Web Analytics Made Easy - Statcounter

وندی شرمن، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا در مقاله‌ای به بررسی موضوع نشست هسته‌ای آمریکا و کره شمالی و رابطه آن با لغو برجام پرداخته است. ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ بین الملل آسیا-اقیانوسیه آمریکا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وندی شرمن در مقاله‌ای که در پولتیکو نوشته: آیا مذاکرات هسته‌ای کره شمالی موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد وی تنها یک راه برای پاسخ به این سوال وجود دارد: پایبند نگه داشتن ترامپ به استانداردهایی که در انتقاد از توافق هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

به اعتقاد شرمن انتقاد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران بر روی این مسئله متمرکز بود که برجام تمام مشکلات آمریکا و کشورهای دیگر با ایران را حل نکرده بود. اما اگر با احتساب استاندارد ترامپ در مذاکره آمریکا و کره شمالی تنها موضوع تسلیحات هسته‌ای و موشکهای بالستیک حل شود، آنگاه باید گفت که ترامپ با معیار تعیین شده از سوی خود در این مذاکرات شکست خورده است.

ترامپ ایران را به تهاجم در منطقه، حمایت از تروریسم و تهدید نیروها و کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس متهم کرده و بر اساس منطق ترامپ در مورد ایران، کره شمالی نیز باید مجبور به برچیدن موشکهای کوتاه برد خود (با قابلیت رسیدن به ژاپن) شود. از سوی دیگر کره شمالی باید با تعطیلی اردوگاه های کار اجباری برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور دست به کار شود. ناتوانی در متقاعد ساختن کره شمالی برای پذیرفتن این تعهدات، همگی به معنی شکست ترامپ بر اساس معیارهای خود وی است.

ترامپ ایران را به دستیابی به میلیاردها دلار پول ناشی از لغو تحریم ها متهم کرده و این ادعا درحالی مطرح شده که ایران برای آزادسازی پول خود نیازمند تایید بازرسان بین‌المللی است. بنابراین کره شمالی باید پیش از دریافت هرگونه کمک مالی ناشی از لغو تحریم‌ها پاسخی برای نگرانی‌های فوق بیابد.

از سوی دیگر ترامپ مدعی شده که برجام فاقد مکانیزم کافی برای ممانعت، شناسایی و مجازات اقدامات فریبکارانه ایران است و حتی اجازه دسترسی به بسیاری از اماکن مهم ایران از جمله تاسیسات نظامی داده نشده اما به گفته شرمن این ادعا ناصحیح است زیرا به موجب مفاد این توافق به محض تکمیل یک فرایند مشاوره کوتاه، صدور اجازه دسترسی الزامی است.

البته ترامپ نیز استانداردهایی برای توافق با کره شمالی در نظر گرفته که دسترسی کامل و بدون محدودیت به سایتهای نظامی از آن جمله است. البته ذکر این موضوع ضروری است که درحال حاضر هیچ کشوری در دنیا اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

از سوی دیگر ترامپ همواره ماهیت چندجانبه بودن توافق هسته‌ای ایران را زیر سوال برده و مدعی شده که بهترین توافق، توافقی دوجانبه است. اما او اکنون متوجه شده که توافق با کره شمالی تنها با کمک رئیس جمهوری کره جنوبی، مشاوره و حمایت نخست‌وزیر ژاپن و بی طرفی (اگر نگوییم حمایت) رئیس جمهوری چین انجام خواهد شد. تحریم ها نیز (بخصوص درمورد کره شمالی) تنها به صورت چند جانبه موثر خواهند بود زیرا آمریکا دارای هیچ روابط اقتصادی مستقیم با پیونگ یانگ نیست.

در پایان این یادداشت آمده است: واقعیت این است که ترامپ درمورد توافق هسته‌ای ایران در اشتباه بود. دیپلماسی هرگز کامل و بدون نقص نیست. دیپلماسی تمرین هنر احتمالات تا زمانی است که باعث افزایش امنیت ما و دنیا شود. درصورت عقب نشینی ترامپ از استانداردهایی که بر توافق ایران اعمال کرده، این اقدام تنها به معنی دورویی و فرصت طلبی سیاسی است.

انتهای پیام/

R1036249/P36447/S8,87,1128/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۶۵۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی

مذاکره کننده ارشد واشنگتن گفت مقامات ایالات متحده و کره جنوبی دیدگاه‌های مربوط به یک توافق جدید در مورد تقسیم هزینه‌های حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی را مورد بحث قرار دادند و در صورت لزوم به مشورت ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا، آمریکا و کره جنوبی ماه گذشته میلادی نمایندگانی را برای آغاز مذاکرات زودهنگام با هدف اجرای یک توافق جدید در سال ۲۰۲۶ معرفی کردند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های کره جنوبی گزارش کردند که هدف از این گفت‌وگو دستیابی به توافق پیش از هر گونه بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید است که در دوران ریاست جمهوری خود سئول را به «سواری گرفتن از قدرت نظامی آمریکا» متهم کرده بود.

«لیندا اسپچت»، مذاکره کننده ارشد آمریکایی پیش از نخستین دور مذاکرات در هاوایی که سه شنبه تا پنجشنبه برگزار می‌شود، گفت واشنگتن به دنبال یک نتیجه عادلانه و برابر است.

وی افزود: «آمریکا و کره جنوبی دورنماهای خود را برای این نشست مطرح کرده‌اند. ما تا هر زمان که لازم باشد به رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم.»

یک مقام ارشد دولت بایدن ماه گذشته میلادی اعلام کرد مذاکرات در مسیر و زودتر از موعد مقرر انجام شده، اما ایالات متحده انتخابات ریاست جمهوری نوامبر را به عنوان«مهلت جدی» نمی‌بیند.

بیش از ۲۸ هزار نیروی آمریکایی در کره جنوبی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازدارندگی در مقابل کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای مستقر هستند.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا و کره جنوبی پیش از دستیابی به توافقی برای افزایش مشارکت سئول در افزایش ۱۳.۹ درصدی هزینه‌های حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی چندین ماه دچار تنش بودند. بر اساس قرارداد ۲۰۱۹، کره جنوبی حدود ۹۲۰ میلیون دلار برای این مساله در سال پرداخت می‌کرد اما ترامپ از سئول خواست تا این مبلغ را در سال به پنج میلیارد دلار برساند.

قرارداد کنونی در سال ۲۰۲۵ منقضی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی