Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@00:26:25 GMT

غذا در زنجان جهانی می شود

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۵۹۵۶۵

غذا در زنجان جهانی می شود

از سویی تاکنون 12 دوره از جشنواره آش در زنجان برگزار شده که به گفته 'ابوالفضل اجلی' رئیس کارگروه گردشگری استان زنجان هر ساله در جشنواره آش به طور متوسط یک صد هزار نفر حضور دارند و این در حالی است که در برخی از استانها که جشنوارههای آش برگزار می شود میزان بازدیدکنندگان کمتر از 10 هزار نفر است. به طور مثال در جشنواره آش استان اردبیل روزانه 5 هزار نفر حضور دارند و این میزان بازدیدکننده در زنجان در یک روز از این جشنواره نشان از موفقیت برگزاری جشنواره اش در استان زنجان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مسئول با بیان اینکه جشنواره غذای اکو در زنجان در سطح بین المللی ثبت شده است، اظهار می کند: در جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم که هر ساله فقط در زنجان برگزار می شود روزانه میزبان بیش از 40 هزار بازدیدکننده هستیم.
رئیس کارگروه گردشگری استان ادامه می دهد: در زمان برگزاری این جشنوارههای غذا علاوه بر همشهریان، گردشگران زیادی از استانهای مختلف برای بازدید از آنها در استان حضور می یابند.
وی می افزاید: با توجه به تردد خودروهای پلاکهای استانهای دیگر در شهر، افزایش فروش صنایع دستی استان و افزایش بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی و موزهها در ایام برگزاری جشنواره آش و اکو در زنجان؛ می توان نتیجه گرفت که تعداد گردشگران در این ایام به استان افزایش می یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بر این باور است: در جاذبه های گردشگری بهانه های مختلفی برای مقاصد گردشگری وجود دارد و غذا نیز می تواند یکی از این جاذبه های گردشگری باشد. به طوری که زمانی که گردشگر به یک مقصد می رسد غذا نخستین دغدغه اوست و غذای آن منطقه را تجربه می کند.
یحیی رحمتی با بیان اینکه ذائقه ساکنان هر ناحیه از کشور را می توان با مطالعه غذاهای سنتی آن ناحیه و خوراکی هایی که بیشتر در میان مردمش رواج دارند، بهتر شناخت، ادامه می دهد: غذا جایگاه بسیار مناسبی برای ارائه باورهای فرهنگی و ریشه های فرهنگی مان است و همین باورها، پتانسیل خوبی برای کشورهای شرکت کننده در جشنواره های غذا در زمینه مراودات فرهنگی فراهم می کند و عاملی برای عرضه عمق فرهنگی باشد.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره های غذایی در استان می تواند پتانسیل گردشگری را در استان را افزایش دهد، می گوید: زنجان چنین پتانسیلی را در خود ایجاد کرده است که گردشگران بتواند در کمترین زمان با غذای 30 استان را در زمان برگزاری جشنواره آش در زنجان آشنا شود و همچنین غذای کشورهای مختلف را در یک مکان و زمان برگزاری جشنوار غذایی جاده ابریشم تجربه کنند.
در چهارمین دوره از برگزاری جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم که در اردیبهشت سال جاری برگزار شد، 14 کشور عضو سازمان اکو در این جشنواره حضور داشتند و به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان وزرای 10 کشور، 7 سفیر و 20 دیپلمات و نماینده سازمان همکاری های اقتصادی اکو در این جشنواره حضور داشتند.

استفاده از ظرفیت غذای استان
یحیی رحمتی اعتقاد دارد: برخی از ظرفیت های گردشگری استان از قبیل گنبد سلطانیه و بازار سنتی انسان ساز بوده و برخی نیز مربوط به فرهنگ و سنن می شود و می توانیم با بهره گیری از فرهنگ عام و سنن غذایی در رونق گردشگری استان استفاده کنیم.
وی ادامه می دهد: می بایست از این ظرفیت های گردشگری داخلی و خارجی که در زمان برگزاری این جشنواره ها ایجاد می شود، استفاده برد و استان را به قطب گردشگری غذایی معرفی کرد.
رئیس کارگروه گردشگری استان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد رستورانهای زنجان نسبت به جمعیت ان بیشتر است، می گوید: علاوه بر برگزاری جشنواره اکو در زنجان، هم اکنون شاهد ایجاد روستورانهای بین المللی هستیم به گونه ای که در برخی از رستورانهای زنجان غذاهای اسپانیایی، لبنانی، ترکیه ای، عربی و مراکشی تهیه و پخت می شود.
اجلی با بیان اینکه برگزاری جشنواره آش و اکو از آثار مهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است، خاطر نشان می کند: 2 رویداد مهم و جشنواره آش و اکو که ماهیت هر دو مربوط به غذا است ظرفیت گردشگری را در زنجان افزایش داده به طوری که در حال حاضر استان زنجان به عنوان مرجع برگزاری جشنواره غذایی در کشور مورد توجه است.

منطقه گردشگری غذایی
اجلی با بیان اینکه استان زنجان ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری غذایی در کشور را دارد، تاکید می کند: علاوه بر برگزاری جشنواره های غذایی در استان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با انتشار گزارشی استان زنجان را به عنوان قطب گردشگری غذایی در سطح ملی و بین مللی معرفی می کند.
علاوه بر برگزاری جشنواره های آش و اکو جشنواره های محصولات کشاورزی استان از قبیل زیتون، انار و انگور و غیره نیز در زنجان برگزار می شود که می تواند در معرفی استان به قطب گردشگری غذایی موثر باشد.

* روزنامه همشهری زنجان، 1397،3،19.
7312/8068
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 استان اردبیل استفاده از ظرفیت ترکیه جاذبه های گردشگری صنایع دستی و گردشگری روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۹۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، جواد واحدی صبح سه شنبه در بازدید از مسجد جامع ارومیه اظهار کرد: مسجد جامع ارومیه یکی از شاهکارهای معماری ایرانی_اسلامی بوده و گچ‌بری شبستان این مسجد در نوع خود بی‌نظیر است.

وی افزود: در یک سال گذشته اقدامات زیادی برای مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه انجام شده است که جای تقدیر دارد و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی هم در این بازدید خاطرنشان کرد: فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه با همکاری شهرداری با اعتباری بالغ بر ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار انجام شد.

مرتضی صفری اظهار کرد: طرح احیای مسجد جامع ارومیه نیزبا همکاری دانشکده معماری دانشگاه ارومیه آماده شده و امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته است.

همچنین معاون امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه نیز بازدید کرد.

جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از قلعه تاریخی بدلبو ارومیه بازدید و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات مرمتی این بنا قرار گرفتند.

مرمت قلعه بدلبو زیر نظر کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و توسط بخش خصوصی از چند سال پیش آغاز شده و در این مدت کمک‌های فنی و اعتباری از این پروژه انجام شده است.

قلعه بدلبو ارومیه پس از مرمت قابلیت تبدیل به یک مرکز اقامتی و پذیرایی با ۲۰ سوئیت را دارد.

افتتاح یک باب هتل، کلنگ‌زنی یک باب هتل، بازدید از مجتمع گردشگری و تفریحی ستاره سیلوانا، قلعه بدلبو، خانه انصاری، مسجد جامع، مدرسه هدایت و زیرساخت‌های گردشگری دریاچه ارومیه از جمله برنامه‌های یک روزه معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به این استان است.

کد خبر 6092810

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه غذایی و گردشگری در بام اصفهان پس از ۳ سال
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • زنجان میزبان جام تختی آزاد؛ برگزاری جام هاشمی‌نژاد در خرداد
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • بهره برداری از ۱۵ طرح تفریحی و گردشگری در اصفهان
  • برگزاری جشنواره بزرگ دشت غذا در پایتخت
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر زیبای دژکرد