Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- نشريه آمريکايي نشنال اينترست نوشت: از آنجا که خروج از برجام بزرگترين آسيب را به نزديکترين متحدان و بيشترين مزيت را براي رقباي آمريکا (چين و روسيه) به دنبال خواهد داشت، مي توان آن را يک بي خردي ژئوپليتيک و برهم زننده ثبات اقتصادي دانست.

`فرانک ويسنر` کارشناس خدمات خارجي و `نلسون کانينگهام` مشاور `جو بايدن` و `جان کري` و مشاور ويژه `بيل کلينتون` ديروز (شنبه) در ادامه تفسيري در اين نشريه با عنوان `ضربه راهبرد ايراني ترامپ به اقتصاد آمريکا` افزودند: تصميم `دونالد ترامپ` به خروج ايالات متحده از توافقنامه هسته اي با ايران مي تواند خطرناکترين و بي ثبات کننده ترين حرکت در طول دوران رياست جمهوري پرآشوب وي باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


توافق نامه هسته اي ايران يا برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به عنوان يک پيروزي ديپلماسي چندجانبه و گامي مهم در جهت رسيدن به دو هدف اصلي است: عدم گسترش تسليحات هسته اي و ثبات درازمدت در خاورميانه.
حتي بسياري از کساني که به اين توافق ترديد داشتند، از جمله `جيمز متيس` وزير دفاع ايالات متحده، با خروج واشنگتن از اين معاهده هسته اي مخالف بودند. بنا بر اين خروج يک جانبه رئيس جمهوري آمريکا بطور قطع داراي پيامدهاي مخرب ژئوپليتيک فراواني خواهد بود و در راس آن نخستين آسيب به اقتصاد و بودجه آمريکا وارد مي شود.
در واقع توافق ايران با پشتيباني رسمي نه تنها متحدان اصلي ما (انگلستان، فرانسه، آلمان و اتحاديه اروپا)، بلکه با مهمترين رقباي ما (روسيه و چين) بود و ترامپ با خروج از آن، خطر از سرگيري برنامه هسته اي ايران را افزايش داده و احتمال بروز درگيري ديگري در خاورميانه پرآشوب را بالا مي برد.
از سوي ديگر با اين کار، ترامپ ايران را به سوي روسيه و چين هدايت کرده و اتحاد ترانس آتلانتيک با اروپا را که از سال 1945 جهان برقرار شده، تضعيف کرده است.
فراتر از همه اينها، ترامپ ممکن است تاکنون توافق هاي بين المللي فراواني را از جمله نفتا، همکاري ترانس پَسيفيک و توافق آب و هوايي پاريس را زير پا گذاشته باشد، اما خروج از برجام تجارت تمام شرکاي ما را با اختلال روبرو مي کند. اين خروج بزرگترين آسيب را به نزديکترين متحدان ما و بيشترين مزيت را براي رقباي ما به دنبال خواهد داشت. بنا بر اين خروج از برجام را مي توان بگونه اي يک بي خردي ژئوپليتيک و برهم زننده ثبات اقتصادي دانست.
از سويي، ترامپ با خروج از برجام وعده داده است که تحريم هاي شديد ايالات متحده عليه ايران و همچنين شرکت هاي آمريکايي که اين تحريم ها را نقض کرده اند، تحميل شود.
اين تحريم ها که `تحريم هاي ثانويه` خوانده مي شوند شرکت هاي خارجي را که با ايران تجارت کنند هم هدف قرار داده و آنها را مجازات خواهد کرد.
به عبارتي اين تحريم ها براي شرکت هاي مستقر در اروپا، کانادا، ژاپن، کره، هند و آمريکاي لاتين اعمال خواهد شد؛ يعني بزرگترين و نزديکترين شرکاي تجاري ما را نشانه مي گيرد.
به لحاظ نظري اين تحريم ها بر شرکتهاي مستقر در چين و روسيه نيز تأثير خواهد گذاشت، اما روسيه حال با استفاده از قانون ضد تحريم با اين تحريم ها مقابله مي کند و هيچکس انتظار ندارد چين در نيز در زمره کشورهايي قرار گيرد که مشمول تحريم هاي واشنگتن شود. حال اگر ما اروپايي ها و ساير شرکت ها را به تبعيت از قانون تحريم هاي ثانويه مجبورکنيم، اين خلاء وسيعتر و فرصت روسيه و چين براي بهره گيري از تجارت با ايران بيشتر مي شود.
** ترامپ و پمپئو آمريکا را به سوي جنگ تجاري با کشورهاي بزرگ مي برند
با توجه به اين شرايط، ترامپ و مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا، با افزايش تهديد تحريم هاي گسترده، ايالات متحده را به سوي جنگ تجاري نه تنها با ايران، بلکه بطور بالقوه با هر کشور بزرگ تجاري در سراسر جهان پيش مي برد. اين که آيا اين جنگ تجاري آغاز خواهد شد يا نه بستگي به قدرت رژيم تحريم ها دارد.
در مورد دلايل تحريم ها لازم است تاکيد کنيم سياست راهبردي ترامپ براي اعمال تحريم عليه ايران با توجه به تاکيد مشاوران کليدي وي (جان بولتون مشاور امنيت ملي و پمپئو) بر اين اساس است که هر دلاري که به سوي ايران فرستاده مي شود مستقيم به جيب تندروها مي رود و براي رفتارهاي مخرب ايران در منطقه هزينه مي شود. به باور آنها، اين پولها جهان را ناامن کرده و به تقويت نظامي (به گفته آنها) استبدادي تبديل منجر مي کند.
ناگفته نماند در اين ميان تحريم هاي ثانويه ايالات متحده سبب خشم متحدان ما نيز شده است؛ بگونه اي که `دونالد توسک` رئيس شوراي اتحاديه اروپا پس از خروج ترامپ از برجام و اعلام بازگشت تحريم ها گفت `با داشتن دوستي مانند ترامپ آيا ديگر نيازي به دشمن داريم؟` و وزير دارايي فرانسه نيز در واکنش به اين اقدام واشنگتن گفت `آيا ما اروپاييان تابع آمريکا هستيم؟`
در 18م مه (28م ارديبهشت) پس از اعلام خروج آمريکا از برجام، `ژان کلود جانکر` رئيس کميسيون اروپا اعلام کرد اتحاديه در حال بررسي اقداماتي براي ممانعت از تاثير تحريم هاي آمريکا بر شرکت هاي اروپايي و نيز به دنبال مکانيسمي است که به کشورهاي عضو امکان پرداخت مستقيم پول نفت ايران را بدون استفاده از موسسات مالي ايالات متحده مي دهد. وي گفت `وظيفه ما اين است که بتوانيم به منظور حفاظت از کسب و کارهاي اروپايي، بخصوص کسب و کارهاي کوچک و متوسط خود را حفظ کنيم.` در 6 ژوئن (خرداد ماه)، اتحاديه اروپا به صورت رسمي قانون خود براي جلوگيري از تحريم هاي مربوط به ايران را به روز رساني کرد.
هرچند اروپايي ها ممکن است به تحقق وعده هاي جسورانه خود در مواجهه با فشارهاي اقتصادي ايالات متحده بر شرکت هايشان قادر نباشند (تنها هفته گذشته سه کشور عضو اتحاديه اروپا به دولت ترامپ نوشته اند و خواستار معافيت شرکت هاي اروپايي از تحريم هاي ايالات متحده شدند. هر چند اميدي به دريافت پاسخ ثبت وجود ندارد)، اما ايالات متحده تا چه اندازه مي تواند از تحقير متحدانش سود ببرد؟ اين در حاليست که رهبران اروپايي در حال گسترش روابط خود با جهان هستند و همانگونه که شاهد بوديم `امانوئل مکرون` رئيس جمهوري فرانسه بتازگي با پوتين در روسيه ديدار کرده و `آنگلا مرکل` صدر اعظم آلمان هم به چين سفر کرده است.
بنا بر اين در هفته هاي آينده شاهد پيامدهاي تصميم نادرست رئيس جمهوري ايالات متحده خواهيم بود و در اين صورت کشورهاي اروپايي هم بايد ميان تجارت با آمريکا و ايران يکي را انتخاب کنند و اين در حالي است که سطح تجارت آمريکا و اروپا با ايران قابل مقايسه نيست؛ به طور مثال کل تجارت فرانسه با ايران در سال به 3.8 ميليارد دلار مي رسد حال آنکه تبادلات بازرگاني ايالات متحده و فرانسه يک ميليارد دلار در روز است. در اين ميان تنها برندگان تصميم نادرست آمريکا، چين و روسيه خواهند بود که همچنان به رابطه با ايران ادامه خواهند داد و ايران نيز با تکيه بر اين متحدان در برابر تحريم هاي آمريکا ايستادگي خواهد کرد.
در نهايت نبايد فراموش کرد تصميم عجولانه و بي پرواي ترامپ جهان را ناامنتر، خاورميانه را پرآشوبتر و خطر درگيري هاي خشونت بار را بيشتر خواهد کرد.
* `نشريه نشنال اينترست در طول تقريبا سه دهه فعاليت از آغاز کار خود را با تمرکز بر سياست خارجي شروع کرد. اين نشريه در سال 1985 توسط `ايروينگ کريستول` و `اوون هريس` تأسيس شد و با متفکران و دولتمرداني همچون `ديسراييل`، `بيسمارک` و `هنري کيسينجر` ارتباط دارد. گرچه سياست هاي بين المللي در چند دهه گذشته بطور قابل توجهي تغيير کرده است، اما اساسنامه اين نشريه همچنان بدون تغيير باقي مانده است و تمرکز خود را بر روي سياست خارجي در راستاي منافع ملي آمريکا قرار داده است`.
اروپام***7276**1479
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۴۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا

رسانه آمریکایی آکسیوس مدعی شد: هفته گذشته دولت بایدن تحویل یک محموله تسلیحات آمریکایی به سمت سرزمین‌های اشغالی را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه آمریکایی آکسیوس در مقاله‌ای به قلم باراک راوید، خبرنگار نزدیک به مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی، نوشته است برای اولین بار از ۷ اکتبر آمریکا ارسال تسلیحات برای رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است.

به گفته مقامات رژیم صهیونیستی، این حادثه نگرانی‌های جدی در داخل دولت نتانیاهو ایجاد کرده و مقامات آن را به تکاپو انداخت تا بفهمند چرا ارسال محموله متوقف شده است. بایدن با انتقاد شدید آمریکایی‌هایی که مخالف حمایت او از اسرائیل هستند، روبرو است. دولت بایدن در ماه فوریه از رژیم اسرائیل خواست تا تضمین دهد که تسلیحات ساخت ایالات متحده توسط ارتش رژیم صهیونیستی در غزه مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده می‌شود. رژیم اسرائیل در ماه مارس یک تضمین‌نامه امضا شده ارائه کرد.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که تحویل مهمات از هفته گذشته متوقف شد. کاخ سفید تا کنون از اظهار نظر خودداری کرده است. دولت بایدن به شدت نگران است که رژیم اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، حمله کند.

به گفته آکسیوس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر بیانیه‌های متعددی را منتشر کرده و گفته است که قصد دارد دستور تهاجم به رفح را صرف نظر از نتیجه توافق تبادل اسرا و آتش‌بس، صادر کند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای به مناسبت روز یادبود هولوکاست که یکشنبه منتشر شد، به تنش با دولت بایدن اشاره کرد: «در هولوکاست وحشتناک، رهبران بزرگ جهان بودند که بیکار ایستادند؛ بنابراین، اولین درس هولوکاست این است: اگر از خود دفاع نکنیم، هیچکس از ما دفاع نخواهد کرد. و اگر لازم باشد تنها بایستیم، تنها خواهیم ایستاد.»

دو منبع آگاه از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با نتانیاهو به آکسیوس گفته‌اند که طرفین گفتگوی دشواری درباره حمله رژیم صهیونیستی به رفح داشتند. بلینکن در جریان این دیدار گفت که «عملیات نظامی بزرگ» در رفح منجر به مخالفت علنی ایالات متحده با آن خواهد شد و بر روابط ایالات متحده و رژیم اسرائیل تأثیر منفی خواهد گذاشت.

یک روز بعد، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که رهبران اسرائیل درک می‌کنند که تهدید بایدن درباره احتمال تغییر در سیاست ایالات متحده در مورد جنگ غزه «واقعی است» و به نحوه انجام عملیات زمینی در رفح و وضعیت پناهندگان بستگی دارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز شنبه در کنفرانس فایننشال تایمز گفت که دولت بایدن برای رژیم اسرائیل شفاف کرده است که شیوه اجرای عملیات در رفح بر سیاست ایالات متحده در قبال جنگ غزه تأثیر خواهد گذاشت.

آکسیوس در پایان نوشته است که میانجی‌های مصری و قطری همچنان در تلاش برای دستیابی به یک معامله تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس هستند که منجر به توقف درگیری‌ها در غزه شود. دولت بایدن عمیقاً درگیر این تلاش‌ها است و بیل برنز، رئیس سیا، در آخر هفته در قاهره به مذاکرات پیوست.

حماس روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهاد فعلی را با ذهنیت مثبت بررسی می‌کند و با همین روحیه برای دستیابی به توافق به قاهره می‌رود. در حالی که رژیم اسرائیل منتظر پاسخ حماس به این پیشنهاد است، نتانیاهو چندین بیانیه در آخر هفته صادر کرد و گفت که با پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از معامله تبادل اسرا موافقت نخواهد کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز شنبه از نیروهای نظامی ارتش اشغالگر در غزه بازدید کرد و گفت که اسرائیل «سیگنال‌های نگران‌کننده» می‌بیند مبنی بر اینکه حماس قصد ندارد به سمت توافقی برای آزادی اسرا حرکت کند و تهدید به شروع قریب‌الوقوع عملیات در رفح کرد.

کد خبر 750960

دیگر خبرها

  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • اینجا «ایالات متحده اسرائیل» است!
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ