فیلم های راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه عشایری کلیبر اعلام شد
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۵۷۹۸۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، علی محرمی گفت: با اتمام کار هیات انتخاب و بررسی آثار رسیده به دومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه روستایی و عشایری کلیبر از میان ٢٥٠ اثر رسیده به جشنواره، تعداد ٤٩ اثر به بخش مسابقه جشنواره راه یافت .
وی افزود: از ٤٩ اثر راه یافته به بخش مسابقه، تعداد ٢٤ عنوان فیلم مستند، ١٣ عنوان داستانی و ١٢ فیلم پویانمایی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
براساس این گزارش در این دوره از جشنواره یدالله نوعصری، سید وحید فاطمی، سعادتعلی سعیدپور، حسن وحدانی، یونس مقدم و امیر مرتضوی به عنوان هیات انتخاب جشنواره انتخاب شدهاند.
لازم به ذکر است جشنواره فیلم کوتاه روستایی و عشایری کلیبر از ٢٧ لغایت ٣١ خردادماه سالجاری با حضور هنرمندان و فیلم سازان کشوری در کلیبر برگزار خواهد شد.
ردیف
عنوان فیلم
قالب
کارگردان
تهیه کننده
شهر
١
راه بی عبور
مستند
محمدرضا حافظی
محمدرضا حافظی
خرم آباد
٢
قارلی داملار
مستند
هایده مداری
انجمن سینمای جوان
تهران
٣
من میمانم
مستند
فاطمه مرزبان
فاطمه مرزبان
سنندج
٤
امین نگهبان شالیهای نورس
مستند
محمدعلی هاشم پور
محمدعلی هاشم پور
بابل
٥
صدای پای آب
مستند
محمد علی یزدان پرست
محمد گندمی
اراک
٦
باوانی (جهیزیه)
مستند
سجاد احمدبیگی
سجاد احمدبیگی
ایلام
٧
پیشاشو
مستند
رضا مجلسی
رضا مجلسی
رشت
٨
زنبوردار
مستند
محمد طالبی
محمد طالبی
اراک
٩
توتن سوار
مستند
محسن شیرزایی
محسن شیرزایی
زاهدان
١٠
برک
مستند
هارلی ثابت شوکت آباد
هارلی ثابت شوکت آباد
بیرجند
١١
بی بی
مستند
ربابه روحی
انجمن سینمای جوان
اردبیل
١٢
آرزلار آغاجی
مستند
مریم صبوری
انجمن سینمای جوان
اردبیل
١٣
عیش
مستند
نازنین مصطفوی
نازنین مصطفوی
تهران
١٤
مرز مه آلود
مستند
آتبین حسینی
آتبین حسینی
تهران
١٥
تات، میراث هزاره ها
مستند
احسان معصوم
احسان معصوم
قزوین
١٦
اویس
مستند
مهدی رشونه
مهدی رشونه
تهران
١٧
بایداق
مستند
محمدهادی اسفندیاری
محمدهادی اسفندیاری
تهران
١٨
شای ماران
مستند
صادق ساره
انجمن سینمای جوان
کرمانشاه
١٩
گارووا (نیایش نیاکان)
مستند
لطیف فتاحی
انجمن سینمای جوان
کرمانشاه
٢٠
دهسلم
مستند
محمد عبداللهی
محمد عبداللهی
بیرجند
٢١
یولداش
مستند
علی دلکاری
علی دلکاری
مرند
٢٢
آرنگ کوچ
مستند
جمال اسکویی
یزدان کیانی
تهران
٢٣
آیین چوپانی
مستند
علی دلکاری
علی دلکاری٠
مرند
٢٤
جلی راز اوه
مستند
منصور عزیزی
انجمن سینمای جوان
کرمانشاه
٢٥
صدای سارا
داستانی
رضا جمالی
انجمن سینمای جوان
اردبیل
٢٦
انار میوه بهشت است
داستانی
تیمور قادری
تیمور قادری
کامیاران
٢٧
رنگ آب
داستانی
عماد سلیمانیان
انجمن سینمای جوان
آبادان
٢٨
فروزان
داستانی
میر عباس خسروی نژاد
انجمن سینمای جوان
تهران
٢٩
عروس باران
داستانی
آکو زند کریمی
حوزه هنری
سنندج
٣٠
ته نیا (تنها)
داستانی
احمد غلامی - مستانه جعفر بیگی
احمد غلامی - مستانه جعفر بیگی
چرداول
٣١
سازاق
داستانی
علیرضا سلمانپور
جعفر شکوری
تبریز
٣٢
دا
داستانی
سعید کریمی
حوزه هنری
بهبهان
٣٣
تار و پود
داستانی
امید میرزایی
امید میرزایی
تهران
٣٤
آتا
داستانی
فراز آهنین - فرشاد فاضلی مقدم
فراز آهنین - فرشاد فاضلی مقدم
آستارا
٣٥
انگار صدایی میاد
داستانی
مصیب حنایی
مصیب حنایی
تهران
٣٦
حصیل زهرا
داستانی
مهدی میرزائی
حامد با مروت نژاد
قلعه گنج
٣٧
ویزیت رایگان
داستانی
داود جلیلی
داود جلیلی
قم
٣٨
داش اکل
انیمیشن
هاجر مهرانی
مرکز گسترش
تهران
٣٩
درون یک چهارچوب
انیمیشن
جعفرصیادی
حوزه هنری
زنجان
٤٠
درخت
انیمیشن
ساره شفیعی پور
رای آوین
تهران
٤١
گبه
انیمیشن
رسول شیری
رسول شیری
تهران
٤٢
the legend of decampment
انیمیشن
باقر بهرام شتربان
افسانه رضایی
تبریز
٤٣
قصه رنگهای قالی
انیمیشن
رحیم کریم زاده
رحیم کریم زاده
گرگان
٤٤
روزنو
انیمیشن
هاجر مهرانی
پروین تجوید
تهران
٤٥
اشک باران
انیمیشن
اسماعیل عباسی
اسماعیل عباسی
تبریز
٤٦
مترسک
انیمیشن
محمد امین محمد پور
محمد امین محمد پور
تبریز
٤٧
درخت
انیمیشن
صادق اکبری
صادق اکبری
تبریز
٤٨
نقش زندگی
انیمیشن
احسان معصوم
احسان معصوم
قزوین
٤٩
١٢
انیمیشن
ایوب بلندین
انجمن سینمای جوان
کرمانشاه
منبع: بسیج نیوز
کلیدواژه: فیلم کوتاه کلیبر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۷۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارکرد انتقادی فیلمهای مستند کمرنگ شده است
سعید الهی، تهیهکننده مستند «قویدل» گفت: کارکرد راهبری و انتقادی آثار مستند در حال فراموشی و کمرنگ شدن است. متاسفانه شاهد تولیداتی غیرجذاب و منفعل هستیم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سینمای مستند در طول چند سال اخیر فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از یکسو مطالبهگر بودن این حوزه، باعث افزایش انتظارات از آن شده، اما حمایتهای ضعیف از آن شرایط سختی را برای ادامه کار مستندسازان به وجود آورده است.
اگر پای صحبت مستندسازان بنشینید، سخنان قابل تأملی را بر زبان میآورند؛ هزینههای تولید به شدت بالا رفته، اما برآوردها افزایشهای حداقلی داشتند. علاوه بر این، محدودیتهای ورود به بسیاری از موضوعات اجتماعی اقتصادی کار سوژهیابی برای بسیاری از مستندسازان را سخت کرده است. اما در نقطه مقابل منتقدین نیز معتقدند که سینمای مستند کارکردهای پیشین خود در حوزه نقد اجتماعی و مطالبهگری را تا حدودی از دست داده و ضعیفتر شده است.
در بررسی پرونده "بایدها و نبایدهای سینمای مستند در سال ۱۴۰۳" گفتوگویی با سعید الهی داریم. او از تهیهکنندگان شناخته شده کشور است که با ۲ اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ مستند «قوی دل» که توانست جایزه بهترین مستند را از آن خود کند و پیش از این نیز در جشنواره سینما حقیقت تحسین شده بود و فیلم سینمایی «میرو». مستند قوی دل این روزها در بخش هنر و تجربه اکران میشود.
الهی ضمن اشاره به اهداف و کارکرد فیلمهای مستند در اصلاح و ارتقای رفتارهای اجتماعی گفت: مستند با تکیه بر شواهد بصری میبایست در مسیر روشنگری و اطلاع رسانی، نگاه مخاطب را نسبت به یک موضوع یا پدیده متمرکز کرده و مردم را به کشفهای جدید از مفاهیم مرتبط با خود ترغیب کند.
وی با نقد شرایط فعلی در حوزه تولید فیلم مستند اظهار داشت: ماهیت اصلی مستند برخلاف آثار داستانی در این روزها که بیشتر از هر چیزی کارکرد سرگرمی پیدا کرده، در گزندگی و تذکره و تولید فکر و اندیشه و در نهایت تعالی فهم مخاطب است، اما آیا میتوان امروزه چنین ادعایی کرد؟ در حالیکه فقر مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در بین نسلهای امروز کاملا مشهود است، متاسفانه در بسیاری از آثار مستند حتی با سرمایهگذاری برخی دستگاههای دولتی و حاکمیتی شاهد تولیداتی غیرجذاب، منفعل و حتی بدون راهبرد مفهومی هستیم که فقط روی فرم و تکنیک تمرکز پیدا کرده، نه محتوا و مضمون.
این تهیهکننده با بیان اینکه اگر اثر فرهنگی در هر شکلی در تعیین راهبرد و سیاست کلی خود خلایی داشته باشد هیچگاه به یک محصول ماندگار تبدیل نخواهد شد، تاکید کرد: فیلم مستند ازین امر مستثنی نیست و نباید فقط در جذابیتهای تصویری و تکنیکی متوقف بماند. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق فیلم مستند وجوه مختلفی دارد که حداقل در کشوری مانند ایران هرگز در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.
الهی خاطرنشان کرد: تولید مستند در انواع مختلف آن، قابل تحسین و مورد توجه مردم است؛ چه بسا در تولید برخی از آنها مانند محیط زیست، طبیعت، حیات وحش و... در دهههای گذشته تاکنون کوتاهی نیز شده است، اما محور اصلی مستند به معنای نقد مصلحانه و بیان حقایق زیرپوست جامعه را نباید از یاد برد.
تهیهکننده بهترین مستند جشنوارههای فیلم فجر و سینما حقیقت اظهار کرد: حرکت در یک مسیر استراتژیک اگرچه تهدیدات و موانع خاص خود را ممکن است داشته باشد، اما مانند «قوی دل» میتواند در نگاهی منصفانه و البته شجاعانه هم نظر داوران و متخصصان امر را جلب کند و هم نظر حاکمیت و اقشار مختلف تماشاگران. نمایش عمومی «قوی دل» فرصتی است برای اینکه به بهانه بازخوانی پرونده جنجالی ورود فرآوردههای خونی فرانسوی در سه دهه پیش به کشور، ذهن ناخودآگاه مخاطب در نسلهای مختلف را به مفاهیم ضروری مانند اهمیت دادن انسانها به یکدیگر و پرهیز از فردگراییهای افراطی و مرسوم، لزوم نظارت همکان بر عملکرد دولتها، اعتقاد به سلامت سیستم و تلاش عمومی برای رفع کاستیها و از همه مهمتر امیدواری برای اصلاح امور معطوف داشت.
الهی ضمن قدردانی از برنامهریزی مجامعی، چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه هنر و تجربه برای نمایش اینگونه فیلمهای کم مخاطب در سینماهای کشور و همسطح با فیلمهای به اصطلاح تجاری و پرفروش، از مردم دعوت کرد نه به جهت خرید بلیط و کمک به گردش اقتصادی یک فیلم بلکه برای ایجاد فرهنگ صحیح زیست اجتماعی و نیز توسعه اندیشهورزی به همراه خانواده به ویژه نوجوانان خود که در آستانه ورود به جامعه هستند به تماشای «قوی دل» بنشینند.
وی به ضرورتهای فرهنگی و سینمایی سال ۱۴۰۳ کشور در حوزه مستند پرداخت و گفت: «تولید»، «توزیع» و «نمایش» ۳ رکن اصلی در ساخت یک اثر هنری است و تفاوتی هم در شکل اثر ندارد؛ چه نمایشی، چه تجسمی، موسیقی، ادبیات و ... باید در بستر سیاستگذاری درست و حرفهای، بعد از تولید به «عرضه» ختم شود و مهمترین دغدغه مستندسازان همین است. جدا از برخی آثار پرهزینه، در دنیای دیجیتال، دیگر تولید مستند چندان پیچیده و گران نیست و این عرصه میتواند در بخش تولید و نمایش توسط یک گروه بسیار کوچک هم عمل کند؛ لذا دولتها برای ایفای نقش حاکمیتی خود در بحث نظارت و ممانعت از هرج و مرجهای احتمالی و ترویج برخی نکاههای التقاطی و انحرافی راهی جز همراهی با جامعه مستندسازان از طریق تامین امکانات و خواستههای منطقی و حرفهای آنان ندارند.
الهی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثربخشی تولیدات مستند سفارشی توضیح داد: تولیدات سفارشی که اغلب از سوی دستگاههای اجرایی صورت میگیرد تنها در صورتی جای خود را در ذهن و روح و روان مخاطب باز میکنند که علاوه بر بیان غیرمستقیم دستاوردها، از حقیقت گویی و ذکر نکات و حتی تصمیمات اشتباه فاصله نگیرند. تولید فیلم مستند دولتی و سفارشی، دقیقا مانند عملکرد مجموعههای روابط عمومی در سازمانهاست که اگر تعاملی نباشند و بخواهند به صورت یک طرفه و فارغ از همدلی و هم دردی به خودستایی و دفاع بی منطق از مرکز متبوعه خود بپردازند به حتم مخاطب خود را از دست خواهند داد.
تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» همچنین در خصوص هزینههای سرسام آور تولید و کاهش برآوردها توسط بخش دولتی خاطرنشان کرد: صرفه جویی و نگاه اقتصادی در هزینههای تولید با پولپاشی و ولخرجیهای بیدلیل دو امر جدا از هم است، اما من معتقدم در تولید یک محصول فرهنگی باید همه وجوه در کنار تورمهای احتمالی در نظر گرفته شود و قواعد خاص ساخت آثار بصری و نمایشی و تفاوت زیاد آن با سایر تولیدات و خدمات اقتصادی و صنعتی و عمرانی، توسط مدیران مربوط لحاظ شود.
وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور موفقیت آمیز مستندهای ایرانی در عرصه بین المللی، مهمترین چالش پیش روی مستندسازان کشور را به ویژه در سال جاری، تورم و گرانی و معیشت و درآمد منظم فعالان این حوزه و در کنار آن بلاتکلیفی آنان در بازگشت سرمایههای تولید دانست و گفت: مستند باید دیده شود تا بتواند علاوه بر تامین مخارج خود پیامش را نیز به مردم انتقال دهد. برنامه ریزیهای زودبازده در این مسائل بر عهده دولت است و چشم امید همکاران ما به سازمان سینمایی ست.
«قویدل» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیهکنندگی سعید الهی در سینماهای «هنر و تجربه» اکران شده است.