه داد: شهید احدی در وصیت نامه خود به جوانان دانشجوی عصر کنونی این مرز و بو م یک معادله چند وجهی می‌دهد و می‌گوید «چه کسی می‌تواند این معادله را حل کند؟» سپس با طرح سی سؤال، جوان در حال آسایش امروز را به چالش کشیده است و می‌گوید «کدام مسأله را حل می‌کنی؟ برای کدام امتحان درس می‌خوانی؟ و به چه امید نفس می‌کشی!؟ هواپیمایی با یک و نیم برابر سرعت صوت از ارتفاع ده متری سطح زمین، ماشین لندکروزی که با سرعت در جاده مهران دهلران حرکت می نماید، مورد اصابت موشک قرار دهد، اگر از مقاومت هوا صرف نظر شود، معلوم کنید، کدام تن می سوزد!؟»

*** چه کسی می‌داند فرود یک خمپاره قلب چند نفر را می درد؟!

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: از دیگر سؤالات در وصیت‌نامه این است « چه کسی می‌داند فرود یک خمپاره قلب چند نفر را می درد؟!چه کسی می‌داند جنگ یعنی چه؛ یعنی آتش؛ یعنی گریز به هر جا؛ به هر جا که اینجا نباشد،یعنی اضطراب که کودکم کجاست؟ جوانم چه می‌کند؟ دخترم چه شد؟ به راستی ما کجای این سؤال‌ها و جواب‌ها قرار گرفته ایم؟! کدام دختر دانشجویی که حتی حوصله ندارد عکس‌های جنگ را ببیند و اخبار آن را بشنود، از قصه ی دختران معصوم سوسنگرد با خبر است؟! چه کسی معنی این جمله را درک می‌کند: نبرد تن و تانک یعنی چه ؟!

وی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این سند فاخر به دنبال پاسخ به سؤالات شهیدان والامقامی چون شهید احدی است همان شهیدی که با بیان این بیت به ما پیام می‌دهد «صفایی ندارد ارسطو شدن/خوشا پر کشیدن، پرستوشدن».

*** کرسی آزاد اندیشی شهدا 

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش افزود: وقتی بند بند وصیت نامه این شهید ارجمند را می‌خوانیم، گویی الان با قشر دانشجو صحبت می‌کند و کرسی آزاد اندیشی راه انداخته است و آنان را به نوع دوستی و حب وطن دعوت می‌کند، تا دیگر هیچ گاه در مقابله با تفکر داعشی کوتاه نیایند؛ آری او بیش از سه دهه قبل گفته است «آی پسرک دانشجو، به تو چه مربوط است که خانواده‌ای در همسایگی تو داغدار شده است!؟ جوانی به خاک افتاده است؟آی دخترک دانشجو، به تو چه مربوط است که دختران سوسنگرد را به اشک نشانده‌اند!؟ و آنان را زنده به گور کردند؟»

*** پاسخ‌های سند تحول به این پرسش‌ها 

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی گفت: حال باید این سؤالات شهید احدی را با مبانی تربیتی سند تحول بنیادین تطبیق داد و طبق آن برای تربیت نسل جدید چاره اندیشی‌کرد؛ باید بررسی کنیم مقصود از بی تفاوت نبودن دانش آموزان در بحث تربیت سند تحول چیست؟ آیا با بی تفاوتی به سهم شهیدان در تربیت حیات طیبه، می توان توسعه عدالت محور را پایه ریزی نمود؟ چگونه توصیه شهیدان در عدالت آموزشی قابل مشاهده است و آیا بدون دستورات وحی و توصیه شهیدان، می توان آفات و آسیب‌های عدالت اجتماعی را برطرف نمود؟

وی در تبیین هرکدام از شاخص ها با استناد به عدالت محوری در تربیت سند تحول (ص250-251 مبانی نظری سند تحول) افزود: در آیات و روایات، مقوله عدالت یکی از ارکان حیات اجتماعی تلقی شده و مورد توجه بوده است. بر اساس بیان قرآن، هدف اساسی ارسال پیامبران، برای برپایی عدالت  در جامعه  است؛ از این رو یکی از اهداف اساسی حکومت اسلامی، اجرا و بسط عدالت درجامعه است. 

وی خاطر نشان ساخت: عدالت در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تربیتی قابل پیگیری است؛ البته بر اساس آیات قرآن، حوزه‌های عدالت متعددند و خود، خانواده، خویشان ، امت و جامعه انسان‌ها، را شامل می‌شود.

*** معنای عدالت از نگاه علامه طباطبایی

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: از نظر علامه طباطبایی، معنای اصلی عدالت، اقامه مساوات میان امور است؛ به اینکه هر امری  را آنچه سزاوار است بده تا همه امور مساوی شود و هریک در جای واقعی خود که مستحق آن است قرار بگیرد.

وی افزود: عدالت در مردم و بین مردم این است که هرکسی را در جای خود که به حکم عقل یا شرع و عرف مستحق آن است قرار دهی؛ با توجه به این تعریف علامه طباطبایی می‌توان گفت عدالت اجتماعی در یک سطح با مساوات برابر است و در سطحی نیز رعایت تفاوت هاست.

حجت الاسلام والمسلمین درودی بیان داشت: در واقع در مفهوم عدالت نیز تساوی با «عقل، شرع و عرف» وجود دارد، از سوی دیگر می‌توان گفت عدالت اجتماعی مقوله‌ای است که به روابط افراد و گروه‌بندی‌های در جامعه مربوط  می‌شود. گروه‌ها و طبقات اجتماعی به شکلی باید تعامل داشته باشند تا بین آنها شکاف ایجاد نشود. در واقع عدالت خواهی و عدالت ورزی یعنی حساسیت نسبت به کنش گروه ها و گروه بندی‌ها و حرکت شکافهای اجتماعی.

 وی، یکی از عرصه‌های بنیادی بر پایی عدالت اجتماعی را توسعه عدالت در امر تربیت دانست و گفت: امروزه استفاده برابر مردم از امکانات تربیتی، می‌تواند مصداقی از اجرای عدالت باشد؛ خصوصاً که در دنیای امروز نپرداختن به این عرصه، ظلم به مردم محسوب می‌شود. بر این اساس، بدون شک یکی از ویژگی های مهم الگوی مطلوب تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران عدالت محوری است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۰۳۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به معلم «سرمایه‌گذاری برای کشور» است/ آموزش و پرورش، مسئله اول کشور

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، امروز در آئین تجلیل از معلمان نمونه کشوری اظهار کرد: موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، اساس برای رشد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اساس برای آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از جامعه و اساس برای ارتقای یک نسل است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تعلیم و تربیت ناظر بر رفع همه آسیب‌هایی است که امروز جامعه را رنج می‌دهد، افزود: تعلیم و تربیت ناظر بر رفع همه دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، جامعه‌شناسان، آسیب‌شناسان و خانواده‌های گرامی دارند؛ بر همین اساس آموزش و پرورش برای ما، مساله اول کشور است.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی، به فرهنگ، ساختن انسان و ساخت جامعه قرآنی توجه کرده است، اظهار کرد: یک جامعه نمونه با نگاه به آموزش و پرورش، رشد خواهد کرد و محور اصلی آن، معلم برای ساختن جامعه و مدرسه برای ساختن انسان‌ها خواهد بود.

رئیس‌ جمهور با تاکید بر اینکه مدرسه مرکز ایجاد امید در جامعه است، گفت: حوادث روزگار به گونه‌ای است که شاید مسائلی برای دانش آموزان ایجاد شود که باید معلمان تلاش کنند گره‌های ذهنی دانش‌آموزان را باز کنند.

وی با بیان اینکه باید یک بازنگاهی به آنچه هستیم و آنچه باید باشیم و همچنین وضع مطلوب و وضع موجود داشته باشیم و تلاشی همگانی را برای کم‌کردن فاصله وضع موجود با وضع مطلوب صورت دهیم گفت: گام‌های برداشته شده، گام‌های قابل توجهی بوده اما نگاه به سند تحول آموزش و پرورش، ما را بر آن می‌دارد که یک وضعیت مطلوب و یک نقطه هدف را در نظر بگیریم.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: این سند می‌تواند مستند رفتاری و اقدامی ما قرار بگیرد و ما مستند به آن حرکت کنیم؛ برای اینکه کارهایی انجام می‌شود هر کدام یک شکل خاصی نداشته باشد و بتواند به صورت هماهنگ، منسجم و با یک هارمونی و به صورت موزون حرکت کند.

وی گفت: لازمه این امر آن است که به این سند نگاه کنیم. این سند، مستند اقدام خانواده، مدرسه، آموزش و پرورش و دستگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش است؛ دستگاه‌هایی که باید کمک کنند تا آموزش و پرورش بتواند این سند را اجرایی کند.

رئیس‌ جمهور اضافه کرد: طبیعتاً آن بخش‌هایی که در حوزه اقدامات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری برای کمک به مدرسه مسؤولیت دارند، اقدامات‌شان بسیار مهم است تا ما بتوانیم این سند را اجرایی کنیم.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: امروز نگاه آموزش و پرورش این است که با تحول و ضرورت این تحول، برنامه‌ها را تنظیم می‌کند و اقداماتی که گام به گام طی می‌شود، در این راستا است.

وی گفت: همه بدانند که ما نیازمند تحول هستیم و این، گام اول است. مدیر مدرسه و معلم که محور تحول هستند، باید ضرورت انجام این تحول را بدانند و هر کاری که ما را به بررسی فرایند تحول نزدیک کند و ما وضعیت را به نحوی قرار دهیم که برای دستیابی به این تحول و انسان ساخته شده در مدرسه باشد که می‌تواند آینده، فرهنگ و عدالت را بسازد.

مبنای عدالت در سطح کشور، آمایش سرزمینی است

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه از زمانی که به دولت آمدیم، گفتیم که سازمان برنامه و بودجه، باید بودجه را بر اساس عدالت تقسیم کند و باید عدالت را معنا کنیم گفت: مبنای عدالت در سطح کشور، آمایش سرزمینی است؛ اینکه کجاها برخوردارتر و کجاها کمتر برخوردار هستند؛ عدالت آموزشی بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه پرچم عدالت را نظام جمهوری اسلامی برداشته و در همه سطوح باید عدالت اجرا شود افزود: هیچ مفهومی در مفاهیم دینی ما بعد از توحید به گستردگی و فراگیری عدالت وجود ندارد.

حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: آنچه به عنوان سلطه و تهاجم و شبیخون فرهنگی یاد می‌کنیم و آنکه می‌تواند با همه ابزاهای ارتباطاتی و اطلاعاتی در دست بشر از آن صیانت کند، فضای مجازی است. اما راه حل چیست؛ فقط صیانت بخشی از جامعه در مقابل تهاجم به ساخته شدن افراد در مدرسه است. آیا محدودیت سازی و ممنوعیت امکان پذیر است؟ خیر هیچکدام امکان پذیر نیست.

دشمن، آموزش و پرورش رشدیافته نمی‌خواهد

وی گفت: این ابزار باید برای خدمت در تعلیم و تربیت و ارتقای فرهنگی و علمی جامعه و ارتقای علم و دانش استفاده شود. با علم و دانش و تلاش باید کاری کرد که در خدمت ارتقای علم و دانش قرار بگیرد که راه آن، تعلیم و تربیت و مدرسه است.

رئیس‌ جمهور گفت: برخی از عقب‌ماندگی‌ها به طور عادی قابل جبران نیستند بلکه راهکار مدیریت جهادی می‌خواهند؛ مدیریتی که اندیشه و انگیزه می‌خواهد تا بتواند این عقب‌ماندگی را جبران کند.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: دشمن، امروز آموزش پرورش رشدیافته، نوآوری و فناوری، رشد اقتصادی و رشد تولید را نمی‌خواهد اما ما همه این‌ها را می‌خواهیم و این، ایجاد خواهد شد.

رئیس‌ جمهور گفت: برای همه شما معلمان به معنای واقعی احترام قایل هستیم و بنای ما توجه به تعلیم و تربیت و مقام رفیع معلم است؛ هر توجهی به معلم را به مثابه سرمایه‌گذاری برای کشور است.‌

حجت‌الاسلام رئیسی هرگونه هزینه برای تقویت جریان آموزش و پرورش و جریان علم و فرهنگ و ارتقای اخلاق در جامعه را سرمایه‌گذاری دانست و گفت: نتایج این هزینه را امروز و در آینده، بیش از بیش مشاهده خواهید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سریع‌تر اجرایی شود
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع تر اجرایی شود
  • معاون اول رئیس جمهور: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود
  • سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود
  • توجه به معلم «سرمایه‌گذاری برای کشور» است/ آموزش و پرورش، مسئله اول کشور
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • سلسله کارگاه راه‌اندازی کسب و کار در دانشگاه شهید چمران اهواز
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی