Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@13:23:39 GMT

سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی می‌خورید

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۸۴۸۷۶

سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی می‌خورید

دانش > محیط زیست جهان - همشهری آنلاین:
توجه جهان به تازگی نسبت به ریزپلاستیک‌ها، ذرات کوچک پلاستیکی در ابعاد پنج میلیمتر تا ۱۰۰ نانومتر، جلب شده‌است،‌ ذراتی که دریاها را آلوده ساخته‌اند و مسیر خود را به درون بدن آبزیان باز کرده‌اند.

براساس گزارش ساينس الرت، اين به آن معني است كه ريزپلاستيك‌ها وارد چرخه غذايي اقيانوسي شده‌اند و در نهايت وارد بدن انسان خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما آبزيان تنها منابع غذايي نيستند كه حاوي ريزپلاستيك‌ها هستند و در واقع ديگر مواد غذايي كه از درياها تامين نمي‌شوند نيز مي‌توانند مملو از پلاستيك باشند.

درون يك وعده غذايي صدف سياه در اروپا 90 ذره ريزپلاستيك وجود دارد. مصرف اين ماده غذايي ممكن است از نسلي به نسل ديگر و در ميان كشورها متفاوت باشد، اما مشتاقان اين نوع غذا ممكن است سالانه بيش از 11 هزار ذره پلاستيكي وارد بدن خود سازند.

تخمين مقدار ريزپلاستيك‌هايي كه از مسير آبزيان وارد بدن انسان مي‌شود كار دشواري است. بيشتر مطالعاتي كه تا به امروز انجام شده اند، تنها به بررسي محتواي روده و معده اين موجودات پرداخته‌اند كه معمولا پيش از مصرف از درون بدن آنها برداشته مي‌شوند. اما يكي از اين پژوهش‌ها موفق شد ريزپلاستيك‌ها را درون كبد ماهي كشف كند و اين به آن معني است پلاستيك مي‌تواند از اندام‌هاي هاضمه وارد ديگر اندام‌ها شود.

محققان همچنين درون ماهي‌هاي كنسرو‌شده نيز خرده پلاستيك كشف كرده‌اند. تعداد مواردي كه در آنها ذرات پلاستيكي كشف شده بسيار محدود است از اين رو ميانگين خوردن ذرات پلاستيكي به واسطه مصرف تن ماهي پنج ذره است. احتمال داده مي‌شود اين ذرات طي فرايند كنسرو‌سازي يا از طريق هوا وارد اين ماده غذايي شده‌باشد.

ديگر منبع اصلي دريايي ذرات پلاستيكي نمك دريايي است.يك كيلوگرم از اين ماده مي‌تواند حاوي بيش از 600 ريزذره پلاستيكي باشد و اگر روزانه 5 گرم از اين نمك مصرف شود، يعني روزانه سه ذره پلاستيكي در روز. البته مقدار پلاستيك در نمك دريايي متناسب با سبك و تكنيك استخراج نمك مي‌تواند متفاوت باشد.

منابع غيردريايي

باوجود اين يافته‌ها، ديگر پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه مقادير زيادي از ريزپلاستيك‌ها از غذاهاي غيردريايي وارد بدن انسان مي‌شوند. حيوانات زميني نيز علاوه بر ماهي و ديگر مواد غذايي دريايي، ذرات پلاستيكي مي‌خورند، و حتي اگر سيستم گوارشي اين جانداران در چرخه غذايي انسان جايي نداشته باشد،‌اين ذرات پلاستيكي وارد بدن او مي‌شوند.

دراين باره منابع اطلاعاتي بسيار محدودي وجود دارد اما يكي از پژوهش‌هاي انجام شده روي مرغ‌هايي كه در مركزي در مكزيك پرورش داده شده‌بودند نشان داد در بدن هر مرغ به صورت متوسط 10 ذره پلاستيكي وجود دارد. محققان همچنين در عسل نيز اين ذرات را كشف كردند اما بزرگترن منبع ذرات پلاستيكي كه همه انسان‌ها آن را مصرف مي‌كنند آب‌هاي بسته‌بندي شده‌است.

محققان با بررسي نمونه‌هاي مختلفي از بطري‌هاي پلاستيكي و شيشه‌اي آب آشاميدني توانستند در بيشتر آنها ذرات پلاستيكي را كشف كنند. يك بطري آب يكبار مصرف حاوي 44 ريزپلاستيك در هر ليتر است درحالي كه اين تعداد در بطري‌هاي چند‌بار مصرف به 28 تا 241 ذره در ازاي هر ليتر مي‌رسد.

ريزپلاستيك‌هاي درون آب آشاميدني از بسته‌بندي آنها ايجاد مي‌شوند و اين به آن معني است كه هربار بطري پلاستيكي آب خود را براي كاهش مقدار زباله‌هاي پلاستيكي،‌دوباره پر از آب كرده و مصرف مي‌كنيد،‌خود را در معرض ورود تعداد بيشتري از ذرات پلاستيكي قرار مي‌دهيد.

محققان همچنين دريافته‌اند گرد و غبار درون خانه نيز مي‌تواند منبعي براي ورود ذرات پلاستيكي به درون غذاي مصرفي خانگي باشد. محققان در پژوهشي جديد دريافته‌اند سالانه بيش از 70 هزار ذره پلاستيكي از طريق گرد و غبار وارد غذاي هر فرد مي‌شود.

در همین زمینه: میزان پلاستیک در اقیانوس‌ها تا ۲۰۵۰ از تعداد ماهی‌ها بیشتر می‌شود نهنگ تایلندی با ۸۰ کیسه پلاستیکی در معده جان سپرد ممنوعیت توزیع اقلام پلاستیکی یکبار مصرف در بازارهای اروپا تلاش‌های اسپانیا برای کاهش پسماندهای پلاستیکی زندان، جریمه استفاده از کیسه پلاستیک تبدیل تهدید آلودگی‌های پلاستیکی به فرصت در برزیل روش آلبانی برای مبارزه با کیسه پلاستیک

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۴۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت

کیفیت هوای اصفهان امروز (‌دوشنبه) بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ شاخص کیفیت هوا با عدد ۸۹ در شرایط سالم (زرد) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بار آلایندگی سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه زینبیه با شاخص ۱۵۸ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، افزود: ایستگاه‌های انقلاب با شاخص ۱۰۲ ناسالم (نارنجی)، رهنان با شاخص ۹۳، کردآباد و دانشگاه صنعتی با شاخص ۸۴، پارک زمزم با شاخص ۸۰، ولدان با شاخص ۷۸، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۷۵، سپاهان‌شهر با شاخص ۷۴، فرشادی با شاخص ۷۳، کاوه با شاخص ۶۷، فیض با شاخص ۶۴ و میرزاطاهر با شاخص ۶۱ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم گفت: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

وی با اشاره به گزارش هواشناسی و پیش آگاهی کیفیت هوا خاطرنشان کرد: طی بررسی نقشه‌های هواشناسی، امروز از نیمه غربی استان شرایط افزایش ابر و بارش‌های رگبار بهاری پیش‌بینی می‌شود و به تدریج برخی دیگر از نواحی را فرا خواهد گرفت، برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در سطح استان افزایش سرعت وزش باد و تندباد لحظه‌ای مورد انتظار است. آسمان شهر اصفهان نیز امروز قسمتی ابری کم کم افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق، گاهی وزش باد خواهد بود.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۸۹ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۲۵، پروین و خرازی با شاخص ۱۰۵ در موقعیت هوای ناسالم (نارنجی) ثبت شدند.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، زرین‌شهر، کاشان، سجزی، قهجاورستان، مبارکه و شاهین‌شهر است که موقعیت قهجاورستان با شاخص ۱۶۲ ناسالم (قرمز)، زرین‌شهر با شاخص ۱۲۳ و شاهین‌شهر با شاخص ۱۰۱ ناسالم (نارنجی)، کاشان با شاخص ۵۸، خمینی‌شهر با شاخص ۵۹، نجف‌آباد با شاخص ۹۴، سجزی با شاخص ۹۲ و مبارکه با شاخص ۷۳ سالم (زرد) ثبت شدند، ایستگاه‌های استانداری اصفهان، رودکی، خواجو، باغ‌غدیر و شهر دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است. این شاخص به‌طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منواکسید کربن ( CO) ، اُزن (O۳)، دی‌اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی‌اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه‌گیری و روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.‌

کد خبر 750991

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • نحوه ساخت آب‌نما با بطری پلاستیکی (فیلم)
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • (ویدئو) قانون کاهش تولید کیسه‌های پلاستیکی
  • فرآیند ساخت یک دانخوری خلاقانه برای مرغ‌ها با بطری پلاستیکی (فیلم)
  • هوای کلانشهر اصفهان پاک است
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان