Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصوبه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان سئوالات و سردرگمی هایی را ایجاد کرده است که مخالفان و موافقان جدی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، اواخر سال گذشته بود که وزارت آموزش و پرورش در مصوبه ای ممنوعیت برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در پایه هفتم را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این مصوبه، برگزاری هر آزمون در دوره ابتدایی و تجویز کتاب‌های کمک آموزشی ممنوع و برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم آزمونی برگزار نخواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در تشریح این مصوبه اذعان داشت: آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم اثرات مخربی روی دوره ابتدایی داشت و یکی از مطالبات جدی خانواده‌ها این بود زیرا با توجه به رقابت ناسالمی که شکل گرفته بود،‌ پروسه بسیار استرس زایی بود و هزینه‌های بسیاری نیز در برداشت.  در این میان خانواده‌هایی که متمکن بودند می‌توانستند وارد کلاس‌های خاص شوند که زمینه سودجویی برخی موسسات را فراهم کرده بود. از سوی دیگر خانواده هایی که شرایط مالی نداشتند برچسب عدم توانمندی و باهوش نبودن به فرزندشان می‌خورد که به لحاظ تربیتی آسیب رسان بود.( http://yon.ir/S1w7n)

این تصمیم آموزش و پرورش واکنش های موافقان و مخالفانی را در برداشته است.

مخالفان این مصوبه، صحبت های گوناگونی دارند؛ عده ای از آن ها می گوید این مصوبه نتایج خوبی دارد اما انجام ناگهانی و فوری آن مشکلات جدی ای را ایجاد می کنند؛ دانش آموزانی که در سال تحصیلی جدید برنامه ریزی و تلاش خود را برای قبولی در آزمون های ورودی سمپاد و نمونه انجام داده اند و خود را برای ورود به آزمون مهیا کرده بودند با لغو ناگهانی این امتحانات دچار سردرگمی شده اند و از طرفی شاخص های پذیرش در این مدارس مشخص نشده است.

عده ای دیگر از مخالفان می گوید: حذف ناگهانی و بدین گونه مدارس نمونه و سمپاد، عرصه را برای یکه تازی مدارس غیر انتفاعی و فربه شدن این نوع مدارس باز می کند و توانایی استفاده و حضور در این مدارس تنها برای کسانی مسیر خواهد بود که تمکن مالی دارند.

اما این تصمیم موافقان جدی ای نیز دارد؛ موافقان با تمجید از این مصوبه و تصمیم وزارت آموزش و پرورش می گوید: این اقدام، گام مثبتی برای کاهش استرس‌های ناشی از امتحان و دوگانگی قبول یا رد شدن برای تحصیل در این مدارس است و علاوه بر آن فاصله عملی بین مدارس را از بین برده و فرصت رقابت علمی سالم را به صورت یکسان فراهم می کند.

 

**وضعیت مدارس دولتی با حذف مدارس سمپاد تغییر نمی کند

مرتضی فلاح تفتی که ۱۵ سال است مدیریت مدرسه نمونه ملاصدرا تفت را بر عهده دارد در مصاحبه با خبرنگار یزرسا در رابطه با حذف مدارس نمونه و سمپاد اظهار کرد: از دو سال پیش که سهمیه پذیرش مدارس نمونه کم شد؛ پیش‌بینی می‌شد که حذف مدارس نمونه و تیزهوشان رقم بخورد.

وی خاطرنشان کرد: معمولا سطح متوسط جامعه از مدارس نمونه استفاده می‌کنند به ویژه در مناطق محروم و شهرهایی که مناطق روستایی متعددی دارند لذا در این مدارس استعداد ها حتی از دورترین مناطق روستایی رشد و به مدارج عالی رسیده اند.

فلاح افزود: اما شاید سئوال این باشد که «در گذشته که تفاوتی بین مدارس نبوده بسیاری از نخبگان و توانمندان جامعه از همان مدارس رشد و پرورش یافتند و الان این طبقه‌بندی ایجاد شده است؟» جواب این است که در گذشته هم هیچ نوع دیگری از مدارس وجود نداشت یعنی همه مدارس کشور یکسان بودند ولی الان چند نوع مدرسه مانند غیرانتفاعی، شاهد، نمونه و تیزهوشان داریم.

مدیر مدرسه نمونه ملاصدرا تفت ادامه داد: در عین حالی که نمی توان این واقعیت را انکار کرد که با ایجاد این طبقه بندی، مدارس عادی دولتی به وضعیت بسیار بدی دچار و در حال حاضر بارعلمی بسیار پایینی دارند ولی برآیند اجرای این طرح جز این نخواهد بود که عده ای از اقشار مردم که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار هستند به مدارس غیر انتفاعی و خاص رجوع خواهند کرد و بقیه مردم چاره ای جز استفاده از مدارس دولتی ندارند و بازهم طبقه‌بندی و فاصله طبقاتی ایجاد خواهد شد.

 

**هنوز معیارهای آزمون مدارس نمونه پایه هفتم مشخص نیست

مسئول آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: ما بحث حذف مدارس نمونه و سمپاد را نداریم بلکه موضوعی که در این رابطه مطرح می‌شود حذف و تغییر آزمون ورودی این مدارس بوده است.

محمد دهشیری با بیان اینکه ثبت نام مدارس نمونه و تیزهوشان در پایه هفتم آغاز شده است، اذعان داشت: زمان برگزاری آزمون ورودی این مدارس ۵ تیرماه است اما آزمونی که از دانش آموزان گرفته خواهد شد؛ به کلی متفاوت از امتحانات ادوار گذشته است بدین گونه که دانش آموز نباید موضوعی را مطالعه کند تا از آن مطلب یا دروس، امتحان گرفته شود بلکه  امتحان به صورت تست هوش از دانش آموزان گرفته و بر اساس آن رتبه بندی انجام می شود.

وی در پاسخ به شاعبه انگیز بودن اینگونه معیارها و شاخص ها برای پذیرش در مدارس نمونه و تیزهوشان، تصریح کرد: هنوز بخشنامه و دستور العمل برگزاری آزمون های ورودی این مدارس از سوی وزارت آموزش وپرورش به استان اعلام نشده و اینکه جزئیات آزمون نظیر اینکه امتحان چند سوال، شفاهی، تستی یا تشریحی باشد اعلام نشده است.

دهشیری تاکید کرد: تنها اطلاعیه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش ارسال شده که زمان ثبت نام را اعلام کرده و ما آن را به مدارس استان ابلاغ کردیم که طبق این اطلاعیه، دانش آموزان می توانند جهت ثبت نام مدارس نمونه و تیزهوشان از ۱۹ تا ۲۲ خرداد ماه سال جاری به سامانه ثبت نام مدارس به آدرسhoosh.medu.ir مراجعه نمایند.

 

حال سوای همه دلایل مخالفت و موافقت در حذف یا تغییر مدارس سمپاد یک موضوع از هر نظر مهم است و ان اینکه تغییر در هر صورتی باید باعث رشد و تعالی نظام اموزشی کشور شود وگرنه تغییر بدون مطالعه و بدونه زمینه نه تنها کمکی به رشد کیفی آموزش مدارس نمی کند بلکه روزنه های فراوانی را برای سودجویی در این زمینه فراهم می کند.

مطمئنا این حساسیت در استان یزد که همواره در بحث آموزش و پرورش حرفی برای گفتن داشته است بیشتر ملموس خواهد بود و نگرانی ها در رابطه با مدارس سمپاد بیشتر خواهد بود.

 

انتهای پیام/م*

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۳۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سربازان همچنان در انتظار صدور بخشنامه برای جذب سرباز معلم

مشمولین خدمت سربازی به جای خدمت در پادگان‌های نظامی، می‌توانند دوران سربازی‌ خود را به عنوان سرباز معلم که نوعی امریه سربازی است سپری کنند. وزارت آموزش و پرورش بخشی از کمبود نیروی خود را از طریق استخدام سرباز معلم جبران می کند و  هر ساله بخشنامه ای برای این صادر می شود تا متقاضیان در یکی از نقاط محروم به عنوان معلم و یا نیروی آموزش و پرورش، دوران خدمت سربازی خود را بگذرانند اما طبق گفته شهروندخبرنگار ما در سال جدید هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر جذب سرباز معلم ابلاغ نشده است.

شهروندخبرنگار ما با ارسال پیامی خواستار رسیدگی به این موضوع شد. 

متن پیام شهروندخبرنگار 

سلام هر ساله آموزش و پرورش بخشنامه برای سرباز معلم می‌فرستاد ولی بخشنامه امسال ۱۴۰۳ هیچ خبری از آن نیست. لطفا پیگیری کنید تا تکلیف ما را روشن کنند. همچنان منتظر هستیم.

 

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال
  • شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه
  • ۶۰۰ معلم نمونه مازندرانی تقدیر می‌شوند
  • انتخاب معلم دزفولی به عنوان معلم نمونه کشوری
  • برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور
  • هشت معلم نمونه استان ایلام تجلیل می‌شوند
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • سربازان همچنان در انتظار صدور بخشنامه برای جذب سرباز معلم
  • تجلیل از ۲۴ معلم نمونه بیرجند