Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه زنان خبرگزاری برنا، شنیدن خبر تجاوز به دختر ۵ ساله افغان آخرین خبر از زنجیره اخبار تعرض به کودکان در یکساله گذشته بود که منتشر شد و اما با توجه به روند انتشار این اخبار و وقوع این نوع جنایات ، به نظر نمی رسد که این خبر آخرین خبر باشد.  تقریبا ماهی چند خبر کودک آزاری دهشتناک در رسانه ها منتشر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اخبار به قدری زیاد شده که دیگر بهت اولیه را در ذهن ها  ایجاد نمی کند ! و این شوکه نشدن جامعه در برابر این نوع اتفاقات شاید تلخ ترین بعد آن باشد.اما راهکار پاکسازی جامعه از وقوع این نوع جنایات کثیف چیست ؟ به نظر می رسد  این اخبار زنگ خطری برای یادآوری لزوم آموزش های خودمراقبتی به کودکان است. در این خصوص با بهاره مهرجویی، روانشناس گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

مهرجویی در خصوص لزوم آموزش های خود مراقبتی  کودکان به خبرنگار گروه حوادث برنا گفت:

« ضرورت این آموزش ها مثل ضرورت نفس کشیدن است. موضوعانی مثل چه کسی و تا کجا حق دست زدن به کودک را دارد، اعضا خصوصی، حمام رفتن، لباس عوض کردن و مسائلی از این قبیل باید از سنین ۳ سال تا ۶ سال به کودک آموخته شود. همچنین در این سن نباید خیلی مستقیم و با جزئیات همه چیز را تعریف کرد بلکه باید به تناسب فرهنگ خانواده و عقل کودکان به آن ها آموخته شود.»

وی به بیان مثال هایی در این خصوص پرداخت:« خانواده ها باید بدانند که یاد ندادن و غلط یاد دادن برخی مسائل قطعا در شکل گیری هویت، آینده و آسیب های روانی فرزندانشان تاثیرگذار خواهد بود. بعضا برخی افراد در اثر آموزش های غلط خانواده حرمت خیلی از مسائل را درک نمی کنند. خانواده باید به کودک خود از حدود سه سالگی چگونگی حمام رفتن و لباس عوض کردن را یاد بدهد و کودک باید بداند که نمی تواند جلوی هر کسی برهنه شود و حتی در سنین بالاتر باید به بچه آموزش داد که حتی پدر و مادر هم نباید بدن برهنه وی را ببینند.به عنوان مثال اختلال عورت نمایی در کسانی اتفاق می افتد که از کودکی یاد نگرفته اند که هیچکس نباید اعضا خصوصی بدنشان را ببیند.حتی می بینیم خانواده های تحصیل کرده ما نمی دانند که کودک تا چه سنی می تواند همراه خانواده بخوابد. تمامی این ها عامل معضلات چه در بزرگسالی و چه در کودکی است و جزو مواردی است که باید به فرزندآموخته شود.»

وی در خصوص چگونگی این آموزش ها با توجه به سن کودک  و فرهنگ خانواده ها گفت:« از تولد کودک تا ۲-۳ سالگی بحث آموزش های غیر مستقیم( رفتاری) مطرح است. کودک ساختمان تجزیه و تحلیلی مغز ندارد لذا هر چیزی را ببیند یادمیگیرد. مادر و پدر در این سن باید متوجه باشند که نباید پیش روی کودک مسائل و اعضا خصوصیشان را آشکار کنند. از بعد از ۳ سالگی تا حدود ۶-۷سالگی  بحث آموزش های مستقیم مطرح می شود. در این دوره باید مستقیما به کودک یاد داد که کسی حق دیدن و لمس کردن اعضا خصوصی او را ندارد و حرمت این کار باید کاملا به وی آموخته شود تا شاهد آسیب هایی ناشی از آن نباشیم.»

او درمورد آموزش های ۶ سال به بعد گفت:« تا قبل از ۶ سالگی  در حد هویت جنسی و نقش جنیسیتی به کودک آموزش می دهیم. امابعد از ۶ سالگی باید به فراخور فرهنگ خانواده مسائل جنسی را با زبان کودکانه تا حدودی بیان کرد یا از کتب آموزشی استفاده کرد. آموزش نباید خیلی مستقیم و به حدی باشد که کودک بترسد یا فکر کند این مسائل چیز بدی است یا عذاب وجدان بگیرد و فکر کند والدین دچار خطایی می شوند. بلکه مسائل باید در حد فهم کودک باشد.»

او با تاکید بر آموزش صحیح و جلوگیری از افراط و تفریط در این مباحث افزود:« خانواده باید به فراخور فرهنگ خود قدرت تشخیص داشته باشد و همه چیز را به کودک محول نکند. نباید اینطور باشد که حتی وقتی محارم کودک به قصد ابراز محبت و نه به قصد آزار کودک را می بوسند، بچه بترسد. این نیز خود یک آسیب است. هر چیزی باید به اندازه و در محدوده تفکر بچه به او آموخته شود. »

او در خصوص لزوم این آموزش ها در آموزش و پرورش گفت:« این مسائل باید به طور صحیح در آموزش و پرورش به بچه آموخته شود.  مقاومت آموزش و پرورش در قبال این نوع آموزش ها  بسیار بالاست و متاسفانه این مسائل سلیقه ای است و قانونی در این خصوص نداریم. نوع نگرش در  آموزش و پرورش عامل وقوع بسیاری از کودک آزاری ها است .سیستم عقب مانده آموزش و پرورش بر پایه پنهان کردن و بی توجهی به مسائل است و بر این باور است که این مسائل با پنهان کردن حل می شوند. این سیاست  باعث شکل گیری تصورات و روش های غلط در ذهن بچه ها است. آموزش و پرورش مسئول جلوگیری از آسیب ها و آموزش صحیح به بچه ها است.»

مهرجویی در خصوص لزوم اعتمادسازی بین والدین و کودک برای بازگویی آزارها گفت:« خیلی مواقع خانواده های شاکی هستند که ما به کودکمان گفته بودیم این مسائل را با ما عنوان کن اما کودکمان ما را در جریان نگذاشت. در این جا باید گفت کودک از عواقب بازگویی آن واهمه داشته، کودک می ترسد که در صورت بازگویی این مسئله تنبیه  شود و یا پدر و مادر ناراحت شوند. لذا تنها گفتن کلامی در خصوص این امر موثر نیست و پدر و مادر باید اعتماد لازم را برای کودک ایجاد کنند. پدر و مادر باید برای بچه توضیح دهند هر کسی می خواهد تو را ببوسد و لمس کند باید پیش روی من باشد. حتی کودک باید بداند اگر کسی عکسی به او نشان داد  باید به پدرو مادرش بگوید. کودک باید بداند که اگر فردی او را تهدید کرد هم خطری او را تهدید نمی کند و پدر و مادرش همواره پشت او هستند.»

او در ادامه خاطر نشان کرد:« خانواده ها باید بدانند که از زمانی که تصمیم به بچه دار شدن گرفتند دیگر نمی توانند مانند قبل از بچه دار شدن رفتار کنند. فحش، رفتارهای جنسی و… به هیچ عنوان حتی نباید جلوی کودک ۱ ساله انجام شود .»

او در خصوص خانواده هایی که این مسائل در بینشان بیشتر است گفت:«  روانشناسان قبل از اینکه این اخبار  رسانه ای شوند، با مردم در ارتباط هستند و متاسفانه باید گفت آمار این نوع رفتارهای آزاردهنده  بسیار بالاتر از چیزی است که مردم می دانند. نمی توان دسته و ویژگی خاصی را برای خانواده هایی که این آسیب ها در آن ها رخ می دهد بیان کرد چرا که در همه خانواده ها اعم از پولدار، فقیر، تحصیل کرده و …. این  مسائل هست ولی باید گفت  افرادی که آسیب هایی در اثر آموزش های نادرست والدین را دارند بیشتر تبدیل به متجاوز می شوند و آمار این افراد در خانواده های افراطی و تندرو بیشتر است.»

 

خبرنگار: پانیذ میلانی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش جامعه خانواده ذهن کودک آزاری سیاست خبرگزاری برنا تعرض جنسی آتنا لایحه حمایت از کودکان گروه اجتماعی مدرسه غرب تهران عقب مانده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۳۶۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شست و شوی مغزی کودکان روسیه و مهیا کردن آنها برای جنگ/آموزش و پرورش در خدمت اهداف حکومت

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دولت روسیه از سال تحصیلی آینده، به دانش‌آموزان دبیرستانی نحوه ساخت و پرواز پهپادهای انتحاری را که در حال حاضر در جنگ علیه اوکراین کاربرد دارند، آموزش می‌دهد.

بر پایه برنامه جدید دولت روسیه، قرار است مدارس و دانشگاه‌ها به آموزش‌های نظامی بیشتر توجه کنند تا نسل‌های جدید برای جنگ آمادگی داشته باشند. امسال بناست وزارت آموزش و پرورش روسیه بیش از ۱۷ هزار فروند پهپاد را خریداری کند. اما پرسشی که مطرح است، آن است که آیا معلمان دانش کافی از کار با پهپاد و انتقال آن دانش به دانش‌آموزان خود را دارند یا نه.

امکان دیگری که مد نظر سیاستمداران روسی است آن است که از سربازان و نیروهای نظامی برای آموزش کار با پهپادها در مراکز آموزشی نوجوانان بهره بگیرد.

برای آن که از ابتدای سال جاری آموزش پهپادهای نظامی در دروس دبیرستان‌ها گنجانده شود، قرار است معلمان کار را از ماه ژوئیه سال جاری در بیش از ۵۰۰ مدرسه آغاز کنند. آندره بلوسف معاون نخست وزیر روسیه در این زمینه در جلسه کابینه گفت: «لازم است اطمینان حاصل شود که برنامه از اول سپتامبر کاملاً آماده است.»

هدف نهایی کرملین آن است که تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی، ۴ هزار و ۸۷۲ کلاس درس تخصصی هدایت پهپاد در مدارس و ۳۸۰ مرکز آموزش عملی مجزا در سراسر کشور وجود داشته باشد. 

اگرچه در روسیه کاربرد پهپادهای غیرنظامی در بسیاری از بخش‌ها از کشاورزی گرفته تا زیرساخت‌های صنعتی رواج دارد، اما کرملین توجه خود را بیشتر به کاربردهای نظامی این ابزار معطوف کرده زیرا چنان که ثابت شده که پهپادها عاملی متفاوت در جنگ‌های مدرن هستند.

خود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ۲ فوریه اعتراف کرد که کمبود پهپاد یک مشکل جدی برای سربازانش است و گفت: «متاسفانه، هنوز کارهایی در این بخش وجود دارد که باید انجام شود.» او که در مراسمی با عنوان «همه برای پیروزی!» سخنرانی می‌کرد، افزود: «این یکی از پاشنه‌های آشیل ماست.»

دولت روسیه اذعان دارد که آموزش ندیدن معلمان برای تدریس کار با پهپاد یک چالش است. با این حال، ارتش به تدریج شروع عادی‌سازی مباحث نظامی در مدارس کرده و بازدید کهنه‌سربازان از مدارس از سال گذشته به روندی عادی بدل شده است.

کرملین همچنین یا ارائه آموزش‌های اولیه نظامی به افراد زیر سن قانونی قبل از فراخوانی خدمت اجباری بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سال، سنت شوروی را در مؤسسات آموزشی احیا کرده است.

طبق قانون روسیه اعزام کودکان به جنگ ممنوع است و فرماندهان نظامی این کشور تلاش می‌کنند نیروهای تازه استخدام شده را متقاعد سازند که با ارتش قرارداد حرفه‌ای امضا کنند تا بتوانند به جبهه جنگ در اوکراین اعزام شوند.

درس جدیدی که قرار است از این پس در دبیرستان‌ها آموزش داده شود، «مبانی امنیت و دفاع از میهن» نام دارد و از اول سپتامبر آینده تدریس می‌شود. این درس با ۳۶ ساعت در سال شامل آموزش نظامی اولیه در دو سال آخر دبیرستان از جمله استفاده از سلاح گرم است. دانش‌آموزان در این درس همچنین با ساختار ارتش آشنا می‌شوند و نحوه انجام کمک‌های اولیه را آموزش می‌بینند.

جنگ فرسایشی در اوکراین تغییراتی را در جامعه روسیه ایجاد کرده است. در اوایل سال ۲۰۲۲، کرملین تلاش کرد تا مردم را از آنچه که جنگی که همچنان آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد غافل نگه دارد، اما بن بست ایجاد شده در جبهه نبرد، نظامی شدن تدریجی همه لایه‌های جامعه روسیه از جمله مدارس را به همراه داشته است.

در آغاز سال تحصیلی ۲۰۲۲ یک فعالیت اجباری جدید به نام «مکالمات مهم» به کار مدارس اضافه شد که در آن دانش‌آموزان هر دوشنبه شعارهای دیکته شده توسط کرملین را یاد می‌گیرند. از جمله آنها یک دوره میهن‌پرستی است که در آن کودکان ۱۰ ساله شعارهایی همچون «برای وطن از توان و از جان دریغ نکنید»، «سعادت میهن از خود زندگی ارزش بیشتری دارد» و «مردن برای وطن ترس ندارد» را می‌آموزند.

در سال تحصیلی ۲۰۲۳ نیز ولادیمیر مدینسکی، مشاور پوتین و رئیس تیم مذاکره‌کننده او در اوکراین کتاب‌های تاریخ دبیرستان را بازنویسی کرد. مدینسکی مدعی شد که ضرورت «بازنویسی بنیادین» کتاب‌های درسی تاریخ از دهه‌های آخر اتحاد جماهیر شوروی تا کنون، از جمله در دوران جنگ علیه اوکراین، احساس می‌شده است.

 

دیگر خبرها

  • هزاران کودک بی سرپرست و پناهجو در اروپا ناپدید شده اند
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • شست و شوی مغزی کودکان روسیه و مهیا کردن آنها برای جنگ/آموزش و پرورش در خدمت اهداف حکومت
  • ۴۸۰ کودک بازمانده از تحصیل در خراسان جنوبی به چرخه آموزش برگشتند
  • بهترین و بدترین خاطره معلم کودکان کار
  • رشد بیش از ۴ برابری آمار جذب و پذیرش نیروی انسانی در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان
  • هوشمندسازی ۴۰۰ کلاس درس در بردسکن
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در کرمان را قبول نداریم
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در استان را قبول نداریم
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود