Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:57:23 GMT

برج گرنفل تجسم ایرادهای نظام سرمایه داری در قرن 21

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۶۴۶۳۶

برج گرنفل تجسم ایرادهای نظام سرمایه داری در قرن 21

لندن - ایرنا - صرف‌ نظر از حادثه آتش‌سوزی برج مسکونی گرنفل لندن که براثر وقوع آن ده‌ها تن جان باختند، استقرار این برج در منطقه‌ای اعیان نشین با ساکنینی که غالباً از قشر کم‌درآمد جامعه بودند، تجسم همه ایرادهای قرن 21 در نظام سرمایه‌داری غرب به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، نزدیک به یک سال از فاجعه آتش‌سوزی در برج گرنفل لندن می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آتش‌سوزی در این برج 24 طبقه مسکونی در «محله سلطنتی کنزینگتون و چلسی» نزدیک 24ساعت ادامه داشت. طبق آخرین آمار رسمی 71 نفر در این حادثه کشته‌شدند. بااین‌حال گمانه‌زنی‌های غیررسمی تعداد کشته‌ها را بسیار بیشتر از این تخمین می‌زند.
برج گرنفل یک ساختمان مسکونی است که در سال 1974ساخته‌شده است. در زمان حادثه، این برج دارای 129 واحد مسکونی بود.
برج گرنفل دریکی ازثروتمندترین محله‌های لندن یعنی محله کنزینگتون قرار دارد. بااین‌حال ساکنان این برج را اقشارمحروم و کم‌درآمد تشکیل می‌دادند. برخی تحلیل گران، فاصله طبقاتی زیاد بین ساکنان این برج با بقیه محله را یکی از عوامل بروز این فاجعه برمی‌شمارند.
میانگین دستمزد در این منطقه 123 هزار پوند در سال است درحالی‌که میانه دستمزد، یعنی دستمزد بیشترین تعداد افراد، 32 هزار پوند است. معنی این تفاوت، شکاف بسیار بزرگ بین درآمد افراد در این منطقه است. هیچ محله دیگری در تمام انگلیس شکاف درآمدی به این بزرگی ندارد. برج گرنفل در محروم‌ترین بخش این محله و در قسمت شمالی آن قرار دارد. بخش مرکزی و ثروتمندترین قسمت، جایی است در اطراف کاخ کنزینگتون که اقامتگاه‌های سلطنتی است.
از همان ابتدای بروز این حادثه، گفته می‌شد که علت اصلی گسترش سریع آتش به تمام طبقات، نقص روکش عایق ساختمان بوده است. برج در زمان ساخت طوری طراحی‌شده بود که آتش‌سوزی امکان گسترش نداشته و در همان واحد آغازشده محدود شود. اما اخیراً در بازسازی‌ مجدد که 8.6 میلیون پوند هزینه داشته، کل ساختمان با یک روکش عایق به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی پوشانده شده بود.
گزارش یک موسسه مستقل این حدس را تائیدمی‌کندکه عایق استفاده‌شده قابل اشتعال بوده و پس ازسوختن مواد پلاستیکی، پوسته آلومینیومی آن مانند دودکش عمل کرده و آتش را به سرتاسر ساختمان گسترش داده است.
همچنین گزارش دیگری که توسط سازمان استانداردهای انگلیس موسوم به «ای.بی.آی» تهیه‌شده فاش می‌کند که نظام ارزشیابی ایمنی سازه‌ ها در برابر حریق در انگلیس «به‌شدت نارسا» بوده و آزمایش‌های پیشنهادی این دستور عمل‌ها در محیط آزمایشگاهی نتایجی متفاوت با وضعیت واقعی به دست می‌دهند. همچنین گفته‌شده که شرکت‌های سازنده با دست‌کاری شرایط آزمایشگاهی، مواد خود را کمتر قابل اشتعال نشان می‌دهند.
گزارشی که به‌تازگی به روزنامه‌ها درز کرده مدعی شده است که اگر عایق‌کاری ساختمان با مواد استاندارد انجام‌شده بود، این حادثه می‌توانست هیچ تلفاتی نداشته باشد. به خاطر بتنی بودن ساختمان هیچ راهی برای گسترش آتش وجود نمی‌داشت و تنها عامل گسترده شده آن، عایق قابل اشتعال ساختمان بوده است.
این گزارش همچنین کاستی وسایل اطفاء حریق ازجمله کم بودن فشار آب و نرسیدن آن تا طبقه 24 را به‌عنوان یکی دیگر از عوامل این فاجعه معرفی کرده است. همچنین در این گزارش آمده که استفاده از زمین‌های خالی اطراف برج باعث شده فقط یک ماشین آتش‌نشانی بتواند جا برای توقف و انجام عملیات داشته باشد.
این گزارش همچنین فاش می‌کند که شهرداری کنزینگتون برای اقامت موقت بازماندگان آتش‌سوزی تاکنون 21 میلیون پوند به 53 هتل پرداخت کرده است، درحالی‌که با این مبلغ می‌توانست این برج را سه بار از اول بسازد.
بر اساس این گزارش اگر چه ساختمان دارای سیستم آب‌پاش خودکار نبوده اما به دلیل نقش عایق قابل اشتعال، وجود سیستم آب‌پاش نمی‌توانست تغییری درنتیجه بیافریند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ساختمان بسیار نزدیک به فروریختن بوده و تنها به دلیل ضخامت زیاد دیوارهای بتونی در طبقات پایین این اتفاق نیفتاده.
کمیته بازماندگان مدعی است که ساکنین بارها خطر استفاده از مواد ارزان و بی‌کیفیت را به شهرداری و مدیریت ساختمان گزارش کرده اما کسی جدی نگرفته است.
پلیس هنوز علیه هیچ فرد یا سازمانی اقامه دعوای جنایی نکرده و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
بازماندگان حادثه که اکنون در هتل و مسافرخانه‌ها زندگی می‌کنند از وضعیت بلاتکلیف خود ناراضی هستند. زندگی در هتل به‌ویژه برای خانواده‌های دارای فرزند و یا اعضای سالخورده بسیار دشوار بوده و آن‌ها مجبورند تمام وعده‌های غذایی را از بیرون سفارش دهند. این در حالی است که پس از حادثه، نخست‌وزیر قول داده بود که همه بازماندگان در مدت سه هفته جایابی خواهند شد. وعده‌ای که هرگز محقق نشد. اکنون بیش از 150 خانوار در اقامتگاه‌های موقت به سر می‌برند.
به گفته یکی از روزنامه‌نگاران انگلیس، ساکنین این محله چند نژادی، کارگران «نامرئی دم‌صبح» بوده‌اند: نظافتچی‌ها، راننده‌های آژانس، مددکاران و کارگران ساختمانی. اما نباید فراموش کرد که آن‌ها انسان بودند، پدر، مادر، برادر، همسر و خانواده داشته‌اند. به گفته همین روزنامه‌نگار 'برج اصلاً نباید روکش می‌شد، اما برای زیباسازی این محله پولدار نشین این ناهنجاری بصری باید یک‌طوری آرایش می‌شد.'
برج گرنفل به گفته او تجسم همه ایرادهای قرن 21 انگلیس است: زندگی ناعادلانه روی شکاف های طبقاتی، نژادی و مذهبی.
اروپام ** هـ ن **1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگلي برج گرنفل آتش سوزي يك سال بعد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۶۴۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط اتوبوس به دره‌ در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم

حادثه سقوط یک دستگاه اتوبوس به داخل دره‌ای ۲۰۰ متری در شمال پرو دست‌کم ۲۵ کشته برجا گذاشت.

به گزارش ایسنا، این حادثه در پی انحراف اتوبوس از یک جاده کوهستانی در شمال این کشور رخ داد.

گزارش‌ها همچنین حاکیست این سانحه دست‌کم ۱۷ مصدوم داشته است هرچند تعداد دقیق مصدومان هنوز تایید نشده است.

اتوبوس به داخل این دره در نزدیکی شهر «کاخامارکا» در رشته کوه‌های آند سقوط کرده است.

اتوبوس حدود ۵۰ مسافر داشته و پس از سقوط در حاشیه رودخانه‌ای که در اعماق دره جاری است، متوقف شده است. شاهدان می‌گویند جریان آبِ رودخانه، چند تن از مسافران را با خود برده است.

دیگر خبرها

  • سقوط اتوبوس به دره‌ در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم
  • انسان‌هایی که تبخیر می‌شوند؛ استفاده اسرائیل از سلاح گرمافشاری در غزه
  • دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
  • دانشگاه کلمبیا دانشجویان معترض حامی فلسطین را تعلیق می‌کند/دانشجویان دانشگاه را تسخیر کردند
  • محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت
  • شوراها رکن مردم سالاری و از برکات نظام اسلامی هستند
  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد
  • وقوع یک حادثه در آب‌های شرق یمن
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند