Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@23:26:03 GMT

معرفی اندیشه‎های اجتماعی شهید مطهری در صربستان

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۵۷۰۵۳

معرفی اندیشه‎های اجتماعی شهید مطهری در صربستان

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز علوم دینی قم در بلگراد؛ این مجله که از سوی دانشکده فلسفه دانشگاه «نوی‎ساد» در جمهوری صربستان منتشر می‌‏شود، در سال‏‌های گذشته در لیست مجلات علمی‎-پژوهشی وزارت علوم این کشور به عنوان مجله با رتبه «ام 51»، یعنی «مجله‎ مرجع ملی» رتبه‏بندی شده است. مقاله خلیلویچ نیز بالاترین درجه‎ علمی را از سوی ارزیاب‌‏ها دریافت کرده و «مقاله‏ اصیل علمی» معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد در این مقاله پس از تحلیل تفصیلی شخصیت ممتاز علمی شهید مطهری و نقش به‌سزای وی در تحکیم بنیادهای انقلاب اسلامی ایران، به تلقی ایشان از مفهوم و هویت انسان و جامعه پرداخته است. دیدگاه شهید در باب انسان در حقیقت تلفیقی از اندیشه‎های فقهی، کلامی، فلسفی و عرفانی است. ایشان بر این اساس توانسته است به حقیقت قرآنی هویت خلیفه‎اللهی انسان نیز اشاره کند و اگر انسان چنین جایگاهی دارد، جامعه‎ او نیز دارای هویتی الهی خواهد شد. به منظور تأکید بر این نوع تلقی از آموزه‏‌های استاد مطهری، خلیلویچ به تفسیر ایشان از آیات 34 سوره‎ «اعراف»، 28 سوره‎ «جاثیه»، 108 سوره‎ «انعام» و 5 سوره‎ «غافر» اشاره می‎کند.

رئیس گروه تمدن‎پژوهی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، در ادامه به تبیین این سؤال می‎پردازد که زندگی اجتماعی انسان طبیعی است، یا اضطراری یا انتخابی. به عبارتی دیگر آیا اجتماعی بودن انسان یک غایت کلی و عمومی است که نوع او را در بر می‎گیرد و موافق طبیعت اوست، یا این که از قبیل امور توافقی است؟ و اگر توافقی است آیا این توافق توسط عاملی بیرونی بر انسان تحمیل شده است، یا این که او بر اساس صلاحدید عقلانی خود به سمت آن تمایل پیدا کرده است؟ در گذار بررسی این شقوق مختلف، وی به تحلیل نظر نهایی شهید مطهری در باب رابطه‎ فرد و جامعه می‎پردازد.

خلیلویچ همچنین نظر استاد مطهری را در باب آینده‎ جوامع تبیین می‌کند. بر اساس توضیحات وی، جوامع و تمدن‎ها و فرهنگ‎ها به سوی یگانه شدن و ادغام گشتن در یکدیگر سیر می‎کنند. بنابراین آینده‎ جوامع انسانی، آن‎گونه که شهید مطهری نیز بیان می‏‌کند، جامعه‎ جهانی واحد تکامل‎یافته‎ای است که در آن همه‎ ارزش‎های انسان به فعلیت می‎رسد و انسان به کمال حقیقی و سعادت واقعی خود نائل می‎آید. در سایه‎سار چنین دیدگاهی است که مفهوم انتظار ظهور منجی بشریت روشن می‎شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن بین الملل ایکنا اندیشه مطهری صربستان قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۷۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  در جامعه‌ای که پوشش زنان و حتی مردان از دیرباز یکی از آداب و ارزش‌های اجتماعی بوده و بدپوششی در این جامعه مذموم شمرده شده است، عادی‌شدن پوشش‌های غیرمتعارف، چه در مردان و چه در زنان، زنگ خطر استحاله فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی را به صدا درمی‌آورد.
پوشش انسان‌‌ها صرف‌نظر از این‌که از نظر فطرت انسانی یک ابزار مصونیت است، برای فعالیت‌‌های اجتماعی زنان و مردان نیز مفید است. هر کسی باید به اندازه‌‌ای که خود او می‌داند و برایش مصونیت‌آفرین است، به آن عمل ‌کند. حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی است. عواملی که باعث سلامت در جامعه می‌شوند و در صورت نبود این دو عامل، مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اگر حجاب و عفاف که مکمل یکدیگرند، در افراد و جامعه رعایت شود، سبب رشد و افزایش معیار اطمینان و اعتماد در جامعه، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و روانی در تربیت و تعلیم فرزندان و محیط اطراف می‌شود. همین امر سبب رشد عقلی و فرهنگی در جامعه و مانعی محکم در مقابل عوامل و تاثیرات منفی و مخرب است.
   
انسان، پوشش‌گریز است یا خیر؟
پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان مسائل مختلفی مطرح می‌‌شود اما پیش از هر چیزی باید بررسی شود که آیا انسان بالطبع حجاب‌گراست یا خیر؟ پوشش دینی بانوان و حجاب از اختراعات آیین اسلامی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. در تمدن‌های کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است؛ بنابراین نه‌فقط اسلام واضع قانون حجاب نبوده، بلکه در جهت جلوگیری از افراط‌ و تفریط‌هایی که در طول تاریخ در مورد حجاب نیز به ‌وجود آمده، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته و آن را به‌صورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، آن را ارائه داده است. در پاسخ به این‌که انسان پوشش‌گریز است یا خیر، باید هر دو گزاره آن بررسی شود. اگر فرض بر حجاب‌گریزی باشد، اعتبار و ارزش رعایت حجاب به‌دلیل عقلانیت و پیامد فرهنگ و تربیت فردی است. اگر فرض بر گزاره اول باشد، عدم رعایت حجاب خلاف طبع بوده است. این موضوع در حالی است که در ایران تاکنون حجاب‌گرایی فرض شده و مبنای سیاست‌گذاری بر این اساس انجام گرفته است.
   
محجبه‌های جوان؛ مرکز ثقل مواجهه با بدپوشش‌ها
در مسأله حجاب، حاکمیت با گروه‌های مختلفی روبه‌روست؛ افرادی که صرفا بدپوشش هستند، افرادی که به بدپوششی کمک می‌کنند (مانند تولیدکنندگان البسه نامناسب) و در نهایت افرادی که بی‌حجابی عامدانه را تبلیغ می‌کنند (مانند متعرضان به محجبه‌ها و افراد تبانی‌کننده با عوامل بیگانه). ولی به نظر می‌رسد که محجبه‌ها باید مرکز ثقل این مواجهه قرار بگیرند. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی بر عهده دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آنها نیز از این هدیه الهی بهره‌‌مند شوند. به هر حال در مقابله با بی‌حجابی، به جای برخورد با بی‌حجابان عادی، باید این پندار که بی‌حجابان در غلبه کمی و کیفی هستند، تضعیف شود. در این راه می‌توان از ظرفیت محجبه‌ها استفاده کرد. با وجود این‌که این موضوع مورد توجه قرار گرفته اما اجرای آن ناشیانه بوده است؛ چراکه بیشتر این افراد بانوان میانسال بوده، در حالی که بهتر است از جوانان و دانشجویان در این امر استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که اعتدال در رفتار با بدحجابی باید رعایت شود؛ زیرا افراط در آن موجب تنش و اضطراب و منجر به عادی‌شدن بدپوششی در جامعه می‌شود. این مسأله نیازمند نهاد ستادی و نظارتی فراقوه‌ای است که منحصرا به مسأله حجاب نپردازد. می‌توان این نهاد را در قالب ستاد مبارزه با مفاسد فرهنگی ــ اجتماعی تشکیل داد. 

ارتقای صنعت مد در موضوع حجاب اسلامی
به نظر می‌رسد باید اقداماتی در جهت کاهش پوشیدنی‌های ناسالم یا نامناسب و افزایش پوشیدنی‌های سالم و مناسب، البته با کیفیت و قیمتی مناسب برای کاهش زمینه‌های فساد و بدپوششی انجام شود. بر همین اساس باید طراحان لباس در یک زیست‌‌بوم ایرانی ــ اسلامی تربیت شوند و طرح درس‌ها و نظام آموزشی خیلی قدیمی، چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقا پیدا کند. مسئولان این صنعت و این حوزه باید تدابیر لازم را برای پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار جامعه قرار دهند و نیازهای اقتصادی تولیدکنندگان نیز تامین شود. از سویی دیگر تسهیل تشکیل خانواده، تقویت روابط خانوادگی و افزایش اشتغال مناسب می‌تواند در کاهش زمینه‌های بدپوششی نیز موثر باشد.  با این حال باید جایگاه حجاب به‌درستی در کشور تبیین و مشخص شود. در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن، از یکدیگر تمایز پیدا کند و متناسب با خاستگاه‌‏های آن به برخوردی سنجیده و برنامه‏ریزی‌شده پرداخت. در برخورد با بی‌حجابان باید دقت کرد تعلیم، موعظه و دعوت به خیر، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است که در این مسیر نهادهای آموزشی اهمیت بالایی دارند.

دیگر خبرها

  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای علمی جامعه اسلامی قلم زد
  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای فکری جامعه اسلامی قلم زد
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • اساتید در شکل‌گیری شخصیت انسان‌هایی که آینده جامعه را می‌سازند، بسیار مؤثر هستند
  • معلم باید الگوی جامعه باشد
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • جامعه نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی شهید مطهری است