Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@06:19:46 GMT

عشایر ایل شاهسون نماد گردشگری فرهنگی بیله سوار است

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۳۵۸۰۷

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4
  
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیله سوار  عشایر ایل شاهسون را به عنوان نماد گردشگری فرهنگی این شهرستان عنوان کرد
.
 
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، فرنام حامد با اشاره به اینکه عشایر ایل شاهسون به عنوان یکی از بزرگ ترین تشکیلات ایلی کشور محسوب می شود، اضافه کرد: دوره پیدایش ایل شاهسون به زمان حکومت شاه عباس اول صفوی مرتبط است  که وی جهت مقابله با قدرت روز افزون قزل باش‌ها و همچنین تهاجمات خارجی با فراخوان طوایف کوچ رو و دامدار موجب ایجاد یک کنفدراسیون ایلی با ساختار اقتصادی و نظامی نیرومند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیله سوار گفت: از دوره صفوی عشایر شاهسون یکی از ارکان نظامی و اقتصادی قدرتمند محسوب می شده و سابقه تاریخی ایل شاهسون و نقش آن ها در برهه های مختلف تاریخ کشور قابل توجه است.
 
حامد با بیان اینکه در وضعیت فعلی عشایر ایل شاهسون در دو بخش شهرستان بیله سوار ساکن هستند، افزود: عشایر ایل شاهسون در 32 طایفه سکونت دارند.
 
وی با بیان اینکه نوع معیشت، آداب و رسوم، البسه و آلاچیق عشایر  از جاذبه های فرهنگی این شهرستان محسوب می شود، متذکر شد: به عنوان مثال خانه های متحرک یا آلاچیق از ترکیب چوب، نمد و فلز احداث می شود که زیبایی بصری قابل توجهی داشته و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مورد توجه است.
 
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیله سوار ادامه داد: از سویی البسه عشایر  یکی از نمونه های البسه بومی محلی منحصر به فرد است به طوریکه البسه بانوان از 9 قطعه تشکیل شده است.
 
حامد همچنین به آداب و رسوم عشایر شاهسون اشاره و تصریح کرد: عشایر شاهسون آداب و رسوم متنوعی در اعیاد ملی و مذهبی دارند که بر اساس عقاید دینی مذهبی شکل گرفته است. او با اشاره به رواج موسیقی محلی در بین مردم عشایر، ادامه داد: صنایع دستی این قشر نیز متنوع و کم نظیر بوده بطوریکه می توان به تولید ورنی، خیک پالاز، مفرش، نمد، جاجیم، خورجین و گلیم اشاره کرد /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 آداب و رسوم زیبایی صنایع دستی صنایع دستی و گردشگری گردشگری تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۳۵۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم گفت: حدود ۴۷۵۰ خانوار از پنج طایفه بزرگ عشایر قشقایی و ۶۰۰ هزار راس دام وارد ییلاقات سمیرم شدند.

علی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: استان فارس یکی از مسیرهای اصلی کوچ عشایر به شهرستان سمیرم است.

وی افزود: حدود چهار هزار و ۷۵۰ خانوار از پنج طائفه بزرگ عشایر قشقایی و ۶۰۰ هزار راس دام از استان‌های فارس، کهکیلویه و بویر احمد، بوشهر و خوزستان وارد ییلاقات سمیرم شدند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم تصریح کرد: حدود ۲۵ درصد تولیدات گوشت قرمز را عشایر تولید می‌کنند که صنایع دستی، لبنیات و محصولات دیگر را در فصل حضور در شهرستان سمیرم تأمین می‌کنند.

وی عنوان کرد: عشایر شهرستان بدلیل شرایط سخت خشکسالی در مناطق قشلاقی محبور به کوچ زودهنگام به ییلاق شدند و کوچ در شرایط فعلی هزینه زیادی به عشایر تحمیل می کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات کوچ عشایر، میان بندها توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی، کشاورزان روستایی و واگذاری های بی‌رویه مراتع و اراضی ملی، احداث جاده های زیاد و … است که اشغال شده و امکان اتراق راحت و چند روزه را غیر ممکن نموده است.

وی با اشاره به هزینه حمل خودرویی بسیار بالا تصریح کرد: گاهی کوچ زودهنگام و با سرعت بیشتر اجتناب‌ناپذیر است و در سال جاری نیز نظر به ورود عشایر به شهرستان اداره امور عشایر سمیرم با حمایت اداره کل امور عشایر اصفهان و با راه اندازی ناوگان آبرسانی سیار و شروع عملیات تیغ زنی راه‌های عشایری در حد امکان سعی در تأمین امکانات حداقلی برای خانوارها و دام عشایر نموده است.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم گفت: برنامه‌ریزی برای شروع پروژه‌های عمرانی در مناطق عشایری، هماهنگی با دستگاه‌های امدادی، بهداشت و درمان، حمایتی و همینطور دامپزشکی برای کمک به جامعه عشایری از اقدامات دیگر اداره امور عشایر سمیرم بوده است.

به گزارش ایمنا، عشایر قشقایی شهرستان سمیرم از ۴۵۵ هزار هکتار اراضی این شهرستان جهت تعلیف دام‌هایشان استفاده می‌کنند و با هم اکنون با ۴۷۵۰ خانوار عشایری و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک وارد شهرستان سمیرم شدند.

کد خبر 749315

دیگر خبرها

  • افزایش ۹۰ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله سوار
  • ورود مسافران خارجی از مرز بیله‌سوار ۱۰۳ درصد افزایش یافت
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر