Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@15:00:00 GMT

فروش سیگار با طعم بی قانونی - امید بهمنی *

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۷۹۹۶۵

فروش سیگار با طعم بی قانونی - امید بهمنی *

سنندج - ایرنا - طبق قانون هرگونه تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم افراد به مصرف سیگار و مواد دخانی ممنوع شده است اما این روزها فروشندگان این نوع از مواد بدنبال راه های مختلفی هستند که به این قانون بی توجهی کنند.

طبق ماده سه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات هر نوع تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیدا ممنوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این قانون مشتمل بر 20 ماده و هفت تبصره است که در جلسه علنی 15 شهریور 1385 مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسید.
قانون کاملا صراحت دارد و حتی تحریک افراد به مصرف مواد دخانی را به صورت تاکیدی ممنوع اعلام کرده است اما در عمل این قانون در موارد متعدد مورد کم توجهی قرار گرفته است.
مصرف سیگار توسط بازیگران و قهرمانان در سریال ها یا فیلم هایی که در سینما یا شبکه های خانگی ساخته می شود یکی از موارد کاملا شناخته شده ای است که به این قانون بی توجهی می کند که یکی از سریال های پربیننده کنونی شبکه خانگی مثال عینی آن است.
مثال های متعددی هم می توان برای تبلیغ غیر مستقیم سیگار و مواد دخانی پیدا کرد اما این روزها اگر به هر سوپرمارکت و مغازه نسبتا بزرگی که سربزنید حتی اگر یک بسکویت هم خریداری کنید مجبور می شوید نگاهی به استند بسیار زیبای بزرگی که به صورت کاملا هدفمند در پشت سر فروشنده قرار داده شده و پر از سیگارهای رنگارنگ است بیاندازید.
استندی که با نورهای آبی وسوسه انگیزی آراسته شده و به دلیل بزرگی و نمایی که دارد نمی توان چشم را از آن دور کرد و در واقع اثر فعالیت کارشناسان تبلیغات و روانشناسان را می توان به خوبی در آن مشاهده کرد.
تصور کنید که روزانه یا در هفته چند بار به یک سوپرمارکت رجوع می کنید و در مجموع چند بار نگاهتان به این استند پر از سیگار می افتد، وسوسه ایی که فروشندگان عمده سیگار و مواد دخانی با یک برنامه ریزی کاملا هوشمندانه و روانشناسانه در ذهن و دل جوانان انداخته اند.
نکته جالب تر اینکه موضوع وقتی عیان می شود که بسیاری از این استندهایی که گاها قیمتی میلیونی دارند کاملا رایگان به صاحبان سوپرمارکت ها داده می شود چرا که تاثیر شگرفی در افزایش فروش مواد دخانی دارد و به زودی چند برابر هزینه ای که شده را به آنها بر می گرداند.
برخی از این استندهای میلیونی که به راحتی در اختیار فروشندگان قرار گرفته اند در خارج از کشور ساخته شده اند که یکی از راه های ممانعت از تبلیغ سیگار می تواند محدود کردن ورود چنین استندهایی باشد.
چرا باید وسیله ای که تنها با هدف تبلیغ سیگار و تشویق جامعه به مصرف مواد دخانی ساخته می شود به راحتی وارد شده و توزیع شود.
غیر از جنبه محافظت از اجرای قانون، توجه به سلامتی جامعه و همچنین کاهش هزینه هایی اضافه ای که با مصرف سیگار بر سبد خانوار و کل کشور تحمیل می شود از دیگر دلایل مقابله با با ترویج مصرف مواد دخانی باشد.
ارز زیادی به دلیل مصرف سیگار از کشور خارج می شود و همزمان سلامتی جامعه را با خود می برد بنابراین هرچه مصرف این ماده دخانی کاهش یابد شرایط اقتصادی و سلامتی جامعه بهتر می شود.
مسئولان مرتبط از جمله شرکت دخانیات، شبکه بهداشت، دادستانی و حتی نیروی انتظامی می توانند به سهم خود با توجه به صراحت قانونی که وجود دارد با ترویج سیگار و مصرف مواد دخانی مقابله کنند چرا که به نظر می رسد فروشندگان این ماده ضد سلامتی هر روز گام بزرگتری برای دور زدن این قانون برمی دارند که عدم مقابله آنها را جری تر می کند.
خبرنگار ایرنا در سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي قانون تبليغ دخانيات سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۹۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ خرده فروش مواد مخدر در اصفهان دستگیر شدند

سرهنگ حسین بساطی درگفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای اجرای طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، طرح آرامش با هدف دستگیری خرده فروشان مواد مخدر و جمع آوری معتادان متجاهر عملیاتی شد.

وی با اشاره به اجرای ۲۴ ساعته این طرح گفت: با انجام کار دقیق و میدانی گسترده توسط مأموران انتظامی و با شناسایی محلات هدف و آلوده، در نهایت ۱۶ نفر معتاد متجاهر جمع آوری و برای سپری کردن مراحل درمانی به مراکز بازپروی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان تصریح کرد: در ادامه این طرح همچنین ۱۴ نفر خرده فروش مواد مخدر دسنگیر و ضمن کشف مقادیری انواع مواد افیونی از متهمان، افراد دستگیر شده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شدند.

کد خبر 6100431

دیگر خبرها

  • نظارت دقیق دستگاه قضایی البرز بر عملکرد مدیران شهری
  • ۳۰ خرده فروش مواد مخدر در اصفهان دستگیر شدند
  • ابزارهای قانونی برخورد با اخلالگران بازار مسکن تدوین شد
  • عقب‌نشینی دولت از اصلاح ماده ۴۱ قانون کار در پی درخواست کارگران و دستور رئیس جمهور
  • خطرات مصرف ویپ و پاد برای افراد
  • ۳۰۰هزار وانت‌بار فاقد بیمه در نوبت بعدی اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت
  • آخرین خبرها از لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • تشکیل شرکتهای واسطه برای جذب سرمایه خارجی قانونی شد
  • پیشنهاد دائمی شدن قراردادهای موقت مشاغل پنج ساله به کجا رسید؟ | آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری